Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : Antwerpse scholen bieden allochtone ouders cursus Nederlands

stip_nl
21-05-2006, 20:16

Antwerpse scholen bieden allochtone ouders cursus Nederlands De scholen in Antwerpen gaan bij de inschrijvingen voor volgend schooljaar meer Nederlandsonkundige ouders een cursus Nederlands aanbieden. Dat heeft onderwijssschepen Robert Voorhamme (sp.a) zondag in 'De Zevende Dag' op Eén gezegd. Volgens hem moet dat allochtone ouders meer bij de school betrekken en hen stimuleren om hun kinderen vroeger naar school te sturen. Taalachterstand Voorhamme zei dat in een debat over het OESO-rapport, waaruit blijkt dat het Vlaams onderwijs slecht scoort voor allochtone leerlingen, die door taalachterstand vaak ook problemen met andere vakken krijgen. Volgens hem heeft een aantal proefprojecten in Antwerpen al succes geboekt: in bepaalde concentratiescholen is de quasi onbestaande participatie van de ouders op twee jaar tijd gestegen tot 90 procent. Het project wordt daarom volgend schooljaar uitgebreid. Leerplicht Om kinderen sneller op de schoolbanken te krijgen zodat ze voldoende taalkennis opdoen voor ze naar de lagere school gaan, pleitte Vlaams parlementslid en voormalig onderwijsminister Marleen Vanderpoorten (VLD) voor een verlaging van de leerplicht, in een eerste fase tot vijf jaar, zoals in het regeerakkoord staat. Mieke Van Hecke, topvrouw van het katholieke onderwijs, stelde dat een verlaging van de leerplicht geen fetisj mag zijn. Allochtonen sensibiliseren om hun kinderen vroeg naar school te sturen, extra taallessen en dergelijke vragen volgens haar meer middelen, die niet alleen van het onderwijs moeten komen. Les in thuistaal Vanderpoorten zei nog dat de VLD niet gewonnen is voor het geven van lessen in een andere taal dan het Nederlands, juist om te vermijden dat leerlingen een achterstand in het Nederlands oplopen. Van Hecke is geen tegenstander om in bepaalde gevallen in het kleuteronderwijs vanuit de thuistaal de taalachterstand proberen aan te pakken. "Als je bekijkt wat de mogelijkheden zijn om dit OESO-rapport om te turnen, dan moet je alle mogelijkheden uitputten", zei ze. http://www.hln.be/hlns/cache/det/art_211288.html?wt.bron=detailArt Het valt me op dat als men positief een topic opent de kans dat het in een mooi daglicht blijft staan, groter is als dat iemand er de nadruk op legt dat het achter de feiten aan lopen is ;) Ik weet nog toen ik hier pas kwam lezen dat er een topic was over hoe iemand haar kinderen naar school gaat brengen. In die topic was er ook een dame die vertelde dat het feest was op school omdat ze geen woord Nederlands sprak. Ze had er kennelijk nogal lol om dat de docenten moeite hadden met die manier van opvoeding... Het is een goede zaak dat men er tijd in wil stoppen :goedzo:

Mr_innocent
21-05-2006, 21:00
Ik vind het ook een goede zaak dat scholen ouders betrekken bij het onderwijs. Je zou zeggen dat het sowieso een taak is van de ouders om betrokken te zijn bij het onderwijs van hun kinderen. Hoe graag sommige ouders ook zouden willen, het is vooral vanwege het gebrek aan kennis van de taal moeilijk om je kinderen te ondersteunen! Alhoewel ik moet zeggen dat het stimuleren van je kinderen om 'goed zijn/haar best te doen' vrijwel niets te maken heeft met kennis van bijvoorbeeld de nederlandse taal. Mijn ouders, ook al hadden ze weinig kennis van de taal hebben me altijd gestimuleerd om uit het onderwijs te halen wat erin zat, ook al konden ze me niet helpen en daar ben ik ze nog altijd eeuwig dankbaar voor!

SultanHalim
21-05-2006, 21:34
mooi initiatief (vergeet men forum niet te bezoeken! zie link onderaan)

Mr_innocent
22-05-2006, 17:33
Het probleem wat men vaak vergeet is dat veel van deze ouders vaak analfabeet zijn, wat de leerprestaties niet geheel ten goede komt, ga maar eens als analfabeet je huiswerk maken of vocabulair is echt niet te doen zeg maar:hihi: Is het zelfde als je een chinees boek krijgt waarop je een appel ziet met daaronder chinese tekens ( waarop dan appel staat) Dat klopt, maar je kan je kind ook helpen door het te blijven stimuleren. Desnoods als ‘analfabeet’ ervoor zorgen dat je kind door zijn broers of zussen wordt geholpen, of een kennis, bijles in een buurthuis of wat dan ook. Teveel ouders leggen dit in handen van een school en zijn niet betrokken. Hoe vaak zie je kinderen de hele dag op straat spelen ipv thuis achter de boeken. Die mentaliteit moet dringend veranderen!! Gezien het feit dat de tweede generatie meestal wel gestudeerd heeft en de Nederlandse taal machtig is hoop ik dat dit binnenkort tot het verleden zal behoren.

a.damse
22-05-2006, 17:44

Alhoewel ik moet zeggen dat het stimuleren van je kinderen om 'goed zijn/haar best te doen' vrijwel niets te maken heeft met kennis van bijvoorbeeld de nederlandse taal. Mijn ouders, ook al hadden ze weinig kennis van de taal hebben me altijd gestimuleerd om uit het onderwijs te halen wat erin zat, ook al konden ze me niet helpen en daar ben ik ze nog altijd eeuwig dankbaar voor! Prima van je ouders natuurlijk, zondermeer. Maar lukte het ze ook altijd? Mijn (Nederlands) ouders hebben nooit meer dan lagere school kunnen volgen en soms gaf dat problemen. Ze begrepen het een en ander echt niet soms. Het belang van het vormen van een zelfstandige mening bijvoorbeeld.

Mr_innocent
22-05-2006, 18:04
Prima van je ouders natuurlijk, zondermeer. Maar lukte het ze ook altijd? Mijn (Nederlands) ouders hebben nooit meer dan lagere school kunnen volgen en soms gaf dat problemen. Ze begrepen het een en ander echt niet soms. Het belang van het vormen van een zelfstandige mening bijvoorbeeld. Ik geef eerlijk toe, mijn ouders hebben me niet kunnen helpen in de vorm van helpen bij mijn huiswerk of wat dan ook. Wat ze wel gedaan hebben is constant benadrukken hoe belangrijk onderwijs is. Ze zijn me blijven stimuleren ook al konden ze me niet helpen. Dat is zéér belangrijk!

a.damse
22-05-2006, 18:45
Ik geef eerlijk toe, mijn ouders hebben me niet kunnen helpen in de vorm van helpen bij mijn huiswerk of wat dan ook. Wat ze wel gedaan hebben is constant benadrukken hoe belangrijk onderwijs is. Ze zijn me blijven stimuleren ook al konden ze me niet helpen. Dat is zéér belangrijk! Meer konden ze niet natuurlijk. Zoals ook mijn ouders alleen maar hun best konden doen. Zo komt elke generatie toch weer een stapje verder . :)

Mr_innocent
22-05-2006, 21:43
Meer konden ze niet natuurlijk. Zoals ook mijn ouders alleen maar hun best konden doen. Zo komt elke generatie toch weer een stapje verder . :) uiteindelijk heeft (bijna) iedereen het beste voor met zijn of haar kind;)