1. #1

  2. #2
    La Vie en Rose

    Reacties
    35.904
    08-02-2002

    Wij wachten ongeduldig .....



    good luck
    I love my 2 boys. I gave them life...
    They gave me a reason to live.

  3. #3
    Verbannen

    Reacties
    16.285
    19-09-2003

    Paella






    -500 gram rijst
    -200 gram gambas
    -inktvisringen (calamares)
    -150 gram garnaaljes
    -1 kipfilet
    -1grote rode paprika
    -grote ui gesnipperd
    -1 kom doperwten
    -2 teentjes knoflook
    -bosje Koriander (qasboer)
    -peperje

    -Zout
    -Zafraan
    -Visbouilon
    -Komijn
    -Peper
    -paprikapoeder
    -beetje gember

    Je kookt de rijst apart en doet er zafraan bij voor de kleur.

    Bak de groente, kipstukjes en vis samen en kruid het.

    Als alles klaar is meng je de rijst, groente en kruiden samen mengen en voilá! Een heerlijk smaakvolle gerecht!


    p.s. je kan ook visstukjes erbij doen en mosselen etc. Wat je maar lekker vind aan vis!

    Ik bak de gamba's waarmee ik het rijst garneer in een scheutje zonnebloemolie, wat klein gesneden qasboer en een klein uitje gesnipperd en wat zout!

  4. #4
    Verbannen

    Reacties
    16.285
    19-09-2003

    Vlees met barqoq en zaitoen:








    ik marineeer het vlees (1,5 tot 2 kilo) een avond van tevoren met geraspte uien (2 grote) 2 teentjes knoflook, bosje koriander fijngehakt...kruiden doe ik peper (libzar), komijnpoeder (kaimoen), gemberpoeder (skin zjbiel), zafraan, Ras al7anoet (marokkaanse mixkruiden), zout en scheutje olijfolie om te marineren. Je smeer het vlees goed in met de marinade, doet het in een kom, dekt het goed af met plasticfolie en stopt het in de koelkast.

    Ik werk niet met theelepeltjes, je kruid op je gevoel af maar laten we zeggen dat als je van alles een theelepeltje neemt het wel goed zal zijn (op zout na, die mag meer en je proeft of ie genoeg gezout is)

    Volgende dag pak je een pan en doe je een scheutje olie in en die laat je goed heet worden, gooi het vlees erin en laat het op hoog vuur dichtbraden aan beide kanten, vervolgens snij je er een grote uit bij in lange slierten en doe je er qasboer bij en wat extra kruiden (zie boven) en dat laat je allemaal even bakken samen. Vervolgens doe ik mn pan even een kwartier op zacht vuur met deksel erop zodat het gaat smoren en jus vrijlaat...daarna doe ik er 2 glazen water bij en zet ik t weer op hoog vuur en laat het een uur lang koken met deksel dicht. Het vlees moet goed gaar zijn en zacht (hoe langer die kookt, hoe zachter het vlees wordt)

    Tussentijds bereid je de barqoq in een apart pannetje met water (ik doe ook een beetje jus van het vlees erbij), suiker en kaneel en laat je het zachtjes koken tot het zacht wordt...

    Voor een extra krokant laagje voor je vlees (BBQ-effect) zet ik het vlees even op de grill en daarna weer terug in de pan om het daarna op te dienen.

    Serveer het met paprikasalade, of wat jij lekker vind. En zaitoen niet te vergeten!!

    Het vlees wordt heerlijk als je het zo bereid!!

    Als variatie serveer ik er soms ook gebakken aubergine's bij

  5. #5
    Verbannen

    Reacties
    16.285
    19-09-2003

    Visbestilla:





    Vis:
    2 witte graatloze visfilet (naar eigen keus; Talipafilet, Pangafilet, Kabeljauwfilet, koolvisfilet etc)

    200 gr. garnaaltjes
    200 gr. zeevruchten
    200 gr. surimisticks
    200 gr. Gamba's/Tijgergarnalen (gepeld)
    1 inktvis (in ringen gesneden, kan je eventueel weglaten)

    Groente:
    3 grote uien (in stukjes)
    2-3 grote rode paprika's (eerst bakken, ontvellen dan in stukjes)
    1 grote prei (in stukjes)
    3 teentjes knoflook (geperst of gesnipperd)
    Bosje koriander (fijn gehakt)
    Bosje peterselie (fijnm gehakt)
    2 rode pepertjes (fijn gesnipperd)

    Kruiden:
    2 visbouilon (knorr/maggi)
    Komijnpoeder
    Gemberpoeder
    Paprikapoeder
    Safraan

    1 pak mihoen (500 gr.)
    1 pak filodeeg.

    Bak of grill de paprika's en ontvel ze. (dus niet in stukken snijden en bakken maar gewoon heel bakken in olie of ontvellen op een vuurtje) Snij ze daarna in stukjes.

    Snij de groente in fijne stukjes. Doe wat olijfolie in een grote wokpan (of koekepan) en bak hierin de uitjes, prei, paprika etc.

    Voeg na 10 min, de in stukken gesneden vis toe en laat alles samen smoren tot het gaar is.

    Voeg tussentijds de kruiden toe en laat alles bakken.

    Kook de mihoen naar gebruiksaanwijzing. Snij het daarna door 4'en. (dat je wat kortere slierten krijgt ipv hele lange)

    Voeg de mihoen vervolgens bij de groente en vis en roer alles goed door elkaar.

    Proef het op zout (2 bouilonblokjes zou voldoende moeten zijn, maar je kan het eventueel extra aanbrengen op zout).

    Laat het een beetje afkoelen.


    Pak een bestilablik en vet die in en leg er bakpapier op, bakpapier mag uitsteken aan de uiteinden (want dan kan je het na het bakken zo van de bakblik met bestilla erop schuiven op een bord en dan papier wegschuiven van het bord). Leg 3 à 4 ingevette filodeegbladen op de bestillablik en leg hierop de vulling. Vouw de hoeken om naar binnen (op de vulling) en leg vervolgens 2 ingevette filodeegbladen op de vulling aan de bovenkant. Zorg ervoor dat de hoekjes naar binnen worden gevouwen zodat je een mooie ronde bestila krijgt.

    Krijg je hier en daar wat scheurtjes dan corrigeer je het met een extra filodeegblaadje. Voor een mooi glansje kan je de bestilla smeren met een geklust eitje (dun uitsmeren).

    Verwarm de oven voor en bak het op een bakplaat (midden van de oven) op 200c (stand 4-5) goudbruin.

    Serveer er stukjes citroen bij en garneer de bestilla met wat gamba's.

    Eet smakelijk!

    p.s. zie vis-m7ansha voor variatie.

  6. #6
    Verbannen

    Reacties
    16.285
    19-09-2003

    Gebraden kip met frietjes en olijven:




    2 teentjes knoflook
    2 grote ui
    bosje qasboer fijngehakt
    bosje maknouz
    kerriepoeder
    komijnpoeder
    kipkruden (of kipbouilonblokje)
    peper
    safraan
    gemberpoeder
    zout


    (van alles een flinke eetlepel op safraan na en zout moet je proeven)

    Olijfolie om te marineren.

    Meng alle ingredienten (fijngeraspt) en maak hier een marinade van voor de kip.

    Maak de kip schoon door er wat citroensap overheen te gieten en goed de kip mee in te smeren. Smeer de kip goed in met de marinade (zowel binnen als buiten als beetje tussen de kippenvel etc)

    Doe een scheutje olie in een hete pan en doe hier de kip in. Bak de kip aan beide kanten tot ie een mooi kleurtje krijgt. Voeg daarna 2 grote glazen water doe en doe de deksel op de pan en laat de kip 3 kwartier op hoog vuren koken. Tussentijds de kip omdraaien.

    Zet de oven aan. Als de kip gaar is haal je de kip uit de pan (ik test de gaarheid van de kip met een satéstokje, ik steek m in de borst, als er vocht uitkomt dan kan ie nog wel even doorkoken, komt er geen vocht uit dan is ie gaar)

    Neem een ovenschaal giet hier wat jus in uit de pan, strooi extra kipkruiden over de kip (niet teveel) en laat het voor een kwartier tot 20 min beide kanten lekker goudbruin en krokant bakken in de oven (hou het in de gaten)

    Bak tussentijds frietjes en als je wil kan je de olijven in de pan met overgebleven jus laten inkoken. (hoeft niet perse, kan ook gewoon koud over de kip de olijfjes)

    Maak een bord op, giet hier de jus in uit de pan, leg de kip op een bord en strooi er frietjes en zaitoen over of doe de frietjes op een apart bordje. Kook eventueel wat eieren voor bij de kip)

    Een makkelijk en smakelijk gerecht waar iedereen van zal smullen!


    p.s. dat witte over de kip zijn geschaafde amandelen, je kan ook hele amandelen bakken en over de kip strooien als je dat lekker vindt)

    Eet smakelijk.

  7. #7
    Verbannen

    Reacties
    16.285
    19-09-2003

    Kip-chilli-sate met gebakken krieltjes en broccoli:


  8. #8
    Verbannen

    Reacties
    16.285
    19-09-2003

    Bisarra/Tamaraqt:


  9. #9

  10. #10
    La Vie en Rose

    Reacties
    35.904
    08-02-2002

    Citaat Geplaatst door insaan_3aadi Bekijk reactie
    Tnx Sweetie

    Hoe moet een naam van een recept linken naar een foto




    Bij elke reactie zie je een nummer staan (zie foto).
    Klik daarop dan opent er zich een nieuw venster.
    Kopieer daarvan de link en plak die in je eerste bericht...
    als je dat doet, blijft er één link van de twee blauw...
    typ daar dan de naam van het recept.



    als je het nog niet snapt
    zal k het na mijn middagpauze uitgebreid uitleggen als je wilt .

    mvg
    SweetRose
    I love my 2 boys. I gave them life...
    They gave me a reason to live.

  11. #11
    Verbannen

    Reacties
    16.285
    19-09-2003

    Citaat Geplaatst door SweetRose Bekijk reactie




    Bij elke reactie zie je een nummer staan (zie foto).
    Klik daarop dan opent er zich een nieuw venster.
    Kopieer daarvan de link en plak die in je eerste bericht...
    als je dat doet, blijft er één link van de twee blauw...
    typ daar dan de naam van het recept.



    als je het nog niet snapt
    zal k het na mijn middagpauze uitgebreid uitleggen als je wilt .

    mvg
    SweetRose
    Watte ????

  12. #12
    Allahoe Akbar

    Reacties
    1.013
    18-04-2006

    wat leuk insaan , ik ben gek op je taarten, je bent echt profesioneel

    zid a onze lerares

    groetjes

  13. #13
    Verbannen

    Reacties
    16.285
    19-09-2003

    Shoekran lieverd maar ik kom er niet helemaal uit !

    Hoe krijg ik een naam van een recept in plaats van een link? Hoe wijzig ik de naam van een link in naam van recept??

  14. #14
    Allahoe Akbar

    Reacties
    1.013
    18-04-2006

    Citaat Geplaatst door insaan_3aadi Bekijk reactie
    Shoekran lieverd maar ik kom er niet helemaal uit !

    Hoe krijg ik een naam van een recept in plaats van een link? Hoe wijzig ik de naam van een link in naam van recept??

    1ste fan
    ze zien allemaal er heerlijk uit, tbarkellah 3elik.

    ik weet het ook niet hoe je moet het doen, maar beter kan je aan het ellouisa vragen, of aan andere toppers .

    succes

    groetjes

  15. #15
    Verbannen

    Reacties
    16.285
    19-09-2003

    Citaat Geplaatst door _Rosa_ Bekijk reactie
    1ste fan
    ze zien allemaal er heerlijk uit, tbarkellah 3elik.

    ik weet het ook niet hoe je moet het doen, maar beter kan je aan het ellouisa vragen, of aan andere toppers .

    succes

    groetjes
    Mijn allereerste fan

    Hihihihihi

    Jazaaki lah lief

    Ik vraag het wel aan 1 van de meiden