Bekijk originele versie : Wij Nederlanders??
:confused:
Oke ik ga ervan uit dat de generatie van nu allemaal ouders hebben die in marokko zijn geboren..:)
Ja je krijgt de taal mee etc..Sommige kunnen beter nederlands dan de andere..zeg maar zonder accent.. :)
Wij kunnen zeg maar nog altijd zeggen ''onze'' ouders zijn in marokko geboren..
Maar wat later?Stel ik ben getrouwd en ik krijg kinderen Insallah en ik zeg eerlijk mijn nederlands is beter dan mijn arabisch.. :( .Zeg maar geen accent etc.
En als we allemaal eerlijk zijn is dat we later wel allemaal met ons partner meer nederlands zullen praten dan arabisch/berbers.. :(
En onze kinderen zullen dat ook overnemen..Worden ze dan niet te vernederlandst?? :confused: :(
ik zou zeggen praat meer arabische thuis dan leer je het ook beter praten :)
Ik ben daar ook nu mee bezig praat alleen Marokkaans thuis :D
Of neem een man uit Marokko , want dan moet je wel Marokkaans praten :D
:hihi:
loeloesch
06-06-2003, 14:52
Origineel gepost door SarahCi
:confused:
Oke ik ga ervan uit dat de generatie van nu allemaal ouders hebben die in marokko zijn geboren..:)
Ja je krijgt de taal mee etc..Sommige kunnen beter nederlands dan de andere..zeg maar zonder accent.. :)
Wij kunnen zeg maar nog altijd zeggen ''onze'' ouders zijn in marokko geboren..
Maar wat later?Stel ik ben getrouwd en ik krijg kinderen Insallah en ik zeg eerlijk mijn nederlands is beter dan mijn arabisch.. :( .Zeg maar geen accent etc.
En als we allemaal eerlijk zijn is dat we later wel allemaal met ons partner meer nederlands zullen praten dan arabisch/berbers.. :(
En onze kinderen zullen dat ook overnemen..Worden ze dan niet te vernederlandst?? :confused: :(
ok het duurde een tijdje voordat ik m helemaal begreep...:hihi:
maar ok, ik ben het compleet met je eens, ik heb een nichtje van 12 jaar die geen woord marokkaans spreekt.. :eek: ..ik vind dat echt niet kunnen...eerst marokkaans dan nederlands...die onderwijs kan me de rug op...:ego:
jamila_zina18
06-06-2003, 14:55
Inderdaad .... als ik nu al kijk maar mijn kleine broertje, hij kan helemaal geen marokkaans praten! dat komt vooral natuurlijk doordat mijn ouders het nu beter spreken dan in de tijd dat ik klein was.. ik vraag me inderdaad af hoe dat zal zijn als ik zelf kinderen heb.. spreek het nederlands namelijk ook accentloos .. ( heb zelfs vaak te horen gekregen dat ik 'kaas' praat, maar goed) maar ik wil Inshallah mijn kinderen op voeden met de marokkaanse taal, ik heb zoiets van t nederlands zullen ze wel op school leren en buiten oppikken als ze met andere kinderen spelen..
moeilijk...
Origineel gepost door Sundous
ik zou zeggen praat meer arabische thuis dan leer je het ook beter praten :)
Ik ben daar ook nu mee bezig praat alleen Marokkaans thuis :D
Of neem een man uit Marokko , want dan moet je wel Marokkaans praten :D
:hihi:
Hmm nee, want als je later met je partner bent weet ik wel zeker dat je meer nederlands gaat praten dan marokaans.. :(
Dus ik kan het nu wel praten doe ik ook.. :)
Maar als ik bij me vriendinnen ben of nichten dan gewoon nederlands..
Origineel gepost door loeloesch
ok het duurde een tijdje voordat ik m helemaal begreep...:hihi:
maar ok, ik ben het compleet met je eens, ik heb een nichtje van 12 jaar die geen woord marokkaans spreekt.. :eek: ..ik vind dat echt niet kunnen...eerst marokkaans dan nederlands...die onderwijs kan me de rug op...:ego:
Ja daarom.. :(
Ze MOETEN gewoon de arabische taal kennen.. :)
Origineel gepost door jamila_zina17
Inderdaad .... als ik nu al kijk maar mijn kleine broertje, hij kan helemaal geen marokkaans praten! dat komt vooral natuurlijk doordat mijn ouders het nu beter spreken dan in de tijd dat ik klein was.. ik vraag me inderdaad af hoe dat zal zijn als ik zelf kinderen heb.. spreek het nederlands namelijk ook accentloos .. ( heb zelfs vaak te horen gekregen dat ik 'kaas' praat, maar goed) maar ik wil Inshallah mijn kinderen op voeden met de marokkaanse taal, ik heb zoiets van t nederlands zullen ze wel op school leren en buiten oppikken als ze met andere kinderen spelen..
moeilijk...
Jep zeker moeilijk.. :(
lovely_mariam
06-06-2003, 15:04
ja heeeel erg is dat hier thuis kan iedereen arabisch praten hamdoelah zelfs mijn jongste zusje van 2,5 praat arabisch en nederlands goed maar ik heb ook een halfzus van bijna 29 jaar die geen arabisch kan spreken dat kwam door me vader en me stiefmoeder beide gingen ze werken en zo kwam ze in de creche als ze naar huis kwam praatte mijn vader nederlands tegen der en nu komt ze bij ons thuis en moeten we allemaal nederlands met haar praten mij moeder praat slecht nederlands en als ze wat tegen haar in het arabisch zegt begrijpt ze het niet (ze begrijpt wel wat maar de meeste woorden niet:()
Origineel gepost door Jorginho
Nee, je woont hier, leeft hier en bent onderdeel van deze maatschappij. Het is ook veel belangrijker dat je kinderen NL praten ipv Arabisch.
En je kunt ze toch tweetalig opvoeden. Taal en cultuur sluiten elkaar niet uit, waarmee ik wil zeggen dat je Nederlands kunt praten en cultureel verder Marokkaans.
Bij mij thui sspraken we NOOIT portugees, maar iedereen vindt mij en mijn zus echte Portugezen. Laatst bij een begrafenis zag ik iemand sinds 10 jaar en die zij dat ik uiterlijk en innerlijk echt niks Nederlands had. Ik ben daar niet trots op noch schaam ik me ervoor, maar het geeft aan dat je je identiteit kunt behouden ook al spreek je accentloos NL..
Ja oke, maar ik zeg ook niet dat je nederlands niet moet kunnen..
Ja dat leren ze op school dat is ook zeker belangrijk aangezien we hier in Nl wonen moeten we ook de taal goed kunnen spreken..
Maar ik wil dat ze hun eigen taal in dit geval arabisch wel behouden.. :)
jamila_zina18
06-06-2003, 15:14
Origineel gepost door Jorginho
Grote denkfout: ze zullen bij een Arabische basis nooit meer zo goed NL kunnen als nederlanders. Daar zijn testen voor die overuidelijk de beperkte woordschat aantonen. Zelfs een Engelse vriend van mij hoorde bij een promotie dat men wist dat ie Engels was, de taalschat. Hij praat zonder accent, maar zijn woordschat is beperkt. Niet zo handig.
Voed ze op in NL als je weet dat je hier woont.
Ik praat accentloos Portugees, maar die woordschat is inderdaad beperkt. Maar ik woon in NL en niet in PT....
Tja.. zoals ik al zei 'moeilijk'.. de reden dat ik me kinderen graag goed marokkaans wil zien praten is dat als ik kijk naar mijn broertje, die vrijwel helemaal in het nederlands is opgevoed.. hij geen woord marokkaans kan! voor ons marokkanen is de taal erg belangrijk denk alleen al aan de vakanties en wie weet gaan we later wel terug naar marokko? who knows? zelf ben ik met de marokkaanse taal opgevoed en ik moet je zeggen; ben er niet slechter nederlands door gaan spreken.. ik denk gewoon wel dat t ligt aan de omgeving waarin je bent opgegroeid.. ik zelf heb alleen nederlandse vrienden gehad waardoor ik de taal gewoon accentloos ben kunnen spreken.. anders is t denk ik wanneer je in een grote stad woont of in ieder geval in een omgeving waarin het nederlands ook al niet veel wordt gesproken..
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.