1. #1
    MVC Lid

    Reacties
    129
    23-04-2002

    dood ga je toch wel?!?!?!

    laatst had ik het er met mijn broertje over dat hij moest stoppen met roken, omdat het zo slecht voor hem was en dat hij zo eerder dood zou kunnen gaan. hij antwoordde daarop dat alles toch elmekteb is en dat iedereens tijd en manier van doodgaan al vast staat......toen stond ik wel even met een mond vol tanden, want eigenlijk is dat wel zo, toch????

    wat vinden jullie van deze stelling?

    ps: ik moedig nu natuurlijk niemand aan om te gaan roken of andere dingen te doen die slecht voor de gezondheid zijn.....


  2. #2
    MVC Lid

    Reacties
    129
    23-04-2002

    ja maar kijk, roken heeft geen directe gevolgen. het heeft pas gevolgen op de lange termijn. soms hoor je dat iemand die rookt toch iets van 80 jaar is geworden ofzo. is het dan in deze mate niet elmekteb????


    in ieder geval vind ik het begrip elmekteb nog vrij moeilijk. je weet niet in welke mate iets voorbestemd is....


  3. #3
    MVC Lid

    Reacties
    1.478
    05-06-2002

    Alles wat je gezondheid aantast is Haram. Dit geldt dus ook voor het roken, wanneer je broertje zegt dat hij toch wel dood gaat en dat dit elmokteb is zou ik hem er toch op wijzen dat dit echt haram is. Misschien luistert hij dan wel naar je.

  4. #4
    MVC Lid

    Reacties
    129
    23-04-2002

    ja dat het haram is (want het is een verslaving) weet hij wel. maar ja, hij is gewoon niet gemotiveerd genoeg, dus dan is hij ook moeilijk over te halen......misschien komt er een dag dat hij het ook inziet, maar voor nu betwijfel ik dat nog...

  5. #5
    MVC Lid

    Reacties
    1.478
    05-06-2002

    lahjehdieh, Hij moet het toch zelf inzien.

  6. #6
    MVC Lid

    Reacties
    12
    18-06-2002

    ???????????????????????

  7. #7
    MVC Lid

    Reacties
    47
    20-05-2002

    Toevallig...daar had ik het gister met me moeder over....
    Ik zei dus...het is elmektab, het staat al vast wanneer iemand dood gaat,
    ook al rookt diegene.
    Waarop me moeder antwoordde dat het wel zo mag zijn....maar dat de oorzaak van je dood het roken is....en je gezondheid gaat achteruit ook door dat roken....TOCH??

    (dus je zit je hele leven te hoesten enzo... )
    Ik denk altijd eerst goed na
    voordat ik wat stoms zeg