Bekijk originele versie : Zijn islamitische studentenverenigingen noodzakelijk?
Billalthefirst
05-06-2003, 15:45
Het aantal islamitische studentenverenigingen in Nederland is de afgelopen tien jaar explosief gegroeid (vooral meisjes, tekia af). Hiermee is ook het aantal islamitische studentenverenigingen in aantal gegroeid (logisch). Mijn vraag is in hoeverre dir ook echt noodzakelijk is.
Het geloof krijg je toch van huis uit mee en anders in de moskee? Is een studentenvereniging hier wel voor bedoeld?
Of herkennen moslims zich niet in de reguliere (witte) studentenverenigingen? Worden deze teveel met alcohol en vrouwen/mannen geassociƫrd?
En wanneer je eenmaal kiest voor een islm. stud. ver. in hoeverre is dit eigenlijk van belang? Denk aan netwerk, sociale contacten, nazorg bij het zoeken naar een baan en wordt dit ook verwezenlijkt?
Vanavond gaat de uitzending van de Nederlandse Moslim Omroep hierover. Nee, niet op TV, maar op de radio op 747 AM van 2100-2200 uur Live. Jij kunt ook reageren op de uitzending door te bellen naar het gratis nummer 0800-1444
groetjes,
Asalaam Alaykum
Billal Jaber :giechel:
Naar mijn mening is noodzakelijk een te groot woord hiervoor. Ik zou het graag willen vervangen door 'wenselijk'.
We leven nog steeds in een verzuilde maatschappij, en de islam is pas echt geintegreerd in dit land, wanneer onze islamitische zuil compleet is. Wat dat betreft is de toevoeging van studentenvereniging in mijn ogen een positieve ontwikkeling.
De sterke stroming onder autochtone Nederlanders, die zich hiertegen verzet, wordt aangewakkerd vanuit de reeds bestaande zuiltjes, die juist de integratie van de Islam in Nederland proberen te voorkomen.
Hiermee wil ik geenszins aangeven, dat alle Islamitische studenten zich bij een Islamitische studentenvereniging moeten aansluiten. Wel denk ik, dat het een groot voordeel is, als de mogelijkheid op zijn minst bestaat. Om deze reden moedig ik de oprichting van zulke verenigingen aan.
freemale
05-06-2003, 16:09
Het is een groot voordeel om bij een studentenvereniging te gaan en niet zozeer een islamitische.
Voor de rest denk ik dat het meer voor sociale contacten prettig is. Voor netwerk en toekomstgericht bezig zijn kun je beter bij een gewone.
Origineel gepost door freemale
Het is een groot voordeel om bij een studentenvereniging te gaan en niet zozeer een islamitische.
Voor de rest denk ik dat het meer voor sociale contacten prettig is. Voor netwerk en toekomstgericht bezig zijn kun je beter bij een gewone.
wie zegt dat dat bij een islamitische niet zo is. Het is een studentenvereniging hallo. Het onderscheid zich alleen in de grondslag en niet meer. Dat een gewonen beter is dan een islamitische dat verklaar je zo even zonder feiten niks.
freemale
05-06-2003, 16:27
Origineel gepost door misantazaghin
wie zegt dat dat bij een islamitische niet zo is. Het is een studentenvereniging hallo. Het onderscheid zich alleen in de grondslag en niet meer. Dat een gewonen beter is dan een islamitische dat verklaar je zo even zonder feiten niks.
Ik ken zelf heel veel mensen die bij een vereniging zitten ook islamitische en niet- islamitische. Ik zie zelf ook wel dat er een duidelijk onderscheid is in de carriere.
Veel bedrijven hechten er waarden aan als je bij een vereniging zit maar daarmee bedoelen ze NIET een islamitische.
Headhunterbedrijven kijken altijd naar cv over bij welk vereniging je hebt gezeten. Er is gewoon een verschil tussen verenigingen.
Als je bij ABN wilt werken hebben zij de voorkeur dat je een jaar buitenlandstage hebt gelopen en bij een vereniging hebt gezeten.
Bij een islamitische vereniging ontwikkel je geen competenties die bedrijven willen zien. Al simpel: ontgroening.
Ik ken zelf heel veel mensen die bij een vereniging zitten ook islamitische en niet- islamitische. Ik zie zelf ook wel dat er een duidelijk onderscheid is in de carriere.
Veel bedrijven hechten er waarden aan als je bij een vereniging zit maar daarmee bedoelen ze NIET een islamitische.
dat vind ik vreemd het meeste van de studenten zijn geen lid van een studentenvereniging, wat versta jij onder een studentenvereniging eigenlijk??
Headhunterbedrijven kijken altijd naar cv over bij welk vereniging je hebt gezeten. Er is gewoon een verschil tussen verenigingen.
Als je bij ABN wilt werken hebben zij de voorkeur dat je een jaar buitenlandstage hebt gelopen en bij een vereniging hebt gezeten.
En dat hangt af van je vereniging nogmaals de meeste zitten niet bij een vereniging.
Bij een islamitische vereniging ontwikkel je geen competenties die bedrijven willen zien. Al simpel: ontgroening.
wat voor competenties?
......We leven nog steeds in een verzuilde maatschappij,....
Niet meer v.w.b. religie hoor. Misschien wel meer v.w.b. 'sociale klasse'. Ik heb de hele ontzuiling meegemaakt, en hoop eigenlijk dat die totaal doorzet.
Ja, ik weet dat het beter uitkomt om te doen alsof de maatschappij werkelijk ontzuild is, hetgeen zeker niet het geval is, hoewel de zuilen wel iets zijn geshuffled, en in het algemeen een breder maatschappelijk draagvlak hebben.
Nee hoor, de maatschappij is verzuild genoeg om, als je serieus mee wil doen, en dus integreren, op te komen voor een eigen zuil.
Docjaz, geef eens steekhoudende argumenten voor jouw stelling van die zware verzuiling van de huidige maatschappij in Nederland? En in Europa??
arrashied
06-06-2003, 00:58
jij weer hoor...
Het ligt aan de inhoud van de studenten vereniging. Persoonlijk vind ik islamitische verenigingen inhoudelijker t.o.v. verenigingen om mij heen.
Deze verenigingen kunnen alleen bieravonden organiseren, zuipen en feesten organiseren...eens in de jaar een kleine lezing of een wervingsactie.
Dit zie ik bij een Islamitische vereniging niet zo snel terug. Deze houden zich voornamelijk bezig met het verspreiding van kennis en hebben (volgens mij) een bijdrage aan de positieve bloei van Islam in Nederland.
De informatie die ze al bijvoorbeeld verschaffen is meestal altijd te bezoeken of je moslim bent of niet. Dus het heeft ook nog een functie, om onze mede-landers op de hoogte te brengen (voor diegenen die geinteresseerd zijn)
freemale
10-06-2003, 09:38
Origineel gepost door misantazaghin
dat vind ik vreemd het meeste van de studenten zijn geen lid van een studentenvereniging, wat versta jij onder een studentenvereniging eigenlijk??
En dat hangt af van je vereniging nogmaals de meeste zitten niet bij een vereniging.
wat voor competenties?
Dat de meeste niet bij een vereniging zit wil toch niet zeggen dat het vreemd is dat ik er veel ken? Ik ben danwel niet lid maar ik kom geregeld op een niet- islamitische studentenvereniging en van de islamitische studentenverenigingen heb ik er geen een gezien die verschillende commisies heeft (tenzij kookcommisie tijdens ramadan, en je weet.. bedrijven zitten daar niet op te wachten)..
Wel eens een islamitische vereniging gezien die bijv bedrijvendagen organiseert of in een overkoepelende orgaan zitten?
Misschien de lui die in het bestuur van zo'n islamitische vereniging maar de andere leden hebben echt geen voorsprong op niet-leden.
Je kunt best met mij in discussie gaan maar de selectie en de cijfers liegen er niet om.
Het is een feit dat je sneller aan de bak komt als je bij een vereniging hebt gezeten en een bestuurlijke functie hebt gehad helemaal. Weet hoeveel commisies er gemiddeld in een studentenvereniging zit? Stuk of 15.
Dat soort competenties.
freemale
10-06-2003, 09:41
Origineel gepost door arrashied
jij weer hoor...
Het ligt aan de inhoud van de studenten vereniging. Persoonlijk vind ik islamitische verenigingen inhoudelijker t.o.v. verenigingen om mij heen.
Deze verenigingen kunnen alleen bieravonden organiseren, zuipen en feesten organiseren...eens in de jaar een kleine lezing of een wervingsactie.
Dit zie ik bij een Islamitische vereniging niet zo snel terug. Deze houden zich voornamelijk bezig met het verspreiding van kennis en hebben (volgens mij) een bijdrage aan de positieve bloei van Islam in Nederland.
De informatie die ze al bijvoorbeeld verschaffen is meestal altijd te bezoeken of je moslim bent of niet. Dus het heeft ook nog een functie, om onze mede-landers op de hoogte te brengen (voor diegenen die geinteresseerd zijn)
Positieve bloei van Islam? Denk je dat bedrijven zitten te wachten op dat soort kennis? Of je het leuk vind of niet... bedrijven hebben liever dat je hebt lopen zuipen op feesten dan elke week naar een islamitische lezing gaat.
En trouwens, echt onzin dat er alleen maar gezopen wordt. Uitweraard gaat een vereniging voornamelijk om gezelligheid maar je kunt er wel veel ervaring opdoen met name als je in een dispuut gaat e.d.
Deze houden zich voornamelijk bezig met het verspreiding van kennis en hebben (volgens mij) een bijdrage aan de positieve bloei van Islam in Nederland.
En dat allemaal door het mooie democratische systeem in Nederland waarvoor wij in de zestiger en zeventiger jaren voor geknokt hebben. Moslims kunnen zich hier nog beter ontwikkelen dan in landen waar hun ouders oorspronkelijk vandaan komen!!!!! :p
arrashied
10-06-2003, 13:58
Doe jij maar wat bedrijfjes willen...dan ga ik ondertussen verder met leven...
Gr. Rash
Positieve bloei van Islam? Denk je dat bedrijven zitten te wachten op dat soort kennis? Of je het leuk vind of niet... bedrijven hebben liever dat je hebt lopen zuipen op feesten dan elke week naar een islamitische lezing gaat.
En trouwens, echt onzin dat er alleen maar gezopen wordt. Uitweraard gaat een vereniging voornamelijk om gezelligheid maar je kunt er wel veel ervaring opdoen met name als je in een dispuut gaat e.d.
Origineel gepost door an3sdej
En dat allemaal door het mooie democratische systeem in Nederland waarvoor wij in de zestiger en zeventiger jaren voor geknokt hebben. Moslims kunnen zich hier nog beter ontwikkelen dan in landen waar hun ouders oorspronkelijk vandaan komen!!!!! :p
Jahhh duhhhhhh,
anders was ik daar toch wel gebleven :D:D
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.