Bekijk originele versie : wat is dan normaal?
Safira75
05-06-2002, 17:42
Hoi,
ik vroeg mij af of iemand mij kan uitleggen wat "normaal" is.
Ik zie hier vaak en hoor ook in het dagelijkse leven mensen vaak praten over het gegeven "normaal". Maar wat houdt dat eigenlijk in?
Is het datgene wat de meerderheid wil en vindt?? Maar dan is normaal dus geen vaststaand gegeven. Dan verandert het concept normaal dus naar gelang de tijd en de omstandigheden. -
Maar dan kan je toch niet spreken over normaal als zo'n algemene term.
Ik zie ook vaak dat mensen bijna gressief reageren op personen die volgens hen niet "normaal" zijn. Die gedragen zich volgens hen arrogant, uit de hoogte of ronduit slecht.
Maar is het dan verboden om je niet naar de "norm" te gedragen? Is er een wet tegen? Als je je niet "normaal" gedraagt, hebben andere mensen dan het recht je buiten te sluiten en te veroordelen? Vooral als je bedenkt dat de definitie van normaal geen absoluut gegeven is!
Goed, ik vraag me dit gewoon af omdat ik dat vaak om heen zie....en het roept bij mij de vraag op: wat is nou eigenlijk normaal???
Misschien heeft iemand hier iets zinnigs op te zeggen?
CrrRRRrazy baby misschien :D
:zwaai:
Niets is normaal......
Als wij zeggen doe eens normaal, dan bedoelen we eigenlijk dat we van die persoon een soort perfect gedrag verwachten... Wat aan de norm voldoet.
Maar dan heb je nog een probleem... Toen ik ben uitgenodigd om met een paar Eritreëers enjira te eten, at ik met mijn handen. Iets wat door mijn ouders niet normaal gevonden worden.... Maar volgens de Eritreëers is dat dus normaal, het voldoet aan hun normen.... Maar wel met de rechterhand, he? Want met links veeg je je k.ont af....
NL-girl
mimi_tangaouia
05-06-2002, 18:03
mijn persoonlijke mening
ja wat is normaal (goede vraag trouwens)
als iemand tegen mij zegt normaal, dan zie ik dat als iets dat standaard is, dat wil zeggen wat meestal gebruikelijk voorkomt in de omgeving, wat iedereen doet,
eingelijk vind ik standaard een beter woord voor normaal
Normaal is iets wat iedereen ( je kan het ook de meerderheid noemen) vind, en iedereen wil tegenwoordig normaal zijn, ze zijn denk ik bang voor negatieve woorden
wat ook merk is dat iedereen zich mee laat nemen door iedereen, ali doet het dus dan moet karim en Mo ook volgen
Ik zelf vind dat er geen "Norm" moet zijn waar je naar hoort te gedragen, gewoon je zelf blijven en dan doe je gek genoeg en ja als iemand dat niet normaal vind ja dan heeft die pech ik doe nog altijd wat ik wil en niet omdat iedereen het wil of iedereen het doet
Sommige mensen laten zich graag leiden door anderen, omdat ze denk ik zwak zijn om zelf te zijn wat ze eingelijk zijn, zoals jij al net zei recht om die persoon buiten te sluiten, het buitenbeentje te worden
mensen moeten elkaar accepteren zoals iedereen is
en ja niet iedereen kan het vinden met elkaar en dat hoeft ook niet
en nogmaals dit is mijn mening
Safira75
05-06-2002, 18:20
Als normaal datgene is wat de meerderheid wil of doet, dan is normaal zo relatief, dat het begrip zichzelf onbruikbaar maakt als het ware.
Normaal kan van dag tot dag veranderen. Dus je kan dan eigenlijk nooit met zekerheid weten wat iemand bedoelt, als ze zeggen: doe normaal. je moet dan zeer goed op de hoogte zijn van de laatste ontwikkelingen, de groep mensen waar je mee te maken hebt- of de individuele persoon en de overkoepelende cultuur waarin je je bevindt....
Maar zelfs dan is het nog niet duidelijk wat iemand bedoelt met normaal. Bij mij thuis mochten wij bijv. vroeger geen tv kijken. Alleen 1 uurtje per dag, verder niet. Dat was voor ons normaal. Andere kinderen mochten tv kijken wanneer ze wilden en vonden het dus niet normaal. Ik vond hen niet normaal.....
2 visies op normaal dus- compleet verschillend...maar beide partijen vinden dat ze gelijk hebben....
moeilijke kwestie....niet de tv kwestie natuurlijk- maar het theoretische gegeven "normaal"
Hmmmmmmm yep yep yep ik begrijp precies wat jullie bedoelen..En wat ik allemaal hier lees !!!!!
En als ik eerlijk moet zeggen dat hou ik niet echt van normaal.Maar weet je wat het is voor iedere persoon is normaal iets anders..Ik kan voor een heel ander persoon echt heel normaal en gewoon zijn..maar voor de ander weer niet.
Ik ben liever niet gewoon..ik ben liever niet zoals de rest is.Ik doe dan ook niet de moeite om me anders voor te doen zodat ik er niet bij hoor of zo..ik gedraag me niet CRAZYY ..maar ikben CRAZY..Ik was het al en ben het..dit is geen act of zo.
Mensen die merken gewoon aan mijn gedraag dat ik af en toe niet normaal doe..en dat ik af en toe van die opmerkingen heb die mensen niet begrijpen endat is echt ongelooflijk raar voor hun en niet normaal..Maar als ze nou eens doordenken en ik hun nog daarna moet uitleggen wat ikbedoelde dan vinden ze dat echt heel erg normaal.
En ikkan heel erg normaal zijn..maar doe ik liever niet want dat is dan een ´act´ Want als ik echt mezelf ben dan is dat niet normaal..Als iemand zegt tegen mij doe normaal...dat hoor ik vaak..dan komt dat omdat ikmet mensen ben die algemeen zeg maar normaal zijn...Maar zo zijn er ook weer mensen die vinden dat ik niet normaal moet doen omdat ik al normaal bezig ben.!!!!
Duzz je hebt gewoon heel veel mogelijkheden op normaal zijn..voor veel mensen is dat maar een ´act´Die mensen doen alsof ze normaal zijn want ze weten dat ze alleen daardoor geaccepteerd worden en inde ogen van andere mensen ok zijn.Dat is juist wat je niet moet doen..want niemand is normaal..je bent hoe je bent..en als je nou eens laat zien wie je echt bent..en hoe je inelkaar zit..Dan zullen mensen pas merken hoe jij echt bent..en dat je helemaal niet zo normaal bent..
Iedereen is apart..en anders en uniek..En niemand is normaal ..normaal is gewoon iets wat voorgeschreven is..als jij zo een houding hebt..en je doet zo en zus en blablabla dan ben je normaal..Terwijl niemand normaal kan zijn iedereen maakt een fout niemand kan voldoen aan normaal zijn..duzz eigenlijk in andere woorden iedereen izz CRAZYYYYYYY op zijn eigen manier ..en je kan nooit voldoen aan de standaard eisen van normaal zijn.!!
Sow be youself !!!!
Ciao Baby ;)
Safira75
05-06-2002, 18:58
YessSSSSssSSS the Crrrazy_baby has spoken :D :D
:zwaai:
hhaha ja volgens mij was 50 % bullshit..25% saaiheid..!!!!! en die andere 25% wazz wat zinnigs..hahaha!!!
Ciao Baby ;)
Safira75
05-06-2002, 19:16
Origineel gepost door Crazy_Baby
hhaha ja volgens mij was 50 % bullshit..25% saaiheid..!!!!! en die andere 25% wazz wat zinnigs..hahaha!!!
Ciao Baby ;)
maybe maybe maybe...............maar dat houdt me wel wakker !!:D
hahaha hoe komt het dat het je wakker houd meissie..!!!
Ciao BAby ;)
Safira75
05-06-2002, 19:27
Kijk serieus zijn is leuk he.......maar constant serieus zijn is BOOOOOOooooOOOOoRING!! En normaal zijn...doen wat de meerderheid graag WIL dat je doet.....is ook BooOOoOOring :)
Dus als ik van alle serieusheid in slaap aan het vallen ben....dan heb ik een dosis humor nodig om weer wakker te worden...
trouwens ik ben ZO superverkouden dat ik helemaal HIGH ben van de paracetamol!! :D
PABLO_ESCOBAR
05-06-2002, 19:28
Normaal volgens de dikke van daele, de norm.
Wat is de norm? de norm verschilt van persoon tot persoon.
Toen Hitler miljoenen joden in zeep veranderde leek dat
hoogstwaarschijnlijk in zijn ogen DOODnormaal.
Toen Charles Manson de baby uit de buik van Tatum O'neill
liet snijden vond hij dat vast ook DOODnormaal.
De massa vind deze daden uiteraard abnormaal.
De vraag is waarom? Wie bepaalt wat voor de massa kan en niet kan?
Wat voor de maatschappij normaal en abnormaal is?
Ten tijde van de romeinen waren de Spelen met gladiatoren en
wilde dieren ook DOODnormaal.De dag van vandaag is zoiets ondenkbaar
en barbaars. Normaal is dus duidelijk tijdsgebonden.
Degene die normaal en abnormaal bepalen zijn gewoon de machthebbers
en intellectuelen van de tijd. Politiek en mensen met invloed zoals
geestelijke leiders,wetenschappers,schrijvers,enz hebben een niet
onbelangrijke invloed op de massa en dit concept.
Mijn persoonlijke mening hieromtrent is heel eenvoudig.
Iederen kan en mag voor zichzelf uitmaken wat abnormaal of normaal is.
Met als voorwaarde dat men 3 regels in acht neemt.
1.Respect voor anderen hun visie
2.Niemand kwaad of schade berokkenen met wat jij normaal acht
3.Jou eigen visie niet opdringen aan anderen
Enkele eenvoudige voorbeelden.
*Jamal vind het heel normaal om mensen neer te steken.
Hierbij overtreedt hij vuistregel 2 dus bij deze kan het in principe niet.
*Aicha kleurt graag haar haar in het groen en draagt hoge hakken op een
trainingsbroek. Ze overtreedt geen van de 3 regels. Het idee lijkt me een beetje
bizar maar whatever makes her happy.
Safira75
06-06-2002, 11:14
Origineel gepost door PABLO_ESCOBAR
Normaal volgens de dikke van daele, de norm.
Wat is de norm? de norm verschilt van persoon tot persoon.
Toen Hitler miljoenen joden in zeep veranderde leek dat
hoogstwaarschijnlijk in zijn ogen DOODnormaal.
Toen Charles Manson de baby uit de buik van Tatum O'neill
liet snijden vond hij dat vast ook DOODnormaal.
De massa vind deze daden uiteraard abnormaal.
De vraag is waarom? Wie bepaalt wat voor de massa kan en niet kan?
Wat voor de maatschappij normaal en abnormaal is?
Ten tijde van de romeinen waren de Spelen met gladiatoren en
wilde dieren ook DOODnormaal.De dag van vandaag is zoiets ondenkbaar
en barbaars. Normaal is dus duidelijk tijdsgebonden.
Degene die normaal en abnormaal bepalen zijn gewoon de machthebbers
en intellectuelen van de tijd. Politiek en mensen met invloed zoals
geestelijke leiders,wetenschappers,schrijvers,enz hebben een niet
onbelangrijke invloed op de massa en dit concept.
Mijn persoonlijke mening hieromtrent is heel eenvoudig.
Iederen kan en mag voor zichzelf uitmaken wat abnormaal of normaal is.
Met als voorwaarde dat men 3 regels in acht neemt.
1.Respect voor anderen hun visie
2.Niemand kwaad of schade berokkenen met wat jij normaal acht
3.Jou eigen visie niet opdringen aan anderen
Enkele eenvoudige voorbeelden.
*Jamal vind het heel normaal om mensen neer te steken.
Hierbij overtreedt hij vuistregel 2 dus bij deze kan het in principe niet.
*Aicha kleurt graag haar haar in het groen en draagt hoge hakken op een
trainingsbroek. Ze overtreedt geen van de 3 regels. Het idee lijkt me een beetje
bizar maar whatever makes her happy.
Over dat groene haar etc. valt toch nog wel wat te zeggen. Misschien doet ze daarmee haar ouders "pijn". Niet fysiek, maar onder de invloed van sociale druk. Moet ze dan toch conformeren? In hoeverre moet je conformeren??
tetouani79
06-06-2002, 11:49
eerst wil safira even een compeliment geven, ik zie niet meer van zulke topics, ga zo door meid.
ja normaal, wat is normaal en wat niet. voor elke mens heeft het woord normal een ander betekenis, de enne vindt bijv.uuuhhh een balletje trappen heel normaal en de ander niet, wie heeft dan gelijk en wat is dan normaal hier. je kan eigenlijk niet spreken over een vaste norm, het woord normaal kan geen vaste betekenis nhebben, ja in de dikke vandalen, maar dat klopt ook niet. ieder mens heeft een ander definitie van dat woord. elke mens ziet dingen uit zijn eigen ogen en heeft daar een eigen kijk op.
dus ja, het woord normaal kan je niet defineren vind ik. ik heb er nooit overna gedacht maar nu denk ik van ja het klopt, wat is normaal?????????????
zelfs de engel kan daar geen antwoord op geven :engel: :engel:
Safira75
06-06-2002, 12:10
Ik ben voorlopig ook van mening dat je het niet kan definieren. Maar toch gebruiken mensen het woord normaal. Of laat ik het zo zeggen, ze gebruiken het woord abnormaal!
Kijk als normaal niet bestaat, wat is dan abnormaal?? Het tegenovergestelde van normaal- maar dat heeft geen absolute betekenis--> abnormaal dus ook niet lijkt dan de logische conclusie.
Dan is het wel raar dat mensen dat woord gebruiken, en dan het liefst in negatieve zin.
Ik vraag me dan ook af wat die mensen bedoelen die in de poll die aan dit onderwerp zit, hebben gestemd op de optie dat ze doodnormaal zijn...wat houdt dat in dan?
Hahahah ja dat is een goeie van jou a utrecht meid.....normaal doen is zeker niet in HC staan en meiden versieren dat is geloof ik niet normaal maar wat is normaal dan wel??? Ach, daar zullen we nooit achter komen geloof ik want wat voor de ene wel normaal is is voor de ander weer niet normaal?? Dit is een eindeloze discussie geloof ik? Normaal is jezelf zijn laten we het maar daarop houden oke mensen....(we gaan er gewoon van uit dat iedereen normaal is hiero oke)??
Maar dan heb ik nog een vraagje wat is "abnormaal" dan???
Hahahahahah....ja zeker geef daar maar een antwoord op lukt je van je levensdaagse niet!!!!
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.