1. #1
    videofilmer

    Reacties
    6.467
    28-12-2001

    MVC Premium MVC Premium

    Ik spreek darija..en ik wil berbers leren..

    Salaam mensen..

    Ik verwijs naar de topic van elmarocani..dit was de openingszin..

    elke marokkaan hoort arabisch te kunnen praten.. (Bericht #)

    elke marokkaan moet arabisch kunnen praten.....

    wie is daar niet mee eens?


    Natuurlijk is het niet juist..niets moet..mag wel..Kijk maar naar Belgie..In Vlaanderen moeten ze geen Frans spreken..en andersom ook..Het is misschien niet de goede voorbeeld..maar toch..


    En ik denk naarmate in Rif het berbers het algemene taal wordt..dan moet ik wel als arabisch-sprekende (eigenlijk is het maar darija hoor, een soep-taal (dealict gekruid met spaans en frans ) rekening houden..dat het ook beter is als ik deze taal machtig ben.

    Hoe dan ook..je moet de taal van de mensen respecteren..en ik hoop dat het onderwijs in tamazight snel komt en uitbreidt..het moest allang zijn intrede gedaan hebben..maar ok, beter iets laat..dan nooit..


    Je mag zoveel lof en goede eigenschappen aan een volk toe juichen...maar als je zijn taal niet respecteert..ben je een leugenaar.

    Dat was effe mijn mening..

    Mijn vader komt uit het noord-westen..mijn moeder uit het noord-oosten van Marokko..Allah jarhamhoum amin..



    Het volk (eender welk volk) zal fier zijn als men het gelijkwaardig en met respect behandelt..en dit moet letterlijk gebeuren.


    Ik wil graag tamazight leren spreken..het is een taal gelijkwaardig aan andere talen..dat vind ik.


    Dus mensen..leer jullie kinderen zoveel mogelijk talen..maar vergeet niet de eigen taal..nu niet..nooit niet.

  2. #2
    MVC Lid

    Reacties
    114
    04-01-2003

    WALLAH BEN HET HELEMAAL MET JE EENS MOHAMMED

    IK BEN ZELF BERBERS
    EN IK KAN WEL EEN BEETJE ARABISCH PRATEN

    MAAR IK KAN JE WEL BERBERS LEREN HAHAHAHA


    EN HET SPIJT ME VAN JE OUDERS
    ALLAH JERHEMHOEM

  3. #3
    videofilmer

    Reacties
    6.467
    28-12-2001

    MVC Premium MVC Premium
    Origineel gepost door nadoria_33
    WALLAH BEN HET HELEMAAL MET JE EENS MOHAMMED

    IK BEN ZELF BERBERS
    EN IK KAN WEL EEN BEETJE ARABISCH PRATEN

    MAAR IK KAN JE WEL BERBERS LEREN HAHAHAHA


    EN HET SPIJT ME VAN JE OUDERS
    ALLAH JERHEMHOEM

    Chokran oegti..

    ewa wanneer beginnen de lessen.

    Ik kan het een beetje verstaan..maar niet spreken ..

    Alle begin is moeilijk..niet..


    Amin yarabi al3alamin..

  4. #4
    MVC Lid

    Reacties
    117
    23-03-2003

    Re: Ik spreek darija..en ik wil berbers leren..

    Origineel gepost door Mohammed Justice
    Salaam mensen..

    Ik verwijs naar de topic van elmarocani..dit was de openingszin..

    elke marokkaan hoort arabisch te kunnen praten.. (Bericht #)

    elke marokkaan moet arabisch kunnen praten.....

    wie is daar niet mee eens?


    Natuurlijk is het niet juist..niets moet..mag wel..Kijk maar naar Belgie..In Vlaanderen moeten ze geen Frans spreken..en andersom ook..Het is misschien niet de goede voorbeeld..maar toch..


    En ik denk naarmate in Rif het berbers het algemene taal wordt..dan moet ik wel als arabisch-sprekende (eigenlijk is het maar darija hoor, een soep-taal (dealict gekruid met spaans en frans ) rekening houden..dat het ook beter is als ik deze taal machtig ben.

    Hoe dan ook..je moet de taal van de mensen respecteren..en ik hoop dat het onderwijs in tamazight snel komt en uitbreidt..het moest allang zijn intrede gedaan hebben..maar ok, beter iets laat..dan nooit..


    Je mag zoveel lof en goede eigenschappen aan een volk toe juichen...maar als je zijn taal niet respecteert..ben je een leugenaar.

    Dat was effe mijn mening..

    Mijn vader komt uit het noord-westen..mijn moeder uit het noord-oosten van Marokko..Allah jarhamhoum amin..



    Het volk (eender welk volk) zal fier zijn als men het gelijkwaardig en met respect behandelt..en dit moet letterlijk gebeuren.


    Ik wil graag tamazight leren spreken..het is een taal gelijkwaardig aan andere talen..dat vind ik.


    Dus mensen..leer jullie kinderen zoveel mogelijk talen..maar vergeet niet de eigen taal..nu niet..nooit niet.
    Dit is de eerste keer sinds lange tijd dat ik een Arabische landgenoot met het oprechte respect over het Tamazight hoor spreken. Dit doet mij goed .

    Ik vind ik ook dat een mens zo veel mogelijk talen moet leren, te beginnen met de eigen moedertaal. Zoals God verschillende volkeren heeft geschapen die elkaar dienen te respecteren, geldt dat ook voor de talen die God ons gegeven heeft. Die diversiteit moet men koesteren. Ik wil nog het Darija, Tasoessiet en Tachelhit leren. Maar het Riffijns, mijn moedertaal, staat momenteel voorop.

    Ik heb vorig jaar dan ook een cursus Tamazight in Nederland gevolgd aan de universiteit van Leiden. Ik heb helaas door tijdgebrek maar 2 lessen kunnen volgen, maar het schijnt dat die cursus ook dit jaar te volgen is. Mijn docente was trouwens een Belgische, Mena Lafkaoui, een hooglerares die veel voor de Amazigh-zaak gedaan heeft. Als er genoeg animo is onder studenten in NL (en mogelijk België) dan zou het Tamazight een volwaardige studie kunnen worden zoals het al is in Frankrijk. Frankrijk heeft trouwens de enige Amazigh-universiteit op de wereld! En vorig jaar hebben de eerste leerlingen examen gedaan in het vak Tamazight. Het zou prachtig zijn als Mena Lafkaoui een leerstoel zou krijgen in Nederland zodat niet alleen Imazighen, maar ook andere geïnteresseerden het Tamazight kunnen leren (ik had trouwens twee Nederlandse meisjes in mijn klas zitten).
    'Praat zacht, sla hard' - Abdelkrim El Khattabi

  5. #5
    Mystery

    Reacties
    74
    04-04-2003

    Re: Re: Ik spreek darija..en ik wil berbers leren..

    Origineel gepost door Tamza_N_Rif
    Dit is de eerste keer sinds lange tijd dat ik een Arabische landgenoot met het oprechte respect over het Tamazight hoor spreken. Dit doet mij goed .

    Ik vind ik ook dat een mens zo veel mogelijk talen moet leren, te beginnen met de eigen moedertaal. Zoals God verschillende volkeren heeft geschapen die elkaar dienen te respecteren, geldt dat ook voor de talen die God ons gegeven heeft. Die diversiteit moet men koesteren. Ik wil nog het Darija, Tasoessiet en Tachelhit leren. Maar het Riffijns, mijn moedertaal, staat momenteel voorop.

    Ik heb vorig jaar dan ook een cursus Tamazight in Nederland gevolgd aan de universiteit van Leiden. Ik heb helaas door tijdgebrek maar 2 lessen kunnen volgen, maar het schijnt dat die cursus ook dit jaar te volgen is. Mijn docente was trouwens een Belgische, Mena Lafkaoui, een hooglerares die veel voor de Amazigh-zaak gedaan heeft. Als er genoeg animo is onder studenten in NL (en mogelijk België) dan zou het Tamazight een volwaardige studie kunnen worden zoals het al is in Frankrijk. Frankrijk heeft trouwens de enige Amazigh-universiteit op de wereld! En vorig jaar hebben de eerste leerlingen examen gedaan in het vak Tamazight. Het zou prachtig zijn als Mena Lafkaoui een leerstoel zou krijgen in Nederland zodat niet alleen Imazighen, maar ook andere geïnteresseerden het Tamazight kunnen leren (ik had trouwens twee Nederlandse meisjes in mijn klas zitten).

    Ik wil die taal ook leren.
    Geen

  6. #6
    MVC Lid

    Reacties
    117
    23-03-2003

    Re: Re: Ik spreek darija..en ik wil berbers leren..

    Origineel gepost door Quest


    Je doet je naam eer aan agie

    O, mensdom! Wij hebben u uit man en vrouw geschapen en Wij hebben u tot volkeren en stammen gemaakt, opdat gij elkander moogt kennen. Voorzeker, de godvruchtigste onder u is de eerwaardigste bij Allah. Voorwaar, Allah is Alwetend, Alkennend. [49:13]

    Prachtig

    Ik ken de volgende twee aya's zo onderhand uit mijn hoofd:

    "En dit is onder zijn tekenen, dat Hij uit uw midden
    echtgenoten voor u schiep, opdat gij er rust in moogt vinden,
    en Hij heeft liefde en tederheid onder u geplaatst.
    Daarin zijn zeker tekenen voor een volk, dat nadenkt.

    En tot Zijn tekenen behoort ook de schepping der hemelen en der aarde,
    en de verscheidenheid van uw talen en (huids)kleuren.
    En dit zijn tekenen voor degenen, die willen begrijpen"

    -Soerat Arroem: aya 22 en 23 uit de Heilige Qu'ran.
    'Praat zacht, sla hard' - Abdelkrim El Khattabi

  7. #7
    MVC Lid

    Reacties
    117
    23-03-2003

    Re: Re: Re: Ik spreek darija..en ik wil berbers leren..

    Origineel gepost door MissShera
    Ik wil die taal ook leren.
    Zodra ik weet wanneer de nieuwe cursussen in Nederland en België beginnen zal ik het hier plaatsen.

    'Praat zacht, sla hard' - Abdelkrim El Khattabi

  8. #8
    MVC Lid

    Reacties
    30
    23-05-2003

    he hallo

    Ik ken ook alleen maar derieza , maar ik wil ook graag berbers leren, ken wel wat woorden maar dat is niet genoeg voor mij
    Ik zou het ook graag willen leren gewoon om ook anderen te kunnen verstaan en mee te praten. En ik vind zelf ook dat mensen zowel arabisch als berbers kunnen leren. Je vergroot daarmee alleen maar je kennis en het is leuk om een andere taal te beheersen. hoe meer talen des te beter.

    thallouw en beslama
    ya weld e bledi selboeni 3ayniek

  9. #9
    MVC Lid

    Reacties
    376
    10-05-2003

    Marokkanen moeten elkaar kunennen respecteren ongeacht welke taal je spreekt

    voor mij lo3a arabia heb ik nodig voor mijn geloof de ISLAM

    en Tamazight(Taryfiet heb ik nodig in mijn dagelijkse leve

  10. #10
    videofilmer

    Reacties
    6.467
    28-12-2001

    MVC Premium MVC Premium

    Re: Re: Ik spreek darija..en ik wil berbers leren..

    Origineel gepost door Tamza_N_Rif
    Dit is de eerste keer sinds lange tijd dat ik een Arabische landgenoot met het oprechte respect over het Tamazight hoor spreken. Dit doet mij goed .

    Ik vind ik ook dat een mens zo veel mogelijk talen moet leren, te beginnen met de eigen moedertaal. Zoals God verschillende volkeren heeft geschapen die elkaar dienen te respecteren, geldt dat ook voor de talen die God ons gegeven heeft. Die diversiteit moet men koesteren. Ik wil nog het Darija, Tasoessiet en Tachelhit leren. Maar het Riffijns, mijn moedertaal, staat momenteel voorop.

    Ik heb vorig jaar dan ook een cursus Tamazight in Nederland gevolgd aan de universiteit van Leiden. Ik heb helaas door tijdgebrek maar 2 lessen kunnen volgen, maar het schijnt dat die cursus ook dit jaar te volgen is. Mijn docente was trouwens een Belgische, Mena Lafkaoui, een hooglerares die veel voor de Amazigh-zaak gedaan heeft. Als er genoeg animo is onder studenten in NL (en mogelijk België) dan zou het Tamazight een volwaardige studie kunnen worden zoals het al is in Frankrijk. Frankrijk heeft trouwens de enige Amazigh-universiteit op de wereld! En vorig jaar hebben de eerste leerlingen examen gedaan in het vak Tamazight. Het zou prachtig zijn als Mena Lafkaoui een leerstoel zou krijgen in Nederland zodat niet alleen Imazighen, maar ook andere geïnteresseerden het Tamazight kunnen leren (ik had trouwens twee Nederlandse meisjes in mijn klas zitten).

    Ewa..wat moet ik ervan zeggen..gewoon prachtig..


    Ik hoop dat de tijd van vooroordelen definitief zal slijten en verdwijnen..

    Chokran oegti..

  11. #11
    Kaas

    Reacties
    5.489
    18-06-2003

    Ik hou een lijstje met woorden bij, dit om een en ander beter te begrijpen, kan iemand mij vertellenuit welke taal de woorden komen.

    Zemmel(HOMO),
    Bebba(VADER, PAPA),
    Tfoeee(SPUGEN, AFSCHUW),
    El Moumni, (Ooo ja, dat was die Imam die niet mer mocht 'preken' in zij eigen land.
    Smehlie a gai wallah(BIJ ALLAH VERGEEF ME BROER...),
    mashallah(MET GODS ZEGEN)


    Als je het niet eens bent met de vertaling dan hoor ik het graag.

    Love should not be a secret, L'amour ne devrait pas être un secret, η αγάπη δεν πρέπει να είναι ένα μυστικό, eL houb lai ja kounoe mogtafi3an, Влюбленностью не должна быть секрет, O amor não deve ser um segredo, L'amore non dovrebbe essere un segreto, liefduh zou gein gehèm moetuh zèn, Liebe sollte kein Geheimnis sein


  12. #12
    MVC Lid

    Reacties
    822
    11-07-2003

    mashallah?
    bedoel je niet enshallah ?

  13. #13
    Kaas

    Reacties
    5.489
    18-06-2003

    Origineel gepost door Willemien
    mashallah?
    bedoel je niet enshallah ?
    Dat weet ik ook niet, ik krijg een term naar mijn hoofd en zoek er een vertaling bij (meestal door aan iemand te vragen die ik vertrouw). HEt lijstje ziet er ondertussen zo uit.

    Maar als je echt twijfelt dan wil ik het wel als aleternatief opnemen

    Love should not be a secret, L'amour ne devrait pas être un secret, η αγάπη δεν πρέπει να είναι ένα μυστικό, eL houb lai ja kounoe mogtafi3an, Влюбленностью не должна быть секрет, O amor não deve ser um segredo, L'amore non dovrebbe essere un segreto, liefduh zou gein gehèm moetuh zèn, Liebe sollte kein Geheimnis sein


  14. #14
    videofilmer

    Reacties
    6.467
    28-12-2001

    MVC Premium MVC Premium
    Origineel gepost door rnaj
    Dat weet ik ook niet, ik krijg een term naar mijn hoofd en zoek er een vertaling bij (meestal door aan iemand te vragen die ik vertrouw). HEt lijstje ziet er ondertussen zo uit.

    Maar als je echt twijfelt dan wil ik het wel als aleternatief opnemen

    Ben jij Nederlander als ik het vragen mag..

  15. #15
    Kaas

    Reacties
    5.489
    18-06-2003

    Ja, ik ben een nederlander. Maar ik dacht dat dit uit de vraag stelling wel duidelijk was.

    Love should not be a secret, L'amour ne devrait pas être un secret, η αγάπη δεν πρέπει να είναι ένα μυστικό, eL houb lai ja kounoe mogtafi3an, Влюбленностью не должна быть секрет, O amor não deve ser um segredo, L'amore non dovrebbe essere un segreto, liefduh zou gein gehèm moetuh zèn, Liebe sollte kein Geheimnis sein