1. #1
    MVC Lid

    Reacties
    1.555
    04-02-2017

    Vader jihadist: Dood onze kinderen niet op slagveld in Syrië

    De vader van de Nederlandse jihadist Reda Nidalha is geschokt, nu blijkt dat er 'stilzwijgende instructies' zijn om Europese jihadisten op het slagveld in Syrië te laten sterven. ,,Ze verdienen desnoods levenslang, maar niet de doodstraf voor hun foute keuze.''

    Toch is dat in feite wel de uitkomst tijdens de eindstrijd om de rokende resten van het kalifaat, die op dit moment uitgevochten wordt. Volgens persbureau AP zijn er 'stilzwijgende instructies' om buitenlandse jihadisten op het slagveld te doden. Of, volgens de Amerikaanse speciaal gezant Brett McGurk, die de strijd van de coalitie tegen IS leidt: 'Als ze in Raqqa zijn, zullen ze in Raqqa sterven'.

    Mohamed Nidalha is geschokt dat er zo wordt gekeken naar jonge mannen zoals zijn zoon Reda, die soms nog minderjarige waren toen ze naar het kalifaat afreisden. ,, In Nederland hadden ze problemen, mijn zoon had bijvoorbeeld adhd, en zijn ze het slachtoffer geworden van ronselaars. Eenmaal in Syrië laat IS ze niet zo maar gaan.'' De afgelopen weken is Nidalha met regelmaat gebeld door andere ouders van jihadisten uit ons land, die het niet meer lukt contact te krijgen met hun kinderen in het in elkaar geklapte kalifaat. Ze zijn benauwd over het lot van hun kinderen. ,,Voor die ouders is het een hel, ze slapen niet meer.''

    ,,Als hun kinderen zo worden behandeld, bewust gedood op het slagveld, dan zijn de partijen die dat doen in mijn ogen niet beter dan IS. Een pedofiel gaat naar de cel, een moordenaar ook. Dat moet ook gebeuren met deze kinderen, die een foute keuze hebben gemaakt. Als ze niet in staat zijn zich te verbeteren verdienen ze desnoods levenslang, maar niet de dood.’’

    Zijn zoon maakt nog kans op een terugkeer. Reda wist IS uiteindelijk te ontvluchten, mede dankzij de onvermoeibare strijd van zijn vader om hem uit het kalifaat te halen. Op dit moment zit Reda in een Turkse cel, in afwachting van het proces dat daar tegen hem wordt gevoerd. Een geluk voor Reda en zijn familie, want de instructies die de opponenten van de terreurorganisatie kregen liegen er niet om.

    Dat blijkt ook uit de woorden van McGurk, de Amerikaanse speciaal gezant die de coalitie leidt om IS te verslaan. Hij sprak de woorden over het laten sterven van buitenlandse jihadisten in Raqqa tijdens een interview aan het tv-station Al-Aan in Dubai. ,,Onze missie is om zeker te stellen dat elke buitenlandse strijder, die zich vanuit het buitenland zich aansloot bij ISIS en naar Syrië kwam, in Syrië zal sterven.’’

    Premier Rutte stemde in 2015 al in met de stelling dat het beter zou zijn als jihadisten zouden sterven op het slagveld, dan terugkeren naar Nederland. De Nederlandse overheid onderneemt ook geen stappen om Nederlandse jihadisten die aangeven terug te willen actief te helpen. Ze moeten op eigen kracht een consulaat bereiken. Door paspoorten in te trekken van Nederlanders met een dubbele nationaliteit wordt hun terugkeer extra bemoeilijkt.


    https://www.ad.nl/binnenland/vader-jihadist-dood-onze-kinderen-niet-op-slagveld-in-syrie~a8b2d703/

  2. #2
    breaking the waves

    Reacties
    18.565
    22-06-2009

    Mijn nicht dwaalt daar ook ergens rond. Ze is door bijna iedereen dood verklaard. Er is no way back.

    En ik? Als ze ineens voor mijn deur staat? Weet ik niet.. ik zie haar meer als slachtoffer maar ja, ze heeft wel jaren feestjes gevierd als er weer een niet-moslim stierf...
    ongelukkig vrijgezel, gelieve zoveel mogelijk pm's van mannelijke leden

  3. #3
    MVC Lid

    Reacties
    17.590
    24-01-2017

    Wat moet ik zeggen is in de regels van oorlog een simpel principe.
    Als je het slagveld opgaat dan voer je oorlog en is gedood worden rechtvaardig.
    Als je je overgeeft aan de vijand dan dien je gevange te zijn in een oorlog maar dat is geen garantie.

    Maar goed sterven in een oorlog is de risico van het vak hoe lelijk het ook is.
    Heavy

  4. #4
    Verbannen

    Reacties
    6.503
    07-09-2016

    "Vader jihadist: Dood onze kinderen niet op slagveld in Syrië"

    Deze man heeft als vader gelijk.

    Maar ja.. Dat is tenslotte ook een ouder van zo een persoon.

  5. #5
    MVC Lid

    Reacties
    4.737
    12-06-2015

    Ik vind nog steeds dat de regering haar best moet doen om zoveel mogelijk mensen terug te halen en hier berechten. Het zijn ónze boeven. Onze verloren schapen.
    Er zijn daar genoeg mensen gestorven.
    Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan!

  6. #6
    Verbannen

    Reacties
    1.372
    16-06-2016

    Citaat Geplaatst door OBB Bekijk reactie
    Ik vind nog steeds dat de regering haar best moet doen om zoveel mogelijk mensen terug te halen en hier berechten. Het zijn ónze boeven. Onze verloren schapen.
    Er zijn daar genoeg mensen gestorven.
    Ze hebben daar een misdaad gepleegd niet in Europa. Hetzelfde geldt voor Nederlandse pedofielen en drugscriminelen in het buitenland. Ze worden toch ook gewoon berecht in het land waar ze een misdaad hebben gepleegd. Ze worden toch ook niet teruggehaald naar Nederland.Hetzelfde geldt voor Isis strijders. Laat Irak of Syrië hun berechten voor hun misdaden. Ze zijn daar zelf naartoe gegaan hun keus en nu moet je dealen met de gevolgen. Zoals die Amerikaan zegt haal buitenlandse jihadisten niet terug naar Europa laat ze daar berechten.

  7. #7
    sP/rebelle

    Reacties
    2.842
    27-08-2010

    Ik denk als het jou kind is....
    ~~~~ Never stand begging for that which you have the power to earn. ~~~~

  8. #8
    Verbannen

    Reacties
    6.503
    07-09-2016

    Citaat Geplaatst door Gigi7 Bekijk reactie
    Ze hebben daar een misdaad gepleegd niet in Europa. Hetzelfde geldt voor Nederlandse pedofielen en drugscriminelen in het buitenland. Ze worden toch ook gewoon berecht in het land waar ze een misdaad hebben gepleegd. Ze worden toch ook niet teruggehaald naar Nederland.Hetzelfde geldt voor Isis strijders. Laat Irak of Syrië hun berechten voor hun misdaden. Ze zijn daar zelf naartoe gegaan hun keus en nu moet je dealen met de gevolgen. Zoals die Amerikaan zegt haal buitenlandse jihadisten niet terug naar Europa laat ze daar berechten.
    Tijd voor een soort Nuremberg daar.

    En vergis je niet, SS concentratie kamp directeuren werden ook
    in Polen berecht. Dat lijkt me een aardige leidraad.

  9. #9
    Verbannen

    Reacties
    1.372
    16-06-2016

    Citaat Geplaatst door Ma-at Bekijk reactie
    Ik denk als het jou kind is....
    Ja voor de ouders vind ik het echt erg. Ik snap hun reactie ook op de laksheid van de overheid ze willen natuurlijk dat hun kinderen terugkomen maar ik snap ook de burgers en de overheid.

  10. #10
    Verbannen

    Reacties
    1.372
    16-06-2016

    Citaat Geplaatst door Al-Mahdi Bekijk reactie
    Tijd voor een soort Nuremberg daar.

    En vergis je niet, SS concentratie kamp directeuren werden ook
    in Polen berecht. Dat lijkt me een aardige leidraad.
    Ja laat ze gewoon daar hun straf krijgen. Ook voor die vrouwen misschien minder zwaar maar ze zijn niet zielig of heilig en hebben ook bijgedragen aan de oorlog.

  11. #11
    Verbannen

    Reacties
    6.552
    15-08-2016

    Ik begrijp de wanhoop van die vader.
    Minder begrip heb ik dat hij net doet alsof zijn zoon een willoos slachtoffer is geweest.
    ADHD, lijkt mij niet onherroepelijk te leiden tot wat hij heeft gedaan.
    Ronselaars? Zij vonden maar wat een gewillig oor bij zijn zoon.
    Daar blijkt uit dat de mensen die naar het m-o zijn getrokken geen probleem hadden om met geweld een eigen staat te stichten.
    Zij een leven willen dat in strijd is met de mores, wetten in de Europese landen die zij vol walging hebben verlaten.
    Daar laten, puur uit verdediging van onze eigen gemeenschappen.
    Ze zijn daar waar ze zo graag wilden zijn, alleen nu niet meer als bevoorrechte heersers, dat zal tegenvallen.

  12. #12
    MVC Lid

    Reacties
    2.017
    05-03-2017

    De mensen die naar die contreien zijn vertrokken wisten wat daar speelde. Men wilde ook een deel van de actie, de baas over een eigen kalifaat, niet wetende dat ze als kannonenvoer werden gebruikt door IS.
    Zo langzamerhand daalt het besef in dat IS een niet haalbare optie was en ze zijn gebruikt en nu willen ze graag terug naar het comfortabele Westen. Het Westen dat ze verafschuwen.

    Ik heb liever dat ze dergelijke figuren simpelweg verwijderen in Syrie of Irak. Nederland heeft niets aan dergelijke kanslozen die niets meer of minder willen dan de samenleving te ontwrichten.

  13. #13
    MVC Lid

    Reacties
    9.754
    15-04-2016

    Ik weet niet of ik het eens kan zijn met er voor zorgen dat ze daar sterven (als dat echt het geval is), maar ondanks dat ik deze vader begrijp, is het echt zo raar dat de Nederlandse staat niet bepaald haar best doet om deze mensen terug te halen?

    Er zijn ook genoeg mensen in Nederland die door misleiding of andere factoren bepaalde criminele feiten plegen, maar die worden ook gewoon berecht.
    Het probleem in deze is dat er zeker 'slachtoffers' tussen zitten die zeker nog een normaal leven kunnen hebben in Nederland maar een deel kan dat ook niet en je weet niet van te voren welke dat zullen zijn.

  14. #14
    MVC Lid

    Reacties
    3.072
    04-11-2016

    die Mc Gurk is een echte kruisvaarder

  15. #15
    MVC Lid

    Reacties
    6.691
    08-04-2017

    Citaat Geplaatst door MorrocanUtrecht Bekijk reactie
    die Mc Gurk is een echte kruisvaarder
    vertel dat de inwoners n van Syrië Irak die onder deash leefden..