Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : Trauma na afbreken zwangerschap

aplat
19-06-2006, 09:02

Trauma na afbreken zwangerschap Uitgegeven: 19 juni 2006 08:46 UTRECHT - Een op de vijf vrouwen die een zwangerschap laten afbreken wegens ernstige afwijkingen heeft daar jaren later nog problemen van. Dat blijkt uit onderzoek van verloskundige Marijke Korenromp, waarop zij woensdag promoveert aan de Universiteit Utrecht. Volgens Korenromp vertonen de vrouwen zeven jaar na de zwangerschapsafbreking nog symptomen van traumatische stress. Bij een op de twintig mannen is dit ook het geval. Het aantal paren dat besluit een zwangerschap te beëindigen omdat hun ongeboren kind een afwijking heeft, neemt toe. Dat houdt verband met het verbeterde prenataal onderzoek, waardoor afwijkingen eerder worden aangetoond. Momenteel breken per jaar ongeveer vijfhonderd vrouwen hun zwangerschap omdat hun kind bijvoorbeeld het syndroom van Down heeft. Als ouders lang hebben getwijfeld over afbreken van de zwangerschap lopen zij meer kans op psychische problemen. Dat geldt ook voor ouders onmiddellijk na de beslissing moeite hebben met de verwerking. De onderzoeker vindt dat deze paren hulp moeten krijgen. http://www.nu.nl/news/757761/83/Trauma_na_afbreken_zwangerschap.html

samira_321
19-06-2006, 10:11
dit heb ik ook een keer op tv gezien dat de ouders er toch wel jaren een trauma aan overhouden, ik vind dat als je een kind wilt je het moet accepteren hoe die is en niet wanneer blijkt dat het kind niet gezond is zeggen hup weg der mee nog een keer proberen:(

aplat
19-06-2006, 10:16
dit heb ik ook een keer op tv gezien dat de ouders er toch wel jaren een trauma aan overhouden, ik vind dat als je een kind wilt je het moet accepteren hoe die is en niet wanneer blijkt dat het kind niet gezond is zeggen hup weg der mee nog een keer proberen:( Men zegt dat niet zo maar. Als je goed gelezen hebt staat er juist dat mensen er lang over wikken en wegen. Maar ook dat kan schuldgevoelens veroorzaken. Wie wil er een ongelukkig kind ?

samira_321
19-06-2006, 10:29
Men zegt dat niet zo maar. Als je goed gelezen hebt staat er juist dat mensen er lang over wikken en wegen. Maar ook dat kan schuldgevoelens veroorzaken. Wie wil er een ongelukkig kind ? ja dat heb ik gelezen de ene denkt er lang over na en de ander wat minder je krijgt op een gegevenmoment hoe dan ook een schuldgevoel ik vind gewoon dat je het kind moet accepteren het is niet aan ons om over een leven te beslissen god heeft t je gegeven en je moet het nemen zoals het is het kind hoeft niet perse ongelukkig te zijn

aplat
19-06-2006, 10:40

ja dat heb ik gelezen de ene denkt er lang over na en de ander wat minder je krijgt op een gegevenmoment hoe dan ook een schuldgevoel ik vind gewoon dat je het kind moet accepteren het is niet aan ons om over een leven te beslissen god heeft t je gegeven en je moet het nemen zoals het is het kind hoeft niet perse ongelukkig te zijn Maar het is wel aan ons (een ouderpaar) of men beslist een kind wel of niet te nemen.

samira_321
19-06-2006, 10:55
Maar het is wel aan ons (een ouderpaar) of men beslist een kind wel of niet te nemen. ik vind dat als het kind al in je buik zit je het niet mag verwijderen heb een keer een filmpje gezien hier op het internet waarin te zien was hoe snel een kind zich ontwikkeld na de 3 of 4e week heeft het al lichaamsdelen als je dat weghaald is het net moord ik denk dat de meeste ouders hun kinderen verwijderen voor hun eigen gemak

aplat
19-06-2006, 11:02
ik vind dat als het kind al in je buik zit je het niet mag verwijderen heb een keer een filmpje gezien hier op het internet waarin te zien was hoe snel een kind zich ontwikkeld na de 3 of 4e week heeft het al lichaamsdelen als je dat weghaald is het net moord ik denk dat de meeste ouders hun kinderen verwijderen voor hun eigen gemak Ik zelf ben het er wel mee eens. Maar ik ben geen vrouw en denk dat de aanstaande moeder toch wel de meeste zeggenschap heeft. Daarbij: Wie moet voor de kosten opdraaien als je bv een kind hebt met een openruggetje of andere erge aandoeningen?

samira_321
19-06-2006, 11:08
Ik zelf ben het er wel mee eens. Maar ik ben geen vrouw en denk dat de aanstaande moeder toch wel de meeste zeggenschap heeft. Daarbij: Wie moet voor de kosten opdraaien als je bv een kind hebt met een openruggetje of andere erge aandoeningen? een gehancicapt kind verdient de zelfde zorg als ieder andere

mardin
19-06-2006, 11:51
Ik ben in principe tegen een abortus, maar nog meer tegen een verbod. Vrouw is baas over eigen buik. (elk alternatief is verschrikkelijk, namelijk iemand anders die daarover beslist) Maar er mag wel meer eerlijke voorlichting komen over wat abortus is, hoe "embryo's" van 20 weken er uit zien en wat de gevolgen zijn, ook emotioneel voor de ouders (vooral moeder).

anjali26
19-06-2006, 12:07
Hier gaat het over een afwijking van een ongeboren kind.. daar kan ik nog ruiterlijk toegeven dat ik het ook misschien zal overwegen..maar ongeboren kind laten weghalen om andere redenen.. :moe: heb verhalen gehoord over vrouwen die het doen, je waggelt er gewoon van..heb totaal geen respect voor zo'n vrouwen.

aplat
19-06-2006, 12:09
een gehancicapt kind verdient de zelfde zorg als ieder andere Ja maar: Het gaat even niet om de zorg. Ik vroeg mij af: wie betaalt dat ? Tegenwoordig moet men erg opletten welke verzekering dat al of niet doet.

samira_321
19-06-2006, 12:13
Ja maar: Het gaat even niet om de zorg. Ik vroeg mij af: wie betaalt dat ? Tegenwoordig moet men erg opletten welke verzekering dat al of niet doet. ik weet niet precies hoe het zit met de verzekeringen maar ik denk dat je een gehandicapte kind toch wel kan verzekeren dit mag geen rede zijn om je kind weg te halen

aplat
19-06-2006, 12:21
Een tijdje geleden was er een reportage over de moslimvrouwen uit Bosnië die verkracht waren door Servische soldaten. Een flink aantal vrouwen raakten hierdoor zwanger. Toch lieten zij géén aborus plegen, en voldroegen het kind. Ik heb groot respect voor deze vrouwen. Zij deden wel onmiddellijk afstand van het kind. Maar zij lieten dat kind niet door een arts vermoorden. In mijn ogen zijn deze vrouwen écht oorlogshelden! Zoveel kracht en moed! En dat bij zo iets afschuwelijks, want erger kan je een vrouw niet aandoen! Dat Allah deze vrouwen mag zegenen, en tot voorbeeld maken voor de rest van de wereld! Want abortus is niet het antwoord op een onvrijwillige zwangerschap! De mannen die dit aangericht hebben ontlopen hun straf toch niet! En wee die mannen die op deze wereld niet geboet hebben voor hun schanddaad! Voor hun is :iblies: Ja ik heb dat gezien. Met groot respect heb ik geluisterd naar die vrouwen. Ongelovelijk.:hadj:

aplat
19-06-2006, 12:29
ik weet niet precies hoe het zit met de verzekeringen maar ik denk dat je een gehandicapte kind toch wel kan verzekeren dit mag geen rede zijn om je kind weg te halen Ik heb een jaar geleden een verslag gemaakt van ondermeer de juridische consequenties. De geleerden zijn het er nog lang niet over eens. Verslag van de tweede onderzoeksmiddag in de reeks Juridisch onderzoek in de schijnwerpers. Op vrijdag 29 oktober 2004 werd door elk van de vijf onderzoeksinstituten van de Faculteit der Rechtsgeleerdheid van de Universiteit van Amsterdam workshops gepresenteerd met aansluitend forumdiscussies onder voorzitterschap van professor mr. J. Peters, decaan van de Faculteit der Rechtsgeleerdheid. ----- Medische wetenschappen Biotechnologie en recht Biotechnologie, als harde bètawetenschap, wordt wel het 'groene goud' genoemd van de 21ste eeuw. Maar de voortschrijdingen in de wetenschap en de technologie in dit vakgebied zullen enorme implicaties betekenen voor de samenleving, de klinische, de sociale en de psychische gevolgen voor het individu. Daarmee is de biotechnologie een interdisciplinaire (multidisciplinaire) wetenschap geworden. In deze workshop kwam een aantal interessante maatschappelijke probleemsituaties rond genetisch testen aan de orde, waarop nog lang geen antwoord mogelijk bleek. De ontwikkelingen op het gebied van de biotechnologie, met name de mogelijkheden van het genetisch testen, medische en genetische diagnostiek, somatische therapie (consequenties voor de persoon) en kiembaantherapie (consequenties voor het nageslacht), hebben tot gevolg dat men zich moet afvragen: Waar liggen de commerciële belangen, mag men een compleet embryo tot onderzoeksobject maken, mag men een toekomstig gehandicapt kind aborteren, of geldt dat alleen voor een stukje embryonaal weefsel? Is dit alles octrooieerbaar? Zo blijkt volgens het Rechtsbeginsel het menselijk lichaam als geheel niet octrooieerbaar is, maar een gedeelte ervan is wel degelijk vatbaar voor octrooieren, mits niet strijdig met de menselijke waardigheid en de openbare orde en zeden. Maar in hoeverre is een dergelijke regelgeving voor elke regio/land dezelfde? Er zijn grote verschillen op dit gebied tussen bijvoorbeeld de Verenigde Staten van Amerika, Europa en daarbinnen weer de landen van de Europese Gemeenschap. Wie trekt (straks) de grens om te bepalen of iemand straks nog aan een medische / genetisch/klinische ingreep geholpen mag worden? Is dit de arts, de rechter, de verzekering, de familie, het nageslacht, het individu? Ethische en rechtsfilosofische kwesties ten aanzien van risico's, menselijke waardighed, Eugenetica, recht op 'het weten', inzage in toekomstperspectieven, en privatisering van kennis, gaan in toenemende mate een rol spelen , met name bij de ziektekosten verzekeringen en het nieuwe zorgstelsel. -

Amakuku
20-06-2006, 01:14

Een tijdje geleden was er een reportage over de moslimvrouwen uit Bosnië die verkracht waren door Servische soldaten. Een flink aantal vrouwen raakten hierdoor zwanger. Toch lieten zij géén aborus plegen, en voldroegen het kind. Ik heb groot respect voor deze vrouwen. Zij deden wel onmiddellijk afstand van het kind. Maar zij lieten dat kind niet door een arts vermoorden. In mijn ogen zijn deze vrouwen écht oorlogshelden! Zoveel kracht en moed! En dat bij zo iets afschuwelijks, want erger kan je een vrouw niet aandoen! Dat Allah deze vrouwen mag zegenen, en tot voorbeeld maken voor de rest van de wereld! Want abortus is niet het antwoord op een onvrijwillige zwangerschap! De mannen die dit aangericht hebben ontlopen hun straf toch niet! En wee die mannen die op deze wereld niet geboet hebben voor hun schanddaad! Voor hun is :iblies: Nou, ik moest er toch niet aan denken om een kind uit te dragen van een man die mij verkracht heeft . Ik zou het zeker laten weghalen. Zou het niet zo kunnen zijn dat deze vrouwen wel abortus wilden laten plegen ,maar het niet konden omdat ze niet over voldoende financiele middelen beschikten?! In Rwanda zijn ook veel meisjes zwanger geraakt van hun verkrachters , en ik denk dat de meesten toch voor een abortus hadden gekozen als ze het geld hadden.