+ Reageer
Pagina 1 van 7 1 2 3 ... LaatsteLaatste
1 tot 15 van 99
    MVC Lid

Reacties
    2.178
    07-02-2017

Nieuwe 'Spaanse' pieten Amsterdam schieten platform in verkeerde keelgat

De bekendmaking van de gemeente Amsterdam om pieten tijdens de Sinterklaasintocht van 19 november het uiterlijk te geven van Spaanse edellieden uit de zestiende eeuw, is in het verkeerde keelgat geschoten van het Landelijk Platform Slavernijverleden (LPS).

Het platform is ongelukkig met het feit dat bij de vervanging van Zwarte Piet is gekozen voor het uiterlijk van edellieden, die doen denken aan de vroegere koloniale onderdrukking door de Spanjaarden.

Deze week maakte Amsterdam bekend af te zien van zwart geschminkte pieten en deze te verruilen voor Spaanse kooplieden uit de zestiende eeuw, met felgekleurde pakken en pruiken met donkerbruin golvend haar.

Mensenhandel en slavernij
    "Het is belangrijk dat we goed opletten zodat het ene kwaad niet voor het andere wordt verwisseld", schrijft het Platform Slavernijverleden in een brief aan het Amsterdamse college. Ook zou het een verkeerd beeld geven aan kinderen. Zij zouden edellieden gaan aanbidden die volgens het platform verantwoordelijk zijn voor misdaden tegen onder meer Afrikanen, zoals mensenhandel en slavernij.

Volgens Barryl Biekman, voorzitter van het LPS, zijn de Spaanse edellieden over de hele linie verantwoordelijk geweest voor mensenrechtenschendingen. "Het zijn misdadigers geweest. Mensen met geld die zorgden voor slavernij. Dat moet Nederland toch weten vanwege de Tachtigjarige Oorlog." Biekman noemt het schandalig dat het gemeentebestuur van Amsterdam dit bij de vergunningverlening over het hoofd heeft gezien.

Verenigde Naties
    Het platform vraagt het college om de vergunning in te trekken voor de intocht en optocht van Sinterklaas met de nieuwe pieten. "We kijken wat de gemeente nu gaat doen, en gaan uit van het gezonde verstand. Wij staan paraat om de Verenigde Naties, maar vooral het Committee on the Elimination of Racial Discrimination (CERD) te informeren, omdat Nederland als lid de conventie behoort na te leven."

NOS

Dus dan maar weer gewoon terug naar de zwarte pieten met dikke rode lippen en grote goudkleurige oorringen? Als het toch geen verschil maakt dan kan je net zo goed alles bij het oude laten ...
    Als ik niet reageer betekent dat niet automatisch dat je gelijk hebt. De kans is groot dat ik gewoon geen tijd/zin heb om te reageren/herhalen.|Facebook

MVC Lid

Reacties
    1.272
    01-11-2014

Speltip 2017, weet wanneer je moet stoppen.

MVC Lid

Reacties
    1.951
    12-03-2017

Citaat Geplaatst door Redbad Bekijk reactie
    Speltip 2017, weet wanneer je moet stoppen.
    Ik als voorstander van meer soortige pieten snap de keus voor ern Spaanse edelman ook niet?

Wat is er mis met de roetveegpiet?

Waarom moeten witte pieten nu opeens weer benoemd worden als Spaanse edelman?

MVC Lid

Reacties
    3.449
    15-08-2016

Twee jaar onderzoek! Speciale kostuums ontworpen! Voor een Zwarte Piet voor de kleintjes!

En dit resultaat was te verwachten. Je kunt het bepaalde groepen nooit naar de zin maken, zij zien toch altijd wat ze willen zien en staan 24/24 paraat om het te vinden, te zien.

Zie: "Zij zouden edellieden gaan aanbidden die volgens het platform verantwoordelijk zijn voor misdaden tegen onder meer Afrikanen, zoals mensenhandel en slavernij."

Je moet toch wel ver heen zijn wil je je eigen problemen projecteren op ukkies tot een jaar of 6!
    Dat noem ik ‘moral reading’: wanneer je de feiten door een morele lens bekijkt; kennis niet op waarheid beoordeelt, maar op de mogelijke politieke en morele gevolgen er van.
    In hun wereld ben je links, of je houdt je mond.
    Dr. J. van de Beek, wiskundige, antropoloog, sociale wetenschappen.
    WHEN DOES THE HURTING STOP?

MVC Lid

Reacties
    1.951
    12-03-2017

Citaat Geplaatst door Joosje Bekijk reactie
    Twee jaar onderzoek! Speciale kostuums ontworpen! Voor een Zwarte Piet voor de kleintjes!

En dit resultaat was te verwachten. Je kunt het bepaalde groepen nooit naar de zin maken, zij zien toch altijd wat ze willen zien en staan 24/24 paraat om het te vinden, te zien.

Zie: "Zij zouden edellieden gaan aanbidden die volgens het platform verantwoordelijk zijn voor misdaden tegen onder meer Afrikanen, zoals mensenhandel en slavernij."

Je moet toch wel ver heen zijn wil je je eigen problemen projecteren op ukkies tot een jaar of 6!
    dit zijn toch gewoon witte (roetveeg) pieten?

Waarom deze witte nu opeens benoemen als Spaanse edelman?

Het zijn gewoon witte pieten.

MVC Lid

Reacties
    3.449
    15-08-2016

Citaat Geplaatst door Neoborn Bekijk reactie
    dit zijn toch gewoon witte (roetveeg) pieten?

Waarom deze witte nu opeens benoemen als Spaanse edelman?

Het zijn gewoon witte pieten.
    Lijkt mij ook. Wat is bereikt; voor wie Zwarte Pieten willen, te ver van het traditionele type, voor andere weer slavendrijvers, kolonisten.

Hoor de ukkies al, hé dat is tante Annie!
    Dat noem ik ‘moral reading’: wanneer je de feiten door een morele lens bekijkt; kennis niet op waarheid beoordeelt, maar op de mogelijke politieke en morele gevolgen er van.

MVC Lid

Reacties
    1.272
    01-11-2014

Citaat Geplaatst door Neoborn Bekijk reactie
    Ik als voorstander van meer soortige pieten snap de keus voor ern Spaanse edelman ook niet?

Wat is er mis met de roetveegpiet?

Waarom moeten witte pieten nu opeens weer benoemd worden als Spaanse edelman?
    Dat is een open vraag aan de lieden in Amsterdam die deze keuze hebben gemaakt.
    Het zou nog vreemder zijn als een heilige die volgens de traditie uit Spanje komt, vergezeld zou worden door een horde Russische kozakken.
    Wat voor mij echt te gek is, dat deze vorm waarvan je zou denken dat die recht doet aan bezwaren die in het verleden werden opgevoerd alsnog weer wordt gekoppeld aan een slavernijverleden.
    Hebben deze pieten nog steeds het effect dat zwarte kindertjes in sinterklaastijd massaal gaan worden uitgemaakt voor zwarte piet?
    Ik ben wel bereid om mensen die echt worden geschoffeerd tegemoet te komen, maar dit vind ik niet meer de moeite waard.

MVC Lid

Reacties
    1.951
    12-03-2017

Lijkt mij ook. Wat is bereikt; voor wie Zwarte Pieten willen, te ver van het traditionele type, voor andere weer slavendrijvers, kolonisten.

Hoor de ukkies al, hé dat is tante Annie!
    Prima toch..tante Anni is hulppiet

MVC Lid

Reacties
    1.951
    12-03-2017

Citaat Geplaatst door Redbad Bekijk reactie
    Dat is een open vraag aan de lieden in Amsterdam die deze keuze hebben gemaakt.
    Het zou nog vreemder zijn als een heilige die volgens de traditie uit Spanje komt, vergezeld zou worden door een horde Russische kozakken.
    Wat voor mij echt te gek is, dat deze vorm waarvan je zou denken dat die recht doet aan bezwaren die in het verleden werden opgevoerd alsnog weer wordt gekoppeld aan een slavernijverleden.
    Hebben deze pieten nog steeds het effect dat zwarte kindertjes in sinterklaastijd massaal gaan worden uitgemaakt voor zwarte piet?
    Ik ben wel bereid om mensen die echt worden geschoffeerd tegemoet te komen, maar dit vind ik niet meer de moeite waard.
    Ik ga ze geen Spaanse edelman noemen...is sowieso raar voor die vrouwelijke piet.

Nee het zijn gewoon pieten...in dit geval witte met roetvegen

MVC Lid

Reacties
    567
    08-04-2017

https://www.nporadio1.nl/nos-radio-1...keerde-keelgat

oh ja die 80 jarige oorlog..uit 1568.
    trauma's trauma's.
    sluit de de deuren voor de Duitsers.

Prepare your future.

Reacties
    6.529
    24-01-2017

Negers die knechten zijn uit Spanje van een witte man die hun leider is.

Jeej leuke traditie om ieder jaar weer te herhalen.
    War never changes

MVC Lid

Reacties
    3.449
    15-08-2016

Klopt! Ome Piet die zich verkleed als Sint en Tanja, Anke, Willy, Ineke als Zwarte Pietjes!

MVC Lid

Reacties
    567
    08-04-2017

Klopt! Ome Piet die zich verkleed als Sint en Tanja, Anke, Willy, Ineke als Zwarte Pietjes!
    is ome Piet wel genderneutraal?

MVC Lid

Reacties
    3.449
    15-08-2016

Citaat Geplaatst door Doublepain Bekijk reactie
    is ome Piet wel genderneutraal?
    Ook dat nog, bij gebrek aan echte problemen worden zij wel verzonnen.

Mens Piet, broer van mijn vader verkleedt zich als Sint.!

MVC Lid

Reacties
    567
    08-04-2017

Ook dat nog, bij gebrek aan echte problemen worden zij wel verzonnen.

Mens Piet, broer van mijn vader verkleedt zich als Sint.!
    die amsterdamse fuzz..haast niet bij te benen.

Stap nu over!