GangstaLovin
07-06-2003, 17:43
Saadia zegt zo teleurgesteld te zijn in Marokkaanse jongens dat ze daar geen contact mee durft aan te gaan. Ze vermijd ze liever en zou het liefst een Marokkaanse man importeren als trouwpartij. En natuurlijk de reacties op haar brief. Even voorstellen: Saadia, 22 jaar. Ik wil even mijn mening kwijt. Wat de waarheid is bepaalt iedereen voor zichzelf. Ik kom zelf niet uit Amsterdam, maar uit een kleine gemeente, ben in mijn jeugd door het gebrek aan Marokkanen in mijn omgeving, voornamelijk met Nederlanders omgegaan, maar voel me juist wel 100% Marokkaans en houd van mijn land, mijn cultuur, taal oftewel alles wat Marokkaans is. Ik wil even kwijt dat ik mij mateloos irriteer aan het beeld wat er van Marokkanen geschetst wordt, maar vooral ook aan de laksheid en het gebrek aan verantwoordelijkheidsgevoel wat veel Marokkaanse jongeren dus wel hebben. De eerste generatie Marokkanen, onze ouders, zijn niet hier naar toe gekomen om hun zonen in coffeeshops, op winkelcentra of waar dan ook te zien rondhangen en hun dochters met lippenstift tot hun neus of een alibi-hoofddoekje om, waaronder ze zo een pakje condooms vandaan kunnen toveren, die ze niet meer in toom kunnen houden. Ja natuurlijk zijn er genoeg Marokkanen, meisjes en jongens, die respect voor zichzelf en hun ouders hebben. Positief bezig zijn, aan hun toekomst werken en beseffen dat ze zelf verantwoordelijk zijn voor hun daden en het leven dat ze leiden. Maar ik heb het meer over de Marokkaanse jongeren die naar hun ouders, de overheid, school, leraren, de buurvrouw wijzen en ze de schuld geven van hun wangedrag. Ja makkelijk is dat! Onze ouders kwamen om ons een betere toekomst te geven, omdat ze wisten dat er gewoon veel meer mogelijkheden zijn in Nederland om jezelf te kunnen ontplooien. Zelf zwoegden ze in de fabriek, of als schoonmaker of in de mijnen of waar dan ook om ons op te voeden. Nu krijgen ze stank voor dank. Iedereen wijst ze aan als schuldigen, inclusief de overheid. Bijna elke Marokkaanse ouder heeft reuma, astma, suikerziekte, is overspannen, depressief of wat dan ook. Ik kan me er zo kwaad om maken! Het is om te janken als je Marokkaanse jongens op straat ziet hangen, of verhalen hoort over weer een Marokkaans meisje dat door een ****** geronseld is. Waarom zitten die jongens niet op de sportschool of op het voetbalveld, in plaats van die coffeeshop of achter de gokkast, gezonder dan al die shit die ze roken. Zien ze er tenminste beter uit, ik vind ze toch al vaak niet om aan te zien. Of werken ze, maakt niet uit welke baan. Werk is werk. Je hoeft niet voor vuil te worden aangekeken bij de sociale dienst of nog erger, op het politiebureau. Ipv daarvan staan ze liever voor schut op straat of verdienen liever 'makkelijk' geld. Misschien heb ik een te naïeve kijk op dingen en zie ik het te zwart-wit, maar dit is hoe ik dingen zie. Liever een Marokkaanse jongen die gewoon zijn salaris verdient of een eigen winkeltje/garage heeft al is zijn enige vervoermiddel een fiets, dan één die in een dikke BMW rijdt wat hij niet eerlijk heeft verdient. Ik ben zo teleurgesteld in Marokkaanse jongens, eerlijk gezegd durf ik niet eens contact aan te gaan met Marokkaanse jongens en vermijd ze liever. Ik vind dat ze te weinig trots en zelfrespect tonen, bedelen bij de overheid bijvoorbeeld om 'hangplekken' en jongerencentra. Ze achten zichzelf niet in staat om ook dat diploma te halen of ook een goede carrière te hebben en het excuus is altijd discriminatie. Een Nederlander moet ook hard werken voor zijn diploma en wordt ook 10 keer afgewezen voor hij een baan vindt. Anders is het excuus wel weer hun ouders, problemen thuis etc. Als zij nou van hun kant ook eens wat begrip en respect toonden voor hun ouders en de Marokkaanse cultuur. Vraag: Hoe worden deze jongens nou in godsnaam eens echte mannen om trots op te zijn? Mijn toekomstige man zou het liefst een Marokkaan moeten zijn, maar als je om je heen kijkt dan importeer ik er liever één. In Marokko weten de jongens tenminste nog wat werken en respect is. Iedere volwassene Marokkaan(se) is verantwoordelijk voor zijn/haar eigen leven. Saadia