Het is bijna zover, dinsdag of woensdag is 'Ied-ulfitr (Suikerfeest). Na een maand van vasten, nachtgebed en allerlei andere aanbiddingen nemen wij binnenkort afscheid van deze gezegende maand. Hopend dat Allah de meest Verhevene onze daden heeft geaccepteerd en onze zondes heeft vergeven.

In dit bericht gaan we in op een aantal regelgevingen met betrekking tot deze grote dag.
Share
Tweet
Share
Zakaat-ulfitr
Elke moslim, die daartoe in staat is, dient de Zakaat-ulfitr uit te hebben gegeven vóór het 'Iedgebed. Dit zodat ook de armen op deze dag de vreugde van de moslims delen en tevens als goedmaking van onze tekortkomingen gedurende het vasten.

Deze Zakaat-ulfitr bedraagt drie kilo aan voedsel (bestaansmiddelen) wat gewoonweg wordt genuttigd in een land. In Marokko volstaat bijvoorbeeld drie kilo graan.

Deze zakaat geef je uit over jezelf en de mensen die jij onderhoudt. Bestaat jouw gezin uit vrouw en drie kinderen, dan geef je Zakaat-ulfitr uit voor vijf personen.

Zakaat-ulfitr dient als eten te worden uitgegeven en niet als geld. Aangezien dat het bevel van de profeet vrede zij met hem is. Wel is het toegestaan om iemand geld te geven, zodat hij daar eten mee koopt om het vervolgens te verdelen onder de armen.

Deze zakaat-ulfitr mag vanaf twee dagen vóór 'Ied, oftewel de 28e van Ramadan (vandaag 3 juli), worden uitgegeven en uiterlijk tot aanvang van het 'Iedgebed.

Takbeer
Het is aanbevolen om veel Takbeer te verrichten vanaf zonsondergang van de laatste dag van Ramadan. Allah zegt:

“En maakt het aantal (dagen van Ramadan) af en prijst Allah’s Grootheid omdat Hij jullie leiding schonk ..” [2:185]

We prijzen Allah’s Grootheid o.a. onderweg naar de moskee en wachtend op het 'Iedgebed. Je zegt bijvoorbeeld:

اللَّهُ أَكْبَرُ اللَّهُ أَكْبَرُ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ، اللَّهُ أَكْبَرُ اللَّهُ أَكْبَرُ وَلِلَّهِ الْحَمْدُ

(Allaaho Akbar, Allaaho Akbar, Laa ilaaha illallaah. Allaaho Akbar, Allaaho Akbar Wa lillaahilhamd)

Deze Takbeer eindigt met aanvang van het ‘Iedgebed.

‘Iedgebed
Verder dient de moslim het ‘Iedgebed bij te wonen. Ook is het sterk aanbevolen voor de vrouw vanwege het specifieke bevel van de profeet vrede zij met hem.

Dit geldt ook voor de menstruerende vrouw wanneer het gebed buiten de moskee wordt gehouden, zoals in een open vlakte (musalla). Wel moet zij dan afstand houden van de plaats waar het gebed plaatsvindt.

De sunnah is om vóór vertrek naar het 'Iedgebed wat dadels te nuttigen, het beste is een oneven aantal. [Bukhari]

Er kan ook iets anders dan dadels worden genuttigd. Waar het om gaat is dat de moslim niet vastend het 'Iedgebed bijwoont.

Ook is het aanbevolen om de grote wassing (ghusl) te verrichten voor het 'Iedgebed.

Een andere Sunnah is om op de terugweg van de moskee naar huis een andere weg te nemen dan de heenweg. [Bukhari]

Bekeerlingen
Houd rekening met onze bekeerde broeders en zusters zodat ook zij de 'Ied als een bijzondere dag ervaren. Het is niet gepast dat wij gezellig met onze familie zitten en dat zij deze dag alleen doorbrengen. Gedenk dat een moslim blijdschap brengen één van de meest geliefde daden bij Allah is.

Zes dagen Shawwaal
Verder is het sterk aanbevolen om zes dagen van de maand Shawwaal (de maand na Ramadan) te vasten. De profeet vrede zij met hem zei over de verdienste hiervan:

"Wie Ramadan vast en vervolgens zes dagen van Shawwaal, dan is het net alsof hij een jaar heeft gevast." [Sahih Moslim]

Het beste is wel om deze zes pas te vasten nadat eventuele gemiste dagen van Ramadan zijn ingehaald.

Deze zes dagen hoeven niet achtereenvolgend te worden gevast. Het mag ook verspreid over de maand Shawwaal.

Na de Ramadan
Weet dat we afscheid nemen van deze gezegende maand, maar niet van de aanbidding! De moslim gaat door met het aanbidden van Allah tot aan de dood. Allah zegt:

"Aanbid jouw Heer totdat het zekere (de dood) tot jou komt." [15:19]

Wees niet van degenen die na de Ramadan terugvallen in het verwaarlozen van het gebed en andere verplichtingen, maar wees standvastig met het praktiseren van jouw geloof.

Beste broeders en zusters

De 'Ied is een dag van familiebezoek, samenhorigheid en gezelligheid. Het is ook een mooie gelegenheid om geschillen en conflicten bij te leggen. De beste is degene die het initiatief neemt, ook al is hij van mening dat de ander fout zit. Al is het slechts met een berichtje waarmee je de betreffende met de 'Ied feliciteert.

De 'Ied is een dag van vreugde, en dat mag je laten blijken door je beste kleding te dragen, cadeautjes te geven, allerlei lekkers in huis te halen en de kinderen te verwennen. En door elkaar te omhelzen en te begroeten met begroetingen als: Taqabbala Allaaho Minnaa Wa Minkom of 'Ied Mubaarak.

Vergeet niet dat de ‘Ied een dag is van dankbaarheid aan Allah. Onze Barmhartige Heer Die het vasten en andere aanbiddingen voor ons makkelijk heeft gemaakt en ons van ontelbare gunsten voorziet.

Tot slot wens ik iedereen alvast een gezegende 'Ied en vraag ik Allah de meest Barmhartige om ons geluk te schenken in dit wereldse leven en in het hiernamaals.

Dit was het laatste bericht voor deze Ramadan. Mocht iemand daar profijt van hebben gehad, dan is dat door Allah's gunst alleen.

Ik dank mijn broeders en zusters die de moeite hebben genomen om deze berichten te lezen en eventueel met anderen hebben gedeeld. Daarnaast excuseer ik mij voor alle e-mails die ik niet heb kunnen beantwoorden.

Ook na de Ramadan zullen we in shaa Allah verdergaan met het zo nu en dan berichten over allerlei verschillende islamitische onderwerpen waarvan ik hoop dat het van profijt zal zijn voor onze broeders en zusters.