1. #1
    Sim Simma

    Reacties
    1.713
    09-04-2002

    Is het fout?

    een aantal basispunten van boedhisme:

    1. Lieg nooit tegen wie dan ook. Behalve als je vele anderen kan helpen door je leugen(bijna nooit het geval)
    2. Help op directe of indirect wijze mensen om verlichting te bereiken
    3. Behandel alle levende wezens (mens,dier) met respect
    4. Hou nooit iemand voor de gek. En wees altijd eerlijk

    nb: verlichting is o.a. het volledig van je afzetten van egoisme. Je dus volledig in dienst stellen van anderen

    Een boedhistische oefening:

    Visualiseer aan je rechterkant een beeld van jezelf als puur egoistisch wezen die van alles wil hebben.

    Visualiseer aan je linkerkant een grote groep mensen die lijden en honger hebben.

    Je zal zien dat wanneer je dat doet je hart uitgaat naar de grotere groep lijdende mensen en niet naar de ene persoon. M.a.w. het geluk van 1 persoon is minder belangrijk dan het geluk van alle andere personen. Hoe vaker je deze oefening doet- hoe meer je je dat ook daadwerkelijk zal realiseren.

    (allemaal woorden van de Dalai Lama ik heb het vertaald uit het engels - dus fouten daargelaten)

    Is boedhisme een religie?

    Is het fout je ermee bezig te houden?

    Dit klinkt mij toch niet fout in de oren??

  2. #2
    Sim Simma

    Reacties
    1.713
    09-04-2002

    Nog een oefening van de dalai Lama:

    De dalai lama stelt dat kwaadheid/boosheid geen waarde heeft.
    Dat je je moet realiseren dat alle mensen hetzelfde zijn: ongeacht religie, cultuur, ras, politieke overtuiging etc etc.

    Hij stelt dat omdat mensen hetzelfde zijn, je je moet realiseren dat mensen in de basis ook allemaal hetzelfde willen. Namelijk gelukkig zijn.

    Hij geeft een oefening om met vijanden om te gaan:

    Stel je in je geest je vijanden voor en wens ze met heel je hart kracht, geluk en voorspoed.

    Wanneer je dat doet, laat je je boosheid (die je geluk en dat van anderen in de weg staat) makkelijker los...

    klinkt zinnig?

  3. #3
    MVC Lid

    Reacties
    974
    07-02-2002

    voor een moslim is het zeer zeker fout je daarmee bezig te houden want , je mag maar 1 god aanbidden en dat is allah en niets en niemand anders en zeker geen beelden ...

    en bovendien al je genoemde facetten komen oook in de koran ruimschoots aan bod dus het is echt niet zo dat het boedisme een meerwaarde heeft t.o.v de islam ...sterker nog ...het boedisme is van een veel lagere orde dan de islam dus je kunt het niet eens vergelijken...
    ALLAHOEMA ANTAA SALAAM WAMIEN KA SALAAM TABARAK TA JAZAAL JALALIE WA AL IKRAAM
    ALLAHOEMA IENNA 3ALA DHIKRIEKA WA SHOEKRIEKA WA 7OESNI 3IEBADATIEK

  4. #4
    Sim Simma

    Reacties
    1.713
    09-04-2002

    Nou tot noch toe ben ik in het boek van de dalai lama nergens tegengekomen dat hij iemand vraagt om wat dan ook te aanbidden. Enkel dat hij vindt dat mensen zich in moeten zetten voor het geluk van anderen.

    Door het hele boek heen is dat eigenlijk de enige echte boodschap: wees niet egoistisch. het geluk van anderen is belangrijker dan je eigen geluk

  5. #5
    Sim Simma

    Reacties
    1.713
    09-04-2002

    Ik vind het tot noch toe meer een filosofie dan een religie trouwens...maar misschien heb ik het mis?

  6. #6
    MVC Lid

    Reacties
    1.077
    15-03-2002

    geloof jij in boedhisme ?

  7. #7
    MVC Lid

    Reacties
    974
    07-02-2002

    de dalai lama is ook geen god en zijn leer is geen religie ,,so whats your point ???
    ALLAHOEMA ANTAA SALAAM WAMIEN KA SALAAM TABARAK TA JAZAAL JALALIE WA AL IKRAAM
    ALLAHOEMA IENNA 3ALA DHIKRIEKA WA SHOEKRIEKA WA 7OESNI 3IEBADATIEK

  8. #8
    theedrinkend lid

    Reacties
    8.302
    29-07-2002

    MVC Premium MVC Premium
    Het klinkt mij heel zinnig om je daarmee bezig te houden. Wat er staat vind ik heel wijs!

    Met de argumenten van Remii ben ik het maar ten dele eens.
    In het verhaal van Safira komt god niet voor, dus je eerste argument gaat niet op.
    Alle factetten komen ook in de koran aan bod, maar ik vind het soms prettig om dezelfde dingen in andere bewoordingen of vanuit een andere invalshoek te zien. Daar kunnen ze soms een stuk duidelijker van worden. Je kunt dan vervolgens weer in de koran zelf gaan lezen natuurlijk. En dan misschien wat daar staat beter begrijpen.
    karima_lal

  9. #9
    Sim Simma

    Reacties
    1.713
    09-04-2002

    ik heb nooit geclaimed dat hij het wel is...

    de vraag was of het een religie was

    geloof ik in het boedhisme?
    Ik geloof inderdaad dat het geluk van 1 irrelevant is t.o. het geluk van velen. Ik geloof inderdaad dat je vriend en vijand met een glimlach tegemoet moet treden. Ik geloof inderdaad dat je hen die je je vijand noemt moet danken voor de lessen in geduld en tolerantie die ze je schenken. Ik geloof inderdaad dat wanneer je goeie daden doet jij zelf ook gelukkiger zal worden. Ik geloof inderdaad dat ALLE levende wezens repect verdienen. maakt mij dat een boedhist???

  10. #10
    erelid

    Reacties
    399
    13-08-2001

    Boedhisme is meer een levensfilosofie dan een religie....en bevat zeker elementen die waardevol kunnen zijn voor een Moslim..ook al blijft de enige ware Godsdienst de Islam en het ene waarachtige heilige boek de Quraan...

    Salahdin
    Hier zou een ondertekening kunnen staan maar ik ben nog steeds op zoek naar iets orgineels......

  11. #11
    MVC Lid

    Reacties
    1.077
    15-03-2002

    Origineel gepost door karima_lal
    Het klinkt mij heel zinnig om je daarmee bezig te houden. Wat er staat vind ik heel wijs!

    Met de argumenten van Remii ben ik het maar ten dele eens.
    In het verhaal van Safira komt god niet voor, dus je eerste argument gaat niet op.
    Alle factetten komen ook in de koran aan bod, maar ik vind het soms prettig om dezelfde dingen in andere bewoordingen of vanuit een andere invalshoek te zien. Daar kunnen ze soms een stuk duidelijker van worden. Je kunt dan vervolgens weer in de koran zelf gaan lezen natuurlijk. En dan misschien wat daar staat beter begrijpen.
    karima_lal
    ben jij dat op die foto ?

  12. #12
    Bijna Lid

    Reacties
    479
    06-03-2002

    Als je het mij vraag dan komt boedhisme een beetje overeen met het Islam. In de Islam wordt de mens ook gezegd om niet egoistisch te zijn, de medemens met respect behandelen, wat trouwens ook voor de vijand geldt.
    Boedhisten mediteren vaak, ik weet niet of yoga ook onder het boedhisme valt, maar Islamieten bidden 5x per dag. Ik vind dat het ook een vorm van meditatie is. Je bidt tot God/Allah, maar je bidt ook voor je rust en je geest "tijdig" te reinigen.
    Nogmaals: als je het mij vraagt komt het overeen met de Islam.

  13. #13
    theedrinkend lid

    Reacties
    8.302
    29-07-2002

    MVC Premium MVC Premium
    Ja hoor, Sarahsalima, dat ben ik op die foto.
    Ik heb mezelf gisteren onthoofd en uit een andere foto geknipt.
    karima_lal

  14. #14
    WIE IK? BEN JE ZELF!

    Reacties
    1.390
    27-05-2002

    BULLSHIT

    niks komt overeen met de Islam

    vergeet niet dat boedhisten beelden beminnen wat ten strengste verboden is binnden de Islam

    zoek nou niet steeds excussen op om van de Islam aftezien


    tering, ik word para hierdoor

  15. #15
    MVC Lid

    Reacties
    144
    06-04-2002

    Origineel gepost door karima_lal
    Het klinkt mij heel zinnig om je daarmee bezig te houden. Wat er staat vind ik heel wijs!

    Met de argumenten van Remii ben ik het maar ten dele eens.
    In het verhaal van Safira komt god niet voor, dus je eerste argument gaat niet op.
    Alle factetten komen ook in de koran aan bod, maar ik vind het soms prettig om dezelfde dingen in andere bewoordingen of vanuit een andere invalshoek te zien. Daar kunnen ze soms een stuk duidelijker van worden. Je kunt dan vervolgens weer in de koran zelf gaan lezen natuurlijk. En dan misschien wat daar staat beter begrijpen.
    karima_lal
    was jij niet gelovig...ik heb het namelijk in 1 van je berichten gelezen. Maar met je argumenten ben ik het wel eens.
    Save Yourself:share your Love