1. #16
    Dienares van Allah

    Reacties
    181
    06-05-2003

    Origineel gepost door hbiba_hollandia
    salaam ou alaikoum,

    ik wil graag mijn verhaal hieraan toevoegen. Ik ben een Nederlandse meid, van 19 jaar. 8 jaar geleden kwam ik in aanraking met een Marokkaans meisje, een Fessia. Ik raakte goed bevriend met haar en dat is nu nog steeds zo.Langzaam maar zeker begon ik mij meer en meer te interesseren voor hetgeen centraal staat in haar leven: de Islam.
    Ik heb me erin verdiept, boeken gelezen en lees de koran. Haar leren kennen is slechts een aanleiding geweest om mij te verdiepen in de Islam. Op dit moment kan ik zeggen dat ik zover ben gekomen dat ik praktiserend moslima ben. Ik probeer mij zoveel mogelijk aan de verboden en geboden van de Islam te houden. Ik doe aan Ramadan,ik drink niet, ik rook niet, ik eet geen varkensvlees etc. Het is een verrijking voor mijn leven. Ik moet alleen nog de geloofsbelijdenis uitspreken, maar inshaaAllah duurt dat niet lang meer.Het doet me zoveel pijn om de vele negatieve berichten m.b.t. de Islam te horen. Helaas verwarren velen cultuur en geloof met elkaar. Alle vooroordelen zijn ongegrond. Ik zou zeggen, de enige echte betrouwbare bron is de koran. En vele dingen vloeien voort uit CULTUUR en niet uit de Islam. Ik voel me in ieder geval gezegend dat ik in de Islam geloof. ALHAMDOLILLAH. Ik hoop dat velen mijn sporen zullen volgen.

    Ma3 salaama
    Asalaam Alaykoem lieve zuster

    MashAllah om dit te lezen! Je leeft al als praktiserende moslima schrijf je Alhamdoelilah. Je kan de Shahada ook gewoon thuis opzeggen hoor alleen. We weten niet wanneer Allah besluit om ons leven te nemen, en dan zou het jammer zijn als je de Shahada nog niet hebt uitgesproken. Terwijl je o zo overtuigd bent van de Islam.

    Moge Allah ons allen standvastig maken InshAllah. En Moge Hij jou belonen met al het goede.

    liefs je zus in de Islam
    Zeg: "Ik ben slechts een mens gelijk gij, doch mij wordt geopenbaard dat uw God slechts één God is. Laat daarom degene, die op de ontmoeting met zijn Heer hoopt, goede daden verrichten en bij de aanbidding van zijn Heer niemand anders met Hem vereenzelvigen. 18.110

  2. #17
    MVC Lid

    Reacties
    3.228
    06-05-2003

    Origineel gepost door arabchrstn
    Binnen het christendom, bestaat geen 'beetje slecht' of een 'beetje goed'. De mens is in wezen, in essentie tégen God. Wij hebben gekozen voor het kwaad, het zit in ons. Of je nu moeder Theresa of Saddam Hoessein heet.

    Vanwege die keuze, moet de mens zich bekeren, zich afkeren naar het kwaad. Dat kwaad zal echter nog steeds in de mens blijven zitten, omdat het in ons wezen zitten. Maar we weten ook dat wij verlost worden van het kwaad, keer op keer...
    Beste arabchrstn,

    Een beetje een vreemde stellingname, maar kom, ieders mening dient gerespecteerd te worden. Uit je redenering valt af te leiden dat je van een gemakkelijkheidspositie vertrekt, zeg maar een passieve positie, berustend in je ogenschijnlijke overtuiging dat je van geboorte af inslecht bent als mens. Als mens ben je bij geboorte dus al belast met zonden waar je niets aan kunt doen en die bijgevolg maar keer op keer moeten vergeven worden door God, zonder boe of ba.

    Interessante theorie, maar wel nogal een gemakzuchtige instelling. Tussen haakjes, in de Islam wordt gemakzucht ten zeerste afgekeurd! (zie oorkussen des duivels)

    Zou het niet veleer plausibeler zijn dat elke mens bij geboorte vrij is van alle zonden en in essentie goed is. Tijdens het leven zal elke moslim(a) continu in verleiding worden gebracht om over te gaan tot slechte daden waar hij of zij zich dan tegen moet beschermen door continu de hulp in te roepen van Allah , via gebed en smeekbedes.
    Ter info, na het volbrengen van de pelgrimstocht naar Mekka en Medina, keer je terug als een nieuwgeboren mens, vrij van alle zonden (steeds uiteraard, als Allah het wil)

    Hierin schuilt dan ook waarschijnlijk het grote verschil tussen het Christelijke geloof en de Islam: het éne geloof is passief ingesteld terwijl het andere actief is. Hetgeen je zelf dan ook pertinent beaamt door je volgende statement,

    Origineel gepost door arabchrstn
    Ik wordt niet beoordeeld op wat ik doe, of niet doe, maar om wie ik ben. Al heb ik mijn hele leven in zonde doorgebracht, maar kom toch tot de Keuze van verlossing, dan vergeeft God die zonde met liefde.
    M.a.w. de Islam vraagt om je geloof ook daadwerkelijk uit te voeren in het dagdagelijkse leven; het heeft geen zin om je dagelijkse verplichtingen tegenover Allah te voldoen en je geloof in Hem te betuigen als deze zich niet vertalen in goede daden. Dat is uiteindelijk het hele concept van de Islam, Allah aanbidden en goede daden stellen tegenover je medemens, wie of wat hij ook moge zijn.
    De Islam is dus niet alleen gericht op Hiernamaals maar gelijk ook op het hier en nu (Leef alsof je morgen sterft maar leef ook alsof je nooit sterft)

    Eenvoudig voorbeeldje mbt. passief versus actief gedrag:
    Je wordt verleid tot het stellen van een slechte daad bv. je medemens bestelen (laten we even abstractie maken van de graad van slechtheid, kwestie om het niet te moeilijk te maken);
    (a) Als rechtgeaarde moslim weet je dat Allah alles ziet en hoort en bijgevolg vrees je Hem. Je komt terug op je intentie om de slechte daad te stellen OF indien je de slechte daad reeds hebt gesteld en je toont waar berouw jegens Allah van je daad, dan bestaat de mogelijkheid dat Hij je vergeeft. Uiteraard dien je ook vergeving te vragen aan de gedupeerde medemens, en hopen dat ook hij je vergeeft.
    (b) Als christen daarentegen weet je dat je nog altijd een stok achter de deur hebt liggen, zijnde het feit dat Jezus heeft geleden voor de zonden van alle mensen. Dus zeg je, of ik nu steel of niet, ik wordt de facto vergeven omdat Jezus' lijden mijn zonde zal compenseren en God zal per definite vergeven om wie ik ben. En de gedupeerde? Nou ja, dat was gewoon zijn dag niet!

    (a) blijkt dus veel moeilijker te zijn dan (b).

    Laten we nu de abstractie aangaande gradatie in slechtheid even opheffen en nemen we als voorbeeld van slechte daad, pedofilie.
    De redenering blijft mathematisch gelijk.....denk je nu echt, in alle eerlijkheid, dat Jezus, ook voor moslims één van onze profeten gezonden door Allah , dit heeft verkondigt. En wat met de gedupeerden? Geloof je nu echt dat de priester in staat is, laat staan de autoriteit heeft, om zulke zonden zonder meer te vergeven middels, bij wijze van spreken, enkele weesgegroetjes. En wie gaat de priester vergeven om zijn zonden?
    Misschien ook vandaar de scheiding van Kerk en Staat.....gelukkig dat justitie realistischer is in het berechten van zonden, hoewel niet altijd zoals het hoort, maar de mens in nu eenmaal niet onfeilbaar.
    Het is geen kritiek, alleen maar een nuchtere vaststelling.

    Origineel gepost door arabchrstn
    Daarom verbaast het mij altijd zo dat veel moslims uitstekend weten wat Alaah met iemand doet. Een 'goede' moslim gaat naar de hemel, George Bush naar de hel, zus en zo, dit en dat... Allah doe dit, Allah dat
    Beste arabchrstn, in het leven dien je veel zaken te relativeren, uiteindelijk is het enkel en alleen Allah die een oordeel zal vellen over eenieders daden, moslim en niet-moslim. Het ligt nu eenmaal in de aard van mensen om soms subjectieve en suggestieve uitlatingen te verkondigen. De wereld is nu eenmaal geen paradijs, dankzij wij, mensen.

    Origineel gepost door arabchrstn
    ....dan vergeeft God die zonde met liefde.
    .....
    En dan nog, kunnen wij Gods keuze niet weten, zijn wegen zijn onbegrijpelijk voor ons mensen...
    Even de pedalen verloren in consequent doordenken? Geen nood, het is je vergeven.

    Tot slot, toch nog even een belangrijke opmerking: de cruciale fout die vele filosofische denkers begaan is dat zij het goddelijke, het ondoorgrondelijke trachten te verklaren/te beschrijven aan de hand van menselijke, filosofische redeneringen. Als je bovendien dan nog westerse filosofische denkpatronen tracht te toetsen aan oosterse, religieuze goddelijke teksten dan duurt oneindigheid nog te kort om enig zinnig antwoord te formuleren.

    Kortom het is dus duidelijk dat je geen moslim bent......

    ....maar zolang er leven is,.....

    Het ga je goed, beste arabchrsten, in al hetgeen je DOET....en moge Allah je helpen in je zoektocht naar de Waarheid.

    MELILLENSE
    "DALE LIMOSNA, MUJER, QUE NO HAY EN LA VIDA NADA COMO LA PENA DE SER CIEGO EN GRANADA" - ALHAMBRA

    Todo correo electrónico privado que constituye un insulto o amenaza, se publicará en este foro sin previo aviso.

  3. #18
    MVC Lid

    Reacties
    3.180
    03-04-2003

    Origineel gepost door batata112
    Jammer dat je je stuk baseert op valse feiten. Het is namelijk een grote zonde in de Islam om mensen te veroordelen of om uitspraken te doen over mensen met betrekking to t welke bestmeming ze hebben. Maar blijkbaar heb je je bronnen neit gecheckt en ben je er van uit gegaan dat in de Islam het is toegestaan te zeggen waar iemand naar toe gaat of hoe slecht iemand is
    Hallo...wakker worden... Ik heb het niet over de islam... Ik heb het over veel moslims. Ik geef mijn mening, of het een feit is weet ik niet. Maar neem even een steekproef over de onderwerpen op dit forum. Er zijn serieuze en minder serieuze topics, maar velen draaien om: 'wat doet Allah, als ik...' Daar baseer ik mij ook op. Ik baseer mij ook op het feit dat vrienden van mij, ex-moslims, constant bedreigd worden uit de moslimwereld, met de boodschap dat zij zeker in het hellevuur zullen belanden.

    Nog een keer, IK HEB HET NIET OVER DE ISLAM

  4. #19
    MVC Lid

    Reacties
    3.180
    03-04-2003

    Origineel gepost door MELILLENSE
    Beste arabchrstn,

    Een beetje een vreemde stellingname, maar kom, ieders mening dient gerespecteerd te worden. Uit je redenering valt af te leiden dat je van een gemakkelijkheidspositie vertrekt, zeg maar een passieve positie, berustend in je ogenschijnlijke overtuiging dat je van geboorte af inslecht bent als mens. Als mens ben je bij geboorte dus al belast met zonden waar je niets aan kunt doen en die bijgevolg maar keer op keer moeten vergeven worden door God, zonder boe of ba.


    Erg fijn dat je mijn mening respecteert, hoewel dat mij meer dan normaal lijkt. Het is namelijk meer dan een mening, het is spiritualiteit, geloof. De strijd tussen goed en kwaad is wat vele denkers heeft beziggehouden, met als belangrijkste natuurlijk Nietzche...

    Dat je het niet erg begrijpt, blijkt wel uit jouw mening over gemakkelijkheidpositie. Inderdaad, christen worden is makkelijk, in de zin dat God constant bij jou aan de deur klopt en jij alleen de deur open hoeft te doen. Christen worden is moeilijk, omdat wij als menselijke entiteit geneigd zijn die deur dicht te doen, of dicht te houden. Universeel is de mens geneigd tot het kwaad. Ik kan een nette oppassende jongeman zijn, welopgevoed etc etc, toch kan dit soort mensen veranderen in kille moordenaars.

    Daarom roept God mensen op mensen zich te bekeren, wij mensen zijn geneigd dat absoluut niet te doen. Waarom? Omdat wij mensen onszelf in de weg zitten. Dus verwijs ik bij deze die 'gemakkelijke positie' naar het rijk der fabelen... God is niet het probleem, de mens zelf.

    Interessante theorie, maar wel nogal een gemakzuchtige instelling. Tussen haakjes, in de Islam wordt gemakzucht ten zeerste afgekeurd! (zie oorkussen des duivels)

    Zou het niet veleer plausibeler zijn dat elke mens bij geboorte vrij is van alle zonden en in essentie goed is. Tijdens het leven zal elke moslim(a) continu in verleiding worden gebracht om over te gaan tot slechte daden waar hij of zij zich dan tegen moet beschermen door continu de hulp in te roepen van Allah , via gebed en smeekbedes.
    Ter info, na het volbrengen van de pelgrimstocht naar Mekka en Medina, keer je terug als een nieuwgeboren mens, vrij van alle zonden (steeds uiteraard, als Allah het wil)
    Op je 'gemakkelijke instelling' ben ik al ingegaan... De mens in essentie vrij van alle zonden, eigenlijk een zeer postmoderne gedachte, een beetje in de sfeer van JP Sartre... De kern in het christendom is, vooral goed beschreven door Thomas van Aquino, dat je niet alleen zozeer zonde doet, maar ook zonde bent. Als ik een mens vermoord verricht ik een zondige daad, als ik er alleen al aan DENK iemand te kunnen vermoorden, dan heb ik de moord al gepleegd... Over 'makkelijk' gesproken...

    Het is die logica, die jij beschrijft, die mij onder andere heeft besloten geen moslim meer te noemen. Je verricht een bepaalde haram, vervolgens heb je daar misschien spijt van en smeek je om vergeving van Allah... Simpel eigenlijk. Als je je hadj verricht, ben jevrij van zonden... Ik voelde het als een soort ruilhandel. Als mens innerlijk bleef ik dezelfde, een mens die nog steeds zonde deed. Ik was dus blijkbaar slachtoffer van het 'Als Allah het wil'. Mijn God wil altijd vergeven, gratis, zeventig maal zeventig maal (symbolisch), maar verlangt wel dat ik mijn rug toekeert naar de zonde. En ik als mens val erg vaak voor de verleiding, die zonde toch te doen. De vergeving van zonde hangt dus niet van God af, maar van mijzelf als mens. En dat is juist het zoveel moeilijkere

    Hierin schuilt dan ook waarschijnlijk het grote verschil tussen het Christelijke geloof en de Islam: het éne geloof is passief ingesteld terwijl het andere actief is. Hetgeen je zelf dan ook pertinent beaamt door je volgende statement,

    M.a.w. de Islam vraagt om je geloof ook daadwerkelijk uit te voeren in het dagdagelijkse leven; het heeft geen zin om je dagelijkse verplichtingen tegenover Allah te voldoen en je geloof in Hem te betuigen als deze zich niet vertalen in goede daden. Dat is uiteindelijk het hele concept van de Islam, Allah aanbidden en goede daden stellen tegenover je medemens, wie of wat hij ook moge zijn.
    De Islam is dus niet alleen gericht op Hiernamaals maar gelijk ook op het hier en nu (Leef alsof je morgen sterft maar leef ook alsof je nooit sterft)
    Soms bezwijk ik voor de verleiding voor het hele 'christendom' te spreken, ik pas ervoor, zoals vele kaaskopen, mij uit te laten over 'de islam'. Mijn kennis van de islam is te eenzijdig, mijn enige eikpunt zijn moslims. Ik hoop dat je jezelf ook weet te nuanceren mbt. het christendom.

    Als je christen bent verricht je 'logischerwijs' goede daden. Waarom? Niet omdat je daar een voorkeurspositie opbouwt in het hiernamaals, of een ander soort ruilhandel, zuiver en alleen omdat God het vraagt. Dit is het punt waar christenen en moslims elkaar vaak tegenkomen in deze postmoderne, agnostische maatschappij... Veel vrijwilligerswerk, goed werk, komt door islamitische en christelijke vrijwilligersorganisaties... Dat is te bewonderen...nee...het hoort eigenlijk normaal te zijn...

    Met passief bedoel je dan ook misschien qua daden. Kijkend naar de poostmoderne christen, moet ik je helaas vaak gelijk geven. Velen zitten op hun reet en zijn egoistisch. Hebben niets voor een ander, bv de zwakkere over... dus ik begrijp je gedachte...

    'k wordt niet beoordeeld op wat ik doe, of niet doe, maar om wie ik ben. Al heb ik mijn hele leven in zonde doorgebracht, maar kom toch tot de Keuze van verlossing, dan vergeeft God die zonde met liefde.'

    Jij gebruikt dit als argument het christendom 'passief' te noemen. Hieruit blijkt weer dat wij een verschillend vertrekpunt hebben. Ik zou het statement ook kunnen vertalen naar het volgende:

    Al heb ik mijn hele leven netjes, oppassend en volgens de christelijk leefregels geleefd, maar ik kom níet tot de keuze van verlossing, dan ben ik niet behouden...

    Waarom. Omdat netjes leven, geen zonde doen, niet genoeg is. God verlangt dat je heel je hart aan hem overgeeft, en dat is voor iedereen mogelijk, al heb je vele moorden op je geweten. Al heet je Hitler, Stalin, Hoxja, Khomeiny, Saddam Hussein. Het is dus niet veel makkelijker, maar juist moeilijk om je hart te geven...

    Eenvoudig voorbeeldje mbt. passief versus actief gedrag:
    Je wordt verleid tot het stellen van een slechte daad bv. je medemens bestelen (laten we even abstractie maken van de graad van slechtheid, kwestie om het niet te moeilijk te maken);
    (a) Als rechtgeaarde moslim weet je dat Allah alles ziet en hoort en bijgevolg vrees je Hem. Je komt terug op je intentie om de slechte daad te stellen OF indien je de slechte daad reeds hebt gesteld en je toont waar berouw jegens Allah van je daad, dan bestaat de mogelijkheid dat Hij je vergeeft. Uiteraard dien je ook vergeving te vragen aan de gedupeerde medemens, en hopen dat ook hij je vergeeft.
    - Het christendom kent geen verleiding. Ik bedoel dat in de zin van: ieder mens is verantwoordelijk voor zijn eigen daden...
    - Het christendom kent geen 'graden van slechtheid'
    - Eigenlijk is dit gelijk aan het christendom, met dat verschil, dat God jou voorzeker vergeeft, als je werkelijk berouw hebt, ook hij verlangt dat je een daad stelt tegenover de gedupeerde... Zoals ik al aanhaalde: binnen het christendom is de intentie gelijk aan de daad. Dat realtiveert de daad niet, maar geeft juist zoveel gewicht aan de intentie. De intentie alleen al duidt op een verwijdering tussen God en jou als mens...

    (b) Als christen daarentegen weet je dat je nog altijd een stok achter de deur hebt liggen, zijnde het feit dat Jezus heeft geleden voor de zonden van alle mensen. Dus zeg je, of ik nu steel of niet, ik wordt de facto vergeven omdat Jezus' lijden mijn zonde zal compenseren en God zal per definite vergeven om wie ik ben. En de gedupeerde? Nou ja, dat was gewoon zijn dag niet!

    (a) blijkt dus veel moeilijker te zijn dan (b).
    Dit is een gedachte, een misvatting die veel moslims aanhangen. Op zich te begrijpen dat je tot deze gedachte kan komen. Maar als je waar christen ben WIL je niet stelen, omdat dat tegen Gods wil is. Dus je spreekt over een utopische situatie. Als CHRISTEN kan je niet stelen. Als iemand die zich christen noemt dus wel steelt, dan duidt dat op verwijdering tussen God en hem, het is een onchristelijke daad. Wanneer je tot inzicht komt van je zonde kan God je vergeven (willen doet hij altijd), maar alleen dat jij als mens jezelf weet te veranderen. En bij dieevergeving hoort ook dat je de gedupeerde goed doet...

    Jezus als 'stok achter de deur'... He is een interessante contructie, maar is naar m.i. niet overeentemmig met de christelijke spiritualiteit...

    Laten we nu de abstractie aangaande gradatie in slechtheid even opheffen en nemen we als voorbeeld van slechte daad, pedofilie.
    De redenering blijft mathematisch gelijk.....denk je nu echt, in alle eerlijkheid, dat Jezus, ook voor moslims één van onze profeten gezonden door Allah , dit heeft verkondigt. En wat met de gedupeerden? Geloof je nu echt dat de priester in staat is, laat staan de autoriteit heeft, om zulke zonden zonder meer te vergeven middels, bij wijze van spreken, enkele weesgegroetjes. En wie gaat de priester vergeven om zijn zonden?
    Wat heeft verkondigd? God verlangt dat wij onze daden inzien, ook als pedofiele priester of vrachtwagenchauffeur. En dat inzien van zonde, dat is nu juist het moeilijkste. Als zoiemand waar berouw van zonde heeft, kan God hem vergeven. Als zo iemand waar berouw heeft zal hij straf willen ondergaan zoals de burgerlijke overheid hem zal opleggen. Als hij waar berouw heeft zal hij of zij de slachtoffers proberen goed te doen. Als hij waarlijk berouw heeft, dan pas kan hij vergeven worden. Door God en de mensheid...

    Misschien ook vandaar de scheiding van Kerk en Staat.....gelukkig dat justitie realistischer is in het berechten van zonden, hoewel niet altijd zoals het hoort, maar de mens in nu eenmaal niet onfeilbaar.
    Het is geen kritiek, alleen maar een nuchtere vaststelling.
    De scheiding tussen Kerk en Staat is gewoon, omdat geloof, geloof is en maatschappij -slechts- maatschappij. Het christendom kent geen leefregelsysteen zoals veel moslims die wel aanhangen. Wij zijn zelf verantwoordelijk voor die leefregels. De oorsprong van wetsregels, stamt eigenlijk altijd wel uit een soort spiritueel gezichtspunt. ik denk dat we langs elkaar heen redeneren. Ik hoop dat ik je aan het denken heb gezet...


    Beste arabchrstn, in het leven dien je veel zaken te relativeren, uiteindelijk is het enkel en alleen Allah die een oordeel zal vellen over eenieders daden, moslim en niet-moslim. Het ligt nu eenmaal in de aard van mensen om soms subjectieve en suggestieve uitlatingen te verkondigen. De wereld is nu eenmaal geen paradijs, dankzij wij, mensen.
    Mee eens...

    Even de pedalen verloren in consequent doordenken? Geen nood, het is je vergeven.
    Even verhelderen: dit gaat over keuze van God in het hiernamaals. Als waar christen weet je dat je behouden bent. Echter: over mensen die zich geen christen noemen, daarover weten wij niet hoe God oordeelt. In een bepaald bijbelgedeelte staat geschreven dat wij zeer verrast zullen zijn op de oordeelsdag, wie er aan 'onze kant' staat en wie niet. Dan kan de meest vrome dominee weggestuurd worden, en de meest grote grote crimineel behouden worden. Waarom, omdat het om de keuze van het hat gaat, de buitenkant is plan 2... Veel moslims hebben mij als bekeerling verworpen. Ik beland sowieso in het hellevuur. Ik merk aan medegelovigen die eerst islamiet waren, maar zijn overgegaan tot het christendom dat ze zwaar vervolgd zijn/worden. Op de lijst van Landen waar christenen vervolgd worden, is de helft te kwalificeren als islamitisch land...
    Een christen hoort (lees: hoort) over een nietchristen niet te oordelen over zijn positie na zijn of haar dood, omdat wij het innerlijk van mensen niet kennen. En dat is in tegenstelling tot zer veel moslims, waarvan jij misschien een uitzondering bent...

    Tot slot, toch nog even een belangrijke opmerking: de cruciale fout die vele filosofische denkers begaan is dat zij het goddelijke, het ondoorgrondelijke trachten te verklaren/te beschrijven aan de hand van menselijke, filosofische redeneringen. Als je bovendien dan nog westerse filosofische denkpatronen tracht te toetsen aan oosterse, religieuze goddelijke teksten dan duurt oneindigheid nog te kort om enig zinnig antwoord te formuleren.

    Kortom het is dus duidelijk dat je geen moslim bent......
    Ik zal mijzelf hierbij ook even relativeren. Geloof is meer dan een mooi verhaaltje achter je pc te kunnen optikken. Geloof is meer dan een vroom gezicht kunnen tonen. Geloof zit van binnen. Dit medium is gehandicapd, omdat je niet in mijn hart kan kijken, hoewel ik dat door taal wel probeer te doen. Een filosoof kan zich alleen rischten op de menselijke constructie, 'de religie', het geschrevene... hij kan zich niet richten op wat de mens indiviueel beleeft. Geloven is een combinatie van denken, voelen en ervaren...

    ....maar zolang er leven is,.....

    Het ga je goed, beste arabchrsten, in al hetgeen je DOET....en moge Allah je helpen in je zoektocht naar de Waarheid.

    MELILLENSE
    Omdat ik denk dat ieder mens op zoek is naar de Waarheid, wens ik dat jou ook toe. Niet omdat die waarheid niet bestaat, maar omdat de mens veranderlijk is. Ik ben niet moslim meer, omdat ik de Islam echt afwijs, maar omdat ik met de komst van Jezus in mijn leven, zoveel meer in mijn hart heb gekregen.

  5. #20
    KONY

    Reacties
    3.386
    12-06-2003

    MVC Premium MVC Premium
    Origineel gepost door arabchrstn
    Hallo...wakker worden... Ik heb het niet over de islam... Ik heb het over veel moslims. Ik geef mijn mening, of het een feit is weet ik niet. Maar neem even een steekproef over de onderwerpen op dit forum. Er zijn serieuze en minder serieuze topics, maar velen draaien om: 'wat doet Allah, als ik...' Daar baseer ik mij ook op. Ik baseer mij ook op het feit dat vrienden van mij, ex-moslims, constant bedreigd worden uit de moslimwereld, met de boodschap dat zij zeker in het hellevuur zullen belanden.

    Nog een keer, IK HEB HET NIET OVER DE ISLAM
    J ehebt het over veel moslims...... bronnen, diagrammen ,cijfers, statistieken . Of baseer je deze uitlatingen op het feit dat jij de meerderheid van de Islamitische bevolking kent en hun opvattingen ern denkbeelden?

  6. #21
    MVC Lid

    Reacties
    3.180
    03-04-2003

    Origineel gepost door hbiba_hollandia
    Ik zeg altijd maar zo: je kunt een geloof niet beoordelen op zijn gelovigen!!!!
    Doe ik dat? Nee, dat doe ik niet. Ik ben het bij deze ook met jouw uitspraak eens...

  7. #22
    MVC Lid

    Reacties
    3.228
    06-05-2003

    Salaam aleikoem moslimbroeders en -zusters,
    Gegroet arabchrstn en andere gelijkgestemden,

    Vooreerst toch even opmerken dat we hier stilaan aan het afdwalen zijn van de oorspronkelijke vraagstelling en dat we aan het hervallen zijn in gefilosofeer over Allah en de Islam. Zoals reeds eerder toegelicht zijn enerzijds filosofie, het menselijk denken en eigen interpretaties creëren en anderzijds de Islam, zoals door Allah geopenbaard aan de mens, tegenstrijdig aan mekaar.
    Filosofie houdt per definitie in dat men als mens een eigen visie opbouwt, gestoeld op het menselijke bevattingsvermogen, waarmee men tracht het Goddelijke Woord een eigen dimensie te geven. Het hoeft geen betoog dat de kans zeer reëel is dat menselijke hersenspinsels, zeg maar vernieuwingen, de wereld worden ingestuurd die vooral de minder attente gelovige op een dwaalspoor kunnen brengen.
    Vernieuwingen zijn, zoals je weet beste arabchrstn, haraam (verboden) in de Islam.
    De andersgelovige zal dit uiteraard afdoen als zijnde het gebrek aan een eigen mening van de moslimmedemens, waarvoor onze Profeet (vzmh) ons ook heeft gewaarschuwd. Maar dit terzijde.

    En dit is nu juist wat jij, arabchrstn, juist doet: eigen interpretatie en het zelf invullen van de Islam zodat het beter in jouw levensvisie past.
    De Islam verbiedt jou niet om eigen gedachten te hebben noch om je heil in een andere religie te zoeken, maar wel dat je pogingen onderneemt om het Woord van Allah te herformuleren.
    De Islam is een zeer functionele en rationele godsdienst waar aan de mensheid duidelijk wordt gesteld hoe de steel in de vork zit. Voor sommige andersgelovigen komt het zelfs vrij martiaals over, hoewel men nooit de volgende fout mag maken,

    Origineel gepost door hbiba_hollandia
    ....je kunt een geloof niet beoordelen op zijn gelovigen!!!!
    zoals onze moslimzuster ons er terecht op heeft gewezen. Jazaka'Allah ghairan, hbiba_hollandia.

    En dat is wat jij nu net doet, beste arabchrstn,

    Origineel gepost door arabchrstn
    Veel moslims hebben mij als bekeerling verworpen. Ik beland sowieso in het hellevuur. Ik merk aan medegelovigen die eerst islamiet waren, maar zijn overgegaan tot het christendom dat ze zwaar vervolgd zijn/worden. Op de lijst van Landen waar christenen vervolgd worden, is de helft te kwalificeren als islamitisch land...
    Je kijkt om je heen en je stelt vast dat het gedrag van enkele van onze moslimbroeders je niet zint, en bijgevolg trek je de lijn door naar de Islam, terwijl je als ex-moslim zeer goed zou moeten weten dat dit niet conform is. Tenzij natuurlijk dat je de ware essentie van de Islam nooit echt hebt begrepen.

    Origineel gepost door arabchrstn
    .....Op de lijst van Landen waar christenen vervolgd worden, is de helft te kwalificeren als islamitisch land....
    Zulke uitlatingen kun je best achterwege laten als je ze niet hard kan maken aan de hand van objectief cijfermateriaal. De mogelijkheid tot het zetten van kwaad bloed bij sommigen is reëel en kan leiden tot onnodig woordengeweld. Dat kan toch niet de bedoeling zijn, of toch?

    Hetgeen keer op keer weer opvalt bij jouw eigen interpretaties, is dat je vaak je eigen ideeën weer tegenspreekt. Zo spreek je over een zogenaamde ruilhandel tussen Allah en Zijn dienaars wanneer deze de Hadj (de vijfde zuil) verrichten; al hun zonden worden gewist en komen in een toestand terecht alsof zij herboren zijn (m.a.w. hun 'kerfstok' is volledig vrij van al hun gepleegde zonden zoals een pasgeboren baby, wat op zich weer betekent dat de mens bij geboorte vrij is van zonden).
    Anders gezegd, dat vergeving door Allah voorwaardelijk gebonden is aan het oprecht tonen van berouw van Zijn dienaar, in casu door het verrichten van de Hadj. Tussen haakjes, elke moslim kan te allen tijde en eender waar Allah om vergeving vragen voor zijn slechte daden; je hoeft je zonden dus niet op te stapelen tot je ooit, inch'Allah, op bedevaart gaat.

    En met deze 'ruilhandel' heb je uiteraard een probleem, want je voelt dit aan alsof je steeds afhangt van de goodwill van Allah . Wel, beste arabchrstn, dat is juist de essentie van de Islam; wij, mensen, hangen inderdaad af van de wil van Allah , zonder Zijn wil gebeurt er niets.

    Om even terug te komen op de pasgeborene mens; in jouw ogen dus reeds belast met zonden want sowieso geneigd om het slechte te doen.

    Origineel gepost door arabchrstn
    Universeel is de mens geneigd tot het kwaad.
    En,

    Origineel gepost door arabchrstn
    Daarom roept God mensen op mensen zich te bekeren, wij mensen zijn geneigd dat absoluut niet te doen. Waarom? Omdat wij mensen onszelf in de weg zitten. Dus verwijs ik bij deze die 'gemakkelijke positie' naar het rijk der fabelen... God is niet het probleem, de mens zelf.
    Je zult het ongetwijfeld eens zijn met het feit dat een pasgeborene nog geen benul heeft van wat goed en kwaad is. Toch heeft het pasgeboren kind al zonden verricht volgens jou.

    Stel nou, dat Allah het pasgeboren kind direct terugroept tot Zijn rijk, dan heeft de arme ziel, zich van geen kwaad bewust, zelfs de kans niet gehad om vergeving te vragen! En is dus gedoemd tot....hetgeen Allah heeft voorbestemd.
    Mmmhhh.....

    Als ex-moslim wil jij nu God's exclusieve beslissingsrecht jezelf toeëigenen, want

    Origineel gepost door arabchrstn
    De vergeving van zonde hangt dus niet van God af, maar van mijzelf als mens.
    en anderzijds zeg je dan weer,

    Origineel gepost door arabchrstn
    Mijn God wil altijd vergeven, gratis, zeventig maal zeventig maal (symbolisch), maar verlangt wel dat ik mijn rug toekeert naar de zonde.
    Origineel gepost door arabchrstn
    Wanneer je tot inzicht komt van je zonde kan God je vergeven (willen doet hij altijd), maar alleen dat jij als mens jezelf weet te veranderen.
    Nu is er dan blijkbaar ook sprake van 'ruilhandel' binnen het christendom?

    En wat vind je van deze uitspraken,

    Origineel gepost door MELILLENSE
    M.a.w. de Islam vraagt om je geloof ook daadwerkelijk uit te voeren in het dagdagelijkse leven; het heeft geen zin om je dagelijkse verplichtingen tegenover Allah te voldoen en je geloof in Hem te betuigen als deze zich niet vertalen in goede daden. Dat is uiteindelijk het hele concept van de Islam, Allah aanbidden en goede daden stellen tegenover je medemens, wie of wat hij ook moge zijn.
    en dan antwoord jij,

    Origineel gepost door arabchrstn
    Al heb ik mijn hele leven netjes, oppassend en volgens de christelijk leefregels geleefd, maar ik kom níet tot de keuze van verlossing, dan ben ik niet behouden...
    Is dit nu niet hetzelfde dat je zegt, alleen in veel vagere termen?
    Begrijp je nu de rationaliteit en duidelijkheid van de Islam?
    Er is geen gegoochel met woorden dat onherroepelijk leidt tot eigen interpretaties.

    Misschien was dit wel het hele opzet van Allah , om na Zijn openbaringen via de profeet Mozes (vzmh) en de Torah, en via de profeet Jezus (vzmh) en de Bijbel om uiteindelijk nog eens duidelijk de puntjes op de i te zetten via de profeet Mohammed (vzmh) en de Koran, juist omdat sommige mensen zich teveel gingen inmengen met het Goddelijke Woord waardoor de weg naar verkeerde interpretaties openlag.

    Kijk, het is vrij eenvoudig, de mens is beperkt in zijn vermogen om bepaalde zaken te vatten. Desalniettemin heeft Allah ons van de dieren onderscheiden door ons verstand te geven om die éne boodschap voor eens en voor altijd goed in onze koker te steken;
    de reden van ons bestaan is eenvoudigweg Allah aanbidden, dat is waarom Hij ons, mensen en djinns, heeft gecreëerd en dat is waarvoor wij hier tijdelijk zijn.
    Het is een duidelijke en eenvoudige boodschap, en wij kunnen te allen tijde op Hem rekenen voor steun en geduld. Immers Hij heeft ons niet nodig om Hem te aanbidden, wij hebben Hem nodig om Hem te kunnen aanbidden zodat Hij ons tot het beste moge leiden.

    Als je deze kernboodschap steeds voor ogen houdt, loop je gegarandeerd nooit verloren in je eigen hersenspinsels die bij sommigen hebben geleid tot het weerzinwekkende 'God is dood'-filosofie.
    Waar zijn we dan nog mee bezig?
    Wil je filosoferen, ook goed, maar hou het bij mensen en dingen, God is voor ons onbereikbaar, hoewel....Hij is slechts een gebed van ons verwijderd, at any time.

    Beste arabchrstn, zoals je ziet brengt het echt geen zoden aan de dijk om over Allah en Zijn Woord te filosoferen. Het is wat het is en enkel het Woord van God zal onze harten aanspreken, niet hetgeen je waarneemt via de buitenwereld.

    Tot slot nog deze kleine opmerking op je volgende statements:

    Origineel gepost door arabchrstn
    Ik ben niet moslim meer, omdat ik de Islam echt afwijs, maar omdat ik met de komst van Jezus in mijn leven, zoveel meer in mijn hart heb gekregen.
    - Je weet allicht wel, als ex-moslim, dat het de Islam is die de iemand tot zich neemt of afwijst, niet andersom! Maar dat is een andere discussie.
    - Heb je de profeet Jezus dan echt niet gezien in de Islam?

    Origineel gepost door arabchrstn
    Een christen hoort (lees: hoort) over een nietchristen niet te oordelen over zijn positie na zijn of haar dood, omdat wij het innerlijk van mensen niet kennen. En dat is in tegenstelling tot zeer veel moslims, waarvan jij misschien een uitzondering bent...
    - Een duidelijk bewijs dat je de Islam beoordeelt op grond van enkele van zijn gelovigen. Niet alleen bewijs je hiermee je gebrek aan elementaire kennis over de Islam maar tevens toon je niet echt veel respect voor je moslimmedemensen.
    - Wees er gerust van overtuigd dat de overgrote meerderheid van de moslims het oordelen van hun medemensen overlaat aan Allah , de Barmhartige, de Meest Genadevolle. Je hebt hier dus allesbehalve te maken met een uitzondering.

    Het ga je goed op de weg die je hebt gekozen.

    Alleszins bedankt voor je reactie, beste arabchrstn.

    Ma3a salama, moslimbroeders en -zusters.

    MELILLENSE
    "DALE LIMOSNA, MUJER, QUE NO HAY EN LA VIDA NADA COMO LA PENA DE SER CIEGO EN GRANADA" - ALHAMBRA

    Todo correo electrónico privado que constituye un insulto o amenaza, se publicará en este foro sin previo aviso.

  8. #23
    MVC Lid

    Reacties
    3.180
    03-04-2003

    Ik weet nog niet of ik verder reageer, omdat tekst, zoals ik schreef, beperkt is. Een ding moet mij van het hart. Waarom probeer je mij steeds in de val te lokken. Nergens spreek ik over 'de islam', en toch zeg jij dat ik de lijn doortrek naar de islam.

    Jij doet mij daarmee pijn, want constant vermijd ik dat. Ik BEN geen moslim, dus wens niet over die Godsdienst te oordelen. Daarom onderschrijf ik ten vollen de uitspraak: een godsdienst mag je niet aan zijn volgelingen beoordelen.

    Ik schrijf over moslims, waar ik mee te maken heb gehad en heb, ik schrijf over islamtische landen war ik heb gewoond of waar vrienden van mij hebben gewoond. Ik houd het beperkt, ik heb het land aan types die wensen te oordelen 'godsdiensten'...

    - Een duidelijk bewijs dat je de Islam beoordeelt op grond van enkele van zijn gelovigen. Niet alleen bewijs je hiermee je gebrek aan elementaire kennis over de Islam maar tevens toon je niet echt veel respect voor je moslimmedemensen.
    Beetje flauwe reactie niet? Ik schrijf over 'veel moslims', vanuit mijn positie, vanuit mijn omgeving... Ik kan niet spreken over al die oneindig goeden die jij kent, omdat ik niet in jouw positie staat. Ik heb het over MENSEN, het gemak waarmee jij dat doortrek naardat ik spreek over de islam, is werkelijk verbluffend. Ik spreek over mijn eigen tuintje, ik kan, en wil niet oordelen over jouw tuin, jouw groene gras...
    Keep me away from the wisdom which does not cry, the philosophy which does not laugh and the greatness which does not bow before children <>< (Khalil Gibran)

  9. #24
    MVC Lid

    Reacties
    3.228
    06-05-2003

    Beste arabchrstn,

    Origineel gepost door arabchrstn
    Ik weet nog niet of ik verder reageer, omdat tekst, zoals ik schreef, beperkt is. Een ding moet mij van het hart. Waarom probeer je mij steeds in de val te lokken.
    Het is je goed recht om hier al dan niet verder op te reageren. Dat is nu eenmaal de kracht van onze vrije wil, een geschenk van Allah maar met veel verantwoordelijkheid voor de mens.

    Voorts dient toch gezegd te worden dat hier niemand jou in de val probeert te lokken, maar het is nu eenmaal een feit dat Islam en moslims onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn.

    Indien je een bepaalde stelling aanneemt jegens moslims op basis van hun gedragswijze of op basis van jouw persoonlijke ervaringen met hen, dan raak je automatisch ook het geloof aan. Gewoonweg omdat ze onlosmakelijk verbonden zijn met elkaar. Je kunt geen moslim zijn zonder de facto volgeling te zijn van de Islam.

    Wil jij dus bepaalde uitspraken doen die enkel gebaseerd zijn op mensen die een bepaald geloof belijden, dan doe je er zeker goed aan om telkenmale duidelijk te stellen dat je visies uitsluitend gebaseerd zijn op het gedrag van bedoelde mensen, zonder te spreken over moslims, christenen, joden of andersgelovigen.

    Immers de levensvisie is geïnsprireerd op hun geloof en hun overtuiging.
    Mensen maken, bewust of onbewust, direct de link tussen gelovigen en het geloof dat zij aanhangen, soms terecht, meestal helaas ten onrechte.

    Kijk maar naar de media; islamterrorisme, islamfundamentalisme, enz.....allemaal nieuwe inventies om het kapitalisme te blijven verantwoorden. Nochtans gaat het hier telkens om acties van welbepaalde mensen, en gelijk legt men in de media het verband met, in casu, de Islam zonder zelfs het flauwste benul te hebben van wat dit inhoudt. Maar de bal is inmiddels wel aan het rollen en voor men het zich goed realiseert, is het de godsdienst die het allemaal weer heeft gedaan, met uiteraard inbegrip van al zijn volgelingen.

    De kans op misvattingen over de Islam is al veel kleiner als je bijv. spreekt over Irakezen, Iraniërs, Israëlieten, Syriërs, Egyptenaren, Marokkanen....enz.; al deze volkeren vertegenwoordigen veelal verschillende geloofsovertuigingen zonder verder in detail te gaan over wie wel en wie niet geaccepteerd wordt binnen deze samenlevingen.

    Desalniettemin toch excuses voor de pijn veroorzaakt door de verschillen in meningsuiting en misverstanden, en dit vanuit het standpunt als moslim maar eveneens vanuit de ideologie van de Islam om je medemens te respecteren om wie hij is en vredevol te behandelen zoals je zelf wil behandelt worden.

    Hopelijk is hiermee de poging van de duivel om onrust en onbegrip te zaaien gedwarsboomd en kan eenieder verder met zijn eigen tuintje zo goed mogelijk te versieren om de wereld samen wat mooier te maken....
    ....met de hulp van Allah .

    Het ga je goed, beste arabchrstn, en dank voor je reacties....

    vanwege een moslimmedemens.

    MELILLENSE
    "DALE LIMOSNA, MUJER, QUE NO HAY EN LA VIDA NADA COMO LA PENA DE SER CIEGO EN GRANADA" - ALHAMBRA

    Todo correo electrónico privado que constituye un insulto o amenaza, se publicará en este foro sin previo aviso.