1. #1
    Baby insh'Allah....

    Reacties
    5.948
    04-12-2002

    MVC Premium MVC Premium

    De werkgever en de hoofddoek

    Vandaag had ik het met mijn werkgever over de Islam en toen vroeg zij mij of ik van plan was een hoofddoek te gaan dragen. Ik heb gezegd dat ik het nog niet wist, maar ik wil wel een hoofddoek gaan dragen over een jaar, want dan ga ik trouwen. Zij maakte een opmerking over mijn contract en dat een hoofddoek niet bij het imago van het bedrijf paste. Ze zei het in de vorm van een grapje, maar volgens mij meende ze het wel een beetje. Ik zit nog in mijn proeftijd dus het komt me helemaal niet goed uit dat ze er nu al over begonnen is want straks kost het me mijn baan terwijl ik nog helemaal geen hoofddoek draag!!!

    Dit is toch achterlijk: een hoofddoek past niet bij het imago?
    Als ik een vast contract had gehad dan had ze me niets kunnen maken maar aangezien ik nu nog in mijn proeftijd zit, kunnen ze me ontslaan met een of andere rotsmoes....
    Herkent iemand dit?

    Groetjes
    Babyvanbelisma

  2. #2
    MVC Lid

    Reacties
    822
    11-07-2003

    Re: De werkgever en de hoofddoek

    Origineel gepost door babyvanbelisma
    Vandaag had ik het met mijn werkgever over de Islam en toen vroeg zij mij of ik van plan was een hoofddoek te gaan dragen. Ik heb gezegd dat ik het nog niet wist, maar ik wil wel een hoofddoek gaan dragen over een jaar, want dan ga ik trouwen. Zij maakte een opmerking over mijn contract en dat een hoofddoek niet bij het imago van het bedrijf paste. Ze zei het in de vorm van een grapje, maar volgens mij meende ze het wel een beetje. Ik zit nog in mijn proeftijd dus het komt me helemaal niet goed uit dat ze er nu al over begonnen is want straks kost het me mijn baan terwijl ik nog helemaal geen hoofddoek draag!!!

    Dit is toch achterlijk: een hoofddoek past niet bij het imago?
    Als ik een vast contract had gehad dan had ze me niets kunnen maken maar aangezien ik nu nog in mijn proeftijd zit, kunnen ze me ontslaan met een of andere rotsmoes....
    Herkent iemand dit?

    Groetjes
    Babyvanbelisma
    Ik herken dit niet specifiek, maar wel met betrekking tot vragen aan vrouwen of ze plannen hebben zwanger te worden. Volgens mij hoef je daar dan geen antwoord op te geven, want het mag niet gevraagd worden op die manier.

    Imago ????? Bij wat voor bedrijf werk je dan ...

  3. #3
    Baby insh'Allah....

    Reacties
    5.948
    04-12-2002

    MVC Premium MVC Premium
    Ik werk bij een uitzend en detacheringsbureau voor secretaresses. We moeten zaama zaama representatief zijn. Maar ik vind dat je ook representatief kunt zijn met een hoofddoek.

  4. #4
    MVC Lid

    Reacties
    822
    11-07-2003

    Origineel gepost door babyvanbelisma
    Ik werk bij een uitzend en detacheringsbureau voor secretaresses. We moeten zaama zaama representatief zijn. Maar ik vind dat je ook representatief kunt zijn met een hoofddoek.
    Lijkt mij ook. Wat een flauwekul zeg. Als ik jou was geweest, had ik gewoon de vraag niet beantwoord. Gewoon gelaten bij " ik ben moslim, en ik draag nu geen hoofdoek". En de rest van de discussie vervolgens na de proeftijd. Liegen om je geloof, dat lijkt me ook niks, dus uiteindelijk had ik dat dan wel gezegd maar niet nu. Nu gaan ze er misschien misbruik van maken als ze je nou niet door je proeftijd heen laten komen.
    Maar aan de andere kant zou ik me er nu ook verder weer niet te druk om maken: je doet je best, je doet niks verkeerd, je bent eerlijk geweest, je staat voor je eigen mening en je geloof. Allemaal positieve dingen. Als ze dat niet weten te waarderen, zijn het gewoon een stelletje zielepoten.

  5. #5
    theedrinkend lid

    Reacties
    8.302
    29-07-2002

    MVC Premium MVC Premium
    Oei, als ik jou was zou ik de boel nog even in het midden laten tot je proeftijd voorbij is.

  6. #6
    MVC Lid

    Reacties
    16.156
    11-06-2002

    Dit is toch achterlijk: een hoofddoek past niet bij het imago?
    Nee, vind ik niet achterlijk. Ieder bedrijf heeft een imago, dat mede bepaald kan worden door o.a. de kleding van de werknemers. En ieder bedrijf heeft daar recht op!!! Alleen het moet WEL in het contract staan voordat je begint.
    "God is een door de mens gemaakt wezen, waarop de mens omwille van eigen geluk en genotsverhoging zijn menselijke idealen, noden en wensen projecteert."

    - L. Feuerbach

  7. #7
    MVC Lid

    Reacties
    551
    30-05-2003

    Nou gelijk heb je willemien.. eeh meskina eeh je had inderdaad meoten zeggen ik ben nu moslim en ik draag geen hoofdoek wat er in toekomst gebeurd dat zien we dan wel of je had meoten zeggen waarom adn geintereseert in de islam??? Wedde dat ze anders reageert waarschijnlijk kapt ze het hele verhaaltje af hhaha
    wie niet horen wilt moet maar voelen

  8. #8
    MVC Lid

    Reacties
    822
    11-07-2003

    Origineel gepost door an3sdej
    Nee, vind ik niet achterlijk. Ieder bedrijf heeft een imago, dat mede bepaald kan worden door o.a. de kleding van de werknemers. En ieder bedrijf heeft daar recht op!!! Alleen het moet WEL in het contract staan voordat je begint.
    Tsja, maar als dit een uitzendburo is wat denkt dat secretaresses Absoluut Geen Hoofddoek op kunnen hebben, dan vind ik dat een behoorlijk beperkt en zielig imago in Nederland anno Nu.

    Wel een goed idee om het contract erop na te kijken trouwens.

  9. #9
    Baby insh'Allah....

    Reacties
    5.948
    04-12-2002

    MVC Premium MVC Premium
    Nou ik hoop het niet. Ik heb het wel een beetje in het midden gelaten maar ik kon er toch niet ronduit om liegen. Mijn proeftijd is over drie dagen afgelopen en ik krijg van de week een evaluatiegesprek. Ik heb tot nu toe alleen maar positieve dingen gehoord over mijn werkzaamheden en ze willen me niet kwijt dus eigenlijk hebben ze geen reden om me geen contract te geven. Maar ja, het was wel even een vervelende situatie vanmiddag. Ik merk het ook met een vriendin van mij. Die had zich in laten schrijven op kantoor maar ik merk nu dat ze helemaal niet voor haar zoeken... Ik denk nu dus dat dat ook komt door de hoofddoek. Natuurlijk moet je representatief overkomen, maar als je het een beetje simpel houdt met je hoofddoek dan kan dat best... Ik wacht nu maar af.....

    Ben nu best een beetje zenuwachtig voor mijn gesprek en dat was ik helemaal niet. Straks heb ik het voor mezelf verziekt....

  10. #10
    MVC Lid

    Reacties
    474
    11-06-2003

    Balen meid!!!
    Ik weet niet wat ik zou zeggen in dat gesprek....... Denk dat ik het inderdaad een beetje in het midden zou laten.
    En als je nu eens een hoofddoek zou dragen met de bedrijfskleding? Vind ik ook wel representatief......

    In ieder geval veel succes!

  11. #11
    MVC Lid

    Reacties
    3.228
    06-05-2003

    Origineel gepost door babyvanbelisma
    Vandaag had ik het met mijn werkgever over de Islam en toen vroeg zij mij of ik van plan was een hoofddoek te gaan dragen. Ik heb gezegd dat ik het nog niet wist, maar ik wil wel een hoofddoek gaan dragen over een jaar, want dan ga ik trouwen. Zij maakte een opmerking over mijn contract en dat een hoofddoek niet bij het imago van het bedrijf paste. Ze zei het in de vorm van een grapje, maar volgens mij meende ze het wel een beetje. Ik zit nog in mijn proeftijd dus het komt me helemaal niet goed uit dat ze er nu al over begonnen is want straks kost het me mijn baan terwijl ik nog helemaal geen hoofddoek draag!!!
    Salaam aleikoem, babyvanbelisima,

    Het is zeer zeker een algemeen probleem waar vele bedrijven nog niet aan toe zijn om het dragen van de hoofddoek toe te laten, onder het mom van 'bedrijfsimago'. Het heeft veleer te maken met angst voor het onbekende, maar vooral met angst om hun klanten af te schrikken en te verliezen wanneer ze zouden bediend worden door een werkneemster met hoofddoek. Dat is de realiteit, hoewel weinige bedrijven dit zullen toegeven.

    Hetzelfde probleem stelt zich bijvoorbeeld wanneer men het heeft over bidden op het werk: de meeste bedrijven kunnen perfect een aparte gebedsruimte voorzien voor moslimwerknemers, zodat zij op tijd hun gebed kunnen verrichten. Het is gewoon een kwestie van duidelijke afspraken maken tussen werkgever en werknemer. In vergelijking met het dragen van de hoofddoek, zou het bidden op het werk zelfs helemaal geen probleem mogen stellen, aangezien je er niemand mee 'stoort'. Maar wederom....de angst die parten speelt.

    In dit geval is het duidelijk dat je werk, en bijgevolg je inkomen, tijdelijk primeert op het dragen van je hoofddoek omdat je anders persoonlijke schade gaat ondervinden (verlies van je inkomen). De wil is er, maar de omstandigheden beletten je de hoofddoek te dragen....en Allah ziet en hoort alles, Hem ontgaat niets.

    Als je de kans krijgt om een job te bemachtigen bij een werkgever die je het dragen van de hoofddoek wel toelaat, dan is het dus wel aangewezen om voor deze job te kiezen waar je je moslima-zijn beter kunt beleven.

    Uiteraard hoeft het geen betoog dat van zodra je je werk verlaat, dat je zonder problemen je hoofddoek kunt dragen. Als je je werkgever dan op straat tegenkomt, gaat hij/zij misschien nadenken.

    Wordt het dragen van de hoofddoek door je werkgever contractueel verboden en je hebt nog niet getekend, dan kun je trachten te onderhandelen en deze clausule te laten verwijderen uit het contract, hoewel de meeste werkgevers het handig zullen uitspelen door zogezegd te verwijzen naar de kledingscode van het bedrijf, die voor iedereen geldig is en om het aspect discriminatie te omzeilen.
    Lukt dit niet en je hebt andere jobmogelijkheden die je wel het dragen van de hoofddoek toelaten, dan is het antwoord vrij eenvoudig.

    Vele van onze moslimzusters bevinden zich in dezelfde situatie als jij, maar weet ook dat Allah niet wil dat we ons eigen schade toebrengen omwille van de situatie waarin we ons bevinden. Niet ten koste van alles, wel te verstaan...als je werkgever je bijv. zou verplichten om in maatpakje rond te lopen met kort rokje, dan is dat wel degelijk een stap te ver!

    Moge Allah ons allen op Zijn weg leiden en ons vergeven om de fouten die we maken.

    Ma3a salama.

    MELILLENSE

    By the way, proficiat en moge Allah je huwelijk zegenen met al het goede!
    "DALE LIMOSNA, MUJER, QUE NO HAY EN LA VIDA NADA COMO LA PENA DE SER CIEGO EN GRANADA" - ALHAMBRA

    Todo correo electrónico privado que constituye un insulto o amenaza, se publicará en este foro sin previo aviso.

  12. #12
    MVC Lid

    Reacties
    3.551
    24-06-2003

    Toen ik nog in mijn proeftijd zat besloot ik ook een hoofddoek te gaan dragen.

    Ik had het destijds bespreekbaar gemaakt met een bilateraal, omdat ik een functie heb waarbij je representatief moet zijn naar de klant toe.

    Had ik ook erbij gezegd, dat als ik een akkoord zou krijgen om een hoofddoek te dragen, dat ik dan uiteraard dit zou doen in overleg op wat voor manier ik mijn hoofddoek draag. En wat voor kleuren.

    Dit is al een stuk geruststelling die je kan bieden aan je werkgever, ze hebben inspraak.

    Met mijn vaste contract gaf mijn baas ook toestemming om een hoofddoek te gaan dragen. Als ik dat wou, zou het mogen, maar mijn baas zag me liever zonder hoofddoek, dat was zijn eigen mening(je hebt zulk mooi lang haar). Hij zei dat ie het mij wettelijk toch niet kon verbieden. En als ik het deed, gaf hij er de voorkeur aan dat ik een "kleine hoofddoek" zou dragen (Piraten hoofddoek).

    En niet lang daarna was ik begonnen met mijn hoofddoek ook op mijn werk te dragen, ik droeg al mijn hoofddoek buiten het bedrijf. Omdat we er nog niet overeen waren gekomen(ze hadden me niet zo aangenomen, eerlijk is eerlijk).

    De medewerkers keken me de eerste week een beetje raar aan, sommige mensen zeiden achter me rug van zie je wel, die heeft haar vaste contract binnen en nu draagt ze opeens een hoofddoek.
    Kreeg er enorm veel vragen over, het hoe wat en waarom.
    Ik heb iedere medewerker met geduld uitleg gegeven. En er meteen bijverteld dat ik die hoofddoek ben gaan dragen in overeenstemming met mijn leidinggevende.

    Gekke vragen, zoals, dat je nu een hoofddoek draagt wil dat zeggen dat je straks met een Burka komt.
    Daar reageerde ik op door te lachen, en de eerst volgende dag te vragen aan de desbetreffende medewerker: Dat je nu een stropdras draagt wil dat zeggen dat je straks met een complete gal binnen komt stappen.

    Zoals, Heb je het koud, dat je die hoofddoek draagt?
    Daar reageerde ik op door voortdurend aan de desbetreffende persoon te vragen heb je het koud?
    Zei hij: ja, dan zei ik dan mag je mijn hoofddoek lenen.
    Zei hij: nee, dan zei ik, anders mocht je mijn hoofddoek lenen.


  13. #13
    MVC Lid

    Reacties
    16.156
    11-06-2002

    Zeer spijtig meid maar zelfs al zou het je job kost ,de islam gaat voor. En wat kan een hoofddoek nou voor verschil maken qua arbeidsprestaties???
    We hebben het hier niet over haar prestaties, daar zal het ook niet aan mankeren. Maar je bent vast geen slecht gelovige als je geen hoofddoek draagt. Denk je dat God zo narrowminded zijn?
    "God is een door de mens gemaakt wezen, waarop de mens omwille van eigen geluk en genotsverhoging zijn menselijke idealen, noden en wensen projecteert."

    - L. Feuerbach

  14. #14
    MVC Lid

    Reacties
    710
    27-04-2003

    Als je je proeftijd achter de rug zou hebben zou je een aanklacht wegens discriminatie aan kunnen dienen.Insahallah komt het wel goed.

  15. #15
    MVC Lid

    Reacties
    1.566
    22-02-2003

    Dit gebeurt ook bij niet moslims hoor ...mensen met tattoes worden ook ontiegelijk vaak geweigerd ..mensen met piercings ook
    "Hey, what do you call a doctor who failed out of med school?"
    "What?"
    "A dentist."