1. #1
    MVC Lid

    Reacties
    545
    23-03-2017

    De ahadith in de Quran?

    De ahadith verzamelingen zijn voor vele Moslims essentieel, op deze verzamelingen wordt vrijwel de gehele godsdienst gebaseerd, van de shahada tot aan het gebed, van de dodenwassing tot de bedevaart.

    Wie weet waar de zo belangrijke ahadith verzamelingen in de Quran worden genoemd?

  2. #2
    MVC Lid

    Reacties
    545
    23-03-2017

    Citaat Geplaatst door Uli-Noeha Bekijk reactie
    Sahih al bukhari ga maar kapot van binnen
    Wat een rare agressieve reactie zeg.

  3. #3
    Adouz ♡

    Reacties
    696
    21-03-2014

    Volgens mij heb je het niet zo goed begrepen. De Islam kent 2 basisbronnen, de Koran en de soennah (met de ahadith van de profeet salla Allahoe alaihi wassalam) De ahadith zijn overleveringen van het leven van de Profeet van wat hij gezegd heeft , gedaan heeft, goed- of afgekeurd heeft. Deze 2 bronnen vullen elkaar aan en zijn allebei essentieel in het leven van een moslim/moslima.
    لا يعاب المرء على فقره أو شكله فليس له في ذلك حول ولا قوة إنما يعاب عليه قبح لسانه ودناءة أخلاقه

  4. #4
    MVC Lid

    Reacties
    552
    25-07-2009

    Die kafir rusten begrijpt niet dat de mensen die hem de Koran hebben overgeleverd de sahaba’s
    Die Allah swt uitgekozen heeft, ook de Hadith hebben overgeleverd!

    De Koran is onfeilbaar zonder fouten
    De Hadith boeken niet, want het zijn mensen (mensen kunnen fouten maken)die ze met veel zorg hebben samengesteld!
    Met de wil van Allah swt,
    Geef is een geleerde die Aleen Koran als bron neemt die behoort tot de sahaba’s of de tabien

  5. #5
    MVC Lid

    Reacties
    545
    23-03-2017

    Citaat Geplaatst door Nabila1990 Bekijk reactie
    Volgens mij heb je het niet zo goed begrepen. De Islam kent 2 basisbronnen, de Koran en de soennah (met de ahadith van de profeet salla Allahoe alaihi wassalam) De ahadith zijn overleveringen van het leven van de Profeet van wat hij gezegd heeft , gedaan heeft, goed- of afgekeurd heeft. Deze 2 bronnen vullen elkaar aan en zijn allebei essentieel in het leven van een moslim/moslima.

    1. Als de sunnah van de profeet vzmh (wat niet in de Quran staat, enkel de sunnah van Allah) zou bestaan en de ahadith verzamelingen zijn sunnah zouden beschrijven, dan zou dit in de Quran vermeld staan. Want de praktische uitoefeningen van de dien is voor velen ontleend aan de overleveringen en niet aan de Quran. Iets wat zo belangrijk is, zou vermelding kennen in de Quran.

    2. Kan je mij in de Quran laten zien waarin Allah de overleveringen autoriseert? Want ik neem aan dat we nog wel beiden van mening zijn dat we niets aan Allah of de profeet vzmh mogen toeschrijven zonder zekerheid daarover.

    3. Ik lees in de Quran dat de profeet vzmh enkel en alleen de Quran volgde.

  6. #6
    MVC Lid

    Reacties
    545
    23-03-2017

    Citaat Geplaatst door Mystiical Bekijk reactie
    Die kafir rusten begrijpt niet dat de mensen die hem de Koran hebben overgeleverd de sahaba’s
    Die Allah swt uitgekozen heeft, ook de Hadith hebben overgeleverd!

    De Koran is onfeilbaar zonder fouten
    De Hadith boeken niet, want het zijn mensen (mensen kunnen fouten maken)die ze met veel zorg hebben samengesteld!
    Met de wil van Allah swt,
    Geef is een geleerde die Aleen Koran als bron neemt die behoort tot de sahaba’s of de tabien

    La hawla wa la quwwata illa billah, wat een taalgebruik, jij bent geen voorbeeld voor de mensen, schaam je man, vrees Allah!

    Ik heb voor jou iemand die veel hoger staat aangeschreven bij Allah dan 'een geleerde', namelijk de zegel der profeten, de profeet mohammed vzmh. Allah zegt in de Quran:


    قُلْ مَا كُنتُ بِدْعًا مِّنَ الرُّسُلِ وَمَا أَدْرِي مَا يُفْعَلُ بِي وَلَا بِكُمْ ۖ إِنْ أَتَّبِعُ إِلَّا مَا يُوحَىٰ إِلَيَّ وَمَا أَنَا إِلَّا نَذِيرٌ مُّبِينٌ - 46:9


    Say, "I am not something original among the messengers, nor do I know what will be done with me or with you. I only follow that which is revealed to me, and I am not but a clear warner."
    Bron: https://quran.com/46/9


    De profeet vzmh dienen wij te volgen, is je bekend uit de Quran. Allah zegt dat de profeet vzmh enkel en alleen de Quran volgde.


    Hier heb je mijn voorbeeld waar je om vroeg. Kan je mij een verwijzing uit de Quran geven waar de ahadith verzamelingen genoemd worden?

  7. #7
    Adouz ♡

    Reacties
    696
    21-03-2014

    Citaat Geplaatst door Rusten Bekijk reactie
    1. Als de sunnah van de profeet vzmh (wat niet in de Quran staat, enkel de sunnah van Allah) zou bestaan en de ahadith verzamelingen zijn sunnah zouden beschrijven, dan zou dit in de Quran vermeld staan. Want de praktische uitoefeningen van de dien is voor velen ontleend aan de overleveringen en niet aan de Quran. Iets wat zo belangrijk is, zou vermelding kennen in de Quran.

    2. Kan je mij in de Quran laten zien waarin Allah de overleveringen autoriseert? Want ik neem aan dat we nog wel beiden van mening zijn dat we niets aan Allah of de profeet vzmh mogen toeschrijven zonder zekerheid daarover.

    3. Ik lees in de Quran dat de profeet vzmh enkel en alleen de Quran volgde.
    Het staat ook in de Koran, namelijk in de volgende aya:

    *وَمَا آتَاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاكُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ

    Allah soebhanahoe wata3ala zegt duidelijk in de Koran alles waarmee de profeet meekomt, moeten we aannemen en doen en alles wat hij heeft verboden, moeten we niet aannemen/verrichten. Dat is definitie van de ahadith namelijk alles wat de profeet heeft gezegd, gedaan, goedgekeurd of verworpen.
    Allah soebhanahoe wata3ala zegt niet en wat ik heb neergezonden aan de profeet, volg het. Maar waar de profeet meekomt, volg het.
    En in de Koran staat wel wat de verplichtingen zijn, maar niet gedetailleerd. Het gebed is verplicht, dat staat in de Koran. Maar hoe moet je bidden? Hoeveel zakat moet je geven? Hoe verricht je de hadj? Kan je me laten zien waar het allemaal in de koran staat?
    Staat niet in de Koran, maar toch zijn we allemaal verplicht, en daarom hebben we de Soennah om deze verplichting uit een te zetten met details over de handeling daarvan.
    En dit is ook de verklaring voor de aya toen de profeet bijna zijn sterfjaar naderde:

    اليوم أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلَامَ دِينًا

    Allah soebhanahoe wata3ala bedoelt in deze aya ikmaal al ahkam, de geboden waren compleet of tewel de soennah was compleet. De koran kan het niet zijn, want daarna zijn nog ayaat geopenbaard aan de profeet Salla Allahoe alaihi wasallam.
    En wat betreft je laatste argument de profeet zegt ik volg enkel en alleen de koran. Natuurlijk zegt de profeet dat, de Koran is de basis en hij zet het uit in praktische details en handelingen. De profeet kan ook niet in de koran zeggen ik volg mijzelf, want de bron zelf (de ahadith) komen van hemzelf. Wij zijn opgedragen om hem te volgen zoals in de bovenstaande aya is vermeld.
    Maar Rusten, het is duidelijk dat je een Koraniet bent. Ik kan een hele naslagwerk voor je uittikken, maar je zal toch blijven malen en twijfelen en de rest hier in dalaal brengen. Ik ga dan ook niet verder in discussie met je. Salaam.
    لا يعاب المرء على فقره أو شكله فليس له في ذلك حول ولا قوة إنما يعاب عليه قبح لسانه ودناءة أخلاقه

  8. #8
    مَعاذ الله

    Reacties
    2.995
    26-04-2002

    Wat Rusten promoot, een eenzijdige kijk op de bronnen van de Islam - namelijk alleen de Koran - dit is iets wat bij kinderen werkt, die nog niet worden afgerekend op hun daden en die zich concentreren op het memoriseren van de Koran. Kinderen zijn namelijk vaak eenkennig.
    Qur3iyabi قرعيابي taa ti toe

    قل سبحان الله ومآ أنا من المشركيين ~ ومآ من المبتدعييييين


  9. #9
    Adouz ♡

    Reacties
    696
    21-03-2014

    Citaat Geplaatst door Bilal_El-Khattabi Bekijk reactie
    Wat Rusten promoot, een eenzijdige kijk op de bronnen van de Islam - namelijk alleen de Koran - dit is iets wat bij kinderen werkt, die nog niet worden afgerekend op hun daden en die zich concentreren op het memoriseren van de Koran. Kinderen zijn namelijk vaak eenkennig.
    Dat is duidelijk inderdaad.
    لا يعاب المرء على فقره أو شكله فليس له في ذلك حول ولا قوة إنما يعاب عليه قبح لسانه ودناءة أخلاقه

  10. #10
    MVC Lid

    Reacties
    545
    23-03-2017

    Citaat Geplaatst door Nabila1990 Bekijk reactie
    Het staat ook in de Koran, namelijk in de volgende aya:

    *وَمَا آتَاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاكُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ

    Allah soebhanahoe wata3ala zegt duidelijk in de Koran alles waarmee de profeet meekomt, moeten we aannemen en doen en alles wat hij heeft verboden, moeten we niet aannemen/verrichten. Dat is definitie van de ahadith namelijk alles wat de profeet heeft gezegd, gedaan, goedgekeurd of verworpen.
    Allah soebhanahoe wata3ala zegt niet en wat ik heb neergezonden aan de profeet, volg het. Maar waar de profeet meekomt, volg het.
    En in de Koran staat wel wat de verplichtingen zijn, maar niet gedetailleerd. Het gebed is verplicht, dat staat in de Koran. Maar hoe moet je bidden? Hoeveel zakat moet je geven? Hoe verricht je de hadj? Kan je me laten zien waar het allemaal in de koran staat?
    Staat niet in de Koran, maar toch zijn we allemaal verplicht, en daarom hebben we de Soennah om deze verplichting uit een te zetten met details over de handeling daarvan.
    En dit is ook de verklaring voor de aya toen de profeet bijna zijn sterfjaar naderde:

    اليوم أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلَامَ دِينًا

    Allah soebhanahoe wata3ala bedoelt in deze aya ikmaal al ahkam, de geboden waren compleet of tewel de soennah was compleet. De koran kan het niet zijn, want daarna zijn nog ayaat geopenbaard aan de profeet Salla Allahoe alaihi wasallam.
    En wat betreft je laatste argument de profeet zegt ik volg enkel en alleen de koran. Natuurlijk zegt de profeet dat, de Koran is de basis en hij zet het uit in praktische details en handelingen. De profeet kan ook niet in de koran zeggen ik volg mijzelf, want de bron zelf (de ahadith) komen van hemzelf. Wij zijn opgedragen om hem te volgen zoals in de bovenstaande aya is vermeld.
    Maar Rusten, het is duidelijk dat je een Koraniet bent. Ik kan een hele naslagwerk voor je uittikken, maar je zal toch blijven malen en twijfelen en de rest hier in dalaal brengen. Ik ga dan ook niet verder in discussie met je. Salaam.

    1. Nabila, in de aangehaalde "bewijzen" staat nergens een verwijzing naar de ahadith. Allah heeft reeds in de Quran gesteld dat hij onze religie voor ons met de Quran heeft voltooid, ben je daar wel bewust van?

    2. Vele malen in de Quran zegt Allah dat de profeet saws enkel is gekomen met de Quran.

    3. In de Quran staat dat de Quran volledig en gedetailleerd is, ontken je dat? Er staat dus in hoe je moet bidden, hoe je de bedevaart moet verrichten etc... Ontken je dat?

    4. De profeet saws volgende enkel en alleen de Quran, niets anders en niets meer. Allah doelde zoals op vele plekken in de Quran staat dat men de openbaringen van de profeet vzmh moet aannemen en accepteren, het slaat dus absoluut niet op de hedendaagse ahadith verzamelingen, je hebt er geen enkel bewijs voor, 0,0. Nergens maar ook nergens in de Quran is er ook maar 1 vermelding naar de ahadith verzamelingen.

    5. Als ik jou nu vraag om ook maar het bewijs te leveren van 1 "sahih hadith" dat de inhoud van de profeet vzmh afkomstig is, dan zal jij daar niet toe in staat zijn. Kortom, jij volgt iets wat ten eerste verboden is in de Quran (verbod om het volgen van iets anders naast de Quran) en ten tweede volg je zaken waar je geen enkel bewijs voor hebt. Dit is op zijn zachts gezegd niet slim.



    Jammer dat je wegloopt, je weet immers dat ik om bewijzen ga vragen en dat heb je niet.

    Gir insa Allah.

  11. #11
    MVC Lid

    Reacties
    545
    23-03-2017

    Citaat Geplaatst door Bilal_El-Khattabi Bekijk reactie
    Wat Rusten promoot, een eenzijdige kijk op de bronnen van de Islam - namelijk alleen de Koran - dit is iets wat bij kinderen werkt, die nog niet worden afgerekend op hun daden en die zich concentreren op het memoriseren van de Koran. Kinderen zijn namelijk vaak eenkennig.

    Allah zegt in de Quran dat de profeet vzmh enkel en alleen de Quran volgde. Besef dus wat je zegt.

  12. #12
    MVC Lid

    Reacties
    1.636
    14-05-2012

    En hoe verricht jij als koranist het gebed? in details graag?
    Hindoestanen die op de PVV stemmen beroepen zich op hindoenationalistische ideeën over moslims: hindoes die de moslims zien als bezetters en onderdrukkers van hindoes, India en mogelijk straks de rest van de wereld als ze niet worden gestopt. Zij kregen dat mee in hun opvoeding met eeuwenoude verhalen over de islamitische overheersing van Azië, zoals de mogols in India die hindoeschatten vernietigden.
    TJAH HITLER HEEFT ZIJN HAKENKRUIS TE DANKEN AAN HINDUS

  13. #13
    MVC Lid

    Reacties
    1.636
    14-05-2012

    Citaat Geplaatst door Rusten Bekijk reactie
    Allah zegt in de Quran dat de profeet vzmh enkel en alleen de Quran volgde. Besef dus wat je zegt.
    Klopt...en de moslims volgen ook de profeet en hoe hij de koran praktiseerde ...zo'n verzameling tradities en gebruiken die de profeet gebruikte noemen we Ahadith.
    Hindoestanen die op de PVV stemmen beroepen zich op hindoenationalistische ideeën over moslims: hindoes die de moslims zien als bezetters en onderdrukkers van hindoes, India en mogelijk straks de rest van de wereld als ze niet worden gestopt. Zij kregen dat mee in hun opvoeding met eeuwenoude verhalen over de islamitische overheersing van Azië, zoals de mogols in India die hindoeschatten vernietigden.
    TJAH HITLER HEEFT ZIJN HAKENKRUIS TE DANKEN AAN HINDUS

  14. #14
    MVC Lid

    Reacties
    545
    23-03-2017

    Citaat Geplaatst door Hymne-Cherifien Bekijk reactie
    En hoe verricht jij als koranist het gebed? in details graag?
    Ik ben een Moslim.

    Als je de Quran hebt gelezen dan weet je hoe, zo niet dan moet je toch even eerst zelf de Quran lezen. Maar geef je graag even een uitgebreid werk hoe het gebed te verrichten volgens de Quran, hoef je alleem maar te kijken en te luisteren:

    https://youtu.be/4APNPrfRORQ


    Jij zegt dus dat je aan de hand van de ahadith weet hoe je moet bidden. Ik bied je graag alle ruimte hier om de ahadith te plaatsen die jou het gebed van begin tot eind beschrijven. Ik vraag je niet eens om te bewijzen dat de inhoud van de profeet vzmh afkomstig is (onbewijsbaar), maar enkel en alleen de beschrijving van het gebed te bewijzen.

    Ik geef je alvast mee dat het gebed van begin tot eind niet in de ahadith staat maar wel in de Quran staat hoe je het gebed moet verrichten. Het is heel erg dat jij ontkent dat de Quran volledig en gedetailleerd is (zie bijv. 12:111 & 6:114), jij pleegt kufr, hoop dat je gauw bijdraait.

    Gir in sha Allah

  15. #15
    MVC Lid

    Reacties
    545
    23-03-2017

    Citaat Geplaatst door Hymne-Cherifien Bekijk reactie
    Klopt...en de moslims volgen ook de profeet en hoe hij de koran praktiseerde ...zo'n verzameling tradities en gebruiken die de profeet gebruikte noemen we Ahadith.
    Jij stelt dat het de tradities & gebruiken van de profeet vzmh waren. Kies een "sahih hadith" naar keuze, hij mag heel kort zijn, geen probleem. Lever hier dan even het bewijs dat de inhoud van de profeet vzmh is.

    Heel simpel zou dat moeten zijn aangezien jij stelt dat het behoort aan de profeet vzmh.