1. #1
    Verbannen

    Reacties
    4.028
    26-07-2016

    Babi pangang moet Nederlands cultureel erfgoed worden

    Chinees-Indische restaurants verdwijnen uit het straatbeeld. Daarom moet babi pangang - het gerecht dat niet Chinees of Indisch is, maar Nederlands - cultureel erfgoed worden. Vijf vragen aan de Brabantse producent San Fu Maltha, initiator van dit voorstel.

    Wat betekent babi pangang voor jou?
    ,,Ik ben van Chinees-Indische afkomst en het is voor mij een geheel vreemd gerecht. Toen ik jong was en nog in Oudenbosch woonde, gingen wij vaak eten bij een Chinees-Indisch restaurant in Etten-Leur. Ook wij aten babi pangang, maar dat is eigenlijk een vreemde eend in de bijt. Babi pangang is niet Chinees en ook niet Indisch, het is in Nederland verzonnen en ook alleen maar in dit land te eten."

    En daarom moet het Nederlands cultureel erfgoed worden?
    ,,Ja, want dit is iets wat in Nederland is ontdekt en nu niet meer weg is te denken. Het is misschien het bekendste gerecht van de Chinees-Indische restaurants en die dreigen te verdwijnen uit het Nederlandse straatbeeld. Nederland telde in 2008 nog 2.123 Chinees-Indische Restaurants en nu is dit teruggelopen naar 1.734. Het sluiten van deze restaurants bedreigt ook het bestaan van de babi pangang."

    Waarom is de stichting 'Meer dan Babi Pangang' opgericht?
    ,,Het toevoegen van babi pangang aan de lijst van Nederlands cultureel erfgoed is maar één uiting van de stichting. Julie Ng uit Hong Kong, In-Soo Radstake uit Zuid-Korea en ik willen een bijdrage leveren aan het ontdekken, ontwikkelen, begeleiden en promoten van nieuwe creatievelingen uit de Aziatische gemeenschap."

    Jullie hebben ook plannen voor een documentaire?
    ,,Ja. Julie Ng is opgegroeid in het Chinese restaurant van haar ouders. Vroeger schaamde ze zich voor haar afkomst. Ze werd poepchinees genoemd of kreeg opmerkingen als Hanky Panky Shanghai naar haar hoofd geslingerd. Babi pangang betekent voor haar doelwit zijn van discriminatie. Maar nu de babi pangang-Chinees dreigt te verdwijnen, is ze haar cultuur gaan herwaarderen. In de documentaire gaat ze op zoek naar de afkomst van babi pangang. De Chinese cultuur is verborgen gebleven, de gemeenschap is erg op zichzelf. Gaandeweg is ze zich gaan beseffen dat niet de afkomst van het gerecht is wat ertoe doet, maar juist de betekenis."

    Waarom zijn jullie crowdfunding gestart?
    ,,Om een deel van budget voor de documentaire te realiseren. In drie dagen tijd hebben we bijna 4.000 euro opgehaald. We hebben nog 28 dagen voor de rest van de 15.000 euro. We hopen eind 2019 de film te kunnen laten zien."

    San Fu Maltha is mede-oprichter van distributiebedrijf A-Film en produceerde Nederlandse speelfilms, als Zwartboek, Het Bombardement en Alles is liefde.



    Ik zeg: Doen!


    Link vergeten!: https://www.ad.nl/koken-en-eten/babi...rden~a4e0f3a7/

  2. #2
    Verbannen

    Reacties
    4.028
    26-07-2016


  3. #3
    MVC Lid

    Reacties
    75
    06-11-2012

    Nee want is niet van jullie koeltoer, anders krijgen we de boze gekkies van de zwarte pieten achter ons aan.

    Hou t gewoon bij jullie stamppot, dan weten we zeker dat het niet afgenomen wordt
    .

  4. #4
    Verbannen

    Reacties
    4.028
    26-07-2016

    Citaat Geplaatst door Herfst1987 Bekijk reactie
    Nee want is niet van jullie koeltoer, anders krijgen we de boze gekkies van de zwarte pieten achter ons aan.

    Hou t gewoon bij jullie stamppot, dan weten we zeker dat het niet afgenomen wordt

    Nou, Babi Pangang is toch een echte Nederlandse uitvinding.
    Ik het artikeltje wordt dat nog eens bevestigd.

  5. #5
    Verbannen

    Reacties
    4.028
    26-07-2016


  6. #6
    Bijna Lid

    Reacties
    752
    16-08-2018

    Alles wat van de Chinees komt is verzonnen voor de Nederlanders . Chinezen zelf eten die troep niet .

  7. #7
    Verbannen

    Reacties
    4.028
    26-07-2016

    Citaat Geplaatst door Diversen. Bekijk reactie
    Alles wat van de Chinees komt is verzonnen voor de Nederlanders . Chinezen zelf eten die troep niet .

    We hebben het hier wel over cultureel erfgoed, Diversen!

  8. #8
    Bijna Lid

    Reacties
    752
    16-08-2018

    Citaat Geplaatst door WildeBertram Bekijk reactie
    We hebben het hier wel over cultureel erfgoed, Diversen!
    Jullie hebben Marokko.nl gekregen, meer hebben jullie niet nodig .

  9. #9
    Verbannen

    Reacties
    4.028
    26-07-2016

    Citaat Geplaatst door Diversen. Bekijk reactie
    Jullie hebben Marokko.nl gekregen, meer hebben jullie niet nodig .

    Ben jij soms een cultuurmarxist?

  10. #10
    MVC Lid

    Reacties
    7.332
    15-09-2015

    Citaat Geplaatst door Herfst1987 Bekijk reactie
    Nee want is niet van jullie koeltoer, anders krijgen we de boze gekkies van de zwarte pieten achter ons aan.

    Hou t gewoon bij jullie stamppot, dan weten we zeker dat het niet afgenomen wordt
    "Hou t gewoon bij jullie stamppot, dan weten we zeker dat het niet afgenomen wordt"
    Te grappig gewoon!

  11. #11
    MVC Lid

    Reacties
    3.427
    27-04-2015

    Nummer 91 bij die bij mij in de buurt.

    Incl; nasi, bami of witte rijst €12,10.

  12. #12
    Verbannen

    Reacties
    854
    03-03-2018

    kapsalon mogen ze ook hebben.. alhoewel een *****e dat heeft uitgevonden in rotterdam zonder een patent aan te vragen

  13. #13
    MVC Lid

    Reacties
    2.625
    25-12-2017

    Waarom maken ze van de kapsalon geen Nederlands erfgoed? Dat is nu een gerecht die in meerdere continenten wordt geserveerd.

    In Rotterdam uitgevonden!!

    Verstuurd vanaf mijn SM-G928F met Tapatalk
    quote van het jaar
    Citaat Geplaatst door Wrongbet Bekijk reactie
    Heel de wereld zag dat Ramos Salah expres ging blesseren omdat Ramos moslims haat.

  14. #14
    Verbannen

    Reacties
    4.028
    26-07-2016

    Citaat Geplaatst door goodbet Bekijk reactie
    Waarom maken ze van de kapsalon geen Nederlands erfgoed? Dat is nu een gerecht die in meerdere continenten wordt geserveerd.

    In Rotterdam uitgevonden!!

    Verstuurd vanaf mijn SM-G928F met Tapatalk

    Wordt aan gewerkt geloof ik: https://www.rijnmond.nl/nieuws/1492/...d-van-toekomst

  15. #15
    Verbannen

    Reacties
    4.028
    26-07-2016

    Citaat Geplaatst door goodbet Bekijk reactie
    Waarom maken ze van de kapsalon geen Nederlands erfgoed? Dat is nu een gerecht die in meerdere continenten wordt geserveerd.

    In Rotterdam uitgevonden!!

    Verstuurd vanaf mijn SM-G928F met Tapatalk

    Nepal: https://eenvandaag.avrotros.nl/item/...-hit-in-nepal/