Bekijk originele versie : Ruim honderd miljoen dollar nodig voor hulp aan Palestijnen
06/06 Ruim honderd miljoen dollar nodig voor hulp aan Palestijnen
De hulporganisatie van de Verenigde Naties in de Palestijnse gebieden, UNRWA, heeft vrijdag een dringende oproep gedaan tot donaties. Volgens UNRWA-directeur Peter Hansen is voor het tweede half jaar van 2003 103 miljoen dollar (ongeveer 88 miljoen euro) nodig om de Palestijnen te steunen.
Door de steun krijgen de Palestijnen volgens Hansen ook meer vertrouwen in het vredesproces met Israƫl. "Als de internationale gemeenschap vrede in het gebied wil stimuleren moet zij ook doorgaan met het verlichten van het lijden van de Palestijnen", aldus Hansen.
Voor het eerste half jaar van 2003 had UNRWA donoren gevraagd om 94 miljoen dollar. Daarvan heeft de organisatie uiteindelijk zo'n 40 procent binnengekregen. Daardoor konden veel projecten niet worden uitgevoerd, zei Hansen. UNRWA steunt de ongeveer vier miljoen Palestijnen in de Gazastrook en op de Westoever onder andere met voedselleveranties, huizenbouw en medische voorzieningen.
Hansen waarschuwde dat als het vredesproces resultaat oplevert, dat niet betekent dat de Palestijnen geen hulp meer nodig hebben. "Zelfs als morgen de vrede uitbreekt, kunnen we een lange periode van grote behoeftes van de Palestijnse bevolking tegemoet zien", zei hij. Volgens hem lijkt de humanitaire crisis in de Palestijnse gebieden eerder te verslechteren dan te verbeteren.
GVA.
saida_marokko
07-06-2003, 22:38
Daar begint het denk ik al weer als ze al niet met elkaar willen samenwerken zullen ze denk ik weer in een cirkel terecht komen van geweld en leed.. Ik hoop het niet.. laat ze dit keer maar een keer hun hersens gebruiken.. Zou veel verstandigerzijn van Abbas en van Hamas.. Ik heb het idee dat trotsheid ook een grootdeel hier inspeelt maar goed laten we maar op het beste hopen he.
Origineel gepost door vikker
De reactie van Hamas is cruciaal nu, als zij zich nu gedeisd houden heeft Sharon geen stok meer om te slagen.
Het moet toch eens doordringen dat de mensen vrede willen.
Ik zou er zeker niet kwaad om zijn, ooit moet deze circel van geweld en leed eens doorbroken worden.
Maar zoals je zegt, je weet maar nooit, Hamas heeft reeds aangegeven niet te willlen onderhandelen met Abbas. :rolleyes:
Ik denk echt dat de mensen vrede willen.
Aan Abbas zal het niet liggen, hij lijkt bereid te zijn voor weinig, (te) veel te doen. Jammer dat Sharon onder druk van de extremistische orthodoxen geen leider durft (of wil) te zijn.
De handdruk moest van Abbas komen (als ook de excuses, alsof het leed van de joden door de palestijnen komt) en tijdens zijn speech verviel Sharon weer in de aloude slachtoffersrol. Onder de noemer van "de bestreiding van terreur" werd de gruwelijke bezetting zonder meer vergoeilijkt.
Ik wil graag hoopvol zijn, maar vrees echter voor een Oslo 2....
Danielle2
08-06-2003, 14:41
100 miljoen dollar? Moeten ze bij Arafat wezen, die haalt het precies gepast uit zijn achterzak
Origineel gepost door Danielle2
100 miljoen dollar? Moeten ze bij Arafat wezen, die haalt het precies gepast uit zijn achterzak
Ja he! Of ze kunnen ook heel vriendelijk aan de kolonisten vragen of een klein deel van de inkomsten uit de export vanuit de onderdrukte gebieden naar de palestijnen zelf gaat, zoals het zou horen.
Danielle2
08-06-2003, 19:02
Ja, zou ook kunnen. Maar je verwacht toch in de eerste plaats dat je eigen leider voor je zorgt, en niet de bezettende macht.
Ja, zou ook kunnen. Maar je verwacht toch in de eerste plaats dat je eigen leider voor je zorgt, en niet de bezettende macht.
Haha, kind toch! De isseu is niet dat Arafat corrupte trekjes heeft en tijdens de eerste Intifada door de zionisten werd betaald om het verzet van zijn eigen volk te breken. (toen hoorden we het westen trouwens niet klagen over de "terrorist Arafat")
De isseu is een wrede mensonterende koloniserende apartheidsstaat die ondanks de lessen uit het verleden gedoogd wordt door het westen.
Danielle2
09-06-2003, 12:30
Nou niet gaan zitten zeiken. Deze topic zegt dat er 100 miljoen dollar nodig is voor hulp aan de palestijnen, ik geef gewoon even een handige tip over aan wie ze dat zouden kunnen vragen.
Nou idd! Ik zal hem doorgeven aan de VN vluchtelingenorganisatie....
Danielle2
09-06-2003, 13:08
Prima, dan ga ik morgen wel even met Yasser praten, ik moet toch in Ramallah zijn.
Prima, dan ga ik morgen wel even met Yasser praten, ik moet toch in Ramallah zijn.
Je zult hem in ieder geval niet mislopen, hij zit veilig opgesloten.
Hmm trouwens meid, je kunt de VN dan NOG beter van dienst zijn dan met die geweldige adviezen! Vraag meteen effe aan de zionisten of zij de verschrikkelijke bezetting stoppen zodat de palestijnen hun minimum loontje weer kunnen verdienen...bespaart de VN wellicht weer een paar miljoen ?
Danielle2
09-06-2003, 14:07
Ook een goed plan, ik zal het aan de zionisten doorgeven (zonder sarcasme, want je hebt gelijk als je zegt "verschrikkelijke bezetting"). Maar wat bedoel je met dat minimumloon, bedoel je dat je wilt dat na het oprichten van de palestijnse staat de palestijnen weer in Israel gaan werken en weer het hoogste BNP van de arabische wereld (min oliestaten) gaan verdienen, of bedoel je dat ze dan zelf hun eigen baantjes moeten gaan creeeren om het hoofd boven water te houden, omdat Arafat die 100 miljoen dollar gewoon in zijn zak laat zitten?
Bedankt alvast.
O ik was niet helemaal duidelijk? Ik bedoel dat de palestijnse economie weer onafhankelijk wordt van die van Israel zodat collectieve straffen iets minder catastrofaal zullen zijn. Ik bedoel dat de landbouw die in ieder geval een zekere mate van zelfvoorziening voor de palestijnse bevolking garandeerde weer hersteld kan worden. Ik bedoel inderdaad ook dat de palestijnse werklozen tegen onderbetaling de Israelische economie weer aan kunnen doen trekken. Dat dit loon hoger ligt dan in de gemiddelde arabische dictatuur of in andere derdewereldlanden is totaal irrelevant. De palestijnen hebben zichzelf overigens voor de oprichting van de staat Israel al beter weten te redden dan andere arabieren dus wat is nu eigenlijk je punt. En palestina is Kuwait niet zoals Israel Frankrijk niet is :confused: ....
Ik bedoel dat de watervoorraad die inmiddels voor meer dan 80 % onder Israelische controle staat weer in eigen handen terecht kan komen zodat de miljoenen palestijnen ook schoon water hebben. Ik bedoel dus dat palestijnen hun bronnen ook tot 500 meter mogen uitdiepen zoals de Israelis en niet tot de 100 meter die hun door de zionisten is opgelegd welk inmiddels tot de uitdroging van bronnen in de buurt van de criminele nederzettingen heeft geleid.
Ik bedoel dat het investeringsverbod voor palestijnen in bezet gebied wordt opgeheven en dat er weer banken kunnen ontstaan. Ik bedoel dat de inkomstenbelasting, BTW en wegenbelasting die de palestijnen in bezet gebied moeten afdragen aan Israel niet tegen, maar VOOR de palestijnen wordt gebruikt. Ik bedoel dat de palestijnen groente en fruit uit de bezette gebieden naar europa kunnen exporteren zonder dat er een toeslag over wordt geheven door de apartheidsstaat waardoor concurrentie met Israelische produkten onmogelijk wordt.....
Danielle2
09-06-2003, 15:33
Als je zulke heldere taal spreekt kan ik het alleen maar met je eens zijn.
En eraan toevoegen, dat behalve alle noodzakelijke stappen die jij aanvoert, ik hoop dat Arafat daar bovenop die 100 miljoen dollar uit zijn broekzak bijlapt. Zijn we het dan eens?
Als je zulke heldere taal spreekt kan ik het alleen maar met je eens zijn.
En eraan toevoegen, dat behalve alle noodzakelijke stappen die jij aanvoert, ik hoop dat Arafat daar bovenop die 100 miljoen dollar uit zijn broekzak bijlapt. Zijn we het dan eens?
Ik geef je zeker geen ongelijk.
Marehh, ga je echt naar Ramallah?? :)
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.