1. #1
    Redactie

    Reacties
    73.278
    03-12-2000

    MVC Moderator MVC Moderator

    Marokkaans-Nederlands echtpaar doet verhaal over woning weigering vanwege afkomst

    Een Marokkaans-Nederlands echtpaar kreeg gisteren wel een hele absurde afwijzing voor een woning.



    Het Marokkaans-Nederlandse echtpaar had afgelopen maandag een woningbezichtiging in Ter Aar via Goedhart Makelaars en Taxateurs. Het echtpaar was enthousiast en leverde hierna alle nodige paperassen aan.

    Groot was hun verbazing toen ze de volgende dag (12 december) een email binnen kregen van het makelaarskantoor. "De eigenaar heeft er voor gekozen alleen aan mensen van Nederlandse afkomst te willen verhuren", was de boodschap. Het echtpaar bezit overigens de Nederlandse nationaliteit en de aanvraag werd ingediend met een kopie van hun Nederlandse paspoorten.

    Het echtpaar vertelde aan ons dat ze totaal verbijsterd waren toen ze de mail lazen. "Totale verbijstering en ongeloof. We lazen dit soort dingen wel vaker, maar als het je zelf overkomt komt dat binnen als een mokerslag".

    Het echtpaar heeft de mail bewust in de openbaarheid bracht. "Omdat we vinden dat discriminatie en racisme te vaak gebagatelliseerd worden. Je wordt snel weggezet als huilebalk als je aangeeft gediscrimineerd te zijn. Dit is een mail waar je niet omheen kunt."

    Nadat wij een kopie via social media gisterenavond laat naar buiten brachten, ging deze al snel massaal rond op het internet. De NOS kreeg vanochtend als reactie van de makelaar: "Ik kan aan die mensen natuurlijk wel een onzinverhaal vertellen, maar de eigenaar heeft dit expliciet verteld. Wij verzinnen dat niet zelf. Wij hebben geen problemen met mensen."

    Een collega geeft aan dat er een fout is gemaakt: "De formulering is heel ongelukkig, en zeker niet wat er bedoeld wordt. De eigenaar heeft in het verleden slechte ervaringen gehad met arbeidsmigranten uit het Oostblok die hier veel huren, en zei dat ze dat liever niet meer wilde. Ze wil liever een Nederlands gezin, in de ruimste zin van het woord. Dus ook Marokkaans-Nederlands, Nederlands-Marokkaans of hoe je het ook wil noemen."

    Ze gaan hun excuses aanbieden en het verhaal uitleggen. "Als de woning nog beschikbaar is, willen we die aan ze aanbieden, en anders een andere woning, misschien met voorrang. Wij leggen voor, de eigenaar kiest."

    Tot op heden is er nog geen contact geweest tussen de makelaar en het echtpaar, maar wij hopen natuurlijk op een goede afloop. Tot slot wil het echtpaar aan onze lezers nog melden:
    "Blijf vooral positief. We moeten er misschien wat harder ons best voor doen, maar waar een wil is is een weg. En altijd dit soort dingen melden!"

  2. #2
    MVC Lid

    Reacties
    4.737
    12-06-2015

    Als dit verhaal klopt dan is het een regelrechte schande.
    Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan!

  3. #3
    Verbannen

    Reacties
    9.641
    09-10-2015

    Dat is nou nederland white is right

  4. #4
    MVC Lid

    Reacties
    7.229
    16-09-2014

    Citaat Geplaatst door OBB Bekijk reactie
    Als dit verhaal klopt dan is het een regelrechte schande.
    Ik vind het bizar dat niet verhuren aan Oost Europeanen kennelijk geen enkel probleem is. Is dat geen discriminatie ofzo?

  5. #5
    MVC Lid

    Reacties
    6.691
    08-04-2017

    Citaat Geplaatst door OBB Bekijk reactie
    Als dit verhaal klopt dan is het een regelrechte schande.
    discriminatie in de zuiverste vorm

  6. #6
    MVC Lid

    Reacties
    820
    03-11-2004

    Dat ze niet aan oostblok mensen willen verhuren is terecht. Bij mij op straat zijn er 2 woningen waar oostblok mensen huren VERSCHRIKKIJK ze plassen tegen schuttingen om 5 uur in de ochtend maken ze veel lawaai als ze gaan werken en in weekend zijn ze altijd met hun bierblikken in hun auto's .

  7. #7
    MVC Lid

    Reacties
    2.715
    09-09-2009

    ze komen er tenminste voor uit

  8. #8
    MVC Lid

    Reacties
    4.737
    12-06-2015

    Citaat Geplaatst door Baxi Bekijk reactie
    Ik vind het bizar dat niet verhuren aan Oost Europeanen kennelijk geen enkel probleem is. Is dat geen discriminatie ofzo?
    Als ik het stukje goed begrepen heb is het juist naar aanleiding van slechte ervaringen met Oost-Europeaanse huurders dat ze nu zo te werk gaan.
    Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan!

  9. #9
    MVC Lid

    Reacties
    7.229
    16-09-2014

    Citaat Geplaatst door OBB Bekijk reactie
    Als ik het stukje goed begrepen heb is het juist naar aanleiding van slechte ervaringen met Oost-Europeaanse huurders dat ze nu zo te werk gaan.
    En als ie had gezegd dat ie slechte ervaringen heeft gehad met Marokkaanse huurders was het wel ok geweest om Marokkaanse huurders te weigeren?

    Wat een onzin. Discriminatie is discriminatie.

  10. #10
    Bijna Lid

    Reacties
    2.753
    23-10-2014

    Wel respect voor de makelaar dat hij/zij gewoon verteld wat er werd gezegd en niet iets verzinnen.

  11. #11
    MVC Lid

    Reacties
    6.691
    08-04-2017

    Citaat Geplaatst door Baxi Bekijk reactie
    En als ie had gezegd dat ie slechte ervaringen heeft gehad met Marokkaanse huurders was het wel ok geweest om Marokkaanse huurders te weigeren?

    Wat een onzin. Discriminatie is discriminatie.
    klopt dat is precies het zelfde..het blijkt dat je als prive verhuurder zelf kunt bepalen aan wie je verhuurt

  12. #12
    Verbannen

    Reacties
    33.555
    13-03-2012

    Citaat Geplaatst door OBB Bekijk reactie
    Als ik het stukje goed begrepen heb is het juist naar aanleiding van slechte ervaringen met Oost-Europeaanse huurders dat ze nu zo te werk gaan.
    ja klopt het is altijd naar een aanleiding van een........leugen

    Zeg gewoon dat jullie hollanders onderling willen leven dat is tenminste eerlijk ergens in den haag is er een wijk waar ze dat gewoon toegeven

    Ik vind dit goed dan weten wij tenminste waar we aan toe zijn

    Deden jullie dat maar ook meer wanneer het ging om huwelijken tussen jullie en marokkanen

  13. #13
    MVC Lid

    Reacties
    7.229
    16-09-2014

    Citaat Geplaatst door touzaniabdelos Bekijk reactie
    ja klopt het is altijd naar een aanleiding van een........leugen

    Zeg gewoon dat jullie hollanders onderling willen leven dat is tenminste eerlijk ergens in den haag is er een wijk waar ze dat gewoon toegeven

    Ik vind dit goed dan weten wij tenminste waar we aan toe zijn

    Deden jullie dat maar ook meer wanneer het ging om huwelijken tussen jullie en marokkanen
    Wat is er met huwelijken tussen Nederlanders en Marokkaanse Nederlanders?

  14. #14
    Verbannen

    Reacties
    33.555
    13-03-2012

    Citaat Geplaatst door Baxi Bekijk reactie
    Wat is er met huwelijken tussen Nederlanders en Marokkaanse Nederlanders?
    Alles

  15. #15
    MVC Lid

    Reacties
    7.229
    16-09-2014

    Citaat Geplaatst door touzaniabdelos Bekijk reactie
    Alles
    En dat is de schuld van de Nederlanders, of hebben Marokkanen daar ook de helft van de schuld aan?