1. #1
    MVC Lid

    Reacties
    48.061
    06-02-2001

    Gesluierd

    Citaat Geplaatst door Roosje
    Ik heb een vraagje waar ik de laatst tijd soms aan denk.
    Sinds dit jaar is mij opgevallen dat heel veel marokkaanse dames helemaal bedekt erbij lopen. En ik bedoel niet een hoofddoek, maar helemaal als ik het mag zeggen zo een tent in het zwart waarbij je de ogen ook niet ziet. En niet dat ik dit erg vindt. Maar waarom sinds dit jaar. Ik weet niet hoe het in andere steden is maar in amsterdam zie je ze heel veel. De islam bestaat toch al heel lang waarom in een nu zo actief.
    .

  2. #2
    MVC Lid

    Reacties
    16.156
    11-06-2002

    Vreemd, dat juist Marokkanen zorgen voor dat geweld. Vanavond was er een reportage over de politie in A'dam die door Marokkaanse bendes gewoon geterroriseerd worden, waardoor ze zelf haast niet meer de straat op durven. Voor mij part allemaal in een werkkamp stoppen voor 10 jaar ergens in een verlaten deel van de polder.

    Ook in Gouda is het goed mis.

    Marokkanen in Gouda

    Over tien jaar zijn wij hier de baas,” zeggen Marokkaanse jongeren in Gouda. “En dan gooien we die kankerkoningin er ook meteen uit.”


    Ze spugen op de grond. In Gouda woedt een stammenstrijd. . Het is een conflict dat jaren is ontkend. Altijd werd er gesust: met opmerkingen als “het is een kleine groep”, “het zijn incidenten”. De politiek had geen oren voor de zorgen van de bevolking.

    Nu begint het te dagen op het gemeentehuis en politiebureau. Twee maanden geleden verschenen twee rapporten waarin voor het eerst onomwonden werd gesteld dat de problemen in Gouda vooral Marokkaanse problemen zijn. “Ten opzichte van de Nederlandse jongeren zijn de Marokkaanse bijna zeven keer oververtegenwoordigd in de politiestatistieken,” schrijft de Arnhemse advies- en onderzoeksgroep Beke in het rapport Jeugdcriminaliteit onder allochtonen in Gouda. Wat iedereen op straat allang tegen elkaar zei, zeggen nu ook politici, beleidsmakers en de politie.

    PvdA-burgemeester Wim Cornelis (53) trad aan in november 2001. Hij was onthutst. “Gouwenaren voelen zich niet meer veilig en daar moetje wat aan doen. Het maakt niet uit of het een objectief of een subjectief gevoel is.” De burgemeester staat een hardere aanpak voor. De politie, die tot nu toe niet altijd hard optrad, begint met een offensief onder het motto “respect en repressie”. Wie niet luistert, krijgt een bon. Dat is lang niet zo geweest. De politie concentreert zich intensief op zogenoemde veelplegers en leiders. Heel vaak wisten ouders niet wat hun kinderen uitspookten. Ze wisten zelfs niet eens dat hun kinderen met de politie in aanraking waren geweest. De politie gaat ook proberen overtreders met meer dan één delict op hun naam naar de rechter te sturen, zodat zij zwaarder worden gestraft. Jailmiles wordt dit spottend genoemd in de gemeenteraad. De burgemeester denkt er daarnaast over om de Fiscale Inlichtingen en Opsporingsdienst (FIOD) onderzoek te laten doen naar de verworven rijkdommen van Marokkaanse jongeren. “Hoe kom je aan je scooter, aan je auto? Dat zijn speeltjes die status verlenen,” zegt Cornelis. “En ze zeggen: "Jij bent gek, want ik verdien in een dag meer dan jij in een maand."

    Het is de vraag of beleidsmakers en ordehandhavers tijdig hebben ingezien wat ze door hun onachtzaamheid hebben veroorzaakt. De Marokkaanse jongeren wanen zich nu al de baas. Gouwenaren voelen zich geïntimideerd. Ouderen durven nauwelijks meer hun huizen uit. “We zien een ontwikkeling,” zegt commissaris Jaco van Hoorn (40), plaatsvervangend districtschef van Gouwe Dssel. “Een groeiend aantal Marokkaanse jongeren gedraagt zich steeds grimmiger. Ze schelden, spugen en provoceren.” Als de Vrijgemaakte Gereformeerde Kerk uitgaat, worden leden aangevallen door Marokkanen die rondhangen bij de skatebaan naast de kerk.

    In drie wijken zijn Marokkaanse jeugdbendes actief. Ze breken in, halen auto”s leeg en handelen in drugs. In de afgelopen vier maanden werden in Gouda 180 inbraken gepleegd en 931 auto”s opengebroken. Dat is veel voor een gemeente van 72 duizend inwoners. Ook hangen Marokkanen, niet per se als bende, op straat rond. Ze intimideren voorbijgangers, gooien ruiten in en maken lawaai tot diep in de nacht. Bewoners die durven te klagen, worden geïntimideerd. Honden worden met stenen bekogeld.

    “Ik laat ze maar begaan,” zegt Engel Oskam (56). Ze woont dertig jaar in Korte Akkeren, een wijk met 19 procent Marokkaanse bewoners. Voor haar deur is een wijkcentrum waar ongeveer elke week de ruiten worden ingegooid. “Ik ben niet bang op straat, want ik heb net zo veel recht op de stoep als ieder ander.” Maar ze zegt nooit wat tegen de Marokkaanse jongens voor haar deur. “Dan gooien ze een steen door mijn ruit.”

    Ook de politie wordt bedreigd. “We weten waar je kinderen op school zitten,” zeggen ze als een agent ze aanspreekt op hun wangedrag. Politieauto”s worden gesloopt. Niet alle agenten zijn onder de indruk. “Als ze me bedreigen, doe ik gewoon aangifte,” zegt hoofdagent Tristan Brouwer.
    De Zuid-Hollandse provinciestad heeft een relatief kleine, maar prominent aanwezige Marokkaanse gemeenschap: 5300 Marokkanen. De helft is jonger dan 24 jaar en dat is precies de groep die het meest in aanraking komt met de politie. Ze zijn gefrustreerd, mogen alles, kansen genoeg , maar ze willen niets. Ze uiten hun onvrede in vernielzucht en intimidatie. Ook andere steden kennen het probleem van groepen jonge allochtonen die de straat terroriseren. Bestuurders en ordehandhavers zijn onmachtig.

    Demissionair D66-minister van Integratie en Grotestedenbeleid Roger van Boxtel (D66) wees onlangs zestien gemeentes aan die op extra steun mogen rekenen bij bestrijding van deze allochtone overlast. Naast Gouda zijn dat Alkmaar, Almere, Amersfoort, Capelle aan den IJssel, Delft, Hoorn, Lelystad, Nieuwegein, Purmerend, Roosendaal, Spijkenisse, Vlaardingen, Zaanstad en Zoetermeer.

    De politiek heeft lang gehoopt dat de problemen vanzelf zouden verdwijnen. De afgelopen tien jaar stelde Antoon Wassenaar (65) van Gemeentebelangen Gouda de Marokkaanse problemen aan de orde in de gemeenteraad. Hij was de enige. Al eind jaren tachtig zag hij Marokkaanse jongeren ontsporen. In 1998 voerde hij campagne met de slogan “Gedogen, een teken van zwakte”.
    Als hij het woord nam in de raad, verliet de PvdA-wethouder Gea Gravensteijn-Witvoet de zaal omdat zij niet naar “racistisch geklets” wilde luisteren. Ook buiten de raadszaal wordt zijn kritiek niet door iedereen op prijs gesteld. Op bijeenkomsten wordt hij uitgescholden voor “teringlijer” en bespuugd. Soms wordt hij tot aan zijn huis achtervolgd.
    De “multiculturele samenleving”, het is allemaal prachtig, vindt hij. “Maar ik kan geen respect hebben voor iemand die mijn vrouw een ***** noemt,” zegt Wassenaar. “En hoe komt een kind van 10 erbij om tegen mij te zeggen dat ze ons allemaal in de oorlog hadden moeten afmaken?” Zijn vrouw zegt: “Ik hoop dat er niks gebeurt met ons in de flat.” Als Wassenaar dagen later met de Elsevier-fotograaf een rondje rijdt door de wijk Oosterwei, wordt zijn auto klemgereden door drie auto”s met Marokkanen.

    Het ongenoegen onder de autochtone bevolking groeit. Elke dag krijgt Wassenaar post en telefoontjes van verontruste Gouwenaren. Ze geloven niet meer in het zoveelste “buurtpreventieproject” . En ze zijn verongelijkt: wel subsidie voor het Marokkaanse inloophuis, en niet voor de zangvereniging. Bij de laatste verkiezingen steeg Gemeentebelangen van één naar vijf zetels. Het is nu de vierde partij in Gouda, na CDA, VVD en PvdA, die alle drie zes zetels hebben. Wassenaar krijgt geen plek in het college.
    De sfeer in Gouda is in sommige wijken grimmiger dan in landelijk bekende probleemwijken in Amsterdam en Rotterdam.
    Oosterwei, “Klein Marokko” in de volksmond, is voor meer dan een kwart Marokkaans. Het beeld van de wijk is dat van portiekflats, wasgoed en schotels op de balkons. De deuren zijn kaal. Onlangs sloot weer een Nederlandse winkelier zijn nering. Vrijwel alle middenstand in de wijk is nu Marokkaans.

    Elsevier, 15 juni 2002

  3. #3
    MVC Lid

    Reacties
    16.156
    11-06-2002

    Rizki, je blijft aan de gang hé. Hou toch eens op met deze racistische taal.

  4. #4
    MVC Lid

    Reacties
    16.156
    11-06-2002

    Elmarocani, Het voortdurend ontkennen van problemen uit eigen kring, kan zich ook zwaar tegen de Marokkanen keren!

  5. #5
    MVC Lid

    Reacties
    16.156
    11-06-2002

    Niemand kan ontkennen dat in diverse grote en middelgrote steden Marokkaanse bendes buurten en winkelstraten teroriseren. DAT is een groot probleem. Natuurlijk zij er ook autochtone bendes, maar die Marokkaanse vormen NU een groot probleem. Als jullie dat nou gewoon toegeven inplaats van steeds met de vinger naar anderen te wijzen, dan is dat een betere PR.

    Als die Marokkaanse bendes ontmanteld worden, het liefst door inzet van Marokkanen zelf, dan zal de kritiek snel omslaan in waardering.

  6. #6
    MVC Lid

    Reacties
    16.156
    11-06-2002

    Ik ontken niets. Ik hoor bij jullie bijna nooit gewoon "het klopt dat zijn k*utMarokkaantjes die moeten eens flink aangepakt worden". Altijd meteen naar anderen wijzen, "zij doen het ook".

  7. #7
    Lekkerste Lid

    Reacties
    1.622
    01-03-2002

    Re: Gesluierd

    Origineel gepost door Roosje
    veel marokkaanse dames helemaal bedekt erbij lopen. En ik bedoel niet een hoofddoek, maar helemaal als ik het mag zeggen zo een tent in het zwart waarbij je de ogen ook niet ziet. En niet dat ik dit erg vindt.

    Je vindt het niet erg maar je geeft er al kritiek op. EEN TENT ? Het is nooit goed voor jullie................
    Love Don't Love Me

  8. #8
    Lekkerste Lid

    Reacties
    1.622
    01-03-2002

    Origineel gepost door Kosnix
    Heb jij je wel eens afgevraagd waarom?
    Wat de rede is voor dit alles?
    Ik zeg niet dat wij Marokkaanen liefjes zijn absoluut niet!
    Maar ligt het ook niet bij jullie, wordt het ook niet een beetje uitgelokt?
    Wordt er niet te veel op de misstappen gelet... terwijl er goede bewijzen zijn dat het juist heel goed gaat met de Marokkaanse jeugd..
    Lees M-zine maar dan zul je zien.
    Inderdaadd het gaat heel goed, zo te zien, bijna elke topic is het jongens-meisjes gevecht, het gaat inderdaad heel goed.


    Wa is M-Zine ?

    ben van
    Love Don't Love Me

  9. #9
    MVC Lid

    Reacties
    768
    01-01-2002

    Asalaam moechaleikum,

    Ehmm zoals je zei ja dit probleem is al veel eerder ja (ook al is het een beetje overdreven naar voren gebracht)

    Maar 1 ding vat ik niet waarom erkent men pas het probleem na de aanslagen van 11 september????

    Weet je ik geef wel degelijk de schuld aan die groepje snotapen maar weet je wat mij iriteert als julie ons er op gaan "aanwijzen" en dan alleen het perspectief weer geven maar nooit de oplossing en daar doen jullie mijn idee ook niet echt jullie best aan mee.

    Waar het dus op aan komt is dat we gewoon moeten "oprotten"en dan is alles goed.

    Natuurlijk ga ik als marokaanse ook op ander mans fouten wijzen maar dat betekent nog niet dat ik het goedkeur wat die peuters doen, nee ik verbaas me altijd af hoe alles makkelijk op "marokanen" afgeschoven kan worden terwijl er heus wel verbazinwekkende gebeurtenissen hier in nederland afspelen die het werk van die snotaapjes doen verbleken.

    Waarom wordt daar nooit eens wat van gezegd ?????

    Waarom komen die dingen dan niet op de "nova" of de bladen elke dag?

    Ben ik de enigste die me dit af vraagt????

    Macha salaama,

  10. #10
    MVC Lid

    Reacties
    16.156
    11-06-2002

    Zie, nu wordt er weer gewezen, nu hebben wij (wie zijn wij?) deze kleine crimineeltjes gemaakt. NEEE die zijn gemaakt door hun ouders, door hun vaders die hele dagen in een theehuis zitten, en hun moeders die nauwelijks buiten kijken wat hun kinderen doen!

    En natuurlijk zijn er ook Nederlandse criminele jongeren. Maar ga eens in de jeugdtehuizen kijken? Net als in de gevangenissen is het grootste bewoners aantal allochtonen, met daarin weer een hoofdgroep Marokkaantjes.

  11. #11
    MVC Lid

    Reacties
    768
    01-01-2002

    Asalaam moechaleikum,


    Ik voelde me erg aangesproken toen je "onze" ouders ter sprake bracht.

    Ten eerste heb nooit het lef om "onze" ouders de schuld te gaan geven
    Want die hebben hun hele leven voor ons gewerkt alles verlaten voor een beter toekomst en als die paar snotaapjs een probleem hebben met aanpassen en genieten van hun vrijheid in een "democratisch" land iligt het aan hun en niet aan onze ouders.

    Aan onze vaders die hele dagen in theehuizen zitten. (god ejj wat een bull) En hun moeders die nauwelijks buiten kijken naar wat hun kinderen buiten doen.

    Dus geen bull praten vriend geen bull praten laat onze ouders buiten deze discussie als ik me herriner wat onze ouders allemaal hebben gedaan voor deze land huil ik erbij en wat krijgen ze ervoor terug ja dat ze een "TER.ING.BUIT.ENLAND.ERS" zijn en maar op moeten rotten!

    Nee laat "onze" ouders erbuiten "jullie" willen alles op ons smeren het probleem voor leggen met de oorzaak en de oplossing notabene ook door ons ah jema inoeee om gek van te worden.


    Ik ben het baghda zat dat er dingen over ons verteld dat wij maar moeten slikken " omdat het in zekere zin wel waar is"

    Macha salaama,

  12. #12
    MVC Lid

    Reacties
    16.156
    11-06-2002

    Wat jullie nu allemaal vertellen is ook allemaal "bull". Dat zijn weer de oude bekende verhalen. Waarom kunnen de Marokkaanse ouders uit de oude wijken hun kinderen niet opvoeden zonder slaag en Nederlanders wel? Duidelijk en direct zijn hoeft niet samen te gaan met afranselingen.

    Goed opvoeden is verantwoordelijk zijn en op de hoogte zijn van alles wat de kinderen aangaat. Jullie ouders hadden best Nederlands kunnen leren, vrouwen uit de eerste generatie hadden best gebruik kunnen maken van allerlei buurthuizen in de jaren zeventig om daar meer onder de Nederlanders te komen evenals de mannen. Maar ze wilden niet. Ze bleven liever onder elkaar. Die eigen verantwoordelijkheid hebben ze ook niet genomen.

    Als ze Nederlands hadden geleerd en meer zich gemengd hadden in de Nederlandse samenleving hadden ze ook meer hulp in alles kunnen krijgen of vragen. Als ik ergens heen emigreer, leer ik ook als eerste de taal, zodat ik me kan redden in dat land.

  13. #13
    MVC Lid

    Reacties
    16.156
    11-06-2002

    Jammer dat je dit denkt. Ik ben in geen geval tegen de islam of tegen jullie cultuur. Ik ben alleen tegen uitwassen en extremen die weigeren gewoon in de Nederlandse samenleving op te gaan. Als mensen dat niet doen doen ze zichzelf tekort. Ik weet zeker dat het dan eens tot GEDWONGEN spreiding gaat komen van mensen uit de ghetto wijken in de grote en middelgrote steden.

  14. #14
    MVC Lid

    Reacties
    768
    01-01-2002

    Asalaam moechaleikum,

    Ten eerste ghetto dit ghetto dat ejj man vlieg op.
    Sinds wanneer zijn wij negers kijk een beetje minder naar die rommel op tv.

    Waarom onze ouders niet integreren, ontwikkelen , niet opgaan in de "nederlandse " samenleving.

    Waarom zouden ze als ik vragen mag???
    Gleshh terwijl jullie altijd met de vinger naar ons zwaaien sinds onze heugenis hebben jullie kritiek op onze cultuur en de "islam".

    Dat is ook een reden waarom sommige jongeren zijn "ontspoord" .

    Ze hebben 2 keuzes 1 die van hun ouders volgen namelijk werken geld sparen auto kopen huis kopen gezin stichten en leven,
    of uitgaan roken scooters kopen tof doen wijven achterna hupelen etc etc etc.

    En tja als opstandige puber met vriendjes die alles mogen interprenteert dus direct op die manier dus ....
    De rest weten we al.

    En aub zeg dan niet het ligt aan onze ouders die hebben het al moeilijk genoeg jullie hadden ze moeten opvoeden naar hun wijze en dat is geen klappen geven a jaghjour.

    Dus schaam je man om nog te zeggen dat zei dat gene hadden moeten doen ...... dan zou alles wel goed geweest zijn nee dan zou de islam niet eens meer bestaan als het zo gegaan zo zijn zoals jij het vindt dat het moet zijn.

    Macha salaama,

  15. #15
    MVC Lid

    Reacties
    10
    12-12-2001

    Waarom gaan er het laatste jaar steeds meer meiden gesluierd over straat?