1. #1
    vrijsimpel

    Reacties
    107
    08-05-2002

    Angry veel moslims benadeeld door Citotoets

    Dag allemaal,

    zoals jullie misschien weten is de uitslag van de Cito-toets (basisschool) al geruime tijd uit. Heel veel moslimskids hadden niet een al te hoge score, VMBO-niveau. Maar ondanks het VMBO-niveau krijgen ze als advies om naar een lagere niveau te gaan. Terwijl met die kinderen niets aan de hand is.

    Ze worden zelfs naar ZMOK scholen gestuurd. ZMOK staat voor Zeer Moeilijk Opvoedbare Kinderen. Dit is toch niet normaal?

    Wat zijn jullie meningen hierover? Wie kent iemand, broertje/zusje e.d die dit ook heeft meegemaakt. Wat is hiertegen gedaan etc.

    Graag een reactie.

    Groetjes,
    Billal
    billalj@hotmail.com
    The one and only

  2. #2
    MVC Lid

    Reacties
    1.077
    15-03-2002

    als ik het goed begrepen heb, rekent een computer de score toch uit?Aan de hand van de antwoorden die ingevoerd worden, draait ie een puntenaantal uit, die dan gelijk staat aan een bepaald advies.
    Of wordt dat door een natuurlijk mens beoordeelt?



  3. #3
    MVC Lid

    Reacties
    15
    11-04-2002

    Origineel gepost door IDF
    Overigens, de titel van je vraag vind ik redelijk ongepast. Ik geloof niet (en dat staat ook helemaal niet in je stukje) dat de CITO toetsen nu zodanig zijn dat je ze slechter zou maken naarmate je een betere moslim bent. Dat is gewoon onzinnig en een typisch voorbeeld van de schuld direct bij een ander zoeken, waarin, helaas, nogal wat Marokkanen heel goed zijn.

    Salaam
    Mag ik effe ... ik denk dat je er weer niets van begrijpt. Billal bedoelt niet dat je minder scoort naarmate je een goede moslim bent, NEE!! Want dat kan de computer inderdaad niet zien. Waar het om gaat is het advies van de scholen om kinderen met een moslim achtergrond naar lagere scholen te sturen nogal opvalt. En wat daar nu de oorzaak van zou kunnen zijn. Bovendien voordat je naar de het gemiddeld taalgebruik op dit forum kijkt. Kijk ff naar je eigen taal met prognoase en naderhamd!!!!! En taal is niet het enige wat getoetst wordt als je begrijpt wat ik bedoel!


    En by the way SPEAK FOR YOUR SELF tss typisch iets voor marokkanen om de schuld ergens anders neer te leggen. Wij Marokkanen zijn mens genoeg om de hand in eigen boezem te steken. Daar zou jij als JOOD wat van kunnen leren. Wij onderkennen ook helemaal niets.

  4. #4
    MVC Premium

    Reacties
    521
    15-05-2002

    MVC Premium MVC Premium
    Klopt,

    ik kan me herinneren dat dat mijn leraar mijzelf ook naar een achtergestelde school wilde sturen. Echt belachelijk! Ik had Mavo-Havo advies en was een gewoon gemiddeld kind, niks mis mee. Dus ik heb mijn eigen intuitie gevolgd en het is goed met me afgelopen.

    Dit zijn eerste klas vooroordelen. Meer heb ik er niet over te zeggen.
    <

  5. #5
    MVC Premium

    Reacties
    521
    15-05-2002

    MVC Premium MVC Premium
    Klopt,

    ik kan me herinneren dat dat mijn leraar mijzelf ook naar een achtergestelde school wilde sturen. Echt belachelijk! Ik had Mavo-Havo advies en was een gewoon gemiddeld kind, niks mis mee. Dus ik heb mijn eigen intuitie gevolgd en het is goed met me afgelopen.

    Dit zijn eerste klas vooroordelen. Meer heb ik er niet over te zeggen.
    <

  6. #6
    vrijsimpel

    Reacties
    107
    08-05-2002

    Ik heb jullie berichten gelezen. Wat mij al gauw opvalt is dat men snel geneigd is om met een vingertje naar elkander te wijzen. Dit getuigt dat we geen respect voor elkaar hebben.

    Ik geef eerlijk toe dat ik het woord MOSLIMS gebruikt heb om jullie enigzins te prikkelen. Maar ik moet zeggen dat "beautiful" ook gelijk heeft dat, niet zozeer moslims, maar buitenlanders sneller een advies krijgen wat lager ligt dan het aangegeven CITO-niveau.

    toch vind ik het wel amusant dat de gemoederen hoog oplopen, en terecht!! Gaan wij ons weer laten verlagen door een leraar wat net afgestudeerd is aan de PABO?? Dat dacht ik niet!

    Keer op keer zul je tegengewerkt worden en keer op keer moeten we zorgen dat we er sterker uit komen.

    MOSLIMS UNITED.

    Trouwens wie heeft dit ook persoonlijk ondervonden? Of in de directe omgeving. Dan hoor ik nog graag van jullie.

    Liefst mailen op billalj@hotmail.com (i.v.m al gauw een te overvolle mailbox).

    Het gaat jullie goed.

    Groetjes,
    Billal
    The one and only

  7. #7
    KICKING MACHINE

    Reacties
    870
    08-03-2002

    klopt, met mij is het ook gebeurd. Ik had havo-vwo advies na m'n cito uitslag en ik werd vervolgens aangeraden dat ik mavo-havo moest doen. Ik kon helaas niet naar het havo-vwo, want de school waar ik graag naartoe wilde deelde je in op de uitslag van de cito-toets. En ja wat gebeurt er dan ik haalde negens en tienen op mijn rapport waardoor ik naar 2vwo ging. Maar dat is alweer 5 jaar geleden!

    Ushhhh Kickkie
    Non-crEwE-mEmbEr ! DUS !

  8. #8
    MVC Lid

    Reacties
    56
    02-06-2002

    Ik had ergens in de 540 punten vrij hoog, vond ik zelf en 't is inderdaad niet normaal neej ik ben uiteindelijk toch naar het havo gegaan misschien kunnen de meesten niet goed Nederlands maar ik had een meisje (nederlands) in me klas die keigoed was in rekenen enz. maar taal niet en ze ging toch naar het mavo/havo!!!

    beslama
    Nootje
    Mijn lieve Siham ik zal je missen

  9. #9
    MVC Lid

    Reacties
    31
    15-06-2002

    ik vind niet dat sommige dingen kloppen hoor!!!!!!!!!!! mijn cito_uitslag klopte precies en ik hoef niet naar een lagere school te gaan dan mijn advies

  10. #10
    MVC Lid

    Reacties
    13.262
    26-05-2002

    he wat waren jullie citoscores
    mijn was 539


  11. #11
    MVC Lid

    Reacties
    56
    02-06-2002

    ik heb die blaadjes nog die van mij was 541 kon net niet naar het atheneum daar moet je 542 punten voor hebben maar ik kon het wel volgens de meester dus toen ging ik naar een havo/atheneum klas.

    laterszzzzzzzzz
    moi
    Mijn lieve Siham ik zal je missen

  12. #12
    Le President

    Reacties
    4.088
    12-06-2002

    LAAT IK JULLIE EENS WAT LEUKS VERTELLEN, IK ZAT OP EEN SCHOOL WAAR IK DE ENIGE MAROKKAAN WAS, OP DIE SCHOOL WAS 95% VAN DE KINDEREN VAN NEDERLANDSE AFKOMST EN TOCH WAS &Iacute;K DE BESTE VAN MIJN KLAS, WAT OVERIGENS VEEL JALOEZIE OPRIEP BIJ MEDELEERLINGEN (MAAR DAAR HAD IK SCHIJT AAN). EN DE CITO-TOETS, TZZZZZZ, NOG NOOIT HEB IK ZO IETS MAKKELIJKS GEMAAKT, IK HAD OP ALLE GEBIEDEN TUSSEN DE 95% EN 100% VAN DE SCORE. DE CITO-TOETS STELT ECHT NIKS VOOR EN OP DIE SCHOOL WAAR IK ZAT KEKEN ZE NIET ALLEEN NAAR DE CITO-TOETS. IK KREEG IN EERSTE INSTANTIE ATHENEUM ADVIES VAN MIJN LERARES (TERING-RACIST), MAAR TOEN IK NAAR DE DIRECTEUR GING ZEI HIJ TEGEN MIJ: JONGEN JE KUNT ZO NAAR HET GYMNASIUM. EN DAT HEB IK LEKKER GEDAAN EN HET IS PRIMA VERLOPEN. ZELFS OP HET GYMNASIUM WAS IK &Eacute;EN VAN DE BESTEN.

    "Wie iets wil doen, vindt een middel. Wie niets wil doen, een excuus."

  13. #13
    MVC Lid

    Reacties
    20
    17-02-2002

    mijn score was 526 enne ik mocht toch mavo/havo doen maar na de eerste jaar had ik goede punten op mijn raport en zo mocht ik toch als nog naar 2 atheneum, dus die cito toets zegt niet veel over je
    ewa wat moet ik zeggen, volg gewoon de regels van de islam en dan zal het goed komen inscha Allah

  14. #14
    Le President

    Reacties
    4.088
    12-06-2002

    DE CITO-TOETS ZEGT WEL IETS OVER JE ALGEMENE KENNIS, MAAR ZEGT NIET ALLES OVER JE INTELLIGENTIE IN HET ALGEMEEN.

    "Wie iets wil doen, vindt een middel. Wie niets wil doen, een excuus."

  15. #15
    MVC Lid

    Reacties
    56
    02-06-2002

    dat klopt inderdaad ja, ik was ook enigste marokkaan op school!!! En toen die cito-uitslag was binnengekomen vroeg een meisje uit mijn klas aan mij: hoeveel punten had je? dusz ik heel droog: (toch was ik er trots op, maar nadat ik had gehoord dat ieder1 het ergens in de 40 had...) jaah ik heb er 541 en toen zei zij: IK HEB HET 542!!!! En toen ging ze de hele klas door: ik kan het niet geloven maar ik heb nog hoger dan naoual! ik d8 dat zij beter dan mij was!!! Ze d8 daarna dusz dat ze een hogere niveau zou gaan doen, maar ze moest toch naar het mavo/havo en ik gewoon naar het havo/atheneum uiteindelijk atheneum en zij mavo!!!

    laterz
    moi
    Mijn lieve Siham ik zal je missen