1. #61
    Verbannen

    Reacties
    6.552
    15-08-2016

    Citaat Geplaatst door touzaniabdelos Bekijk reactie
    Ik verklaar ook 3 personen heilig me myself and i
    Drie-eenheid.

  2. #62
    Sysiphus

    Reacties
    9.981
    23-10-2013

    Citaat Geplaatst door Joosje Bekijk reactie
    Het uitgangspunt van gelovigen is hun heilige boeken c.a.. Feiten, wetenschappelijke bevindingen die iets anders aantonen worden afgewezen.
    Dat is inherent aan religies.
    Wel zie je bij de diverse religies verschil bij de gelovigen. Van ultraorthodox tot liberaal.
    Letterlijk de heilige boeken nemen, tot deze hertalen naar de huidige tijd, inclusief moderne wetenschap.
    Waarbij wel de grens ligt bij wetenschap die aan de fundamenten komt van het geloof.
    Ik zou dat niet veralgemenen, ook al is het aarzelend.
    “Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.”
    ― Albert Einstein

  3. #63
    Sysiphus

    Reacties
    9.981
    23-10-2013

    On topic : eigenlijk is het quasi onvoorstelbaar dat volwassen mensen, begenadigde denkers en intellectuelen, gewillig meegaan in zo'n potsierlijke farçe.
    Ik kan maar 1 reden bedenken : herclaimen van posities en macht, bestendigen van welwillende aanhang.
    “Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.”
    ― Albert Einstein

  4. #64
    Verbannen

    Reacties
    6.552
    15-08-2016

    Citaat Geplaatst door HoBBiT123 Bekijk reactie
    Ik zou dat niet veralgemenen, ook al is het aarzelend.
    Veralgemenen? Ik geef juist aan dat er een waaier onder gelovigen bestaat m.b.t. hun visie op wetenschap/feiten en hun geloof.

  5. #65
    Sysiphus

    Reacties
    9.981
    23-10-2013

    Citaat Geplaatst door Joosje Bekijk reactie
    Veralgemenen? Ik geef juist aan dat er een waaier onder gelovigen bestaat m.b.t. hun visie op wetenschap/feiten en hun geloof.
    Het uitgangspunt van gelovigen is hun heilige boeken ... ?
    “Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.”
    ― Albert Einstein

  6. #66
    Verbannen

    Reacties
    6.552
    15-08-2016

    Citaat Geplaatst door HoBBiT123 Bekijk reactie
    Het uitgangspunt van gelovigen is hun heilige boeken ... ?
    Als bijbel en koran niet het uitgangspunt is voor gelovigen, wat dan wel volgens jou?
    Waarom zijn gelovigen dan al tijdens het leven van Darwin mordicus tegen de evolutieleer?

  7. #67
    MVC Lid

    Reacties
    3.283
    12-03-2017

    Citaat Geplaatst door HoBBiT123 Bekijk reactie
    Het uitgangspunt van gelovigen is hun heilige boeken ... ?
    Lijkt me wel Hobbit.

    Je kan je wel afvragen of mensrn ook niet anders kunnen nemen om in te geloven. Geloof is inherent aan menszijn.
    Mensen doe Geloof enkel toedichten aan religieuze maken een denkfout naar mijn opinie

  8. #68
    Verbannen

    Reacties
    33.555
    13-03-2012

    Citaat Geplaatst door Joosje Bekijk reactie
    Drie-eenheid.
    zoiets

  9. #69
    Sysiphus

    Reacties
    9.981
    23-10-2013

    Citaat Geplaatst door Joosje Bekijk reactie
    Als bijbel en koran niet het uitgangspunt is voor gelovigen, wat dan wel volgens jou?
    Waarom zijn gelovigen dan al tijdens het leven van Darwin mordicus tegen de evolutieleer?
    God? Theïsten die niks moeten hebben van openbaringen zijn zowat het doorsnee model van een gelovige in Vlaanderen.
    Er zijn nochtans gelovigen die geen enkel probleem hebben met ET.

    Daarom beter niet veralgemenen met 'gelovigen'. Meer moet je er niet achter zoeken.
    “Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.”
    ― Albert Einstein

  10. #70
    MVC Lid

    Reacties
    17.590
    24-01-2017

    Citaat Geplaatst door Joosje Bekijk reactie
    Is het verschil in inzicht tussen jou en Hobbitt niet terug te voeren op invulling van het vertrekpunt?
    Jij gelooft in God/Allah. Een bewuste schepping, waarin alles in elkaar past. Een schepping met een doel.
    Hobbitt - zo krijg ik het idee - gelooft daar niet in.
    Althans niet in een God die niet alleen alles heeft geschapen maar ook bestiert.
    Als we het hebben over wetenschap hoeft theologie geen uitgangspunt te zijn.

    Ik weet niet, goeie vraag waar is Hobbit eigenlijk van overtuigd.
    Waar ben jij eigenlijk van overtuigd? Beschouw jij jezelf als een atheïst, agnost......?
    Heavy

  11. #71
    MVC Lid

    Reacties
    17.590
    24-01-2017

    Citaat Geplaatst door HoBBiT123 Bekijk reactie
    Is dat 'zoals het hoort' het zogenaamde doel van elk object, dat ook bestaat los van ons? Ademen, eten, voortplanten, doodgaan ... maar ook neerstorten van meteoren, uitbarsten van vulkanen, dodelijke radioactieve straling uitstralen, onze zon die finaal uitdijt en alle leven vernietigt . Dat zijn dan allemaal 'doelen', die buiten het menselijke bewustzijn om toegewezen zijn (door ...? )? Wat zijn dan volgens jou 'oorzaak-gevolg relaties onder invloed van natuurwetten' ? Die bestaan dan eigenlijk niet in jouw visie?

    En vind je dat het correct is om met 'zoals het hoort'/nut ineens ook een waardeoordeel te verbinden aan/ te suggereren als inherent onderdeel van 'het doel'?

    Hoe zijn wij mensen anders ivgl andere levende organismen? Op de zuidpool, in de Sahara zijn toch ook andere levende wezens die erin slagen zich te handhaven? Er zijn zelfs extremofielen die onder specifieke natuurlijke omstandigheden leven die wij nooit zouden kunnen overleven, waar wij niet op aangepast zijn.
    Ben jij het met mij eens dat wij mensen de meest flexibele soort wezens zijn op Aarde. Daar waar dieren en planten gebonden zijn onder hun omgeving kunnen wij in de kou en hitte overleven. Er is een duidelijke onderscheid tussen jij en een dier en je weet zelf ook wel waarom.

    Alles heeft een reden Hobbit en ik zeg dit niet perse omdat ik geloof in God. Ook niet omdat als ik het ander zou verwoorden overtuigd ben van een krachtige entiteit buiten onze universum.

    De reden waarom ik hiervan overtuigd ben is omdat ik zie dat alles wat bestaat een reden heeft. Verbonden met of door een extern entiteit of factor zeker weten. Maar het heeft een doel het bestaat met een reden en voor een reden. Het gedraagt zich ook niet anders zoals het zich hoort te gedragen tenzij een negatief extern factor of interne "storing/virus" er effect op heeft.

    Voordat ik hierin verder ga. Jij weet waar ik in geloof en mijn religie. Ik ben eigenlijk enorm benieuwd waar ben jij van overtuigd? Zou jij jezelf beschouwen als een atheïst, agnost.......?
    Heavy

  12. #72
    MVC Lid

    Reacties
    17.590
    24-01-2017

    Citaat Geplaatst door Joosje Bekijk reactie
    Als bijbel en koran niet het uitgangspunt is voor gelovigen, wat dan wel volgens jou?
    Waarom zijn gelovigen dan al tijdens het leven van Darwin mordicus tegen de evolutieleer?
    Wij hebben geen probleem met evolutie, we hebben een probleem met een theorie in evolutie bijvoorbeeld van Darwin.
    Heavy

  13. #73
    MVC Lid

    Reacties
    2.305
    24-07-2014

    Citaat Geplaatst door HoBBiT123 Bekijk reactie
    On topic : eigenlijk is het quasi onvoorstelbaar dat volwassen mensen, begenadigde denkers en intellectuelen, gewillig meegaan in zo'n potsierlijke farçe.
    Ik kan maar 1 reden bedenken : herclaimen van posities en macht, bestendigen van welwillende aanhang.
    Het is niet vreemder dan welke andere religieuze uiting of gedraging dan ook.

  14. #74
    Sysiphus

    Reacties
    9.981
    23-10-2013

    Citaat Geplaatst door TDM Bekijk reactie
    Ben jij het met mij eens dat wij mensen de meest flexibele soort wezens zijn op Aarde. Daar waar dieren en planten gebonden zijn onder hun omgeving kunnen wij in de kou en hitte overleven. Er is een duidelijke onderscheid tussen jij en een dier en je weet zelf ook wel waarom.

    Alles heeft een reden Hobbit en ik zeg dit niet perse omdat ik geloof in God. Ook niet omdat als ik het ander zou verwoorden overtuigd ben van een krachtige entiteit buiten onze universum.

    De reden waarom ik hiervan overtuigd ben is omdat ik zie dat alles wat bestaat een reden heeft. Verbonden met of door een extern entiteit of factor zeker weten. Maar het heeft een doel het bestaat met een reden en voor een reden. Het gedraagt zich ook niet anders zoals het zich hoort te gedragen tenzij een negatief extern factor of interne "storing/virus" er effect op heeft.

    Voordat ik hierin verder ga. Jij weet waar ik in geloof en mijn religie. Ik ben eigenlijk enorm benieuwd waar ben jij van overtuigd? Zou jij jezelf beschouwen als een atheïst, agnost.......?
    Neen , daar ben ik het niet mee eens. Ik denk dat oa bacteriën veel flexibeler zijn. En het onderscheid is arbitrair en relatief.
    Wat zijn dan oorzaak-gevolg relatie in jouw visie van doelgerichtheid op de wereld? Kunnen die dan volgens jouw begrip wel bestaan?
    En wat dan met de duidelijke willekeur van de vermeende doelen?

    Ik meen dat jij moslim bent. Een humanist ook. Maar jij gelooft in Allah en zijn boodschapper Mohammed. Je gelooft ook in wetenschap. Maar positioneert het ondergeschikt aan openbaring. De basis waarop je dat doet zal ik nooit begrijpen, staat lijnrecht tegenover mijn visie op mens en universum. Niettegenstaande we ook enkele belangrijke kernwaarden delen. Wat niet eens zo verbazingwekkend is. We zijn namelijk beiden redelijke mensen, met een streven naar een zeker evenwicht tussen gevoel en de rede.

    Waar ik van overtuigd ben is als volgt samen te vatten :

    atheïst ten aanzien van de Abrahamistische god,
    atheïst ten aanzien van elk menselijk transcendent godsconcept
    agnost ten aanzien van een supra-natuurlijke entiteit,
    Naturalist, humanist. Meerwaardezoeker. Scepticus. Dromer.
    Ik kan niet geloven in geplande doelgerichtheid omdat alle indicatoren, wetenschappelijk of filosofisch benaderd, in de natuurlijke wereld in de andere richting wijzen, namelijk ; niet-intentioneel, ongeschapen, amoreel, inherent zinledig en absurd naar menselijke begrippen.
    “Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.”
    ― Albert Einstein

  15. #75
    Sysiphus

    Reacties
    9.981
    23-10-2013

    Citaat Geplaatst door Nescio Bekijk reactie
    Het is niet vreemder dan welke andere religieuze uiting of gedraging dan ook.
    Het is wel vreemd in relatie tot de 21ste eeuwse ratio. Het is wel vreemd tov de helderheid waarmee sommige van deze denkers andere onderwerpen kunnen belichten.
    Het is wel bizar tov de scepsis die ook zij tov fenomenen die buiten hun overtuigingen liggen aanmeten.
    “Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.”
    ― Albert Einstein