Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : Wouter Bos en Maxime Verhagen over moslims in NL

Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7 8

Umm_Umarah
19-06-2006, 14:51

Het is niet echt nieuws, maar het is wel een actueel onderwerp. Ik hoop dat de moderators deze topic niet verwijderen. Wouter Bos en Maxime Verhagen waren uitgenodig voor een debat bij buitenhof. Het debat ging o.a. over moslims in NL en de ontwikkelingen. Volgens Wouter Bos moet het kabinet investeren in de samenleving door de Moslims actief te laten bijdragen en hen niet in een hoek te duwen door contstant negatieve uitspraken te doen over moslims en de Islam. De meerderheid van de moslims willen gewoon meedraaien in de samenleving, maar als de kamerleden zich constant negatief uitlaten over moslims, dan zal dat alleen maar leiden tot problemen waardoor moslims zich zullen afkeren van de NL samenleving met alle gevolgen van dien. Uit onderzoeken is gebleken dat marokkaanse jongeren zeer negatief zijn over NL en een daarentegen zijn NL'ers zeer negatief over de moslimse medelanders. Bekijk de uitzending en geef ook je mening. http://www.vpro.nl/programma/buitenhof/afleveringen/27979309/ Deze topic is bedoeld om met respect een discussie te voeren en niet elkaar te beledigen. Wie niet in staat is om netjes te reageren, zou ik willen verzoeken om vooral niet te reageren. - hoe zien jullie de toekomst in NL als jullie kijken naar de ontwikkelingen zoals het er nu aan toe gaat. Alvast bedankt.

Umm_Umarah
19-06-2006, 14:59
O zoals jij dat doet? Aub alleen reageren als je wat nuttigs toe te voegen hebt, anders zwijgen. Ik ben altijd netjes en respectvol geweest.

hiek
19-06-2006, 15:57
Ik heb de aflevering niet gezien. Ik zal kijken en reageren. Een belangrijk onderwerp in mijn ogen. Voorlopig zit ik op de lijn Bos; er wordt te veel afgegeven op Marokkanen & moslims in het algemeen. Dat is een oorzaak van de sombere kijk van sommige moslim jongeren. Maar goed, het is pas sinds kort dat ik Bos erover hoor, en ik zie hoor hem graag zijn woordje doen.

ElAlamein
19-06-2006, 16:13
hou eerst nou maar eens op over "de moslims"in Nederland....die kreet is nét zo achterlijk als "de christenen" in Nederland, of "de ongelovigen "in nederland..... Het leidt alleen maar tot polarisatie....ik denk dat zo'n 90% van mensen met een islamitiese achtergrond het geloof alleen maar uiterlijk beleeft. Het is juist die véél kleinere groep Islamitiese fanatiekers, die nét doen alsof alle allochtonen moslims zijn, en die zij menen te vertegenwoordigen, én die groep anti-moslim figuren binnen de autochtonen. die al die mensen op 1 hoop gooien, en praten over "1 miljoen moslims in Nederland". En dat Wouter Bos, met het oog op de verkiezingen met graagte een wit voetje wil halen bij "de 1 miljoen moslims" van Nederland, snapt iedereen nog wel. Verder zijn door de media natuurlijk,( met het oog op het moslim extremisme in de wereld( Bin Laden en consorten), de aanslagen sinds 11-9 binnen en buiten het Westen, de narigheid met Theo van Gogh, Pim Fortuyn, en het groepje leipen rond Samir A, raddraaierende "kut"marokkaantjes ) "de moslims" in het algemeen een dankbaar onderwerp geworden...... Kortom, stay cool, and keep on going; things come and go!

hiek
19-06-2006, 16:24

Nou ja, ik zie wel een situatie, en ik hoor graag Bos erover. Politici halen graag witte voetjes dat is onderdeel van hun vak. Toch blijf ik geinteresseerd in waarmee ze die voetjes willen halen.

Sara7a
19-06-2006, 16:51
hou eerst nou maar eens op over "de moslims"in Nederland....die kreet is nét zo achterlijk als "de christenen" in Nederland, of "de ongelovigen "in nederland..... Het leidt alleen maar tot polarisatie....ik denk dat zo'n 90% van mensen met een islamitiese achtergrond het geloof alleen maar uiterlijk beleeft. Het is juist die véél kleinere groep Islamitiese fanatiekers, die nét doen alsof alle allochtonen moslims zijn, en die zij menen te vertegenwoordigen, én die groep anti-moslim figuren binnen de autochtonen. die al die mensen op 1 hoop gooien, en praten over "1 miljoen moslims in Nederland". En dat Wouter Bos, met het oog op de verkiezingen met graagte een wit voetje wil halen bij "de 1 miljoen moslims" van Nederland, snapt iedereen nog wel. Verder zijn door de media natuurlijk,( met het oog op het moslim extremisme in de wereld( Bin Laden en consorten), de aanslagen sinds 11-9 binnen en buiten het Westen, de narigheid met Theo van Gogh, Pim Fortuyn, en het groepje leipen rond Samir A, raddraaierende "kut"marokkaantjes ) "de moslims" in het algemeen een dankbaar onderwerp geworden...... Kortom, stay cool, and keep on going; things come and go! Echt een constructieve en inhoudelijke bijdrage...toppie joppie :moe:

oeps
19-06-2006, 16:56
Nou ja, ik zie wel een situatie, en ik hoor graag Bos erover. Politici halen graag witte voetjes dat is onderdeel van hun vak. Toch blijf ik geinteresseerd in waarmee ze die voetjes willen halen. Zoals ook in een andere draad aan de orde is : Bos moet eens keuzes maken. Als hij ook de homo-stemmen wil, dan zal hij toch echt eens moeten kijken naar de islamitische intolerantie tegen homo's. Maar Bos doet dat natuurlijk niet : hij verwijt Maxime Verhagen dat die de intolerantie jegens homo's aan de kaak stelt (dat zou de moslims stigmatiseren). Ik denk dat Bos de homo-kiezer verliest door zich zo onkritisch jegens moslims op te stellen. Nou ja, hij zal zijn campagneteam wel hebben laten uitrekenen welke groepering hem de meeste stemmen oplevert. De andere groep laat hij dan gewoon vallen.

Soufian_de_man
19-06-2006, 16:57
Het is niet echt nieuws, maar het is wel een actueel onderwerp. Ik hoop dat de moderators deze topic niet verwijderen. Wouter Bos en Maxime Verhagen waren uitgenodig voor een debat bij buitenhof. Het debat ging o.a. over moslims in NL en de ontwikkelingen. Volgens Wouter Bos moet het kabinet investeren in de samenleving door de Moslims actief te laten bijdragen en hen niet in een hoek te duwen door contstant negatieve uitspraken te doen over moslims en de Islam. De meerderheid van de moslims willen gewoon meedraaien in de samenleving, maar als de kamerleden zich constant negatief uitlaten over moslims, dan zal dat alleen maar leiden tot problemen waardoor moslims zich zullen afkeren van de NL samenleving met alle gevolgen van dien. Uit onderzoeken is gebleken dat marokkaanse jongeren zeer negatief zijn over NL en een daarentegen zijn NL'ers zeer negatief over de moslimse medelanders. Bekijk de uitzending en geef ook je mening. http://www.vpro.nl/programma/buitenhof/afleveringen/27979309/ Deze topic is bedoeld om met respect een discussie te voeren en niet elkaar te beledigen. Wie niet in staat is om netjes te reageren, zou ik willen verzoeken om vooral niet te reageren. - hoe zien jullie de toekomst in NL als jullie kijken naar de ontwikkelingen zoals het er nu aan toe gaat. Alvast bedankt. Het is niet eerder geplaatst en Buitenhof is een nieuws en actualiteiten rubriek, dus dit lijkt me heel erg op zijn plaats zuster. Heb de uitzending gezien, vond Bos erg tegenvallen op dit punt. Hij stelt natuurlijk terecht vast dat Verhagen de laatste jaren is uitgegroeid tot een fanatiek Islam-basher, maar Bos gaf zwakke argumenten terwijl er zich veel sterkere aandienen. Verhagen problematiseert voortdurend de Islam waar het moet gaan over bestreiding van de 150 extremisten die Nederland kent en over wederzijdse acceptatie bij de rest van de 16 miljoen NEDERLANDERS. Per saldo doen populisten als Verhagen meer kwaad dan goed, dat begint men in Nederland alvast in te zien. Gemiste kans Wouter, ik zou haast denken dat je er zelf niet echt achter staat. "wa3er"

Sara7a
19-06-2006, 17:02
Nou ja, ik zie wel een situatie, en ik hoor graag Bos erover. Politici halen graag witte voetjes dat is onderdeel van hun vak. Toch blijf ik geinteresseerd in waarmee ze die voetjes willen halen. Witte voetjes halen? Wat dacht je van het feit dat vooral politici over lijken gaan om bij een bepaalde post te komen? En even ontopic; de gemiddelde politicus heeft zich NOOIT onder de allochtone bevolking gemengd, laat staan een normaal gesprek met 'de moslim' gevoerd. Ja een campagne tour a la Maxima door Bos zelf maar meer ook niet. Als politici daar nu eens mee zouden beginnen; in debat gaan met ALLE allochtonen en niet met vertegenwoordigers, maar met DE BURGER. Vanuit daar denk ik dat de stigmatiserende opmerkingen zullen verminderen; politici hebben nu een eenmaal een verantwoordelijke rol en wat zij zeggen wordt dan ook door de gemiddelde burger ook maar aangenomen. Gevolg; onbegrip en miscommunicatie waar deze samenleving geen bal aan heeft. Gevolg hiervan weer; vervreemding van elkaar.

oeps
19-06-2006, 17:13
Witte voetjes halen? Wat dacht je van het feit dat vooral politici over lijken gaan om bij een bepaalde post te komen? En even ontopic; de gemiddelde politici heeft zich NOOIT onder de allochtone bevolking gemengd, laat staan een normaal gesprek met 'de moslim'. Ja een campagne tour a la Maxima door Bos zelf maar meer ook niet. Als politici daar nu eens mee zouden beginnen; in debat gaan met ALLE allochtonen en niet met vertegenwoordigers, maar met DE BURGER. Vanuit daar denk ik dat de stigmatiserende opmerkingen zullen verminderen; politici hebben nu een eenmaal een verantwoordelijke rol en wat zij zeggen wordt dan ook door de gemiddelde burger ook maar aangenomen. Gevolg; onbegrip en miscommunicatie waar deze samenleving geen bal aan heeft. Gevolg hiervan weer; vervreemding van elkaar. Volgens mij heb je helemaal gelijk ! Ik heb ook sterk het idee gekregen (door dit forum) dat het een gevoelskwestie is, die heel makkelijk geactiveerd kan worden. Stel Wouter Bos of Jan-Peter Balkenende zou op bezoek gaan bij Hamas, in Gaza-Stad, om de samenwerking tussen Nederland en Hamas te bespreken. Dat zou een zeer sterk signaal van begrip voor, en sympathie met moslims zijn. Ik geloof dat die politicus niet meer stuk zou kunnen bij de moslims.

Sara7a
19-06-2006, 17:24
Volgens mij heb je helemaal gelijk ! Ik heb ook sterk het idee gekregen (door dit forum) dat het een gevoelskwestie is, die heel makkelijk geactiveerd kan worden. Stel Wouter Bos of Jan-Peter Balkenende zou op bezoek gaan bij Hamas, in Gaza-Stad, om de samenwerking tussen Nederland en Hamas te bespreken. Dat zou een zeer sterk signaal van begrip voor, en sympathie met moslims zijn. Ik geloof dat die politicus niet meer stuk zou kunnen bij de moslims. Dat zou misschien een mogelijkheid kunnen zijn, maar ik ben niet zo voor globale perikelen. Hou het gewoon hier en investeer in de burgers hier. Palestina-Joodse conflict is niet hetgeen waar het leven de gemiddelde moslim om draait maar aanpassingsproblemen, miscommunicatie, problemen met de opvoeding van kinderen, onbegrip op het gebied van religie etc etc. Het zal een lange weg worden die veel tijd en energie zal vergen, van iedereen, maar op langere termijn plukt men daar alleen maar de vruchten van. Misschien gaan we ooit nog eens naar een normale samenleving toe waar wederzijds respect de boventoon voert en vooroordelen niet meer HET onderwerp van de dag zijn.

an3sdej
19-06-2006, 17:39
Mijn gevoel en denken over de toekomst van Moslims en dan met name Jonge Marokkanen in Nederland is nogal gemengd. Meestal is in de geschiedenis altijd gebleken dat in Nederland een polarisatie altijd met een harde sisser afloopt. Nu echter denk ik dat de problemen dusdanig fundamenteel zijn, dat de kloof tussen Marokkanen en andere Nederlanders zo groot is dat bruggen slaan erg moeilijk wordt. Tevens zien we dat dit niet alleen geldt in Nederland, maar haast in heel Europa. Omgekeerd zien we in de islamitische wereld een omgekeerd gebeuren. Daar is de afkeer tegen het westen ook zeer toegenomen, en is de kloof vaak reden tot geweld. Bij de aanslagen in Madrid en Casablanca waren veel Marokkanen betrokken, Theo werd vermoord door een Marokkaan, en in de bekende terreurorg. in West Europa participeren ook veel Marokkanen. De argwaan is dus niet zomaar ontstaan, en ook de houding van veel Marokkanen/moslims op die aanslagen was nou ook niet bepaald hoopgevend voor een goede dialoog. Verder hadden we heftige reaktie op AHA, en de bedreigingen tegen politici die ook vaak van Marokkanen kwam, en de Hofstadgroewp, die ook allemaal Marokkanen kende. Dan nog de straatgterreur in sommige steden ........ Al met al geen kattepis. De onverzettelijke houding van Moslims/Marokkanen t.a.v. kritiek en satire op de islam en zijn stichter staat haaks op de westerse open vrije cultuur. Wat Bos nu wil had de PvdA tien jaar geleden moeten doen, ook het CDA en VVD bleven in gebreke. De problemen die er waren moesten het liefst niet benoemd worden, want dat leek dan veel op racisme. Investeren in de oude wijken van grote steden is nodig, alleen niet genoeg. Als de gemeentelijke overheden de wijken opknappen, wat trouwens in grote delen van die steden ook nu gebeurt, zal ook geselecteert moeten worden op afkomst en inkomen. De problemen zoals ze nu duidelijk zijn, zitten teveel opgepakt in bepaalde wijken. Die moeten dus gespreid worden over de stad, desnoods overhet land als het echt om de hardcore moeilijke mensen gaat.

an3sdej
19-06-2006, 17:42
De houding van Marokkanen t.o.v. homo's en zomers gekleedde vrouwen zal ook echt veranderen moeten, daar dat een zichtbaar teken kan zijn voor de overige Nederlanders een teken zijn om ook echt te naderen.

oeps
19-06-2006, 17:45
Dat zou misschien een mogelijkheid kunnen zijn, maar ik ben niet zo voor globale perikelen. Hou het gewoon hier en investeer in de burgers hier. Palestina-Joodse conflict is niet hetgeen waar het leven de gemiddelde moslim om draait maar aanpassingsproblemen, miscommunicatie, problemen met de opvoeding van kinderen, onbegrip op het gebied van religie etc etc. Het zal een lange weg worden die veel tijd en energie zal vergen, van iedereen, maar op langere termijn plukt men daar alleen maar de vruchten van. Misschien gaan we ooit nog eens naar een normale samenleving toe waar wederzijds respect de boventoon voert en vooroordelen niet meer HET onderwerp van de dag zijn. OK, maar dan moet het echt van twee kanten komen. Moslims moeten ook accepteren dat er homo's door hun buurt lopen, moeten ook niet direct gaan demonsteren als de politie een Marokkaanse tasjesdief in de boeien slaat, moeten hun zonen verbieden om **** te roepen tegen een autochtone vrouw, etc.

Harbi
19-06-2006, 19:08

Stel Wouter Bos of Jan-Peter Balkenende zou op bezoek gaan bij Hamas, in Gaza-Stad, om de samenwerking tussen Nederland en Hamas te bespreken. Dat zou een zeer sterk signaal van begrip voor, en sympathie met moslims zijn. Ik geloof dat die politicus niet meer stuk zou kunnen bij de moslims. Voor mij en talloze anderen zou dat precies het verkeerde signaal zijn... "... Stel Wouter Bos of Jan-Peter Balkenende zou op bezoek gaan bij Hamas, in Gaza-Stad, om de samenwerking tussen Nederland en Hamas te bespreken. Dat zou een zeer sterk signaal van afkeer van, en disrespect naar alle Joden en vreedzame mensen toe zijn. Ik geloof dat die politicus dan wat mij betreft op het schavot mag belanden....... "

Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7 8