1. #1
    Redactie

    Reacties
    73.799
    03-12-2000

    MVC Moderator MVC Moderator

    Troonsdag in Marokko: koning neemt het op voor Marokkanen in buitenland

    Vandaag viert Marokko de troonsbestijging van koning Mohammed VI. Zoals gewoonlijk gaat het feest gepaard met een zeer serieuze speech van de koning.

    De koning heeft zich tijdens de toespraak vandaag uitgesproken over de vertegenwoordiging van Marokkanen in het buitenland. Die kan volgens hem veel beter. Mohammed VI pleit dan ook voor vertegenwoordiging van deze groep Marokkanen in de politiek en de overheid. 'Ik roep de verantwoordelijken op om de vertegenwoordiging in overheidsorganen te verhogen', verwees hij naar het belang van buitenlandse Marokkanen op de Dag van de Troon.


    De koning benadrukte ook de noodzaak voor een strategie om immigratieproblemen meer het hoofd te kunnen bieden. Hij wees vervolgens op het belang om de efficiëntie van staatsorganen te verhogen om zo beter de Marokkaanse gemeenschap in het buitenland te dienen.


    Als het aan Mohammed VI ligt komt er snel een speciale raad voor de Marokkaanse gemeenschap in het buitenland.


    Arme Marokkanen
    De 'Koning van het volk' zou de koning van het volk niet zijn als hij zich niet zou uitspreken over minderbedeelde Marokkanen. Hij zei in de toespraak dat de ontberingen en armoede, doorstaan door miljoenen Marokkanen in afgelegen gebieden, hem verdrietig maken. Hij riep de regeringen op om dubbel zoveel inspanningen te leveren om dit deel van de bevolking fatsoenlijke leefomstandigheden te geven.


    Hij merkte op dat alles wat bereikt is, en dat het niet uitmaakt hoe belangrijk de vooruitgang is, onvoldoende blijft zolang er een deel van de bevolking in deze omstandigheden leeft. 'Inderdaad, ondanks de ontwikkeling van ons land, maakt de situatie van een aantal van onze medeburgers in afgelegen en geïsoleerde gebieden zoals het Atlas- en Rifgebergte en de droge Sahara-regio mij verdrietig.'


    Mohammed VI gaat verder: 'Ik ben me bewust van de tekorten die zijn ontstaan in deze gebieden in de afgelopen decennia, ondanks alle inspanningen en initiatieven. Het is waar dat deze groep arme mensen steeds kleiner en kleiner wordt, maar ik wil ervoor zorgen dat alle burgers profiteren van de rijkdom van de natie'.


    Naast aandacht voor buitenlandse Marokkanen en arme Marokkanen heeft de koning zoals gewoonlijk honderden veroordeelden gratie geschonken. In totaal kwamen 1012 mensen hiervoor in aanmerking. De gratiegevallen scheelden van de kwijtschelding van boetes tot het volledig kwijtschelden van gevangenisstraffen.

  2. #2
    MVC Lid

    Reacties
    2.746
    26-04-2011

    Ik vind ons koning goed bezig ga zo door

  3. #3
    MVC Lid

    Reacties
    575
    25-09-2011

    nergens een link naar de speech?

  4. #4
    Verbannen

    Reacties
    3.699
    04-04-2014

    Citaat Geplaatst door Priemgetal Bekijk reactie
    nergens een link naar de speech?
    in het engels: http://www.moroccoworldnews.com/2015...on-throne-day/


    het is duidelijk dat de nadruk wordt gelegd op de minder benadeelden want daar raakt iedereen niet over uitgepraat.
    deze groep moet de toegang worden vergemakkelijkt tot basale voorzieningen om een menswaardig bestaan te leiden.
    vooral de mensen in de atlas die onder erbarmelijke omstandigheden leven. voor de rest is marokko goed zoals die op dit moment is.
    natuurlijk niet helemaal perfect maar welk land is dat wel? met de huidige ontwikkelingen en hervormingen komen we er wel.

    roeptoeters in het buitenland heeft hij nu uitgedaagd om zelf deel te nemen aan het succes van het koninkrijk door middel van participatie, die hebben nu geen enkele reden om 3000km vandaan kritiek te leveren.

    leve de Koning!

  5. #5
    Verbannen

    Reacties
    7.595
    10-07-2014

    Citaat Geplaatst door BadCooper Bekijk reactie
    in het engels: http://www.moroccoworldnews.com/2015...on-throne-day/


    het is duidelijk dat de nadruk wordt gelegd op de minder benadeelden want daar raakt iedereen niet over uitgepraat.
    deze groep moet de toegang worden vergemakkelijkt tot basale voorzieningen om een menswaardig bestaan te leiden.
    vooral de mensen in de atlas die onder erbarmelijke omstandigheden leven. voor de rest is marokko goed zoals die op dit moment is.
    natuurlijk niet helemaal perfect maar welk land is dat wel? met de huidige ontwikkelingen en hervormingen komen we er wel.

    roeptoeters in het buitenland heeft hij nu uitgedaagd om zelf deel te nemen aan het succes van het koninkrijk door middel van participatie, die hebben nu geen enkele reden om 3000km vandaan kritiek te leveren.

    leve de Koning!
    En hij weet wat voor dingen die roeptoeters hier allemaal roeptoeteren?


    Het klinkt als een mooie speech maar misschien moet hij over dit puntje nog even diep nadenken...

  6. #6
    Verbannen

    Reacties
    3.699
    04-04-2014

    Citaat Geplaatst door Vakidioot Bekijk reactie
    En hij weet wat voor dingen die roeptoeters hier allemaal roeptoeteren?


    Het klinkt als een mooie speech maar misschien moet hij over dit puntje nog even diep nadenken...
    daarmee bedoelt hij politieke participatie, inspraak, zelf een steentje bijdragen om te kijken wat er anders kan.
    marokkaanse politieke partijen zouden bijv. zuster organisaties kunnen aangaan met nederlandse politieke partijen.
    of het stemmen in het buitenland bij een consulaat. mee kunnen stemmen aan referenda.
    deze groep in het buitenland heeft andere ervaringen en expertise waarmee ze zelf druk kunnen uitoefenen op beleidszaken.
    waarom zou hij hier diep over moeten nadenken?

  7. #7
    Verbannen

    Reacties
    7.595
    10-07-2014

    Citaat Geplaatst door BadCooper Bekijk reactie
    daarmee bedoelt hij politieke participatie, inspraak, zelf een steentje bijdragen om te kijken wat er anders kan.
    marokkaanse politieke partijen zouden bijv. zuster organisaties kunnen aangaan met nederlandse politieke partijen.
    of het stemmen in het buitenland bij een consulaat. mee kunnen stemmen aan referenda.
    deze groep in het buitenland heeft andere ervaringen en expertise waarmee ze zelf druk kunnen uitoefenen op beleidszaken.
    waarom zou hij hier diep over moeten nadenken?
    Omdat ik ook zie dat er een hele hoop hoogwaardig Marokkaans talent in dit land woont en werkt maar ik toch denk dat de roeptoeter-brigade nou niet erg hoogwaardig is, talent heeft of kan werken.

    Maar hij heeft gelijk dat hij brains moet terughalen, veel Marokkanen die nu hier wonen kunnen veel meer betekenen voor Marokko dan voor Nederland/België.

  8. #8
    Verbannen

    Reacties
    3.699
    04-04-2014

    Citaat Geplaatst door Vakidioot Bekijk reactie
    Omdat ik ook zie dat er een hele hoop hoogwaardig Marokkaans talent in dit land woont en werkt maar ik toch denk dat de roeptoeter-brigade nou niet erg hoogwaardig is, talent heeft of kan werken.

    Maar hij heeft gelijk dat hij brains moet terughalen, veel Marokkanen die nu hier wonen kunnen veel meer betekenen voor Marokko dan voor Nederland/België.
    roeptoeters was ironisch maar ik denk er precies zo over als jij en de Koning toevallig ook!


    roeptoeters is nog zacht uitgedrukt want het zijn in feite laffe nsb'ers maar goed, ook marokko is een modern land uit het jaar 2015 en zo hebben landverraders ook hun recht van meningsuiting.

  9. #9
    Verbannen

    Reacties
    7.595
    10-07-2014

    Citaat Geplaatst door BadCooper Bekijk reactie
    roeptoeters was ironisch maar ik denk er precies zo over als jij en de Koning toevallig ook!


    roeptoeters is nog zacht uitgedrukt want het zijn in feite laffe nsb'ers maar goed, ook marokko is een modern land uit het jaar 2015 en zo hebben landverraders ook hun recht van meningsuiting.
    In Nederland opgeleide academici en HBO-ers, met kennis van ABN en Engels, Arabisch, vaak ook Frans en Spaans die gaan werken in de future-hub Marokko kunnen de komende decennia goud gaan verdienen trouwens. Europa zal een economische grotmacht blijven maar mondialisering en welvaartsstijging zullen maken dat Afrika voor Europa steeds belangrijker zal gaan worden.

    Echt, als je dan daar zit, en die kwaliteiten/achtergrond hebt, zit je gebakken. Mohammed VI moet het voor die groep aantrekkelijker maken, Arabieren weten dat ook en zitten te springen om groot te investeren (verhalen over super-torens hebben een grote kern van waarheid), daar zit in de toekomst de handel, het geld, de groei.

  10. #10
    Verbannen

    Reacties
    3.699
    04-04-2014


  11. #11
    MVC Lid

    Reacties
    2.536
    22-06-2014

    Ik denk dat hij nooit in de atlas is geweest.

  12. #12
    We Are Anonymous

    Reacties
    4.854
    16-08-2014

    @Drenkeling1, dat denk je echt verkeerd.
    Dankzij koning Mohammed VI komt het Rifgebergte langzaam tot ontwikkeling, hij heeft er heel wat projecten lopen waar hij persoonlijk streng toezicht houd.


    Mohammed VI houdt inderdaad van noord-Marokko – van het Rifgebergte en zijn uitlopers, van de mandarijnen in de velden rond Berkane, van de kliffen in Al Hoceima, en bovenal van het strand en het water van badplaats Saïdia. Daar ligt zijn driemaster voor anker: zijn plek dus om te jetskiën. Het land van de berbers is herontdekt. Door Mohammed VI. Hij breekt met het beleid van zijn vader, koning Hassan II (1929-1999), die het gebied decennialang heeft genegeerd.

  13. #13
    MVC Lid

    Reacties
    2.536
    22-06-2014

    De rifgebergte komt tot ontwikkeling door de euro marokkanen.

    Koning Mo heeft enkel in hoceima geinvesteerd omdat de riffijnen daar koningshuis gezind zijn. Provincies als nador moeten het zelf maar uitzoeken sinds de opstanden.

  14. #14
    We Are Anonymous

    Reacties
    4.854
    16-08-2014

    Citaat Geplaatst door drenkeling1 Bekijk reactie
    De rifgebergte komt tot ontwikkeling door de euro marokkanen.

    Koning Mo heeft enkel in hoceima geinvesteerd omdat de riffijnen daar koningshuis gezind waren. Provincies als nador moeten het zelf maar uitzoeken sinds de opstanden.
    Dus de N16 van nador naar Tanger hebben jij en ik aangelegd, is dit wat jij mij wilt wijsmaken?

  15. #15
    MVC Lid

    Reacties
    2.536
    22-06-2014

    Citaat Geplaatst door Tradition4Life Bekijk reactie
    Dus de N16 van nador naar Tanger hebben jij en ik aangelegd, is dit wat jij mij wilt wijsmaken?
    Een snelweg creëert geen banen.