1. #1
    MVC Premium

    Reacties
    27.035
    20-05-2006

    MVC Premium MVC Premium

    Ik ben lekker voor Marokko volgend jaar..

    Jazeker,ik juich voor Marokko op het wk.
    Hoewel ik eigenlijk alleen voor aantrekkelijk aanvalsvoetbal ben, door wie dan ook gespeeld, hoop ik in Rusland te genieten van Marokko. De Leeuwen van de Atlas op het WK, het is allemachtig prachtig.

    Het ene na het andere filmpje plopt zaterdag binnen op de telefoon. De afzender is oud-voetballer Driss Boussatta, of Dries, want Dri(e)s(s) staat midden in de samenleving. Hij is Marokkaanse Nederlander, Nederlandse Marokkaan of gewoon Amsterdammer. Op de beelden feesten mannen, vooral mannen, bij hem in de buurt in de Baarsjes. Ik antwoord dat het geweldig is, dat ik voor Marokko ben volgend jaar. Dat vindt hij sportief.

    Het was leuk geweest als Nederland ook was gegaan, maar de Nederlanders waren niet goed genoeg. De in oranje gestoken expositie van het wassenbeeldenmuseum, zoals die donderdag Aberdeen aandeed, moet eerst weer in beweging komen. Marokko is een mooi alternatief, met de broers Amrabat uit Naarden en Blaricum, Ziyech uit Dronten, El Ahmadi uit Enschede en Boussoufa uit Amsterdam.

    Natuurlijk is het best eigenaardig dat in Nederland geboren voetballiefhebbers zo intens voor Marokko kunnen zijn, zelfs als ze tegen Nederland voetballen. Het is hun gevoel, zeggen ze dan. Hun trots. Is dat erg? Als Limburg een nationale ploeg zou hebben, was ik voor Limburg. Wat houdt in deze verwarrende tijden de door menigeen gevraagde, zelfs geeiste loyaliteit in? Aan wie moeten we loyaal zijn, als we gewoon proberen mee te doen in de samenleving?

    Ik zat in een radio-uitzending met Ali Boussaboun, een voormalig Marokkaans international met een dubbel paspoort. Hij vertelde dat hij oneindig vaak werd aangehouden als speler van Den Haag, soms meermaals op een dag. Dat hij in zo'n dure auto reed, kon nooit kloppen, was de gedachtegang van de politie. Als Nederlanders met Marokkaanse wortels zich hier niet helemaal thuis voelen, zal dat voor een deel best aan henzelf liggen, maar het komt misschien ook door discriminatie, door alsmaar aangezwengelde polarisatie.

    Je ziet Geert Wilders gniffelen als hij op Twitter foto's plaatst van rellen in steden na de plaatsing van Marokko. Niet goed te praten, die ongeregeldheden, maar we moeten niet net doen alsof er verder nooit rellen zijn bij voetbal.


    Aan wie moeten we loyaal zijn, als we gewoon proberen mee te doen in de samenleving?

    Afellay en Boulahrouz kozen voor het Nederlands elftal, in de tijd dat Oranje top was en de samenleving minder gepolariseerd. Bovendien had Marokko destijds een matige ploeg en was de organisatie bij de bond slecht. Nu is het min of meer andersom.

    De vorige bondscoach Blind was niet happig op het selecteren van creatieveling Ziyech, terwijl hij wist dat Sneijder zijn oude dag naderde. Nu gaat Ziyech naar het WK met Marokko. Goede voetballers met twee paspoorten kiezen om praktische redenen, om gevoel, om sociale druk of omdat ze zich genegeerd voelen. En laten we eerlijk zijn: wat zou de kwalitatief schrale eredivisie voorstellen zonder Ziyech, El Ahmadi, Amrabat, Assaidi, Mokhtar of El Khayati? Ik ben dus lekker voor Marokko, volgend jaar. Succes, Leeuwen.
    https://www.volkskrant.nl/sport/ik-b...2c6b18b29b05b7
    "Wie voor slavernij kiest, zal de afwezigheid van vrijheid niet voelen"

  2. #2
    Verbannen

    Reacties
    6.552
    15-08-2016

    Ziyech was één van die Nederlanders met wortels in Marokko die steeds aan het twijfelen was, of hij na nationale jeugdploegen van Oranje te hebben doorlopen toch niet voor Marokko zou kiezen.

    Van Basten was later woest, de bondscoach had meer met hem moeten praten zodat hij toch voor Oranje zou kiezen.
    Echte onzin. Een speler die geboren en getogen is in NL, jeugdinternational is en toch als de leeftijd komt waar hij moet kiezen toch voor Marokko kiest dan is het duidelijk dat hij zich Marokkaan voelt.

    Dat mag natuurlijk. Het is zijn keuze.
    Net zoals 2e en 3e generatie voor Turkije/Marokko zijn. We leven in een vrij land.

  3. #3
    Bijna Lid

    Reacties
    2.753
    23-10-2014

    Citaat Geplaatst door Joosje Bekijk reactie
    Ziyech was één van die Nederlanders met wortels in Marokko die steeds aan het twijfelen was, of hij na nationale jeugdploegen van Oranje te hebben doorlopen toch niet voor Marokko zou kiezen.

    Van Basten was later woest, de bondscoach had meer met hem moeten praten zodat hij toch voor Oranje zou kiezen.
    Echte onzin. Een speler die geboren en getogen is in NL, jeugdinternational is en toch als de leeftijd komt waar hij moet kiezen toch voor Marokko kiest dan is het duidelijk dat hij zich Marokkaan voelt.

    Dat mag natuurlijk. Het is zijn keuze.
    Net zoals 2e en 3e generatie voor Turkije/Marokko zijn. We leven in een vrij land.
    Hij wou zekerheid hebben dat hij zou worden uitgekozen voor de Nederlandse elftal.
    Als hij zou kiezen voor Nederland maar niet mee mocht doen dan zou hij ook niet kunnen spelen voor Marokko.
    Verder goede beslissing van hem om voor Marokko te kiezen.

  4. #4
    Verbannen

    Reacties
    6.503
    07-09-2016

    Als ze mooi voetbal op niveau spelen ik ook!

  5. #5
    MVC Lid

    Reacties
    9.754
    15-04-2016

    Ik ben voor Belgie!

  6. #6
    MVC Lid

    Reacties
    2.017
    05-03-2017

    Met wat het Nederlandse elftal, van oudsher de top van voetbal (the best team that never won a worldcup), momenteel laat zien? Kan het die Marokkaanse spelers niet kwalijk nemen, zij gaan tenminste wel naar het WK.

  7. #7
    Verbannen

    Reacties
    33.555
    13-03-2012

    Ik ga voor nederland dit keer denk ik omdat ze de juiste spirit hebben

    Hup holland hup holland

  8. #8
    MVC Lid

    Reacties
    7.552
    12-09-2017

    Citaat Geplaatst door touzaniabdelos Bekijk reactie
    Ik ga voor nederland dit keer denk ik omdat ze de juiste spirit hebben

    Hup holland hup holland
    Chapeau! Achter je land staan, ook als de boys kwalificatie verprutst hebben!

  9. #9
    MVC Lid

    Reacties
    903
    02-04-2010

    Citaat Geplaatst door macro201 Bekijk reactie
    Hij wou zekerheid hebben dat hij zou worden uitgekozen voor de Nederlandse elftal.
    Als hij zou kiezen voor Nederland maar niet mee mocht doen dan zou hij ook niet kunnen spelen voor Marokko.
    Verder goede beslissing van hem om voor Marokko te kiezen.
    alleen voor deze opmerkingen zou ik nooit voor Nederland kunnen spelen....

  10. #10
    MVC Lid

    Reacties
    7.552
    12-09-2017

    Citaat Geplaatst door zrirek_ Bekijk reactie
    alleen voor deze opmerkingen zou ik nooit voor Nederland kunnen spelen....
    Omdat een paar hersenloze dwazen zulke dingen schrijven?

  11. #11
    MVC Lid

    Reacties
    903
    02-04-2010

    Citaat Geplaatst door Maquis Bekijk reactie
    Omdat een paar hersenloze dwazen zulke dingen schrijven?
    als het er een paar waren, zou je erover heen kunnen stappen.. inmiddels zijn die 'paar dwazen' een serieuze deel van dit land....

  12. #12
    MVC Lid

    Reacties
    2.305
    24-07-2014

    Leuk toch dat ze meedoen. Prima. Ik vind het wel jammer dat Italië er niet bij is. Zelfs als Italië verliest doen ze dat in stijl en met passie. Daar kan Oranje wat van leren.

  13. #13
    Verbannen

    Reacties
    2.658
    24-04-2014

    Citaat Geplaatst door zrirek_ Bekijk reactie
    als het er een paar waren, zou je erover heen kunnen stappen.. inmiddels zijn die 'paar dwazen' een serieuze deel van dit land....
    klopt 2/3 van hollanders is inmiddels rechts-nazistisch (vvd, cda, fvd, pvv, sgp, cu, 50plus) en het andere deel is links islamofoob pro-aids (groenlinks, sp, pvdd, pvda, d66)

  14. #14
    MVC Lid

    Reacties
    7.118
    27-01-2005

    Citaat Geplaatst door Karam990 Bekijk reactie
    klopt 2/3 van hollanders is inmiddels rechts-nazistisch (vvd, cda, fvd, pvv, sgp, cu, 50plus) en het andere deel is links islamofoob pro-aids (groenlinks, sp, pvdd, pvda, d66)
    Je bent de dicators van denk vergeten...

  15. #15
    MVC Lid

    Reacties
    7.552
    12-09-2017

    Citaat Geplaatst door zrirek_ Bekijk reactie
    als het er een paar waren, zou je erover heen kunnen stappen.. inmiddels zijn die 'paar dwazen' een serieuze deel van dit land....
    Waarom heeft dan slechts 13 % op de PVV gestemd?