Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : Terug naar de kostschool

Miss_Naks
03-06-2006, 07:01

HILVERSUM - RTL5 komt dit najaar met een tv-experiment waarin een groep 16- tot 17-jarige pubers wordt opgesloten in een ouderwetse kostschool. In Dat Zal Ze Leren worden 24 leerlingen radicaal teruggeplaatst in de jaren vijftig en worden ze een maand onderworpen aan strenge leraren die nog nooit van inspraak hebben gehoord. Alles in het internaat wordt aangepast aan de periode van kort na de Tweede Wereldoorlog: de maaltijden, de tijdsbestedingen en het schooluniform. De leerlingen krijgen zelfs verplicht het typische bloempotkapsel uit die tijd aangemeten. Mobiele telefoons, mp3-spelers en gameboys moeten worden ingeleverd. Tv, internet, MSN, hiphop- en housemuziek zijn verboden. Er wordt niet geslagen, maar strafwerk en in de hoek staan is heel normaal. ,,Het is een interessant experiment,’’ zegt RTL5-programmadirecteur Erland Galjaard. ,,Het programma laat zien wat er met de huidige Breezer-generatie gebeurt als je haar terug in de tijd plaatst. Kunnen deze jongens en meisjes het onderwijssysteem aan waarmee hun ouders opgroeiden?’’ Pedagoog Peter Cuyvers, die verscheidene boeken schreef over opvoeden en gezinnen, vindt het programma ronduit gevaarlijk. ,,Zo’n kostschool is toch een totalitaire omgeving, waarin je tot op zekere hoogte wordt gehersenspoeld. Daarbinnen gelden heel andere regels.’’ Toch pleit hij niet voor een verbod. ,,De deelnemers doen vrijwillig mee en ik ben voor die vrije keus. Maar moreel aanvaardbaar vind ik het niet.’’ Galjaard van RTL ziet het programma, dat werd bedacht in Engeland en ook was te zien in Duitsland en Frankrijk, als ‘een spannend avontuur’ voor de deelnemers. ,,Ik denk dat het in Nederland veel indruk zal maken omdat we hier zo’n vrij schoolsysteem hebben.’’ bron (http://www.ad.nl/binnenland/article380784.ece)

Miss_Naks
03-06-2006, 07:02
Zou jij je zoon of dochter naar de kostschool sturen ?

miss_ikke
03-06-2006, 10:05
Never ...

dirkboy
03-06-2006, 13:15
ik wel.

LesDennis
03-06-2006, 13:19

Doet me enigzins aan Das Experiment (http://www.imdb.com/title/tt0250258/) denken.

tonk
03-06-2006, 14:27
Ik raad de deelnemers aan om de Pitty-serie van Enid Blyton te lezen als voorbereiding. :hihi:

Mister1979
03-06-2006, 14:29
Op vele kostscholen vind misbruik van kinderen plaats. Ooit film Sleepers gezien?

miss_ikke
04-06-2006, 15:50
das een filmm.. :moe: maar ik zou sowieso mijn kinderen daar niet naar toe sturen...!

kurosaki
04-06-2006, 16:05
HILVERSUM - RTL5 komt dit najaar met een tv-experiment waarin een groep 16- tot 17-jarige pubers wordt opgesloten in een ouderwetse kostschool. In Dat Zal Ze Leren worden 24 leerlingen radicaal teruggeplaatst in de jaren vijftig en worden ze een maand onderworpen aan strenge leraren die nog nooit van inspraak hebben gehoord. Alles in het internaat wordt aangepast aan de periode van kort na de Tweede Wereldoorlog: de maaltijden, de tijdsbestedingen en het schooluniform. De leerlingen krijgen zelfs verplicht het typische bloempotkapsel uit die tijd aangemeten. Mobiele telefoons, mp3-spelers en gameboys moeten worden ingeleverd. Tv, internet, MSN, hiphop- en housemuziek zijn verboden. Er wordt niet geslagen, maar strafwerk en in de hoek staan is heel normaal. ,,Het is een interessant experiment,’’ zegt RTL5-programmadirecteur Erland Galjaard. ,,Het programma laat zien wat er met de huidige Breezer-generatie gebeurt als je haar terug in de tijd plaatst. Kunnen deze jongens en meisjes het onderwijssysteem aan waarmee hun ouders opgroeiden?’’ Pedagoog Peter Cuyvers, die verscheidene boeken schreef over opvoeden en gezinnen, vindt het programma ronduit gevaarlijk. ,,Zo’n kostschool is toch een totalitaire omgeving, waarin je tot op zekere hoogte wordt gehersenspoeld. Daarbinnen gelden heel andere regels.’’ Toch pleit hij niet voor een verbod. ,,De deelnemers doen vrijwillig mee en ik ben voor die vrije keus. Maar moreel aanvaardbaar vind ik het niet.’’ Galjaard van RTL ziet het programma, dat werd bedacht in Engeland en ook was te zien in Duitsland en Frankrijk, als ‘een spannend avontuur’ voor de deelnemers. ,,Ik denk dat het in Nederland veel indruk zal maken omdat we hier zo’n vrij schoolsysteem hebben.’’ bron (http://www.ad.nl/binnenland/article380784.ece) :goedzo: :banana: :goedzo:

a.damse
04-06-2006, 16:41
,,Het is een interessant experiment,’’ zegt RTL5-programmadirecteur Erland Galjaard. ,,Het programma laat zien wat er met de huidige Breezer-generatie gebeurt als je haar terug in de tijd plaatst. Kunnen deze jongens en meisjes het onderwijssysteem aan waarmee hun ouders opgroeiden?’’ Eerder de tijd van hun grootouders. Bovendien ging nagenoeg niemand in Nederland naar een kostschool.

Cheema
04-06-2006, 21:11
Voor sommige jongeren is er geen andere optie dan naar een kostschool moeten. Je kan beter je kind een jaar of 2 naar een kostschool sturen en hem/haar een goede opvoeding mee geven dan dat je zoon/dochter later een heel slecht pad opgaat. Zoe zie ik dat