1. #1
    oja

    Reacties
    85
    25-04-2007

    hoeveel tijd moeter minstens zitten tussen imsak en fajr

    salaam alikoum

    wij hebben een gebedskalender van omgeving weesp en in vergelijking met andere kalenders kloppen die uren niet zo...zelfs op internet is het niet gelijk zoals de blad die we gekregen hebben..ik moet echt 20 minuten wachten na ismak om te bidden wel hamdoullillah ben ik sterker dan de slaap...alleen weet ik vanuit familie uit belgie een brabant dat dit eigenlijk maar 10 minuten van ismak schilt of tenminste je eindigt 10 minuten voor fadj bij ons is fadj om 5.37 kan iemand hier duidelijkheid in scheppen
    chokran
    wasaal aikoum

  2. #2
    oja

    Reacties
    85
    25-04-2007

    waarom kan niemand die vraag beantwoorden

  3. #3
    Dienares van Allah

    Reacties
    6.475
    16-12-2003

    Assalaamoe3leikoem,

    Ik heb onlangs een boek aangeschaft over hoe de profeet vrede zij met hem vastte. Dit is wat ik terug heb kunnen vinden:

    Het uitstellen van de soehoer,

    Het wordt aanbevolen om de soehoer tot vlak voor Fajr uit te stellen aangezien de profeet Allah's vrede en Genade zij met hem en Zayd Ibn Thabit (Ra) soehoer gebruikten en toen zij klaar waren met soehoer stond de profeet op voor het gebed en ging bidden De tijd tussen het einde van hun soehoer en het beginnen van het ( verplichte) gebed was voldoende voor iemand om 50 ayaat van het Boek van Allah te reciteren. Anas Ra overlevert van Zayd Ibn Thaabit dat hij zei:

    "We aten soehoer samen met de profeet toen stond hij op voor het gebed , ik zei : "Hoeveel tijd was er tussen de adzaan en de soehoer? Hij zei De tijd ertussen was genoeg om 50 ayaat te reciteren Al Bukhari

    Bron: vasten in de ramadan zoals de profeet het verrichtte
    door Salim Al Hilaali Ali Hasan Ali Abdoel Hamied

    Misschien zuster kunnen sommige onder ons de vraag wel beantwoorden maar heeft diegene toevallig geen dalil bij de hand?

    Gayr Inscha Allah

    Fi AmanIllah

    Islaam – It just makes…. sense!



  4. #4
    Dienares van Allah

    Reacties
    6.475
    16-12-2003

    Oeps sorry heb je vraag niet goed gelezen ik dacht je bedoeld tot wanneer je kunt eten?

    Islaam – It just makes…. sense!



  5. #5
    oja

    Reacties
    85
    25-04-2007

    wat is dan de tyd aub

  6. #6
    MVC Lid

    Reacties
    196
    01-03-2007

    je hebt de tijd tot fadjr en hoeft niet eerder te stoppen dus vergeet die imsaak tijden van de kalender.

  7. #7
    MVC Lid

    Reacties
    99
    09-10-2006

    salam ahleikum,

    ramadan moubarek alvast,
    En moge Allah al onze zonden vergeven en onze syam accepteren insjallah.

    Je hebt tijd tot net voor al fjar, die imsak periode is er als een soort leidraad omdat we moeten vasten vanaf het moment dat de lijn van de dag, de lijn van de nacht overschrijdt, maar hier in België of Nederland is dit niet echt te zien. dus hebben ze ongeer 10 min voor al fjar de imsakperiode ingelast, wat enkel als leidraad dient.
    De Profeet vzmh heeft gezegd: " 's nachts voor al fjar, om uw soehoer, wanneer je eet te verlengen. en wanneer het tijd is voor al ftor, maghrib dus. om die te verkorten.
    maw je hebt tijd tot voor het fjar gebed om uw vasten te beginnen. En je kan uw vasten breken op het moment dat al adhaan van Magrib begint.

    Allah weet het beste

    Met veel respect
    Yassin

  8. #8
    Levensgenieter

    Reacties
    7.560
    18-10-2004

    Citaat Geplaatst door naima_kan Bekijk reactie
    salaam alikoum

    wij hebben een gebedskalender van omgeving weesp en in vergelijking met andere kalenders kloppen die uren niet zo...zelfs op internet is het niet gelijk zoals de blad die we gekregen hebben..ik moet echt 20 minuten wachten na ismak om te bidden wel hamdoullillah ben ik sterker dan de slaap...alleen weet ik vanuit familie uit belgie een brabant dat dit eigenlijk maar 10 minuten van ismak schilt of tenminste je eindigt 10 minuten voor fadj bij ons is fadj om 5.37 kan iemand hier duidelijkheid in scheppen
    chokran
    wasaal aikoum
    Wa alaikoem Salaam Zuster

    het is idd 10 minuten voor salaat Alfajr
    Wa salaam alikoem wa ra7matoe laah ta3ala Wa Barakatoeh

  9. #9
    Jij En Ik Voor Altyd

    Reacties
    206
    18-01-2003

    Imsak behoort niet tot de Sunnah en Sjeikh Saalih ibn 'Utheyman, heeft het als grote bid3a gemarkeerd. WE behoren geheel niet naar de imsak te kijken maar het feit of de schemering begint te dagen of neit. Dit is vaak later dan wat de tijdschema's aangeven als Fadjr.. Grote geleerden hebben gezegd dat je tot 90 minuten voor shuruq mag eten..

    Ik zou zeggen verdiep jullie hierin aangezien er meer ajr in zit als je zo dicht mogelijk bij de handelingen van de sunnah zit..


    السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

    Sheikh Mohammad Saalih al-'Uthaymien

    Vraag: Wij zien sommige gebedskalenders in de Ramadaan waarop een rij staat, genaamd 'Imsaak'. Dit is een tijd van 10 of 15 minuten vََr Salaat al-Fadjr die op de gebedskalender wordt gezet. Heeft dit een oorsprong in de Soennah of is het een innovatie?

    Antwoord: Neen, dit behoort tot de innovaties! Het heeft geen oorsprong in de Soennah. Sterker nog, de Soennah is juist het tegenoverstelde, omdat Allaah in zijn Almachtige Boek heeft gezegd:

    'En eet en drink totdat jullie de witte draad (licht) van de dageraad kunnen onderscheiden van de zwarte draad (duisternis van de nacht).' (Al-Baqarah: 187)

    En de Profeet sallallaahu alayhi wa sallam heeft gezegd: 'Bilaal doet de oproep tot het gebed tijdens de nacht, eet en drink daarom totdat jullie de gebedsoproep van Ibn Um Maktum horen. Hij roept namelijk pas op tot het gebed als de dageraad is aangebroken.'

    Deze 'imsaak' waar sommigen zich aan houden is een toevoeging aan iets wat Allaah heeft voorgeschreven. Om deze reden is het vals, en het is extremisme m.b.t tot de religie van Allaah. De Profeet sallallaahu alayhi wa sallam heeft voorzeker gezegd: 'De extremisten (degenen die overdrijven) zijn ten onder gegaan, de extremisten zijn ten onder gegaan, de extremisten zijn ten onder gegaan.'

    Bron: al-Manaahi al-Lafdhiyyah 201-202.

    ----


    السؤال : نرى بعض التقاويم في شهر رمضان ، يوضع فيه قسم يُسمى " الإمساك" ، و هو يُجعل قبل صلاة الفجر بنحو عشر دقائق ، أو ربع ساعة ، فهل هذا له أصل من السنة ، أم هو من البدع ؟ أفتونا مأجورين.

    الجواب : بل هذا من البدع ، و ليس له أصل من السنةِ، بل السنةُ على خلافه؛ لأنَّ الله قال في كتابه العزيز : (( وَكُلُوا و اشْرَبُوا حَتَّى يَتَبَينَّ لَكُمُ الخَيْطُ الأبيضُ من الخيطِ الأسوَد من الفجر))

    و قال النبي عليه الصلاة و السلام : (( إن بلال يُؤذن بليل ، فَكُلُوا و اشربُوا حتى تَسمعون أذان ابنِ أمًّ مكتوم ؛ فإنه لا يؤذن حتى يطلع الفجر))

    و هذا الإمساك الذي يصنعه بعض الناس زيادة على مافرضه الله عزوجل فيكون باطلا ،وهو من التنطع في دين الله ،وقد قال النبي عليه الصلاة و السلام : (( هلك المُتَنطّعونَ ، هلك المُتنطّعونَ ، هلك المتنطّعونَ))

    المصدر : المناهي اللّفظيَّة(201-202) لفضيلة الشيخ محمّد بن صالح العثيمين رحمـــه الله
    ***GeLuKkig GeTroUwd***


    www.islamitischekleding.nl


    xxxx je schoonzusje


  10. #10
    oja

    Reacties
    85
    25-04-2007

    choekran,
    NU had ik weer een vraag op die kalender volgens mij klopt die niet want overal is fadj rond 5.22 zelfs in amsterdam en weesp waar ik woon te zien op internet
    maar de blad die wij gekregen hebben staat fadj bv morgen om 5.42 klopt dit dan
    want logisch gezien trek ik dan voor de zekerheid 10 minuten dan is het nod AL 5.32 dan heb ik misschien meer dan 10 minuten langer gegeten dan de rest in nederland volgens mij is de blad die we van de moskee uit weesp gekregen niet juist mag ik die negeren en uitprinten van de computer want ik zit nu met schuldgevoelens
    alvast bedank en sorry als ik moeilijk doe maar er moet maar toch enlel minuten verschillen van fadj van masterdam naar weesp en geen 20 minuten toch
    groeten