Poll resultaten: Wat vindd je van de uitspraken van Aayan Hirschi Ali

Stemmers
30. Je mag niet stemmen op deze poll
  • ik ben het met haar eens

    1 3,33%
  • ik ben het gedeeltelijk met haar eens

    4 13,33%
  • ik ben het oneens met haar

    25 83,33%
  • ik heb hier geen mening over

    0 0%
  1. #1
    lid met hart en ziel

    Reacties
    297
    23-04-2002

    MVC Premium MVC Premium

    Tegenaanval Aayan Hirschi ali

    Zoals jullie wellicht is opgevallen is VVD kamerlid, aayan Hirschi ali, de laatste tijd veelvuldig in het nieuws.
    Ze maakt in allerlei tv programma's de Islam belachelijk en suggereert te pas en te onpas, dat de Islamitische vrouw, een zielige, ongeschoolde, besneden en onderdrukte vrouw is.


    Wij, een aantal NIET zielige en WEL degelijk goed geschoolde en zeker NIET besneden, zelfstandige islamitische vrouwen, willen een organisatie opzetten die een tegen aaval gaat inzetten op Aayan Hirschi Ali.
    WIJ HEBBEN ER GENOEG VAN, om op deze manier door haar in het daglicht gezet te worden.

    Daarom wil ik alle meiden vragen om een reactie te geven.

    Volgende week hebben wij namelijk een bijeenkomst met de minister van buitenlandse zaken uit marokko en met een aantal leden van de VVD. En wij willen natuurlijk zoveel mogelijk reacties van jullie waardoor wij ons pleidooi kunnen onderbouwen met jullie voorbeelden van zelfstandige Islamitische meiden.

    Ook de jongens kunnen natuurlijk ook reageren want jullie hebben ongetwijfeld ook een succesvolle zus, moeder, nicht tante enz

    Wij willen dan jullie reacties overleggen, zodat wij een iedergeval kunnen laten zien dat het beeld wat men heeft een verkeerd beeld is.

    Alvast bedankt voor jullie reacties

  2. #2
    Heimelijk

    Reacties
    2.330
    04-03-2003

    Origineel gepost door Iznogoedh
    Ayaan Hirschi Ali leert jullie hoe je politiek bedrijft.
    Je kan nog veel van haar leren want die dame is slim en legt de vinger daar waar het pijn doet.

    Als ik de positie van de Moslimvrouw moet beoordelen aan de hand van wat de gemiddelde prikster hier laat zien, dan heeft Ayaan Hirsch Ali nog veel te weinig tamtam gemaakt en is de situatie onder een deel van de Moslims van ons land zeer zorgwekkend voor vrouwen.
    De geestelijke ondergeschiktheid van de vrouw aan de man is werkelijk onstellend en de vreugde waarmee de aan de Moslima (in naam van de Islam) opgelegde culturele beperkingen door diezelfde Moslima worden omarmd doet een weinig verheffend vermoeden rijzen: hersenspoeling, een gevolg van eeuwen van onderdrukking die van het gevoel van eigenwaarde van de vrouw zo goed als niets hebben overgelaten.

    En dan maar zeuren over het droevige lot van de vrouw als lustobject in de moderne maatschappij...


    Iznogoedh
    Leren van Ayaan hirsi Ali ah laat me niet lachen man. Weet je wat zij kan leren van mij. Ik zal hal leren hoe al die hadiths die zij belasterde hoe die uitgelegd moeten. Ik zal haar leren dat haar eigen culturele traumatische ervaringen niets maar dan ook niets met de islam heeft te maken. Wat ze nog steeds overigens wel denkt. Ze wil het opnemen voor de moslimvrouwen in de samenlevingen als je het voor hun wil opnmenen dan moet je met hen staan, dezelfde leefwijze hebben en die juist niet beledigen. Waar legt zij een zere pleke leg mij dat eens uit. Als ze wat te klagen heeft doet ze dat maar bij somalie.nl

    Het ergste maar dan ook het ergste wat haar eigenlijk niet slim maakt is jezelf verkopen aan een partij waar je je als individu niet mee eens bent maar waar je wel een portefeuille in je zak krijgt. Iznogoedh je mag eens met marokkaanse vrouwen praten. Het merendeels zit goed in zijn vel daar heeft zij en nog jij niks over te zeggen
    Gewoon Yups.

  3. #3
    Heimelijk

    Reacties
    2.330
    04-03-2003

    Origineel gepost door Iznogoedh
    Klopt allemaal!
    Veertien eeuwen geleden maakte men door de Islam een enorme verbetering mogelijk in de positie van de vrouw en ook is het zo dat ze hier in het westen eeuwenlang officieel (met daartoe strekkende wetteksten) als tweederangsburger werd beschouwd.
    Maar ondertussen is hier de zaak wettelijk al decennia rechtgetrokken en alles wettelijk zo geregeld dat ze gelijk is. Ondertussen is de Koran hetzelfde gebleven met alle problemen van dien.

    De Islam gaat dus een enorm probleem krijgen in Nederland als men niet snel en openlijk begint met een moderne interpretatie ervan.

    Keihard staat Soena34:4 namelijk nog overeind en je kunt het Nederlanders niet kwalijk nemen dat ze er steeds de vinger opleggen omdat het vers lijnrecht in tegenspraak is met onze wet.
    Het hoeft er voor ons niet uit maar wel kan terecht worden ge-eist van Moslims dat ze ondubbelzinnig aangeven dat dit vers zijn geldigheid verloren heeft. Oftwel aangeven dat:

    1. mannen niet boven vrouwen zijn verheven
    2. vrouwen mannen niet hoeven te gehoorzamen.

    Christenen, Joden, Agnosten en het overgrote deel van de Nederlandse bevolking zullen desgevraagd zeggen dat iedere religie die openlijk Soena34:4 in het vaandel draagt niet past in de Nederlandse traditie.

    Hoe langer het op dit gebied van Moslimzijde stil blijft, hoe meer Ayaan Hirschi Ali op handen zal worden gedragen als de vrouw die wel haar mond opentrekt.


    Iznogoedh

    mannetjes zoals jou geloven altijd de kranten. Daarom voor jou de uitleg van vers 4:34.

    het valt mij op dat wanneer jij over de islam praat niet veel soeps weet klaar te brengen. Het probleem is niet de islam het probleem is de maatschappij. Accepteer jij mij als mens als individu of accepteer jij of mij om mijn mening.

    wat hirsi ali zegt. Het is extreem en gebaseerd op ontwetendheid, dit vermengt ze met een traumatische ervaring.

    De Ware Tijd, 28 juni 2002

    Onlangs kwam een kleine groep imams in Nederland op negatieve wijze in de publiciteit door het verkondigen van bepaalde theorieën, die naar hun mening op Islamitische gronden gestoeld zijn. Het is jammer te moeten constateren dat er zelfs onder de geleerden, die juist het goede voorbeeld dienen te geven, lieden zijn, die menen de Koran naar believen te moeten interpreteren om bepaalde (politieke) doelen te dienen, waardoor een vertekend beeld van de Islam aan de wereld wordt gepresenteerd.

    Om een goed oordeel te kunnen vormen over hetgeen de Koran over een bepaald onderwerp leert, dienen alle relevante verzen daarover in beschouwing te worden genomen. De Koran is namelijk niet per onderwerp gerangschikt en richtlijnen over één onderwerp staan dus op verschillende plaatsen vermeld. Bij het bestuderen is het ook belangrijk na te gaan in welke periode, en naar aanleiding waarvan, de openbaringen plaatsvonden; tevens dient in acht te worden genomen dat Koranverzen elkaar nimmer tegenspreken, maar hooguit aanvullen.

    ‘Neem de ongelovigen niet tot vrienden’

    Zo zien we het bevel, om ongelovigen niet tot vrienden te nemen, staan in de verzen 3:27, 4:144, 5:51 e.a. Zoals reeds vermeld, zijn de redenen voor openbaring zeer belangrijk; het vers 3:27 bijv. werd nedergezonden toen de Moslims in oorlog met de ongelovigen verkeerden. Het verbod tot vriendschap geldt derhalve niet per definitie voor alle ongelovigen, doch slechts voor diegenen die tegen de Moslims oorlog voerden vanwege hun godsdienst en hen uit hun huizen verdreven hebben (Koran 60:7-9); verder vermeldt dit vers dat God zeker niet verbiedt vriendelijk en rechtvaardig te zijn tegenover degenen die zulks niet hebben gedaan. Ook uit andere verzen blijkt dat Moslims met andersdenkenden mogen omgaan; zo vermeldt 9:7 dat de Moslims, zolang de afgodendienaars de met hen gesloten verbonden naleven, aan deze verbonden getrouw dienen te zijn en de verzen 9:5-6 vermelden zelfs dat de afgodendienaars beschermd moeten worden, indien zij de Moslims om bescherming vragen.

    ‘Vernietig onze vijanden’

    In de op de televisie getoonde fragmenten roepen bovengenoemde imams de gelovigen niet rechtstreeks op tot geweld, maar wordt Allah gevraagd Bush en Sharon te doden en het leven van de vijanden van de Islam tot een ondraaglijke hel te maken. Het is in dit opzicht interessant te vermelden dat ook de profeet Mohammed wel eens voor de vernietiging van zijn vijanden heeft gebeden, waarop God het Koranvers 3:127 openbaarde: "U heeft geen belang bij de zaak of Hij Zich (genadig) tot hen wendt of hen kastijdt, want waarlijk, zij zijn onrechtvaardig". In het daaropvolgend vers zegt God dat Hij vergeeft wie Hij wil en kastijdt wie Hij wil en dat Hij Vergevensgezind en Genadig is. En in een latere openbaring (21:107) zei God aan de profeet dat hij werd gezonden als een "genade voor alle volkeren", hetgeen heel mooi geïllustreerd wordt door de Koranverzen 22:39-40, waarin de Moslims wordt bevolen niet alleen hun eigen gebedshuizen, maar ook die van andere godsdiensten te verdedigen. Het is derhalve niet de taak van de Moslims om te bidden voor de vernietiging van wie dan ook, zelfs indien dezen onrechtvaardig zouden zijn. De Koran stelt dat Allah het best weet wie de onrechtvaardigen zijn en dat Hij bepaalt of Hij hen wenst te straffen of te vergeven. De belangrijkste taak van de gelovigen is om standvastig en lijdzaam te zijn, tot het goede te nodigen, te bevelen wat goed is en te verbieden wat slecht is, en dan niet op de hysterische, schreeuwerige toon van sommige imams, maar "met wijsheid, uitnemende vermaning en op schone wijze", zoals de Koran beveelt in 16:125.
    Gewoon Yups.

  4. #4
    Heimelijk

    Reacties
    2.330
    04-03-2003

    Vrouwen

    De populaire theorie aangaande Islamitische vrouwen, zoals ook door de imams naar voren gebracht, is dat zij een ondergeschikte positie bekleden en bijv. het huis niet uit mogen en geen werk buitenshuis mogen verrichten. Niets is minder waar. De Koran stelt in 4:32 expliciet dat zowel mannen als vrouwen het voordeel mogen hebben van hetgeen zij verdienen. Verder zou het absurd zijn de vrouwen kledingsvoorschriften op te leggen indien zij het huis niet uit zouden mogen; deze voorschriften hebben juist als doel ervoor zorg te dragen, dat zij op een verantwoorde wijze aan het maatschappelijk verkeer kunnen deelnemen (het dragen van een sluier over het gezicht is overigens geen Islamitisch voorschrift, gezien bijv. het feit dat tijdens de jaarlijkse bedevaart de vrouwen ongesluierd rondlopen). Wel is het zo dat de Islam een taakverdeling adviseert, nl. dat de man voor het gezinsinkomen verantwoordelijk is en de vrouw voor het huishouden en de opvoeding van de kinderen, doch dit betekent zeker niet dat het de vrouw verboden is buitenshuis werkzaamheden te verrichten of zich voor andere zaken buitenshuis te begeven. Hierbij kan opgemerkt worden dat de eerste echtgenote van de profeet Mohammed koopvrouw was en dat zij, ook nadat Mohammed tot het profeetschap werd geroepen, dit beroep bleef uitoefenen. Verder kan worden vermeld dat de Koran reeds meer dan 1400 jaar geleden aan de vrouwen het recht gaf vermogen te bezitten en er naar believen over te beschikken (4:32). Ter vergelijking: in Nederland verkreeg de gehuwde vrouw pas in de zeventiger jaren handelingsbekwaamheid; in Suriname in 1981. Dat bovenvermelde leerstellingen met betrekking tot de vrouwen door vele (Islamitische) landen niet in de praktijk gebracht worden, kan de Koran niet worden verweten.

    Het slaan van vrouwen

    Ook over dit onderwerp zijn er heel wat vreemde theorieën in omloop, hoewel de Koran er zeer duidelijk over is. Zo geeft 4:34 drie richtlijnen inzake huwelijkstwist: [1] vermaan hen; [2] laat hen alleen in de slaapplaatsen en [3] ‘idriboe hoenna’ (vertaling volgt verder). Punt 1 houdt in de partner een waarschuwing te geven, punt 2 beveelt aan een af*****ngsperiode in acht te nemen en punt 3 wordt door de meeste Koranvertalers vertaald als ‘sla haar’. De grondvorm van ‘idriboe hoenna’, zijnde ‘daraba’, kan echter meerdere betekenissen hebben; het woordenboek geeft ongeveer vijftig(!) andere betekenissen, waaronder ‘weerhouden’. In de Koran komen het woord daraba of afleidingen daarvan meer dan veertig maal voor, waarbij het in slechts enkele gevallen als ‘slaan’ zou kunnen worden geïnterpreteerd. Als we nu het leven van de profeet Mohammed en zijn metgezellen in beschouwing nemen, vinden wij zelfs niet één betrouwbare overlevering waaruit zou moeten blijken dat zij hun vrouwen sloegen. Voorts zien we in de Koran (48:29) staan dat de gelovigen mededogend tegenover elkaar moeten zijn; het slaan van vrouwen past hier totaal niet in. Verder kan worden aangehaald een overlevering van Mohammed: "De besten onder u zijn degenen die hun vrouwen het best behandelen". Ook dit gezegde spreekt het slaan van vrouwen tegen. Wij concluderen derhalve dat het woord ‘daraba’ in 4:34 geen ‘slaan’ kan betekenen, maar ‘weerhoud haar’. Het is dan ook belachelijk dat velen steeds weer de verkeerde vertaling van het woord ‘daraba’ trachten te verdedigen door de verklaring eraan te verbinden dat slechts met een tandenborstel mag worden geslagen.

    Slotopmerkingen

    Uit het voorgaande kan afgeleid worden dat veel van de door de radicale imams verkondigde theorieën, evenals hun manier van verkondigen, niet stroken met de geest van de Islam. Wij zouden de eerwaarde imams dan ook willen adviseren in het vervolg de Islam op gepaste manier aan de wereld te presenteren en wel met wijsheid, uitnemende vermaning en op schone wijze, temeer daar de Islam in wezen een vredelievende godsdienst is en slechts naar een welvarende samenleving streeft, waarin er geen plaats is voor haat.

    Overigens dient de lezer bij het beoordelen van deze kwestie zeker ook rekening te houden met de wijze waarop de informatie door de (Nederlandse) media naar voren is gebracht. Het zal zeker niet de laatste keer zijn indien blijkt, dat van een mug een olifant is gemaakt.

    "En niet gelijk zijn het goede en het kwade. Weer (het kwade) af met wat best is, en zie! hij, tussen wie en u vijandschap is, zal zijn of hij een boezemvriend was." (Koran 41:34)

    Instituut voor Islamitische Studies en Publicaties

    Riaz Ahmadali

    Reza Ghafoerkhan

    drs. Sharda Ahmadali-Doekhie
    Gewoon Yups.

  5. #5
    Heimelijk

    Reacties
    2.330
    04-03-2003

    Origineel gepost door Iznogoedh
    Niet om het een of het ander, maar zou je de volledige tekst van Soena4:34 hier eens willen reciteren i.p.v. alleen het tweede deel ervan?

    Iznogoedh
    o wat is er iznogoedh eerst praat je in verzen en nu wil je in surahs praten. Wat nobel en een bekrompen gedachte heb jij toch man.
    By the way, de koran is niet in het arabisch te plaatsen hier. Alleen in het nederlands en dat zorgt voor misinterpretatie. Maar van geleerdes die dit stuk hebben geschreven zal ik maar geloven.

    maar omdat je het vraagt alsjeblieft

    http://oregonstate.edu/groups/msa/quran/quran_d/4.html
    Gewoon Yups.

  6. #6
    Heimelijk

    Reacties
    2.330
    04-03-2003

    Origineel gepost door Iznogoedh
    Ik zou zeggen: zet die Soera4:34 hier eens op de site. Hij bijt toch niet?
    Komen daar niet van die leuke zinnetjes in voor zoals "Allah heeft de man boven de vrouw verheven" en "een deugdzame vrouw is gehoorzaam aan haar man"? Of staat dat er soms niet in?


    Verder vindt ik de drie stappen die een man moet nemen om zijn dwalende vrouw tot de orde te roepen ook veelzeggend:

    Eerst "vermanen" . Hum, waar staat in de Koran dat de vrouw de man mag vermanen? Is het eenrichtingsverkeer?

    Dan "alleen laten in het bed". Mag dat ook omgekeerd als hij de fout in gaat? Wordt een vrouw niet door Engelen vervloekt als ze haar huwelijkse plichten niet nakomt?

    Dan "weerhouden". Daar kun je ook een hoop bij denken maar laten we positief denken en in ons hoofd het idee vormen van een man diezijn dwalende vrouw ten voeten is gevallen en smekend zijn armen om haar benen heeft geslagen om haar te weerhouden. Maar hij kan haar ook nog beetje opsluiten natuurlijk. Weerhouden is een breed begrip.
    En...eh...mag een vrouw ook haar man weerhouden als hij de fout in blijft gaan?



    o en nu gaan we praten in woorden, man met jou valt toch echt niet te discussieren. Wel een beetje stabiel blijven

    voor de man geld precies hetzelfde, maar daar zijn jouw hersens iets te bekrompen voor. En inderdaad de man word ook vervloekt als hij zijn eigen plichten niet nakomt.


    Beste jongen, je mag ervan breien wat je wil maar je overtuigt alleen je achterban want in de seculiere Nederlandse ogen stinkt dit allemaal naar een benepen vorm van paternalisme waaruit het bezien van een vrouw als gelijkwaardig niet echt spreekt.

    Waar rook is, is vuur, zeggen wij hier in Nederland.

    Iznogoedh
    en toch vind ik het vreemd dat ik dagelijk steeds meer nederlandse moslims zie. Heel vreemd, waar rook is, is inderdaad vuur. De vraag blijft wie steekt het aan. Het is niet de koran, omdat men praat uit allerlei misinterpretaties.

    Mvg
    misantazaghin

    en een vraagje steun je dat meisje nou of niet, want je bent hier wel erg bevooroordeeld binnengejumped
    Gewoon Yups.

  7. #7
    Heimelijk

    Reacties
    2.330
    04-03-2003

    Origineel gepost door Iznogoedh
    Het ging mij om de drie fasen die behoren tot de plicht van de man indien geconfronteerd met een dwalende echtgenote: vermanen, alleen laten in bed en weerhouden.

    Maar waar in de Koran staat dat de vrouw haar man mag vermanen? Waar staat dat ze hem als tweede fase alleen moet laten in bed? Waar staat verder dat ze hem in derde instantie moet weerhouden?


    waar staat in de koran dat je mag slaan
    waar staat in de koran dat de vrouw niet gelijk is
    jouw redenering klopt van geen kanten je moet vragen andersom
    stellen.

    Vermanen is iets dat een ouder doet tegenover en kind, een meester tegenover en leerling. Het houdt in dat er tussen de twee een standsverschil is.
    Vandaar dat we nieuwsgierig zijn naar in ieder geval die tekst die de vrouw het uitdrukkelijke recht geeft de man te vermanen.
    Je geeft aan dat de Koran stelt dat de man wordt vervloekt indien hij zijn plichten niet nakomt. Maar wat is de "vermanende" rol van de vrouw hierin? Een vers met een dergelijke strekking moet toch op te sporen zijn?
    als je het antwoord zo graag wilt weten, vraag het aan een imam of geleerde. Je hebt een islamitische universiteit te rotterdam

    Wat de toename van Moslims betreft: die is er gewoon. Verder zullen een aantal Moslims, die zich niet goed op hun waarde geschat voelen, als menselijke reactie meer het accent gaan leggen op hun eigen identiteit. Ik zie in mijn buurt ook meer Moslims (al moet ik erbij zeggen dat er ook autochtonen wegtrekken naar de durdere lokaties). Ik ben zeer benieuwd waar dat allemaal toe gaat leiden.
    Belangrijk is echter dat ze een goede baan kunnen bemachtigen want niemand is ermee gediend dat hier een onderklasse van Moslims gaat ontstaan zoals in de Parijse voorsteden. Daar is de interpretatie van de Islam geradicaliseerd en daar profiteert op den duur niemand van.


    Iznogoedh
    Je accent leggen op je eigen identiteit ik vraag me af wat daar mis mee is
    Gewoon Yups.

  8. #8
    Heimelijk

    Reacties
    2.330
    04-03-2003

    Origineel gepost door Iznogoedh
    OK, ik zal de vragen andersom stellen:


    ?nehuohreew teom eitnatsni edred ni meh ez tad redrev taats raaW ?deb ni netal teom neella esaf edeewt sla meh ez tad taats raaW ?nenamrev gam nam raah wuorv ed tad taats naroK ed ni raaw raaM


    Maar het lijkt me ook geen slecht idee om eens een imam in de arm te nemen, te meer daar het een universitair geschoold man is en dat praat iets makkelijker.


    Groetjes en veel plezier met je solicitatiegesprek.

    Iznogoedh
    Wat wanhoop toch kan veroorzaken. Inderdaad dat je er nu pas mee aan komt tsja dat is mij van den domme

    P.S. ik heb al werk meer een bijbaantje want ik studeer nog voor dat machtighe hbo papiertje. By the way is was aangenomen op mijn opleidingsniveau en niet op mijn overtuiging. cool he
    Gewoon Yups.

  9. #9
    Heimelijk

    Reacties
    2.330
    04-03-2003

    Origineel gepost door Iznogoedh
    Heel mooi zo'n papiertje. Maak er goed gebruik van want het geen slecht niveau dat je boven het gemiddelde doet uitsteken.
    Uiteraard wordt je op je opleidingsniveau aangenomen en als je nou maar niet op de werkvloer Soera4:34 gaat reciteren temidden van vrouwelijke collega's, dan staat niets een gouden toekomst in de weg!

    Iznogoedh
    als ik reciteer dan doe ik dat in het arabisch om misinterpretatie te voorkomen
    Tsja over vrouwen als collega's niks mis mee, zolang men ze niet gebruikt als sexsymbool. Als je snapt wat ik bedoel dan staat niets een gouden toekomst in de weg

    P.S. op de man af is dat ook gemiddeld want dan weet ik met wie ik zit te discussieren
    Gewoon Yups.

  10. #10
    Heimelijk

    Reacties
    2.330
    04-03-2003

    Origineel gepost door Iznogoedh
    Soera4:34 nagetrokken.

    Er zijn heel wat vertalingen waarvan meteen wordt gezegd dat die niet meer hetzelfde als de oorspronkelijke, Arabische Koran mogen worden beschouwd.

    In de loop van de tijd lijken de vertalingen te zijn bijgesteld en vervriendelijkt en lopen veel sites achter met hun vertaling. De mop was dat ook die wat oudere vertalingen toch alle van echte Arabisten kwamen en die konden dus blijkbaar nogal wat kanten op. Want er was opvallende variatie!

    Evenwel was er een recente geleerde die zo goed mogelijk heeft getracht de zaak in details uit te leggen en dat is hem goed gelukt.

    In zijn uitleg zijn mannen voorzien van zekere kwaliteiten die hen beschermer en zaakwaarnemer van de vrouw maken. Er wordt vaak aan lichamelijke kracht gedacht.
    De vrouw zal uit liefde voor hem en Allah de man gehoorzamen. Kan ze niet genoeg van hem houden, dan mag ze scheiden.
    Indien ze ongehoorzaam is, dan moet eerst een staaltje van mannelijke, toegepaste psychologie volgen, daarna sexuele boycot/zelfbeheersing van de man (begin nu pas te begrijpen waarom polygamie zo'n belangrijk punt kan zijn) en pas op het laatste het slaan, om het huwelijk te redden. Dat met mate moet gebueren en in ieder geval niet mag blijven doorgaan.

    De problemen zijn dus verkleind maar ze blijven bestaan. Soera4:34 was goed voor die tijd, is nu achterhaald WANT het blijft ontzettend paternalistisch aandoend eenrichtingsverkeer. En het "slaan" slaan we er helaas niet meer uit, ook niet bij de meest vriendelijke geleerde.

    Hoewel.....het Arabische woord daarvoor schijnt opeens ook weer anders uitgelegd te kunnen worden. Dus wie weet, met een beetje geluk, krijgen we die Soera met zijn allen op een dag nog eens Salonfaehig.

    En je voelt misschien wel dat ik langzaam een tikje kriegel begin te worden door de manier waarop dat Woord van God alle kanten op gesleept kan worden. Ik dacht de Koran gewoon duidelijk was, zoals notabene in een van de soera's zelf staat.


    Iznogoedh
    Iznogoedh ik heb je de uitleg al gegeven het betekent geen slaan. Dat weet ik dat weet jij. Er staat ook nog bij waarom. Koran is duidelijk zolang men hem in het arabisch leest. Zo is er voor Allah geen vertaling. Jij kan nu wel zeggen dat is God maar dat is het niet. DAt is een vertaling maar die klopt niet zo is het met deze vers ook.

    Je persoonlijke gevoelens kan je niet beheersen zie ik. Misschien speelt er een beetje achterdocht bij misschien niet ik zou het niet weten.

    Mag ik jou eigenlijk iets vragen waarom je eigenlijk alleen in deze rubrieken komt discussieren en nooit in marokkaanse jongeren en actualiteiten. Je zit hier met een doel en niet voor je lol of algemene ontwikkeling.
    Gewoon Yups.

  11. #11
    Heimelijk

    Reacties
    2.330
    04-03-2003

    Origineel gepost door Iznogoedh
    Beste misantazaghin,

    De correcte interpretatie van de Koran is volgens jou mede af te leiden door de zaken in hun samenhang te lezen. In deze samenhang kan het woord "slaan" niet gebruikt worden maar moet het "weerhouden" zijn (op zich is de lijn vermanen-boycotten-weerhouden niet onlogisch).

    In al die eeuwen dat de Koran is geinterpreteerd heeft dat blijkbaar niemand tegengehouden om er "slaan" van te maken, zeer waarschijnlijk ook in samenhang met de rest van het boek. Niemand is ooit ook teruggefloten wegens knullige kennis van het Arabisch of selectief lezen en bij de vertaling naar vreemde talen zoals als het Nederlands zijn de heersende interpretaties gebruikt.

    Misschien dat ik mijn vraag dan anders moet gaan stellen: waren er geen andere Arabische woorden die het begrip "weerhouden" wel ondubbelzinnig konden omschrijven?


    Wat mijn persoonlijke gevoelens betreft die altijd weer de aandacht schijnen te trekken van mijn opposanten: daar mag jij gerust naar raden.


    Iznogoedh
    Ik begrijp wat jij bedoelt.

    Ten eerste zou ik niet weten of de mensen er niet van wisten dat dat geen slaan betekende. ik denk dat in de tijd van de profeet iedereen wist dat het geen slaan betekende. Naarmate de tijd vorderde zal men extremer gaan denken misschien waardoor er verschillende stromingen ook zijn ontstaan.

    Dahaba betekent simpelweg geen slaan. Weerhouden is de juiste beschrijving. Wat betreft of er een ander woord bestaat dat niet ondubbelzinnig is. ik zou het niet weten. Dit arabisch word niet meer gesproken op aarde alleen door geleerdes. Bij hen zou je dus bij het goede adres zijn.
    Gewoon Yups.

  12. #12
    MVC Lid

    Reacties
    192
    07-01-2003

    Have a break have a chit chat!!!!!!!!!!!!!

    Mijn god jullie kunnen lullen zeg!!!

    Zijn jullie niet moe van jullie zelf??????? Ik heb een aantal reacties van jullie gelezen en op een gegeven moment begon het gewoon te duizelen!!!

    Maar wel petje af voor jullie intelligentie, ontwikkeling en verbale communicatie.

    Ik doe het jullie in ieder geval niet na.

    Maar nu beide aan jullie het advies: Have a break, have chit chat over een minder beladen onderwerp als het geloof!!1

    Ma3salama.

  13. #13
    Heimelijk

    Reacties
    2.330
    04-03-2003

    Re: Have a break have a chit chat!!!!!!!!!!!!!

    Origineel gepost door Asmaehane
    Mijn god jullie kunnen lullen zeg!!!

    Zijn jullie niet moe van jullie zelf??????? Ik heb een aantal reacties van jullie gelezen en op een gegeven moment begon het gewoon te duizelen!!!

    Maar wel petje af voor jullie intelligentie, ontwikkeling en verbale communicatie.

    Ik doe het jullie in ieder geval niet na.

    Maar nu beide aan jullie het advies: Have a break, have chit chat over een minder beladen onderwerp als het geloof!!1

    Ma3salama.

    weet je ik ben alleen maar bij chitchat

    ik kom alleen terug voor iznogoodh. Hij is een van de normale personen waar je mee kan discussieren

    maar ik begrijp het ik in ieder geval zal het rustiger aan doen
    Gewoon Yups.

  14. #14
    MVC Lid

    Reacties
    192
    07-01-2003

    ohhhh

    wat vat jij onder normaal wie weet ben ik er ook zo 1 maar hebben jullie mij net over het hoofd gezien

  15. #15
    Heimelijk

    Reacties
    2.330
    04-03-2003

    Re: ohhhh

    Origineel gepost door Asmaehane
    wat vat jij onder normaal wie weet ben ik er ook zo 1 maar hebben jullie mij net over het hoofd gezien
    normaal onder de personen met een andere mening dan ik
    Gewoon Yups.