Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : De positie van de islamitische vrouw

Pagina's : [1] 2

S1J
02-06-2003, 19:41

In Nigeria heeft het Hooggerechtshof de ter doodveroordeling van Amina bevestigd. De reden - overspel. Zij is veroordeeld om tot aan de hals te worden ingegraven en te worden gestenigd, tenzij het belang van deze veroordeling de Nigeriaanse overheid aan het denken zet. Tot nu toe heeft deze overheid de steniging met een maand uitgesteld omdat Amina haar zoontje borstvoeding geeft. Via een handtekencampagne zoals deze zijn wij erin geslaagd het leven te redden van een andere vrouw die in een gelijksoortige situatie verkeerde. (Safiya was moeder geworden alhoewel ze uit de echt gescheiden was en moest daarom gestenigd worden). Er is geen tijd te verliezen! Aarzel niet, handel! Amnesty International vraagt steun! Surf dus even op http://www.amnesty.nl/shariapetitie.shtml en onderteken de petitie. Er zouden dit keer minder handtekeningen verzameld zijn .... doen dus! Verspreid dit bericht zoveel mogelijk. Denk vooral niet dat een actie als deze nutteloos is, het leven van een andere vrouw werd erdoor gered. Verstuur dit bericht misschien vooral aan personen die dergelijk onrecht verwerpen of tegen de doodstraf gekant zijn. Het duurt nog geen minuut en het helpt.

miriammetje
02-06-2003, 21:14
luister....het is heel erg...maar zo hoort het eigelijkwel......kijk ik weet niet of jij moslim bent....maar in de qu'raan en sounah is dit de straf voor overspel...als iedereen zich zou houden aan die regels zou de wereld er beter uitzien...die vrouwe wist wat ze deed als je weet dat j ede kans heb op de doodstraf dan ga ook miet met iemsnd na bed.... ik wilde j eniet beledigen dit was mijn meing miriam

Nadiaavecclasse
03-06-2003, 14:25
Origineel gepost door miriammetje luister....het is heel erg...maar zo hoort het eigelijkwel......kijk ik weet niet of jij moslim bent....maar in de qu'raan en sounah is dit de straf voor overspel...als iedereen zich zou houden aan die regels zou de wereld er beter uitzien...die vrouwe wist wat ze deed als je weet dat j ede kans heb op de doodstraf dan ga ook miet met iemsnd na bed.... ik wilde j eniet beledigen dit was mijn meing miriam selem zuster om te beginnen wil ik je niet dissen of zo dus vat mijn bericht niet verkeerd op maar wat jij zij over de islam klopt niet, ik heb gister nog soera nour gelezen uit de koran en daar stond duidelijk in dat er niet met de doodstraf gehandeld wordt. de dood regelt Allah swt alleen dat ligt niet in onze handen!!!!!!!!! :kwaad: de straf voor overspel is 100 geselslagen (vers 2) en er moeten 4 getuigen zijn die het bevestigen. en ze mag alleen met een man trouwen die ook overspel heeft gepleegd of die veel goden dienaars zijn (vers 3)en het zelfde geld voor mannen die overspel plegen de islam maakt hier geen onderschijd in. let er dus voortaan op als je iets zegt en het niet zeker weet want misverstanden hierover zijn gevaarlijk zuster. moge Allah swt ons voor het kwade behoeden .......amien ps ik vind die handtekeningen actie heel goed moge Allah swt onrechtechtvaardigheid uit de wereld helpen en de boosdoeners hiervoor straffen mits zij berouw tonen amien

Nadiaavecclasse
06-06-2003, 16:30
Origineel gepost door Iznogoedh Honderd geselslagen? Je wil haar zeker dood hebben want het komt daar wel zo'n beetje op neer. Lijfstraffen zijn uit de tijd en wie ze wil toepassen is een barbaar of een domkop en heeft geen recht om in een beschaafde, humane maatschappij rond te lopen. Iznogoedh kijk IK hebhet niet verzonnen hoor ! dit is wat letterlijk in de Koran stond ik heb niet gezegt of ik er mee eens ben of niet maar wat er gezegt werd dat er in de koran stond dat die vrouw vermoord moest worden was fout. vandaar mijn reactie . natuurlijk weet ik dat zulke lijfstraffen niet meer van toepassing MOETEN deze tijd maar de dood dan wel? alsof het in mijn handen ligt! :( ik ben zowiezo tegen elke soort van geweld dus ik hoop dat je begrijpt dat je mijn bericht verkeerd geinterpreteerd hebt):rolleyes: ik heb er trouwens ook bijgezegt dat ik zon handtekening actie heel goed vind dus hoe kom jij mij dan vertellen dat ik die vrouw dood wil :kwaad: dat is iets wat in Allahs swt handen ligt....alsof ik haar mekteb kan bepalen? ! :rolleyes: dit is waar mijn bericht op neer komt als je het goed leest! :rolleyes: thallay moge Allah swt onze zonden vergeven ...........amien

K_Prone
06-06-2003, 17:01

'Afhakken ledematen straf voor terroristen' Door onze redacteur Ahmet Olgun De koran komt regelmatig in het nieuws. Sommige extremistische moslims rechtvaardigen er hun strijd tegen het Westen mee. Uitspraken over homoseksualiteit worden erop gebaseerd. Maar wat staat er eigenlijk in het heilige boek over bijvoorbeeld het gebruik van geweld, of over de verhouding tussen man en vrouw? En hoe moeten de verzen anno 2001 worden geïnterpreteerd? Vooraanstaande islamitische voorgangers in Nederland geven tekst en uitleg. Vandaag Soera 5 vers 33, over de bepaling van de strafmaat. ROTTERDAM, 11 OKT. Lijfstraffen in islamitische landen als Iran en Soedan roepen verontwaardiging op in het Westen. Die landen baseren hun strafbeleid op de sharia, de islamitische wetgeving. Een van de verzen die de lijfstraffen behandelen is Soera 5 vers 33: Voorwaar, de vergelding van degenen die oorlog voeren tegen Allah en zijn Boodschapper en (die) naar het zaaien van verderf op aarde streven, is dat zij gedood worden, of gekruisigd worden, of het afhouwen van handen en voeten aan tegenovergestelde kanten, of dat zij uit het land verbannen worden. Dat is voor hen een vernedering op de wereld en voor hen is er in het Hiernamaals een geweldige bestraffing. (De vertaling van het vers is overgenomen uit de derde druk van De Edele Koran, uitgegeven door Islamitisch Cultureel Centrum Nederland.) We vragen uitleg van het vers aan Abdulwahid van Bommel, publicist en geestelijk verzorger in Medisch Centrum Haaglanden, aan Arslan Karagül, voorzitter van de Raad van Moskeeën en geestelijk verzorger, aan de Marokkaanse imam Marzouk Aulad en aan Abdullah Haselhoef, imam in Den Haag en Rotterdam. Van Bommel: ,,De koran geeft aan dat er twee soorten verzen bestaan: Moh-kamât en Motasjabihât (onoverdrachtelijke en zinnebeeldige) verzen (Soera 3 vers 7). Om tot een zuivere uitleg te komen, is de koranwetenschap ontstaan, die zich onder andere bezighoudt met de precieze chronologie van de openbaringen, taalkundige betekenissen, historische context en de mate waarin een bepaald vers, meer dan enig ander op hetzelfde gebied, canonieke waarde heeft. De koran beschrijft ook condities waaronder verzen elkaar, soms tijdelijk, opheffen, en daarmee in of uit het vriesvak worden gelegd of gehaald.'' ,,Dit vers is duidelijk tijdgebonden en heeft betrekking op de verwilderde samenleving in het Arabische schiereiland ten tijde van de openbaring. In Soedan, waar ze de pretentie hebben het meest islamitisch te zijn, heeft de oud-president dit vers in werking gesteld als wet om het volk te laten zien hoe islamitisch hij was. Hij is uiteindelijk toch afgezet. Zoals de Afghaanse jurist Kemali in zijn boek `Principes van de islamitische jurisprudentie' ook schrijft, is slechts 9 procent van het totale aantal verzen nog steeds geldig. Dat oliedomme Talibaan totaal zonder enige opleiding islamitisch proberen te zijn door erg streng op te treden, heeft niets met de islam te maken. Dit vers is duidelijk aan tijd en plaats gebonden en is daarom in de ijskast beland. Maar als die situatie van toen zich voordoet in de vorm van een totale chaos, zou dit vers weer geldig kunnen worden.'' Karagül: ,,Het algemene doel van de islam is rechtvaardigheid. De samenleving van nu is heel anders dan toen. Het afhakken van ledematen past niet in de samenleving waarin we leven. Aanslagen op islamitische doelen zoals moskeeën en scholen zijn slechts aanvallen op panden en niet gericht tegen Allah of tegen de islam en mogen derhalve ook niet met geweld worden vergolden. Dit democratische systeem heeft zijn apparaten om de daders aan te pakken en te vervolgen. De koude-oorlogsverklaring van Pim Fortuyn tegen de islam is symbolisch. Hij roept niet op om de wapens op te nemen tegen moslims. Hij wil een discussie starten en dat is zijn goed recht. De islam is geen bedreiging voor het Westen, maar een verrijking. Misdragingen van jongeren jegens badgasten bijvoorbeeld zijn onethisch, meer niet. Daar moeten de aangewezen autoriteiten tegen optreden. De Middeleeuwen waren donkere eeuwen voor het christendom, maar voor de islam was die periode er een van verlichting. Toen profiteerden ze van ons, nu kunnen wij van hen leren. Zie het meer als een soort handel in beschaving.'' Aulad: ,,Deze straffen zijn niet rechtsgeldig. Ze mogen niet worden uitgevoerd, omdat de islamitische staat nooit heeft bestaan en nu ook niet bestaat. Daarom kan er geen sprake zijn van een aanval op de islam, op Allah of zijn boodschapper. Als wij een kalifaat zouden hebben, zou het aan de kalief zijn om te bepalen of deze vormen van straffen toegepast worden of niet. Het is ondenkbaar dat de islamitische straffen in Nederland worden ingevoerd. Nederland hoort niet bij de islamitische wereld.'' Haselhoef: ,,Dit zou de passende straf zijn voor de terroristen achter de aanslagen op de Verenigde Staten. Wreed? Nee, wreed is dat we een miljoen zaken moeten laten lopen, omdat de politie en justitie niet de capaciteit hebben misdadigers op te sporen en ze te bestraffen. Het westerse rechtssysteem is ook niet altijd eerlijk. Hier zitten officieren van justitie en advocaten tussen de dader en het slachtoffer. In een islamitische rechtbank worden die direct met elkaar geconfronteerd. Als het slachtoffer of de nabestaanden vergevingsgezind zijn, kan de dader vrijuit gaan. Maar als de nabestaanden een straf willen, en het delict is ernstig genoeg zoals moord, dan kan een islamitische rechter een doodvonnis vellen. Het voordeel van de confrontatie is ook dat de dader moet zien wat hij heeft aangericht. En de hoop is dat hij bij vergeving niet in herhaling valt. Bij fietsendieven en georganiseerde kleine criminaliteit in groepsverband zou verbanning een geschiktere straf zijn, naar het platteland bijvoorbeeld. De impact van diefstal op de samenleving is immers groot. Het veroorzaakt gevoelens van onveiligheid. Handen amputeren wegens het stelen van een fiets lijkt me ver gaan, maar als iemand een Mercedes steelt waarvoor de eigenaar tien jaar heeft gewerkt en de eigenaar wenst de dief niet te vergeven, dan zou een hand afgezet kunnen worden. Afzetten van handen en voeten lijkt me persoonlijk afschuwelijk. Of de sharia in Nederland moet worden ingevoerd? Nee, de sharia kun je alleen invoeren als alle mensen in het land moslims zijn. Zoiets moet je trouwens ook invoeren als de meerderheid er achter staat.''

Nadiaavecclasse
07-06-2003, 13:25
me3lisch is geen probleem miscommunicatie dan thalla

Lady_moi
07-06-2003, 14:33
al word ze niet op aarde gestrafd haar straf komt dan wel later.. :rolleyes:

Danae
07-06-2003, 15:31
Nawera en Nadiaavecclasse Gewoon even een vraagje aan jullie: Zijn jullie tegen de Shariah?

Nadiaavecclasse
10-06-2003, 21:56
Origineel gepost door Danae Nawera en Nadiaavecclasse Gewoon even een vraagje aan jullie: Zijn jullie tegen de Shariah? selem3liekoem nee ik ben daar niet tegen ik sta achter het woord van Allah swt al is het wel zo dat sommige dingen die in de koran staan niet echt meer van deze tijd zijn (zoals de straf op vreemd gaan) maar dan nog vind ik dat ik niet het recht heb hier tegen in te gaan, daarbij is de koran natuurlijk altijd toe te passen toen en nu ook gewoon interpreteren op de tijd waar in je leeft ....moge Allah swt onze zonden vergeven en onze wensen vervullen.......amien

Chokran
11-06-2003, 16:19
De islamitische vrouw heeft een respectabele positie, de Marokkaanse vrouw een bukkende. ;)

Nadiaavecclasse
11-06-2003, 16:57
chokran helemaal mee eens ik had het niet beter kunnen verwoorden!

Tijn
11-06-2003, 17:00
Origineel gepost door Chokran De islamitische vrouw heeft een respectabele positie, de Marokkaanse vrouw een bukkende. ;) :lol: :D Over die respectabele positie kan je trouwens nog een beetje twisten :boogie:.........vergeleken de man heeft de vrouw namelijk wel erg weinig rechten (volgens de Koran).

Danae
11-06-2003, 17:24
Origineel gepost door Tijn :lol: :D Over die respectabele positie kan je trouwens nog een beetje twisten :boogie:.........vergeleken de man heeft de vrouw namelijk wel erg weinig rechten (volgens de Koran). Beste Tijn, daar klopt niks van wat je zegt, de vrouw heeft heel veel rechten. Meer als wat in de Thorah of in de Bijbel staat. Christelijke vrouwen hebben nu rechten omdat er in Nederland een scheiding van kerk en staat is. Als dat niet zo was dan had de moslimvrouw veel meer rechten dan een christenvrouw. Zoals al te verwachten was, verward jij geloof weer met cultuur. Een tip: Als je de Koran leest, zorg dan wel dat je begrijpend leest, en trek niet alles uit zijn contex. En laat je niet leiden door, van horen zeggen of van te hebben gezien.

Tijn
11-06-2003, 18:43
Origineel gepost door Danae Beste Tijn, daar klopt niks van wat je zegt, de vrouw heeft heel veel rechten. Meer als wat in de Thorah of in de Bijbel staat. Christelijke vrouwen hebben nu rechten omdat er in Nederland een scheiding van kerk en staat is. Als dat niet zo was dan had de moslimvrouw veel meer rechten dan een christenvrouw. Zoals al te verwachten was, verward jij geloof weer met cultuur. Een tip: Als je de Koran leest, zorg dan wel dat je begrijpend leest, en trek niet alles uit zijn contex. En laat je niet leiden door, van horen zeggen of van te hebben gezien. Ben `t niet echt met je eens.... Een gelovige kan nooit objectief oordelen over andere religies, daarmee verloochen je namelijk je eigen geloof.......dat oordelen over rechten van vrouwen in andere religies (in het verleden nog wel??) heeft volgens mij dan ook weinig zin. We hebben `t hier over de huidige positie van de Moslima.....en dus ook niet over verzonnen senario`s zonder scheiding van kerk & staat. ff voor de duidelijkheid; Islam is altijd cultuurafhankelijk! DE Islam bestaat immers niet, deze wordt bepaald door de interpretatie van de Koran en deze interpretatie is cultuurafhankelijk. Maar om weer op de kern terug te komen, de "heel veel rechten van de Moslima`s" volgens jou; Noem eens een paar rechten die de vrouw heeft volgens de Koran en de man niet? (iedereen weet dat andersom niet zo`n probleem is)

najieb
11-06-2003, 19:52

salam ik heb opgemerkt dat de meeste mensen die verzen uit koran gebruiken niet eens weten wat het inhoud of denken te weten wat er in staat omdat ze een vertaling voor hun neus hebben in een taal die ze kennen.Als je een vers gebruikt moet heel zeker zijn van de interpretatie of de achterliggende betekenis.Voor je een naar voor brengt moet je verschillende bronnen raadplegen. Mensen die pretenderen dat de westerse vrouw meer vrijheid heeft dan een moslim vrouw hebben volgens mij een voledig andere visie over vrijheid van een vrouw.

Pagina's : [1] 2