1. #16
    sP/rebelle

    Reacties
    2.842
    27-08-2010

    Zouden er zo niet meer zijn die complimenten verdienen, ben er zeker van.
    ~~~~ Never stand begging for that which you have the power to earn. ~~~~

  2. #17
    MVC Lid

    Reacties
    29.973
    06-12-2008

    Citaat Geplaatst door Ma-at Bekijk reactie
    Zouden er zo niet meer zijn die complimenten verdienen, ben er zeker van.
    Tuurlijk maar de wens van sommige Nederlanders hier dat alle vluchtelingen zo inteligent zouden moeten zijn stoot me tegen de borst, Syriers zijn gewone mensen, tudssen die mensen die vluchten voor hun leven heb je mensen die slecht kunnen leren, daartussen heb je ook mensen die naast slecht kunnen leren denken dat ze na een paar maanden wel weer terug kunnen, je hebt mensen die heel goed kunnen leren je hebt mensen die middelmatig zijn als het gaat om het leren van een andere taal....... ik krijg altijd het gevoel dat mensen die wensen dat vluchtelingen übermenschen zijn een enorm gebrek aan emphatie hebben.....

  3. #18
    MVC Lid

    Reacties
    10.904
    22-03-2014

    Citaat Geplaatst door Ma-at Bekijk reactie
    Zouden er zo niet meer zijn die complimenten verdienen, ben er zeker van.

    Ma-at,

    Joh, dit is me uit het hart gegrepen!

    Ik vind het verhaal van Marwan zo bijzonder omdat hij nog maar zo kort in Nederland is.
    Maar natuurlijk verdienen alle kinderen die de toets hebben gemaakt complimenten.

    Dat vinden jij en ik niet alleen: Lisette, leerlingenbegeleidster, ergerde zich aan een CITO-item in het jeugdjournaal en schreef deze brief aan de redactie:

    Beste redactie van het jeugdjournaal,
    Vandaag zat ik met mijn dochter naar het jeugdjournaal te kijken. Ik ben heel erg geschrokken van de manier waarop jullie de einduitslag van de eindcito in beeld hebben gebracht.
    Ik ben al 7 jaar werkzaam als leerlingbegeleider op een VMBO school. Op de school waar ik werk zitten leerlingen die op een gedeeltelijk praktische manier en al vanaf leerjaar 2 serieus bezig zijn met de beroepspraktijk. Deze leerlingen komen bijna allemaal van gewone basisscholen af. Op deze basisscholen zaten deze leerlingen in klassen waarin het uitstroomniveau van de leerlingen varieert van VMBO Basis Beroepsgerichte Leerweg tot Gymnasium.
    Leerlingen die uitstromen naar het VMBO zijn vrijwel altijd de leerlingen in de klas met de laagste cijfers, het langzaamste begrip en de slechtste werkstukken. Leerlingen die in toch nog verrassend veel situaties zichzelf dom voelen hierdoor en soms zelfs gepest worden.
    Eenmaal bij ons op school beginnen deze leerlingen pas te groeien, ze ervaren eindelijk dat ze ook de beste van de klas kunnen zijn en worden gewaardeerd. Ze zijn in staat succeservaringen op te doen.
    De Cito eindtoets is bedoeld als hulpmiddel voor de niveaubepaling.
    In jullie item wordt de citotoets een prestatie. Ik zie een school die met een soort champagne de uitslag bekend maakt en die de best presterende leerling in het middelpunt van de belangstelling laat staan terwijl dit meisje gewoon op haar niveau heeft gepresteerd.
    Er wordt gesproken over hoge citoscores en hoe blij iedereen er mee is.
    Maar waar is de aandacht voor de leerling die een score heeft van 525 of lager? Die eigenlijk ook supertrots mag zijn op zijn/haar prestatie?
    Deze leerling voelt zich door jullie berichtgeving weer dommer, deze leerling schaamt zich voor de behaalde score en had liever een gesloten envelop meegekregen om thuis open te maken, samen met ouders die (hopelijk) wel blij zijn met zo'n mooie score!
    Ik hou van al mijn leerlingen, ik ben trots op mijn leerlingen die hard voor het zo door hun gewenste vak werken.
    Al onze docenten zijn echt megatrots op hun leerlingen die eindelijk tussen hun "peergroep" zitten.
    Die leerling die je later mee ziet doen aan een internationale kookwedstrijd maar bij ons begonnen is. De leerling die een zeer goed meubelmaker wordt en die bij ons begonnen is. De leerling die nu werkt bij sterrenrestaurant Tante Koosje maar bij ons begonnen is. De leerling die jouw ouders verzorgt in dat verpleeghuis en een troostende arm om je heen legt als je verdriet hebt om een verlies maar bij ons begonnen is.
    De VMBO leerling is zwaar ondergewaardeerd in onze samenleving en wordt maar gepusht om door te stromen naar havo/hbo en zonder het te beseffen werken jullie daar ook aan mee.
    Help deze groep leerlingen ook eens door hun prestaties in beeld te brengen! Wat is onze maatschappij zonder vakmensen als bouwvakkers, verzorgenden, monteurs, winkelmedewerkers, tuinmannen??
    Vriendelijke groeten,
    Lisette van den Beld
    Leerlingbegeleider op een hele leuke VMBO en trots op alle leerlingen!!


    Update: Jeugdjournaal heeft inmiddels positief gereageerd!
    Het item is terug te zien op hun website (avonduitzending van vrijdag) en op mijn facebook heb ik ook hun reactie geplaatst.
    Verder ben ik straks (zaterdagochtend 13 mei) nog te horen in de Nieuwsshow op radio 1 (9.00 uur)


    https://www.facebook.com/lisettevdbe...11166455950868

    http://www.famme.nl/lisette-schrijft...er-cito-toets/

    Haar brief leverde ontzettend veel positieve reacties en publiciteit op.
    Het Jeugdjournaal pakte dit overigens prima op!


    Noord
    Nothing works....

  4. #19
    sP/rebelle

    Reacties
    2.842
    27-08-2010

    @Gitane ...zeker.

    @Noord, ik begrijp je wel, vind het ook fantastisch, maar laat ons de anderen zeker niet vergeten, zij verdienen ook credits, alhoewel het de media niet haald.
    ~~~~ Never stand begging for that which you have the power to earn. ~~~~

  5. #20
    MVC Lid

    Reacties
    9.754
    15-04-2016

    Citaat Geplaatst door Gitane Bekijk reactie
    Tuurlijk maar de wens van sommige Nederlanders hier dat alle vluchtelingen zo inteligent zouden moeten zijn stoot me tegen de borst, Syriers zijn gewone mensen, tudssen die mensen die vluchten voor hun leven heb je mensen die slecht kunnen leren, daartussen heb je ook mensen die naast slecht kunnen leren denken dat ze na een paar maanden wel weer terug kunnen, je hebt mensen die heel goed kunnen leren je hebt mensen die middelmatig zijn als het gaat om het leren van een andere taal....... ik krijg altijd het gevoel dat mensen die wensen dat vluchtelingen übermenschen zijn een enorm gebrek aan emphatie hebben.....
    Die Nederlanders zijn er vast, maar volgens mij willen de meeste Nederlanders vooral een representatieve groep en zijn ze bang wanneer het enkel grote groepen jonge mannen betreft.

    Ik ben overigens erg blij voor dit mannetje, of hij ooit terug gaat naar Syrië of niet.
    Deze jongen mag trots op zichzelf zijn.

    En iedereen is wat mij betreft welkom die uit nood hier komt, dat staat los van intelligentie.

  6. #21
    sP/rebelle

    Reacties
    2.842
    27-08-2010

    Citaat Geplaatst door MikeH Bekijk reactie
    Die Nederlanders zijn er vast, maar volgens mij willen de meeste Nederlanders vooral een representatieve groep en zijn ze bang wanneer het enkel grote groepen jonge mannen betreft.

    Ik ben overigens erg blij voor dit mannetje, of hij ooit terug gaat naar Syrië of niet.
    Deze jongen mag trots op zichzelf zijn.

    En iedereen is wat mij betreft welkom die uit nood hier komt, dat staat los van intelligentie.
    Mooi!
    ~~~~ Never stand begging for that which you have the power to earn. ~~~~

  7. #22
    MVC Lid

    Reacties
    9.754
    15-04-2016

    Citaat Geplaatst door Ma-at Bekijk reactie
    Mooi!
    Laten we niet doen alsof elke Nederlander nou zo intelligent is.