Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : allochtone werknemers

Missy20
01-06-2003, 13:21

Nuon komt met allochtoon-afhankelijke bonus voor managers Energiebedrijf Nuon gaat financiele sancties treffen tegen managers die niet genoeg allochtonen aannemen. Het bedrijf maakt bonussen voortaan afhankelijk van een minimum aantal aangenomen allochtone werknemers, namelijk 10%. Wordt dit percentage niet gehaald...... dan kan dit een korting van 15% op het salaris van de falende manager betekenen. Dit voornemen past geheel in het Project Kleurrijk Ondernemen van Nuon, dat hierover trouwens concrete afspraken met het ministerie van Sociale Zaken heeft gemaakt. Het is de bedoeling dat Nuon een reeks maatregelen neemt om meer etnische minderheden in dienst te nemen en die door te laten stromen naar de top. De energieleverancier werkt in deze samen met het bureau `Ruim baan voor minderheden` op het departement. Op dit moment is 5% van de Nuon-medewerkers van allochtone afkomst. Bron: Algemeen Dagblad

Mocro4eva
01-06-2003, 18:17
Ik vind het een goed initiatief. Nu maar hopen dat het niet bij praatjes blijft.

tinghir2001
01-06-2003, 18:40
Origineel gepost door Couscousje Waarom zou het een goed initiatief zijn? Zoals ik het zie zal het alleen maar meer kwaad bloed kweken tussen alloGtonen en autoGtone Nederlanders. Iedere vorm van discriminatie is niet goed, dus ook de positieve discriminatie. En het woord "minderheden" heeft een ongelooflijk negatieve lading. Cc De werkvloer moet ook een beetje een afspiegeling zijn van de maatschappij !! dus het hoeft opzich niet met positieve discriminatie te maken te hebben !! zoeits heb je ook met vrouwen ....Philips heeft ook zo'n beleid om te streven naar een percentage vrouwen in haar management !!

tinghir2001
01-06-2003, 19:05
Origineel gepost door Couscousje Dan is het nog positieve discriminatie als men mij aanneemt om mijn alloGtoon zijn, terwijl een medesollicitant dezelfde kwalificaties heeft en links blijft liggen om het autoGtoon zijn. Cc Wat is er mis mee ?? waarom klaagt niemand over het positief discrimineren van vrouwen ??als er gestreeft wordt naar meer vrouwen op de werkvloer !!

tinghir2001
01-06-2003, 19:15

Origineel gepost door Couscousje Wat is mis mee is, is dat er negatieve geluiden klinken van autoGtone kant. Je hebt altijd 1 die de dupe is. Als je mij positief discrimineert, dan discrimineer je de ander negatief. Dus er is en zal altijd 1 slaGtoffer zijn en dat is fout. Cc Je geeft me geen antwoord op mijn andere vraag ?? Waarom klaagt niemand over het positief discrimineren van vrouwen ?? Als het postief discimineren van Vrouwen geoorloofd is dat zou postitief discriminatie van allochtonen om dezelfde redenen ook georloofd moeten zijn !!

Mocro4eva
01-06-2003, 20:03
Origineel gepost door Couscousje Waarom zou het een goed initiatief zijn? Zoals ik het zie zal het alleen maar meer kwaad bloed kweken tussen alloGtonen en autoGtone Nederlanders. Iedere vorm van discriminatie is niet goed, dus ook de positieve discriminatie. En het woord "minderheden" heeft een ongelooflijk negatieve lading. Cc Ik zie dit initiatief meer als een springplank. Ik denk dat het zonder positieve discriminatie voor de allochtone werknemers een stuk moeilijker zal zijn om in de top te komen, ondanks dat ze daarvoor de kwaliteiten bezitten.

Mocro4eva
01-06-2003, 20:08
Origineel gepost door Couscousje Wat is mis mee is, is dat er negatieve geluiden klinken van autoGtone kant. Je hebt altijd 1 die de dupe is. Als je mij positief discrimineert, dan discrimineer je de ander negatief. Dus er is en zal altijd 1 slaGtoffer zijn en dat is fout. Cc De negatieve klanken zijn er altijd, maar bekijk het eens van de andere kant. Wanneer de werkgevers steeds tussen gelijkwaardige werknemers kunnen kiezen, waarbij de een allochtoon en de ander autochtoon is en de keuze valt in de meeste gevallen op een autochtoon dan kun je denk ik wel stellen dat de groep allochtone werknemers relatief het zwaarts wordt getroffen. Ik zie dan wel degelijk een pluspunt in de positieve discriminatie.

Mocro4eva
01-06-2003, 20:37
Origineel gepost door Couscousje Voor hetzelfde geld valt de keuze op een alloGtoon. Bijvoorbeeld omdat deze er beter uitziet. :D Maar goed, aan de andere kant, als ik me in een werkgever zou plaatsen, ik heb twee potentiƫle werknemers voor me, allebei even goed gekwalificeerd, maar de autoGtoon beheerst hte Nederlands beter dan de alloGtoon, wat nog steeds heel vaak voorkomt, dan zou ik graag het reGt willen hebben om de autoGtoon aan te nemen, zonder dat ik allerlei subsidies misloop of kortingen krijg in mijn inkomsten. Cc en nu even realistisch :D ik ben een werkgever en ik heb de keus tussen twee gelijkwaardige werknemers (in de zin dat ze even goed gekwalificeerd en ervaren zijn.) Ik kies voor de autochtoon, omdat ik liever geen buitenlanders in mijn bedrijf heb.

Mocro4eva
01-06-2003, 20:51
Origineel gepost door Couscousje Dan is dat je goed reGt. WelliGt heb je daar je redenen voor. Waarom zou een overheid dan je je reGt moeten ontnemen door te gaan klooien met subsidies? Cc Omdat de overheid op grond van art. 19 Grondwet zorg moet dragen voor de werkgelegenheid en soms moet het recht van de een wijken voordat van de ander. In dit geval prevaleert mijns inziens het recht van de allochtone werknemer om niet "negatief" gediscrimineert te worden, boven dat van de werkgever om vrij zijn werknemers te selecteren.

Moezhint
01-06-2003, 21:17
Origineel gepost door Mocro4eva Ik vind het een goed initiatief. Nu maar hopen dat het niet bij praatjes blijft. die maatregel van een aantal werknemers in dienst te nemen op basis van een bonus is hier in belgie reeds van werking maar blijkt dat het helemaal niet goed werkt! dat zijn maar fabeltjes! maar ze spreken hier ook wel over een bepaalde quota die de werkgever moet opgelegd worden om verplicht een aantal allochtonen in dienst te nemen en dat zou ook iets van een 10% zijn. deze gaat nog verder doordat het voor ieder bedrijf zou gelden en zonder bonus! en dat vind ik goed!! moehim een goede optie! volgens mij is discriminatie toch niet te vermijden, t bestaat al sinds mensenheugenis dus waarom geen positieve, dan hebben tenminste diegene die uitgesloten worden toch ergens een plek. en ik denk dat het gevoel dat men aangenomen wordt op basis van slechts(nou ja primair!) zijn afkomst van secundair belang is wanneer men nog in een situatie zit dat brood op tafel nog een vereiste is (hier in belgie althans, zijn de werkloosheidscijfers bij allochtonen nog enorm vergeleken met de autochtonen en ik weet niet hoe het daar zit!) daarna mag men van mij gaan denken over de manier van zijn aanwerving!

Missy20
01-06-2003, 23:21
Het is en blijft een moeilijk onderwerp.......... Natuurlijk moeten ze iemand in dienst nemen die de kwaliteiten bezit voor het desbetreffende werk....... Maar helaas is het een feit dat werknemers, wanneer ze de keuze hebben, toch kiezen voor een autochtoon.........Uit vele onderzoeken is dit gebleken en dat er iets afgewongen wordt... zou best positief kunnen werken op strategisch termijn.........