1. #16
    Bijna Lid

    Reacties
    3.943
    04-08-2014

    Citaat Geplaatst door Bonafide Bekijk reactie
    Door de geniale en de oprechte mensen op de juiste plekken te krijgen
    Was het maar zo makkelijk.

    Ik vind het gwn lastig om hun ontevredenheid per definitie weg te zetten als zijnde een slechte houding. Heel veel mensen leven onder de armoedegrens in Marokko. Er wordt niet islamitisch geregeerd, de koning is met hele andere dingen bezig. Wij hebben makkelijk praten vanuit een rijk en luxe land, maar is het dan ook eerlijk van ons om hen daar zo te veroordelen?

    En nogmaals, ik ben absoluut geen voorstander van dood en verderf. Ik wil alleen aangeven dat het allemaal niet zo zwart/wit is om het af te schuiven op louter een 'azulisten'-kwestie.

  2. #17
    Hala Madrid!

    Reacties
    49.716
    09-01-2011

    MVC Premium MVC Premium
    Citaat Geplaatst door _Serendipity Bekijk reactie
    Wanneer moeten wij de regeringsleiders wel gehoorzamen en wanneer niet?

    De Profeet heeft gezegd:
    "Het Profeetschap zal aanwezig zijn zolang Allah wil dat dit aanwezig is. Daarna zal Allah dit wegnemen wanneer Hij dit weg wil nemen. Daarna zal er Khilaafah zijn op de manier van het Profeetschap en dit zal aanwezig zijn zolang Allah wil dat dit aanwezig is. Daarna zal Allah dit wegnemen wanneer Hij dit weg wil nemen. Daarna zullen er vastklampende koninkrijken zijn en deze zullen aanwezig zijn zolang Allah wil dat deze aanwezig zullen zijn. Daarna zal Allah deze wegnemen wanneer Hij deze weg wil nemen. Daarna zullen er tirannieke koninkrijken (mulkan jabriejan, d.m.v. leger macht) zijn en deze zullen aanwezig zijn zolang Allah wil dat deze aanwezig zullen zijn. Daarna zal Allah deze wegnemen wanneer Hij deze weg wil nemen. Daarna zal er Khilaafah komen op de manier van het Profeetschap. Daarna was hij stil." Saheeh: Related by Ahmad (4/273)

    De Profeet heeft hier een voorspelling gegeven van de loop van de geschiedenis. De moslims zullen dus de volgende heerschappijen kennen.

    A: Profeetschap

    B: Khilaafah

    C: Vastklampende koninkrijken

    D: Tyranieke koninkrijken


    De Soennah leert ons om in het ene geval te gehoorzamen, al word ons onrecht aangedaan. En in het andere geval leert het ons om in opstand te komen. Voor beide situatie zijn er vele bewijzen aan te voeren, maar insha Allah zullen wij het kort houden.

    Bewijs om te gehoorzamen:

    De profeet (salla Allahoe ‘alayhi wa salam) heeft gezegd:
    "Er zullen na mij imams komen die niet leiden volgens mijn leiding, de Soennah niet zullen instellen en tussen deze mensen, zullen er mensen zijn met het hart van een demon in het lichaam van een mens."
    Houdayfa vroeg: "Wat moet ik doen, als ik nog in die tijd leef?"
    De profeet (salla Allahoe ‘alayhi wa salam) antwoordde: "Je moet luisteren en gehoorzamen zelfs als hij je (in de) rug trof en uw bezit onrechtmatig nam; je moet luisteren en gehoorzamen." (Overgeleverd door Moeslim)


    Bewijs om in opstand te komen:

    'Abdullah Ibn 'Abbas zei dat de boodschapper van Allah (sala llahu 'alayhi wa salam) zei: "Er zullen heersers zijn van wie jullie goedheid en kwaadheid zullen herkennen. Wie tegen hen in opstand komt is gered. Wie hen verlaat is bevrijd. En wie zich met hen mengt is vernietigd." (Verzameld door Ibn Abi Shaybah en at-Tabarani; al-Albany heeft het authentiek verklaard in 'Saheeh al-Jaami', hadith #3661).


    Wanneer moeten wij nu gehoorzamen en wanneer moeten wij, wanneer wij hiertoe in staat zijn, in opstand komen?

    Situatie A is duidelijk. Dit dient gehoorzaamd te worden en wie hiertegen in opstand komt is ongelovig.

    Ook in het geval van situatie B zullen er weinig meningsverschillen zijn tussen de mensen van de Soennah. Dit dient ook gehoorzaamd te worden en wie hiertegen in opstand komt is van de Khawarij

    Nu hebben we nog situatie C en D.

    Situatie C. Wij hebben een langdurige periode gehad van heerschappijen die niet altijd rechtvaardig zijn geweest maar nooit openlijk afstand hebben genomen van de Islamitische Sharia, denk aan de Omayaden, Abbasieen, Othmanen etc.

    Situatie D. De tijd dat er met harde hand door middel van een legermacht word geheerst en dat is wat wij nu om ons heen zien.

    Je kan weliswaar twijfels hebben bij situatie C, maar situatie D zou geen twijfels mogen veroorzaken. Als dit niet de situatie is waarover de Profeet over heeft gezegd: "Wie tegen hen in opstand komt is gered", wanneer zullen wij dan wel zo'n situatie hebben?.

    Deze laatste categorie is ook van alle andere categorieën het duidelijkst in het verlaten van de Sharia.

    De Profeet heeft ook gezegd:
    "Zelfs als een slaaf over jullie regeert met het Boek van Allah, jullie overste wordt, luister en gehoorzaam dan!" (Overgeleverd door Moeslim in volume 3 pg. 1468)

    Dit is een duidelijke verplichting van onze Profeet om onze leiders te blijven gehoorzamen al zijn wij het niet eens met hun aanstelling, maar wel met de voorwaarde dat de wetten waarmee hij regeert, de wetten van de Koran en Soennah zijn.

    Imam An-Nawawi legt uit.
    "Als hij koefr, een verandering van de sjari‘ah of een bid‘ah vertoont, heeft hij niet meer het bevel en wordt het gehoorzamen van hem ONGELDIG. Het is een verplichting voor de moslims, als zij dit kunnen, om op te komen om hem te vervangen door een rechtvaardige heerser. Maar als dit enkel kan gedaan worden door een groep van onder hen, dan is het de verplichting voor deze groep om de ongelovige leider af te zetten." (Sahieh Moeslim, uitleg van An-nawawi, 12/229)
    Hoe kom je hieraan? Want dit klinkt als een vrij geïnterpreteerd artikel. Het lijkt niet op iets wat de geleerden gezegd hebben. Heb je de bron hiervan toevallig?


  3. #18
    Bijna Lid

    Reacties
    3.943
    04-08-2014

    Citaat Geplaatst door RealBlood Bekijk reactie
    Hoe kom je hieraan? Want dit klinkt als een vrij geïnterpreteerd artikel. Het lijkt niet op iets wat de geleerden gezegd hebben. Heb je de bron hiervan toevallig?
    Ik heb het zelf van een andere topic op dit forum!

  4. #19
    Hala Madrid!

    Reacties
    49.716
    09-01-2011

    MVC Premium MVC Premium
    Citaat Geplaatst door _Serendipity Bekijk reactie
    Ik heb het zelf van een andere topic op dit forum!
    Dan is het niet 100% betrouwbaar, ook al wordt er gebruik gemaakt van directe bewijzen. De auteur hiervan geeft een eigen interpretatie. Ik ben alleen geïnteresseerd in hoe de geleerden ernaar kijken.


  5. #20
    MVC Lid

    Reacties
    280
    27-05-2013

    Citaat Geplaatst door _Serendipity Bekijk reactie
    Was het maar zo makkelijk.

    Ik vind het gwn lastig om hun ontevredenheid per definitie weg te zetten als zijnde een slechte houding. Heel veel mensen leven onder de armoedegrens in Marokko. Er wordt niet islamitisch geregeerd, de koning is met hele andere dingen bezig. Wij hebben makkelijk praten vanuit een rijk en luxe land, maar is het dan ook eerlijk van ons om hen daar zo te veroordelen?

    En nogmaals, ik ben absoluut geen voorstander van dood en verderf. Ik wil alleen aangeven dat het allemaal niet zo zwart/wit is om het af te schuiven op louter een 'azulisten'-kwestie.
    Er zijn landen die het veel minder hebben. Kijk Danny in arabisten en je gaat schrikken. In Marokko lijdt niemand aan honger, 100 procent.

  6. #21
    Bijna Lid

    Reacties
    3.943
    04-08-2014

    Citaat Geplaatst door RealBlood Bekijk reactie
    Dan is het niet 100% betrouwbaar, ook al wordt er gebruik gemaakt van directe bewijzen. De auteur hiervan geeft een eigen interpretatie. Ik ben alleen geïnteresseerd in hoe de geleerden ernaar kijken.
    Directe bewijzen waarin aangegeven wordt te mogen opkomen, en waarin zelfs gesproken wordt over het vervangen van een leider. En hiermee wil ik niet zeggen dat dit middels Westerse taferelen moet gebeuren, maar dat je als moslim meer rechten hebt. Wat zegt de Sharia bv over de mogelijkheden om een leider te vervangen? Er moet toch een bepaalde sabab (naast het verrichten van ad3iya) gedaan worden lijkt mij?

  7. #22
    MVC Lid

    Reacties
    1.688
    18-10-2005

    Het zijn voornamelijk azulisten die worden gefinanceerd door Israël en het westen ... ze willen ons land ook kapot maken met chaos .... elke ariffi hoort hier tegen te zijn... vieze onrustzaaiers

  8. #23
    Verbannen

    Reacties
    1.827
    18-01-2017

    Jullie dachten laten we van dit onderwerp een sport maken.

  9. #24
    MVC Lid

    Reacties
    280
    27-05-2013

    Met demonstraties wordt het alleen maar verslechterd. Dat is een ding wat zeker is.

  10. #25
    MVC Lid

    Reacties
    8.756
    07-12-2012

    Citaat Geplaatst door drugsrunners Bekijk reactie
    Veilig: omdat de meeste dingen onder de mat worden geschoven.
    Indrukking corruptie: vind je dat veilig

    Veilig omdat nix naar buiten komt, die mensen hebben te lang gewacht. Door met demon. Wie weet worden dingen recht gezet
    Corruptie is weer een ander onderwerp. Voor ons is dat misschien in ons voordeel, maar voor die mensen daar heel erg. Het moet natuurlijk allemaal beter, alleen in Marokko is het wel een stuk beter dan in andere Afrikkaanse landen...

  11. #26
    MVC Lid

    Reacties
    1.688
    18-10-2005

    Ik snap die haat niet onderlig van Arabier berber ... wats dat ik zie die mensen uit al hoceima Arabieren Ara dieren en noemen dat ze zichzelf beter vinden dan andere volkeren .. ik zieke dat Arabieren imazighen haten ... het gaat nu over al hoceima hoe kan je zo nationalistisch zijn? Islam gaat toch boven je stam en land .. dat volk gaat alle stammen in arif ... stelletje idioten .. dat is wat de westerse gemeenschap wilt haat creëeren onderling en voor chaos zorgen ... waarom zijn we geen tering eenheid... nu komt er chaos voor niks... Tfoee op die ezels

  12. #27
    MVC Lid

    Reacties
    183
    19-04-2017

    Ik of mijn familie hebben daar geen vastgoed. Begrijp goed dat mensen die heel hun leven kapot gewerkt voor een klein vermogen straks letterlijk voor niets hebben gewerkt als hun vastgoed verdwijnt en dat zullen de prijzen zeker doen bij aanhoudende onrusten en instabiliteit in de regio.
    Voor de rest moeten ze het zelf weten daar, want ik zie dat mensen uit Europa hen een beetje gedogen.
    Laat ze daarom maar op de blaren zetten en kijken toe hoe ver ze denken te kunnen gaan tegen het Koninkrijk Marokko.