1. #1
    MVC Lid

    Reacties
    96
    02-10-2006

    Unhappy waar zit veel ijzer in???

    hoi meiden,

    ik ben zwanger, gaat alhamdoullah goed, alleen het enige probleem is mijn ijzer!!! wie kent dit ook??zit aan de vitamines voor zwangeren, maar of dit helpt?? ik heb ook die vieze drank van roosvice maar krijg dat niet door mn keel echt niet lekker!! verder zit ik aan fruit, stroop abrikoosjes en 1xin de week aan de erwten(la3das)maar mn ijzer blijft laag!!! heeft iemand misschien een idee wat ik nog kan proberen heb geen zin in infuus

  2. #2
    Allahu akbar!

    Reacties
    2.135
    25-12-2004

    IJzer zit (vooral in spinazie!!) , in linzen, appelstroop, vlees/vis, advocado ed.
    HIeronder een lijst:

    rood vlees, zoals rundvlees/ lamsvlees
    gevogelte, zoals kip/ kalkoen
    eigeel
    graanproducten, zoals ontbijtgranen met extra ijzer (kijk op de verpakking), volkorenbrood
    bonen en peulvruchten, zoals linzen, witte bonen in tomatensaus en spliterwten
    donkergroene groente, zoals spinazie, groene kool en broccoli
    gedroogde vruchten, zoals abrikozen en rozijnen

    !! Daarnaast is het belangrijk om veel vitamine C binnen te krijgen. Dit zit vooral in: sinasappelsap, kiwi dit is nodig om het ijzer in je lichaam te binden aan je rode bloedcellen als het ware.

  3. #3
    MVC Lid

    Reacties
    2.115
    11-12-2006

    Hallo Mamasel,

    Die roosvice is echt niet te drinken vies smaakje
    Ik deed het in sisasappelsap kan ook
    spinazie zit ook ijzer in en gedroogde pruimen.
    slik je geen ijzer tabeleten?
    "Geen nafs (ziel) weet wat zij morgen zal verwerven en geen nafs weet in welk deel van de aarde zij zal sterven". 31:34

  4. #4
    Shaharazade

    Reacties
    11.232
    30-09-2006

    MVC Premium MVC Premium
    Citaat Geplaatst door mamasel Bekijk reactie
    hoi meiden,

    ik ben zwanger, gaat alhamdoullah goed, alleen het enige probleem is mijn ijzer!!! wie kent dit ook??zit aan de vitamines voor zwangeren, maar of dit helpt?? ik heb ook die vieze drank van roosvice maar krijg dat niet door mn keel echt niet lekker!! verder zit ik aan fruit, stroop abrikoosjes en 1xin de week aan de erwten(la3das)maar mn ijzer blijft laag!!! heeft iemand misschien een idee wat ik nog kan proberen heb geen zin in infuus

    Voedingsmiddelen waaruit ijzer goed wordt opgenomen zijn vlees, vis, gevogelte, broccoli, bloemkool, pompoen, tomaten, citrusvruchten.
    - Voedingsmiddelen waarin eveneens ijzer zit, maar ijzer dat minder goed wordt opgenomen, zijn aardappelen, wortelen, ananas, bloem (zonder zemelen), rijst, meel met zemelen, appelen, bananen, peren, rabarber, spinazie, noten, amandelen, eieren.
    - Vitamine C bevordert de opname van ijzer. Vegetariërs nemen daarom best groenten, fruit of fruitsap rijk aan vitamine C bij elke maaltijd. Gezien dierlijke producten voor een groot deel van de ijzeraanvoer zorgen, vraagt een vegetarische voeding extra aandacht inzake ijzer.



    Ikzelf heb ook een groot tekort aan ijzer.............heb tijdens mijn verblijf in het ziekenhuis 2 van die ijzerzakjes gehad.............doet echt pijn als het door je aderen loopt..........

    Er bestaan pilletjes hiervoor speciaal voor zwangere vrouwen...........normaal schrijven ze je die voor als ze weten dat je zwanger bent..............maar kan ff op de naam niet komen

  5. #5
    MVC Lid

    Reacties
    96
    02-10-2006

    hoi elfje,

    thanx!!ja!!! ik vind het gewoon echt goor!!!is net als verotte drank!! is het door de sinaasappelsap wel te drinken??ik kan niet tegen ijzertabetten!! ik slik geen ijzertabletten!! word ik helemaal ziek van! ik moet er de hele dag van kotsen!! en word er erg misselijk van!! dus vandaar! maar bij mijn vorige zwangerschap, moest ik na een tijd aan een infuus!! en dat duurde zo lang!! en een vette blauwe plek! heb ik nu geen zin in!! wil er op eigen kracht komen als het lukt!!

  6. #6
    MVC Lid

    Reacties
    96
    02-10-2006

    cuisinnetje!!thnx! weet je wat mijn andere probleem is..ik ben niet zo dol op groente!!: ik ben gewoon vreselijk met eten!!! doe nu ook echt mijn best, maar het is echt moeilijk!!! en idd..als ik aan die zakken denk.... meot er echt niet aan denken!! maar ik probeer idd wel mn groente lekker te mkn voor zover het kan!! maar vind het echt moeilijk en het maakt je zo moe!!

  7. #7
    MVC Lid

    Reacties
    12.982
    30-03-2006

    Fruit is ook heel belangrijk en vlees dus dat kan je wel eten toch meid! Volkoren producten zijn ook goed.En vraag Allah om hulp. Ik hoop dat je geen infuus krijgt meid!

    Succes! Gair innchallah!!

    Ouasima

  8. #8
    MVC Lid

    Reacties
    2.115
    11-12-2006

    Incha allah lukt het je wel
    met sinasappelsap is die roosvice niet zo sterk
    in een glas deed ik meer sinasappelsap dan roosvice

    succes
    "Geen nafs (ziel) weet wat zij morgen zal verwerven en geen nafs weet in welk deel van de aarde zij zal sterven". 31:34

  9. #9
    jib l3ez wla ke7ez !

    Reacties
    289
    05-10-2005

    Citaat Geplaatst door Moslima22 Bekijk reactie
    IJzer zit (vooral in spinazie!!) , in linzen, appelstroop, vlees/vis, advocado ed.
    HIeronder een lijst:

    rood vlees, zoals rundvlees/ lamsvlees
    gevogelte, zoals kip/ kalkoen
    eigeel
    graanproducten, zoals ontbijtgranen met extra ijzer (kijk op de verpakking), volkorenbrood
    bonen en peulvruchten, zoals linzen, witte bonen in tomatensaus en spliterwten
    donkergroene groente, zoals spinazie, groene kool en broccoli
    gedroogde vruchten, zoals abrikozen en rozijnen

    !! Daarnaast is het belangrijk om veel vitamine C binnen te krijgen. Dit zit vooral in: sinasappelsap, kiwi dit is nodig om het ijzer in je lichaam te binden aan je rode bloedcellen als het ware.


    Spinazie !




    maar niet in combinatie met ei !!!

    "Putang Ina Mo!!!!!"

    *giggles*
    ohhhh a-ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha haaaa

    !!!!!!!!!!


  10. #10
    MVC Lid

    Reacties
    96
    02-10-2006

    dank jullie wel meiden voor jullie reactie!!! ik zal mijn best gaan doen!! en ik zal die roosvice door mn sapje proberen!!hoop dat dat lukt!!

    tnx@!!

  11. #11
    ¤ Getrouwd & zwanger

    Reacties
    102
    13-10-2004

    Alaikoem salaam,

    Mabrouk meid met je zwangerschap. Ik ben momenteel ook hoogzwanger en heb jammer genoeg ook last van ijzertekort ( oftewel bloedarmoede ) ik heb aan me verloskundige wat enkele tips gevraagd.

    Ze schreef me ferro voor van die bruine tablettjes maar daar werd ik kotsmisselijk van. Dus heb ik nu van haar een andere medicatie gekregen en dat is losferron bruistabletten. Ik moet je zeggen ze werken echt perfect. en heb zelf geen last meer van misselijkheid. en trouwens die bruistabletten hoef je maar 1 x per dag te drinken en bij die ferrotabletten moet je er zeker 3 x per dag 1 drinken dus dat scheelt weer.

    Ewa ik wens je nog een prettige zwangerschap toe. Enne geniet er natuurlijk van!

    Liefs, Nisar


  12. #12
    mama van 2 schatjes

    Reacties
    35
    22-11-2004

    dames.. dadels doen wonderen..je moet dadels eten er schijnt dat dadels heel veel ijzer bevatten.

    liefs, tesniem

  13. #13
    HELLO WORLD

    Reacties
    437
    05-09-2006

    MVC Premium MVC Premium
    No gefeliciteerd met je zwangerschap. Helaas tot tegenstelling wat de meeste mensen nog altijd denken bevat spinazie nietzoveel ijzer als altijdwordt beweerd. Uit recent onderzoek werd aangetoond dat de ijzer in spinazie niet zo intens door het lichaam werd opgenomen, vanwege de oxaalzuur die in spinazie zit én de ijzergehalte werd ook zwaar overschat. In 100 gr spinazie zit maar 3 gr ijzer... Dus laat die spinazie maar achterwege. Je kunt beter veel vlees eten, want dat neemt je lichaam veel beter op. En daarnaast eet gewoon zoveel mogelijk verse groente en fruit. En in jouw geval kun je de verloskundig vragen om ijzertabletten.

    Ik had het probleem ook en de baby was veel te licht. als je ziek wordt van een bepaaldmerk, kun je gewoon om een andere merk medicatie vragen...

    spinazieverhaal:
    Spinazie staat bekend om het hoge ijzergehalte; om de consumptie van spinazie te stimuleren is in de Verenigde Staten de bekende tekenfilmheld Popeye in het leven geroepen. Iedere keer als Popeye in nood zit blijkt er op de vreemdste momenten een blik spinazie voorhanden waarna het conflict snel beslist is. Spinazie bevat inderdaad meer ijzer (3-4 milligram) dan andere groenten; toch is het ijzergehalte van spinazie lange tijd sterk overschat; toen in 1937 een nieuwe analyse werd uitgevoerd door Duitse wetenschappers, bleek het ijzergehalte 10 keer zo laag te zijn als werd aangenomen; de vorige onderzoeker had een foutje gemaakt. Buiten een verhoogd ijzergehalte is spinazie ook rijk aan vitamine A, vitamine E en antioxidanten.

    Bron: wikipedia

  14. #14
    MVC Lid

    Reacties
    96
    02-10-2006

    dank jullie wel voor jullie tips en felicitaties!! en idd. volgens mijn verloskundige is spinazie niet meer met veel ijzer als dat het was, of ik zou het de hele week hele dag door moeten eten... ik zal ook even vragen naar die bruistabletten, bedankt voor je tip nisar!! en jij en alle zwangeren veel succes inshaallah!!!

    ps. van dadels wist ik niet dat ze ijzerrijk zijn! dat vind ik wel lekker!! dus ga gelijk proberen!!

  15. #15
    I love marrakech

    Reacties
    10.616
    16-11-2005

    MVC Premium MVC Premium
    In rooibosthee zit ook ijzer in. En ook vitamine C.
    Rooibosthee is sowieso erg gezond.