shirien85
05-06-2003, 11:30
Echt een prachtig verhaal... neem er de tijd voor om het te lezen het is echt de moeite waard... >De vier vrouwen........... >Er was eens een rijke handelaar die vier vrouwen had . Hij hield het meest >van zijn vierde vrouw,hij versierde haar met weelderige kleren en >behandelde haar als een delicatesse. Hij zorgde heel goed voor haar en gaf >haar het beste van het beste. > >Hij hield ook erg veel van zijn derde vrouw. Hij was erg trots op haar en >wilde altijd met haar pronken.Echter, de handelaar was erg bang dat ze weg >zou lopen met een ander man. > >Hij hield ook van zijn tweede vrouw.Ze was een hele attente persoon,altijd >geduldig en in feite was ze de vertrouwelinge van de handelaar. Wanneer de >handelaar problemen had,wendde hij zich altijd tot zijn tweede vrouw en ze >hielp hem altijd en steunde hem door de moeilijke tijden heen. > >Nu,de handelaars eerste vrouw was een hele loyale partner en had veel >bijgedragen aan het behouden van zijn gezondheid en zaken,en zorgde ook nog >voor het huishouden. De handelaar echter,hield niet van zijn eerste vrouw >en hoewel ze zielsveel van hem hield,schonk hij haar nauwelijks aandacht. > >Op een dag werd de handelaar ziek.Niet lang daarna wist hij dat hij gauw >zou sterven. Hij dacht aan zijn luxueus leven en hij zei in zichzelf :"Nu >heb ik vier vrouwen bij me,maar wanneer ik sterf zal ik alleen >achterblijven.Wat zal ik eenzaam zijn !" Zodoende vroeg hij aan zijn vierde >vrouw : "Ik hield van jou het meest ,ik gaf jou de mooiste kleren cadeau en >ik overstelpte je met de grootste zorg.Nu dat ik doodga ,zou je me willen >volgen en me gezelschap brengen ?" > >"Geen sprake van !"antwoordde de vierde vrouw en ze liep weg zonder een >woord.Het antwoord sneed scherp door het hart van de handelaar. > >De verdrietige handelaar vroeg het dan aan zijn derde vrouw :"Ik heb mijn >hele leven lang veel van jou gehouden.Nu dat ik doodga ,zou je mij willen >volgen en me gezelschap houden ?" > >"Nee !" antwoordde de derde vrouw. "Het leven hier is goed.Wanneer je >sterft ,ga ik hertrouwen". > >Het hart van de handelaar bezweek en werd koud. > >Dan vroeg hij aan zijn tweede vrouw :"Ik wendde me altijd tot jou voor hulp >en je hebt me altijd geholpen.Nu heb ik weer je hulp nodig.Wanneer ik >doodga ,wil je me volgen om me gezelschap te brengen ?" > >"Het spijt me ,maar deze keer kan ik jou niet helpen."antwoorde de tweede >vrouw."Ik kan op z'n minst je naar je graf uitgeleide doen." > >Pagina 2 van 2 > >Het antwoord kwam als een bliksemschicht en de handelaar was ontzet. > >Toen riep een stem :"Ik zal met je mee gaan.Ik zal je overal volgen." > >De handelaar keek op en daar zag hij zijn eerste vrouw.Ze was zo dun ,het >leek bijna dat ze aan ondervoeding leed.Diep bedroefd zei de handelaar :"Ik >had beter voor je moeten zorgen toen ik nog kon !" > >We hebben allemaal vier vrouwen. De vierde vrouw is ons lichaam.Hoe hard we >ook ons best en moeite doen erin te slagen om er goed uit te zien ,het zal >ons verlaten wanneer we doodgaan. > >Onze derde vrouw zijn onze bezittingen ,onze status en onze rijkdom.Wanneer >we sterven gaan ze allemaal naar anderen. > >De tweede vrouw is onze familie en onze vrienden.Hoe nabij ons ze ook zijn >geweest,dichtbij dan het graf kunnen zij niet met ons blijven. > >De eerste vrouw is in feite onze ziel ,vaak verwaarloost in ons streven >naar materiƫle rijkdom en lichtzinnig plezier.Het is werkelijk het enige >dat ons volgt waarheen we ook gaan . Misschien is het een goede idee om het >nu te koesteren en het te versterken ,dan te wachten tot we in onze >sterfbed liggen te klagen.