1. #1
    MVC Lid

    Reacties
    114
    16-07-2002

    Lightbulb Ik ben bang.....

    Hallo allemaal,

    Ik zit mega in de problemen ik weet echt niet wat ik nu moet doen en ik hoop dat vooral meiden die het probleem hebben mee gemaakt serious er op zullen reageren.

    Ik heb me altijd voorgenomen op eerst mij studie af te maken en daarna aan de liefde te denken. Ik heb dit jaar al hamdoellilah mijn HAVO diploma behaald en ben van plan om verder te studeren aan een HEAO opleiding. Gek genoeg heb ik toch iemand pas ontmoet en het klikt echt heel erg goed tussen ons. . Op het begin was ik niet eens geinteresseerd in hem. Maar hoevaker ik hem spreek hoe verliefder ik op hem wordt. Ik heb gemerkt dat hij mij nu ook al zit zitten.

    Nu weet ik niet wat ik moet doen, ik geef echt veel om deze jongen. Ik mag hem echt alleen zijn er wel een aantal problemen.

    ten eerste hij woont in een andere stad
    ten tweede ik ken hem nog niet echt heel goed ( ik weet niet of hij een serious type is of hij met slechte mensen om gaat enz)
    ten derde ik ben arabier en hij is een berber( mij ouders zijn helemaal niet tegen berberse jongen maar ik ben bang dat zijn ouders wel tegen een arabierse meisje zijn).

    Ik zelf hem alleen maar berberse vriendinnen en zij zeggen dat dat wel een probleem kan worden. En dat veel berberse jongens arabierse meiden gebruiken!!

    Ik weet echt niet meer wat ik moet doen. Ik weet echt niet wie ik moet geloven. Hij zelf zegt dat hij wel serious is, maar ik kan dat niet controleren ik ken zijn vrienden niet ik weet eigenlijk NIKS>>> Alleen dat ik hem echt mag!!!

    Wil iemand mij tips geven over hoe ik nu moet handelen? Hoe kan ik nou zien of hij wel serious is met mij? Gelukkig is hij nu op vakantie op deze manier kan ik goed nadenken wat ik nu ga doen, ik hoop dat jullie mij er bij kunnen helpen....xxx

  2. #2
    MVC Lid

    Reacties
    114
    16-07-2002

    Thnx voor je advies!!
    Maar dat is het nou juist ik ben 17 jaar, maar ouders zullen het nooit accepteren als ik nu zou verloven...maar ik wil hem ook niet kwijt begrijp je? Eigenlijk zat ik te denken aan een relatie beginnen tot ik een leeftijd bereik dat mij ouders het wel zullen accepteren. Maar toch durf in dat eigenlijk niet. Ik heb namelijk nog nooit eerder een relatie gehad!ik durf dat eigenlijk nog niet aan, ik vind me zelf er nog te jong voor en ik wil gewoon dat de eerste jongen met wie ik wat begin dat ik gewoon met hem ga trouwen! Ik wil niet dat ik mij aanstaande moet vertellen dat ik als zoveel vriendjes heb gehad voor hem, begrijp je?

    Ik zal zeker niet te snel gaan, want als hij dat niet begrijp dan is hij mij gewoon niet waard en betekend dat gewoon dat hij me played ik zal hem zeker nog lang gaan testen voordat ik ECHT iets met hem begin?
    Daarom vroeg ik ook hebben jullie nog tips voor me hoe kan ik zien dat hij echt om me geeft en me niet gebruikt?

  3. #3
    MVC Lid

    Reacties
    249
    05-05-2002

    een hoe oud is hij ... je bent nog jong meid doe rustig aan en weet waar je aan begint.

  4. #4
    alhamdoelilah

    Reacties
    896
    23-05-2002

    Hey Ouissam_girl. ME TOOOOOOOOOOOOOOO!!!
    Ik ben nu al een paar maand samen met hem. Ik heb zijn moeder leren kennen (ik begrijp geen Berbers dus heel moeilijk geconverseerd) ze is echt tof en ze gaf me het gevoel dat ze zo een arabische schoondochter zou aanvaarden... Ik ben echter ook maar 18j, ik heb vorig jaar mijn middelbare school afgemaakt en heb een A2 diploma'ke op zak. Ik wil echter verder studeren... En ik denk dat dit het verstandigste is eens je trouwt en aan kinderen denkt is dit een pak moeilijker... Ik heb het hem proberen uit te leggen maar hij begrijpt het NIET hij zegt: EEN VROUW HOORT SOWIESO IN DE KEUKEN SO? Het deed me pijn...Nu zit ik in een grote dilemma... Hem opgeven of mijn studies???
    Please help....
    Allah ie hdie ma glak!

  5. #5
    MVC Lid

    Reacties
    3.306
    24-02-2002

    he ousama girl...inchallah komt het wel gpoed hoor...
    je moet gewoon geduld hebben...en alles gewoon rusttig aan doen...en in de tijd leer je hem wel zeker beter kennen,,,en dan zie je welf of het een serious type is of niet....

    en je studie maak het gewoon af want dat heb je zeker nodig....je kunt het toch gewoon combineren...en geloof me als jullie van elkaar houden..komt echt alles goed... en het berber en arabier zijn..is volgens mij geen probleem...als hij jou graag wil en wederzijds...dan kan hij zijn ouders wel overhalen...

    veel sterkte en veel succes...meid

  6. #6
    MVC Lid

    Reacties
    114
    16-07-2002

    Bedankt mensen voor jullie advies!!!!

    Maar eigenlijk weet ik nog steeds niet wat ik ga doen!!! Het enigste wat ik wel weet is dat ik het heel rustig aan ga doen en daarna zie ik wel.
    Als mensen ooit het zelfde hebben mee gemaakt zou ik graag meer over hun ervaringen te weten willen komen. Misschien kan ik er wel van leren!! You never know!!!

    Trouwens Ilyas hij is 21 jaar, ik zelf vind dat een mooie leeftijd.

  7. #7
    MVC Lid

    Reacties
    581
    16-04-2002

    Origineel gepost door lynamina
    Hey Ouissam_girl. ME TOOOOOOOOOOOOOOO!!!
    Ik ben nu al een paar maand samen met hem. Ik heb zijn moeder leren kennen (ik begrijp geen Berbers dus heel moeilijk geconverseerd) ze is echt tof en ze gaf me het gevoel dat ze zo een arabische schoondochter zou aanvaarden... Ik ben echter ook maar 18j, ik heb vorig jaar mijn middelbare school afgemaakt en heb een A2 diploma'ke op zak. Ik wil echter verder studeren... En ik denk dat dit het verstandigste is eens je trouwt en aan kinderen denkt is dit een pak moeilijker... Ik heb het hem proberen uit te leggen maar hij begrijpt het NIET hij zegt: EEN VROUW HOORT SOWIESO IN DE KEUKEN SO? Het deed me pijn...Nu zit ik in een grote dilemma... Hem opgeven of mijn studies???
    Please help....

    Jij bent 18 jaar en ik vind persoonlijk dat je jong bent.Maar de enige beslissing ligt in jou handen.Jij moet de keuze maken in je leven.
    Ik persoonlijk als ik in jou schoenen stond dan zou ik die jongen laten vallen.Als hij komt de opmerking van vrouwen horen in de keuken tja dan is hij een boer en qua karakter trekt op niets.Hij is het gewoon niet waard voor mij.
    In de koran staat dat de vrouw mag werken en studeren als ze een hijaab draagt.
    Er zijn genoeg jongens die willen dat hun vrouw gaat werken en verder studeren.Niet een handje vol van zo'n jongens maar een landvol

  8. #8
    MVC Lid

    Reacties
    17
    15-07-2002

    hi meissie,

    op mijn zeventiende was ik smoorverliefd op een marokkaanse man en hij op mij. ik dacht dit is het.. ik had mijn havo op zak, begonnen aan een heao-opleiding. hij wilde dat zijn ouders langs zouden komen.
    maar kind, wat ben ik blij dat 'het feestje' niet doorging. je bent zeventien, om een relatie aan te gaan (of het nu om verkering of een huwelijk gaat) heb je zoveel mensenkennis nodig. die heb je, op een aantal gevallen na, niet op de leeftijd van zeventien. bovendien, vergeet je studie maar als je gaat trouwen. stel je prioriteiten..
    nu lijkt hij belangrijk en denk je dat je van hem houdt. hetzelfde dacht ik ook, maar believe it or not, nu begrijp ik niet hoe ik ooit op hem gevallen ben. tuurlijk kan het ook de ware zijn. maar garanties heb je niet in het leven (helaas). hoe test je hem uit? goeie vraag.. wees vooral niet naief!
    waarom laat je niet een van je vriendinnen (die hij niet kent, uit een andere stad bijvoorbeeld) op versiertoer gaan, dan is hij de prooi.
    succes gegarandeerd!!

  9. #9
    MVC Lid

    Reacties
    114
    16-07-2002

    hai dalilah,

    Jeetje toen ik jou stukje las dacht ik meteen jeetje je hebt echt gelijk!!! Hoe kan ik op 17 jarige leeftijd er nou achter komen of hij wel de ware is!! Ik denk gewoon dat als hij terug komt uit marokko dat ik gewoon vrienden met hem wil blijven en als ik op een leeftijd terecht kom die wel aanvaard baar is dan mag hij altijd nog langs komen!!!

    Ik zal echter proberen ik de tijd dat we vrienden zijn om te kijken wat zijn ware aard eigenlijk is!!

    Ik denk echt dat dat het beste is!! Weet je je hebt echt gelijk in ben zelf best naief. Misschien is dat ook de reden waarom ik ook voor hem val. Hij zegt zoveel mooie dingen. Maar of het waar is??? Ik betwijfel het!!!

    Iniedergeval erg bedankt!!!

    Voor andere mensen, ik ben nog steeds erg nieuwschierig naar ervaringen van andere mensen!! Dus reageer!!

  10. #10
    MVC Lid

    Reacties
    114
    16-07-2002

    Hallo ik w8t op reacties!!!!

  11. #11
    MVC Lid

    Reacties
    5
    26-06-2002

    Toen ik veertien was, viel ik ook voor een jongen met mooie praatjes. Mijn droom was om met de eerste die ik tegenkwam te trouwen. Ik was naief en geloofde zijn zoete praatjes. Ik heb een dure (maar leerzame) les geleerd. Ben AUB voorzichtig voor je dezelfde fout maakt die ik heb gemaakt.

    Leer elkaar eerst beter kennen. Bespreek alles met hem wat voor jou belangrijk is. Speel geen toneel. Als hij je accepteert hoe je bent, dan zit zijn hart op de goede plek en houdt hij echt van jou. Iemand die alleen aan zijn eigen geluk denkt, zal nooit van je houden. En door goede, diepe gesprekken te voeren, kom je er achter wat voor een vlees je in de kuip hebt. En het aller belangrijkste is ZIJN OUDERS. Als hij niet van plan is om je voor te stellen aan hun, wordt het niets.
    Misschien kun je via via een beetje over hem te weten komen. Heb ik ook gedaan bij mijn huidige vriend.

    Succes ermee!

    Dewi

  12. #12
    MVC Lid

    Reacties
    18
    19-05-2002

    WELKE STAD WOONT HIJ???????????????? EN EEN BERBER HMM

  13. #13
    MVC Lid

    Reacties
    61
    01-08-2002

    hey meid....ik zou het niet uitmaken ofzo als ik jou was...

    kijk als je echt om hem geeft moet je gewoon doorgaan...je moet niet zo bang zijn...en als er echt liefde is dan overwint dat alles!!! en ik meen ook echt alles!

    en als er geen liefde is en je dus hem verkeerd hebt ingeschat dan zul je er sterker van worden...
    mijn hartje is ook niet altijd blij geweest maar je wordt er alleen maar sterker van!

    dus gewoon doorgaan meid
    en ik wens je veel succes
    INDEPENDENT WOMAN 4-LIFE!!!!!

  14. #14
    ----

    Reacties
    9.557
    12-08-2002

    Salaam alaikum,

    Ik ben geen Marokkaanse, dus ik hoop dat ik op dit Marokkaanse vrouwenpositieforum ook mijn mening mag geven.

    Ik hoorde helaas maar 2x het woord Islam vallen, dus daarom wilde ik je graag wat advies geven, alleen dan uit Islamitische hoek.

    Ten eerste is het in de islam zeer aanbevolen om te trouwen, daar is geen minimum of maximum leeftijd voor gegeven. De Profeet a.s zei:
    "Jongelui! Wie van jullie in staat is te trouwen, laat hij trouwen. De huwelijksvereniging maakt de blik decenter en beschermt de seksuele organen op zedige wijze." Bucharie en muslim

    Ik zou zelfs kunnen adviseren om zo snel mogelijk te trouwen en namelijk om 1 reden: sex. Als een meisje en jongen elkaar leuk vinden willen ze bij elkaar zijn en vrijen, dat is de natuurlijke aard van mensen. Daarom heeft Allah ons het huwelijk gegeven, dat niet met feesten van 40.000 gulden hoeven plaats te vinden noch met 5 bruidsjurken. Het huwelijk bestaat enkel en alleen uit een contract, waarbij de man, de vrouw, haar wali en 2 getuigen bij aanwezig zijn. Islam maakt het de mens makkelijk, niet moelijk! Ook is de bruidsschat verplicht:
    "En geeft de vrouwen hun bruidsschatten als een schenking, maar wanneer het hen belieft ( van de bruidsschat ) terug te geven: eet er dan met plezier en welbehagen van". Sura 4:4
    Het is aangeraden om de bruidschat te vergemakkelijken:
    "De meest geliefde vrouw is zij, die voor de minste kosten trouwt." Tirmidi, dus geen duizenden guldens, zodat als jullie trouwen jullie nog jaren schulden hebben.

    De profeet Mohammed (sas) adviseerde om de een persoon te kiezen op basis van zijn/haar geloof:

    "Een vrouw wordt om 4 redenen getrouwd: haar eigendommen, afstamming, schoonheid, godsdienst. Jullie kunnen maar beter kiezen de godsdienstige vrouwen, want anders zijn jullie verloren." Bucharie & Muslim

    Daarnaast hoor ik je praten over afkomst (Berbers/Arabier): "Er is geen verschil tussen een Arabier en een niet-Arabier behalve in Takwa (vrees voor allah) en als je je zorgen maakt over onderhoud, niet jij of je man zorgt dat je te eten hebt, dat doet Allah: "Een ieder die eerlijk handelt, ofwel man of vrouw, terwijl hij ( of zij ) een ware gelovige is, voorzeker aan hem zullen Wij een goed leven geven (in dit leven met respect, tevredenheid en wettige voorziening ) en Wij zullen hen zeker belonen met een beloning naar het beste wat zij gewend waren te doen (het Paradijs ).. "

    Daarnaast over het werken na je huwelijk, een vrouw is niet vastgeplakt aan het aanrecht, stagfirallah! Hoe durft hij zo te praten over zijn toekomstige vrouw, zijn zuster, zijn moeder... Nee, de 1e plek van een vrouw is thuis, inderdaad. Maar een vrouw mag wel werken, zolang het binnen de regels van islam valt en het niet haar 1e verantwoordelijkheden (bv kinderen, huis) in de weg staat, kijk maar naar Khadija. Een goed opgeleide vrouw kan alleen maar haar kinderen beter opleiden.

    Tot nu dus wat Islam erover zegt, ik kan je alleen het beste toewensen en je adviseren om allah om hulp te vragen. Ik zou heel goed nadenken wat JIJ belangrijk vindt in een man en of die eigenschappen alleen nu belangrijk zijn (zoals een knappe man, dat is nu belangrijk, maar over 20 jaar ook?) of dat het blijvende eigenschappen zijn (zoals geloof in allah, of vriendelijkheid, respect). Welke van die eigenschappen bezit hij en welke niet en is dat acceptabel voor jou?

    Ook kan ik je adviseren om te stoppen hem te zien zonder maghram erbij. Misschien is er nu nog geen zina gebeurt maar de duivel zit op je schouder! En... wat moet hij wel van je denken? Zou hij wel met een meisje willen trouwen die zo makkelijk met hem afspreekt zonder maghram????

    Moge allah je leiden insjallah,
    Wasalaam alaikum,
    M.

  15. #15
    MVC Lid

    Reacties
    114
    16-07-2002

    Sorry dat ik hier op moet reageren maar ik heb nog een hele studie te gaan. Ik ben nu echt niet van plan om te gaan trouwen. je heb natuurlijk wel gelijk maar toch, tegenwoordig trouwd niemand meer op zijn 17e!!!