1. #61
    Sysiphus

    Reacties
    9.981
    23-10-2013

    Citaat Geplaatst door Nefertari Bekijk reactie
    De schepper creëert leven, niet men. Waarom doen sommige aardbewoners er alles aan om maar te kunnen aantonen dat er geen schepper is met hun nep onderzoeken?
    Dit soort onderzoek toont enkel aan dat een Schepper zoals die oa in de Abrahamistische tradities begrepen wordt niet bestaat.

    Het zegt niks over een schepper. Omdat wetenschap enkel legitieme uitspraken kan doen over kwesties mbt de natuurlijke wereld.
    Als alle theïsten deïsten worden dan is er geen sprake meer van conflicten over geclaimde overlappende kennisgebieden.
    “Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.”
    ― Albert Einstein

  2. #62
    Verbannen

    Reacties
    6.552
    15-08-2016

    Citaat Geplaatst door Nefertari Bekijk reactie
    De schepper creëert leven, niet men. Waarom doen sommige aardbewoners er alles aan om maar te kunnen aantonen dat er geen schepper is met hun nep onderzoeken?
    Mensen zijn altijd nieuwsgierig geweest hoe alles is ontstaan.
    Heel lang geleden gaven mensen goden als oorzaak.
    Wat is er op tegen dat mensen - die nu beschikken over oneindig meer kennis, en geavanceerde apparatuur - op wetenschappelijke wijze die antwoorden willen zoeken?

    Off topic. Puigdamont-front. Komende week wordt de uitspraak verwacht in Belgie over het uitleveringsverzoek voor hem en zijn trawanten.

  3. #63
    MVC Lid

    Reacties
    3.283
    12-03-2017

    Cool

    Citaat Geplaatst door jakko Bekijk reactie
    Je miskent de bereidheid om AI of Androïde robotica als 'leven' te bestempelen. Juist onder de terminologie van 'zelfsturende repliceerbaarheid' zijn deze vormen juist wel als een soort van 'leven' te definiëren.
    Nu misken ik weer


    Ik zeg dat heel wat mensen moeite zullen hebben om robots als leven te betittelen als ze zichzelf kunnen "voortplanten"

    Zelfs dieren zijn tot kort (in Nederland ) nog bezit een ding..laat staan een boom of plant.


    Wetenschappers hebben wellicht de bereidheid om robots met complexe algoritmes die zich zelf kunnen repliceren als levend te betittelen en volgens de term zoals de wetenschap die hanteert zou dat ook logisch zijn
    Leven is een open fysico-chemisch systeem, dat door middel van uitwisseling van energie en materie met zijn omgeving, en dankzij een inwendig metabolisme, in staat is om zich in stand te houden, te groeien, zich voort te planten en zich aan te passen aan veranderingen in de omgeving, zowel op korte (fysiologische en morfologische adaptatie) als op lange termijn (evolutie).
    Maar die bereidheid zal niet snel en breed in de samenleving gevonden worden.

    Kort gezegd ik ben niet degene die iets miskent volgens mij..

  4. #64
    Ask me anything!

    Reacties
    37.783
    07-08-2007

    Citaat Geplaatst door HoBBiT123 Bekijk reactie
    Dan toch liever dit soort natuurwetenschappelijke onderzoeken dan een miljardenbudget voor oorlogsvoering.
    Idem voor kosmologisch onderzoek. Peulschillen ivgl met levensverwoestende 'economisch gevalideerde' praktijken.
    Ik zie ook het nut van oorlogen en de budgetten die erin gestoken worden niet in. Dat is het laatste wat ik toejuich.
    Als de budgetten voor oorlogstuigen benut werden om hongersnood en armoede te bestrijden was er geen honger en armoede meer, zoveel verspild geld is ermee gemoeid.

    Aan één kant doen ze wetenschappelijke onderzoeken naar het ontstaan van leven en aan de andere kant spelen ze met dat leven alsof het niets betekent.
    The most precious jewels you will ever have around your neck are the arms of your children.

  5. #65
    Ask me anything!

    Reacties
    37.783
    07-08-2007

    Citaat Geplaatst door Joosje Bekijk reactie
    Mensen zijn altijd nieuwsgierig geweest hoe alles is ontstaan.
    Heel lang geleden gaven mensen goden als oorzaak.
    Wat is er op tegen dat mensen - die nu beschikken over oneindig meer kennis, en geavanceerde apparatuur - op wetenschappelijke wijze die antwoorden willen zoeken?

    Off topic. Puigdamont-front. Komende week wordt de uitspraak verwacht in Belgie over het uitleveringsverzoek voor hem en zijn trawanten.
    Als die wetenschappelijke kennis en ontdekkingen worden gebruikt om ongeneeslijke ziektes te bestrijden juich ik het alleen maar toe.


    Off topic...hopelijk krijgen die losgeslagen nationalisten de hoogste straf die er op dat vlak is.
    The most precious jewels you will ever have around your neck are the arms of your children.

  6. #66
    MVC Lid

    Reacties
    3.283
    12-03-2017

    Citaat Geplaatst door HoBBiT123 Bekijk reactie
    Dit soort onderzoek toont enkel aan dat een Schepper zoals die oa in de Abrahamistische tradities begrepen wordt niet bestaat.
    Dit punt lag er niet al vanaf begin dik bovenop Hobbit...nee he...

    Schei toch uit man.

    @jakko en nu stop ik echt.

  7. #67
    Sysiphus

    Reacties
    9.981
    23-10-2013

    Citaat Geplaatst door Neoborn Bekijk reactie
    Dit punt lag er niet al vanaf begin dik bovenop Hobbit...nee he...

    Schei toch uit man.

    @jakko en nu stop ik echt.
    Klopt het niet wat ik schrijf dan?
    “Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.”
    ― Albert Einstein

  8. #68
    MVC Lid

    Reacties
    3.283
    12-03-2017

    Citaat Geplaatst door HoBBiT123 Bekijk reactie
    Klopt het niet wat ik schrijf dan?
    Jij schijnt nogal veel te begrijpen van de Abrahamistische tradities

    Misschien moet je genesis 3:19 eens lezen.

    De tekst staat ook ergens in dit topic.

  9. #69
    Verbammen

    Reacties
    7.676
    10-08-2012

    Citaat Geplaatst door Edge Bekijk reactie
    Molecules hebben zich toevallig in schoonheid, hersenen en intelligentie gevormd....
    Dit is natuurlijk wel erg ongenuanceerd gesteld. Uiteraard is dat niet van het één op het andere moment zo gevormd, van simpele moleculen tot zeer complexe hersenen. Maar in heel veel kleine stapjes is dat geëvolueerd.

  10. #70
    MVC Lid

    Reacties
    143
    20-06-2017

    Citaat Geplaatst door Neoborn Bekijk reactie
    Jij schijnt nogal veel te begrijpen van de Abrahamistische tradities

    Misschien moet je genesis 3:19 eens lezen.

    De tekst staat ook ergens in dit topic.
    En de wetenschap postuleert dat het universum/multiversum zal wederkeren tot zijn willekeurige quantumbestaan, waaruit mogelijk iets anders ontstaat met een energiebalans nul (zoals dit universum).

  11. #71
    Sysiphus

    Reacties
    9.981
    23-10-2013

    Citaat Geplaatst door Neoborn Bekijk reactie
    Jij schijnt nogal veel te begrijpen van de Abrahamistische tradities

    Misschien moet je genesis 3:19 eens lezen.

    De tekst staat ook ergens in dit topic.
    Ik heb Genesis volledig gelezen.

    Wat klopt er volgens jou niet aan mijn conclusie?
    “Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.”
    ― Albert Einstein

  12. #72
    MVC Lid

    Reacties
    22.327
    13-05-2005

    Ik denk dat dat heel erg meevalt, en dat er een brede bekendheid bestaat om AI als leven te zien. Je onderschat je vrienden de Telegraaflezers.

    Citaat Geplaatst door Neoborn Bekijk reactie
    Nu misken ik weer


    Ik zeg dat heel wat mensen moeite zullen hebben om robots als leven te betittelen als ze zichzelf kunnen "voortplanten"

    Zelfs dieren zijn tot kort (in Nederland ) nog bezit een ding..laat staan een boom of plant.


    Wetenschappers hebben wellicht de bereidheid om robots met complexe algoritmes die zich zelf kunnen repliceren als levend te betittelen en volgens de term zoals de wetenschap die hanteert zou dat ook logisch zijn


    Maar die bereidheid zal niet snel en breed in de samenleving gevonden worden.

    Kort gezegd ik ben niet degene die iets miskent volgens mij..

  13. #73
    MVC Lid

    Reacties
    22.327
    13-05-2005

    Een van de vele scenario's.


    Citaat Geplaatst door Graal Bekijk reactie
    En de wetenschap postuleert dat het universum/multiversum zal wederkeren tot zijn willekeurige quantumbestaan, waaruit mogelijk iets anders ontstaat met een energiebalans nul (zoals dit universum).

  14. #74
    MVC Lid

    Reacties
    22.327
    13-05-2005

    Genesis 3.19
    In het zweet uws aanschijns zult gij brood eten, totdat gij tot de aarde wederkeert... dewijl gij daaruit genomen zijt; want gij zijt stof, en gij zult tot stof wederkeren.

  15. #75
    MVC Lid

    Reacties
    22.327
    13-05-2005

    Dat in de bijbel staat dat god over zichzelf beweert dat hij de mens geschapen heeft uit materie waarnaar hij terugkeert, is een bewijs van wat ook alweer? Mathijs?

    Als je een eerste Beweger blijft veronderstellen uit wiens originele eerste creatie alles causaal volgt, ja dan klopt het. En dan gaat het mooie 'proces' ook op.

    Maar dat is niet wat er in de bijbel/Genesis staat Mathijs.

    Daar staat weliswaar:
    Genesis 3.19
    In het zweet uws aanschijns zult gij brood eten, totdat gij tot de aarde wederkeert... dewijl gij daaruit genomen zijt; want gij zijt stof, en gij zult tot stof wederkeren.
    maar ook:
    27. En God schiep den mens naar Zijn beeld; naar het beeld van God schiep Hij hem; man en vrouw schiep Hij ze.
    Daarmee wordt de causaliteit als zelfstandig principe losgelaten, en is het de creator zelf die 'schept'. Het is semantisch onzuiver om telkens schepper als acterende organisator, én stichter van het causaal principe te verwarren. Dat is 'have your cake and eat it too'.
    Makkie voor g'd natuurlijk, maar voor ons iets ingewikkelder.

    Blijft natuurlijk dat er verschillen zijn tussen de christelijke Genesis en Koran en de Joodse scheppingsgeschiedenis waarmee dus niet alle Abrahamitische scheppingsverhalen onder 1 noemer te vangen zijn. Toch is ook in de Koran dezelfde literatuur-technische narratief te ontwaren: een schepper die in de tijd intreedt en subsequente creaties schept: licht, sterren, aarde, beesten en mensen. Waarmee hetzelfde probleem optreedt.