1. #1
    Nosce te ipsum

    Reacties
    710
    18-11-2004

    mijn deeg voor brood (tsnift) niet luchtig genoeg!

    Wie kan me vertellen waarom het me niet lukt om mijn deeg luchtig genoeg te krijgen.
    Mijn tsnift (brood) wordt maar niet luchtig.
    Ik heb 400 gram bloem (van de supermarkt)
    100 gram fijne smid
    2 thee lepels droge gist
    en 1 1/5 theelepel zout.

    Ik heb deze 10 minuten gekneed, daarna 1 uur laten rijzen. Toen gekneed tot een ronde platte brood en daarna nogmaals een half uur laten rijzen. Daarna deze in een pizza pan gebakken. Maar het deeg wordt niet luchtig, het is een dikke brei en voelt zwaar aan!!


    Dit geldt ook voor mijn pizza bodems!
    I'm just a soul who's intentions are good, LORD, please don't let me be missunderstood..

  2. #2
    MVC Premium

    Reacties
    6.524
    06-02-2006

    MVC Premium MVC Premium
    het moet van hard naar zacht gekneden worden
    dus elke keer (herhalen)je handen goed nat maken en de deeg kneden tot als je een
    zeer zachte en een beetje plakkerige massa hebt gekregen
    dan laten gisten een keer dubbel balletjes vormen deze plat leggen
    en weer laten gisten dan gaar bakken
    en je zal zien dat je inchallah zeer zachte luchtige en niet zware tachnift kriigt (ghobz al maqla)
    'Geduld behoudt men bij de eerste schok.' (Al Boekharie 1283 en Moeslim 626)

    Zijn uitspraak:
    'Geduld behoudt men bij de eerste schok' is net als zijn uitspraak'De sterkste is niet degene die wint tijdens een gevecht, maar de sterkste is degene die zijn woede beheerst. (Al Boekharie 6114 en Moeslim 2609)

  3. #3
    MVC Lid

    Reacties
    232
    02-05-2006

    up .. zelfde probleem bij mij
    Ik ben het misschien niet eens met jou, en jij bent het misschien niet eens met mij. Maar laten we het daar dan over eens zijn.

  4. #4
    Nosce te ipsum

    Reacties
    710
    18-11-2004

    Citaat Geplaatst door noha_tanger Bekijk reactie
    het moet van hard naar zacht gekneden worden
    dus elke keer (herhalen)je handen goed nat maken en de deeg kneden tot als je een
    zeer zachte en een beetje plakkerige massa hebt gekregen
    dan laten gisten een keer dubbel balletjes vormen deze plat leggen
    en weer laten gisten dan gaar bakken
    en je zal zien dat je inchallah zeer zachte luchtige en niet zware tachnift kriigt (ghobz al maqla)

    Ik heb het op deze manier gedaan, ik heb het recept van de site Tajin gehaald. Daar werd ook verteld 10 min. kneden en iedere keer je handen nat maken en dat het wel een plakkerige massa moest zijn. Het zag er allemaal goed uit maar tijdens het bakken zelf bleek het maar niet dikker te worden. Zou het aan de hoeveelheid gist te maken hebben of het merk van de meel?
    I'm just a soul who's intentions are good, LORD, please don't let me be missunderstood..

  5. #5
    MVC Premium

    Reacties
    6.524
    06-02-2006

    MVC Premium MVC Premium
    had je de gist goed geweekt?
    ik zelf maak het met verse gist en die moet echt niet in aanraking met de zout komen anders gaat het niet gisten
    gewoon weer proberen tot als het je lukt inchallah

    want oefenen baart kunst
    'Geduld behoudt men bij de eerste schok.' (Al Boekharie 1283 en Moeslim 626)

    Zijn uitspraak:
    'Geduld behoudt men bij de eerste schok' is net als zijn uitspraak'De sterkste is niet degene die wint tijdens een gevecht, maar de sterkste is degene die zijn woede beheerst. (Al Boekharie 6114 en Moeslim 2609)

  6. #6
    Nosce te ipsum

    Reacties
    710
    18-11-2004

    Citaat Geplaatst door noha_tanger Bekijk reactie
    had je de gist goed geweekt?
    ik zelf maak het met verse gist en die moet echt niet in aanraking met de zout komen anders gaat het niet gisten
    gewoon weer proberen tot als het je lukt inchallah

    want oefenen baart kunst
    Moet je droge gist dan weken? Dat stond er niet bij ik heb de meel, smida, zout en gist samen gedaan en iedere keer beetje water bij gedaan en dan kneden.

    Maar hoeveel verse gist zou ik moeten gebruiken voor 500 (meel+smida) gram?

    bedankt voor het reageren
    I'm just a soul who's intentions are good, LORD, please don't let me be missunderstood..

  7. #7
    MVC Premium

    Reacties
    6.524
    06-02-2006

    MVC Premium MVC Premium
    Citaat Geplaatst door Miss-Understood Bekijk reactie
    Moet je droge gist dan weken? Dat stond er niet bij ik heb de meel, smida, zout en gist samen gedaan en iedere keer beetje water bij gedaan en dan kneden.

    Maar hoeveel verse gist zou ik moeten gebruiken voor 500 (meel+smida) gram?

    bedankt voor het reageren

    dus dat had je niet gedaan daarom waren je broodjes mislukt
    nou ik weeg het nooit en doe het altijd naar gevoel gewoon zo'n blokje
    en deze smelt ik altijd ook in een beetje water met suiker
    'Geduld behoudt men bij de eerste schok.' (Al Boekharie 1283 en Moeslim 626)

    Zijn uitspraak:
    'Geduld behoudt men bij de eerste schok' is net als zijn uitspraak'De sterkste is niet degene die wint tijdens een gevecht, maar de sterkste is degene die zijn woede beheerst. (Al Boekharie 6114 en Moeslim 2609)

  8. #8
    Nosce te ipsum

    Reacties
    710
    18-11-2004

    Citaat Geplaatst door noha_tanger Bekijk reactie
    dus dat had je niet gedaan daarom waren je broodjes mislukt
    nou ik weeg het nooit en doe het altijd naar gevoel gewoon zo'n blokje
    en deze smelt ik altijd ook in een beetje water met suiker
    Ik zal het proberen. Bedankt voor je reactie
    I'm just a soul who's intentions are good, LORD, please don't let me be missunderstood..

  9. #9
    mvc lid

    Reacties
    433
    27-10-2006

    Klopt je moet gist nooit in aanmerking laten komen met zout het beste is gist oplossen in een beetje lauw water,maar dan heb ik het over verse gist want die gebruik ik altijd bij brood,

    veel succes de vogende keer

  10. #10
    MVC Lid

    Reacties
    20
    02-10-2006

    ik doe de hoevelheid gedroogde giste mengen met een eetl suiker en glas warme water , en ik laat het afgedekte 10 minuten rusten , dan ga je merken dat er een schuim onstaat , zoals cappoccino, dan weet je dat jouw brood zeker gaat luchtig worden .
    en trouwens laat het wat langer rijzen , tot dat de deeg wat hoger komt.
    suc6

  11. #11
    Nosce te ipsum

    Reacties
    710
    18-11-2004

    Dames zo lief van jullie voor het geven van de tips. Is 1 uur rijzen niet al lang zat dan? Na dat uur laat je het ook nog een keer een half uur rijzen.
    I'm just a soul who's intentions are good, LORD, please don't let me be missunderstood..

  12. #12
    MVC Lid

    Reacties
    11
    06-10-2006

    je moet niet op de tijd letten, maar kijk naar het deeg, als volume is verdubbeld, dan pas het brood bakken

  13. #13
    Nosce te ipsum

    Reacties
    710
    18-11-2004

    Citaat Geplaatst door lala2 Bekijk reactie
    je moet niet op de tijd letten, maar kijk naar het deeg, als volume is verdubbeld, dan pas het brood bakken
    Oke dank voor je tip. Kloppen de hoeveelheden dan wel die ik gebruik? Is 2 theelepels gist niet te weinig voor 500 gram meel (incl. smid)?
    I'm just a soul who's intentions are good, LORD, please don't let me be missunderstood..

  14. #14
    Fair Lady

    Reacties
    1.843
    22-11-2005

    MVC Premium MVC Premium
    wat is nou logica:

    hoe kan je nou de gist van de zout vermijden.
    wil graag stapsgewijs en elke detail weten hoe ik hier 2 broden van maak, zonder de aanraking van de gist met het zout.

    wie wil mij uitgebreid het recept voor mij hier plaatsen.

    koken is op gevoel, maar dit zal de basis voor mij zijn en op ten duur op gevoel.

    ik wil jullie bedanken, zina's

    khaltoum
    Be real, Be a woman most of all ......be Powerfull!!

  15. #15
    MVC Lid

    Reacties
    15
    27-10-2006

    dan moet je wat meer water gebruiken