Bekijk originele versie : HELP...mijn man beheert mijn geld
lieve zusters, ik ben nu ruim een jaar getrouwd. Voor mijn huwelijk had ik een eigen betaalrekeing en eigen spaarrekening. mijn man stelde voor om alles gezamenlijk te doen. dat heb ik ook gedaan want daar is niets mis mee in feite.
maar wat bleek ...hij vond dat ik onnodig geld uitgaf....dus lette hij meer op de afschriften. En eigenlijk had hij wel gelijk...dat geld kunne we beter sparen. Ik leerde van hem beter om te gaan met geld. MAar het werd alleen maar erger...hij wilde dat ik NOG zuiniger met geld omging...dus heeft ie mn bankpas bij zich gehoude en gaf hij me af en toe geld.Ik wilde het wel uitproberen op deze manier, maar ik merkte dat ik voor elke uitgave praktisch toestemming moest vragen. OP DEN DUUR kocht ik gewoon zo weinig mogelijk, alleen echt nodige dingen omdat ik geen gezeik wilde. werd die ruzies zat. WINKELEN zoals ik vroeger deed, zit er niet meer in.
AAN DE ene kant vind ik het wel goed van hem dat hij zo zuinig is, want daardoor kunnen we het geld goed sparen voor de toekomst(huis marokko) maar ik voel me niet meer vrij om iets leuks spontaan te kunnen kopen.
Mijn familie weet hier niets vanaf omdat ik me ervoor schaam. Ik werk namelijk, dus tis mijn eigen inkomen die hij beheert...vaak verzin ik smoesjes als mijn familie mij om geld vraagt of als mijn vriendinnne me vragen mee te gaan winkelen. Begrijp me goed, mijn man en ik hebben het financieel goed, maar toch kan ik hem die zuinig niet afleren.
DAAROM mijn vraag aan jullie...is dit normaal?
Stel ik me aan?
Of is hij gewoon gierig in jullie ogen?
Mysticalia
19-05-2006, 10:14
In principe heeft hij dat recht niet. een vrouw in de islaam mag haar geld zelf beheren zoals ze wilt en man mag er niet aankomen,tenzij de vrouw het zelf wilt.
HoneyBee
19-05-2006, 10:14
Het is wel normaal als je man je aanspreekt op onnodige uitgaven. Wij vrouwen geven heel makkelijk geld uit zonder erbij na te denken, maar om nu ook je bankpasje af te nemen. Jij werkt tenslotte ook voor je geld en je hebt er recht op om je zelf te verwennen.
UndercoverAngel
19-05-2006, 10:15
Ik vind dit niet kunnen hoor!! Het is jouw geld en jij beslist wat je ermee doet, al gooi het elke maand in de sloot. Je bent neem ik aan oud en wijs genoeg om te weten of je niet overdreven veel geld uitgeeft aan onnozele dingen. Je mag ook wel leven hoor en een beetje genieten van je inkomen. Wie zegt dat je het nog meemaakt dat je een huis in Marokko koopt?
.:UcA:.
Andalusia20
19-05-2006, 10:16
Dit is absoluut niet normaal! Jouw geld is jouw geld, zo is het ook in de Koran neergelegd. Hij heeft het recht niet om jouw geld te beheren dus als ik jou was zo ik weer lekker een eigen rekening openen, daar je salaris op laten storten en je uitleven met je eigen pinpas en je eigen geld!
Stand up for your rights.
marjam1983
19-05-2006, 10:17
Nee sorry dit is niet normaal. Zal ik je even iets eerlijks vertellen, mijn man die was net als jou (hoe je was) een gat in zijn hand, toen we trouwden ontdekte ik dat hij veel schulden had en alleen aan onzin had uitgegeven, dus deed ik precies wat jou man deed, net als een klein jongetje hem af en toe geld geven, dit heb ik zo 6 maanden volgehouden en toen had ik zoiets dit is niet goed en gaf hem zijn pasje terug, en sindsdien gaat hij zo goed met geld om, ik hoef hem niet te controleren hamdoullah en weet dat hij verantwoordelijker is geworden.
Ik denk dat jij je lesje wel geleerd hebt en hij gewoon vertrouwen in je moet hebben, spreek gewoon met elkaar af dat jij bv 300 euro per maand aan je zelf besteedt en niet meer. Hij moet je gewoon vertrouwen, je bent geen klein meisje, als je buiten bent en je ziet iets leuks en je hebt geen geld op zak lijkt me geen pretje, dat je dit aan je man steeds moet vragen. Kom voor je zelf op, jij werkt hier voor.
oem_ayman
19-05-2006, 10:19
ik vind het niet normaal sorry. in de islam mag hij niet aan jouw inkomen komen, zelfs als het hoger is dan zijn inkomen. het inkomen van de vrouw is voor de vrouw alleen. jij moet hem toestemming geven om er aan te komen en niet andersom. ik werk niet. ik en mijn man hebben een gezamenlijke rekening, maar hij vraagt mij nooit maar dan ook nooit waar ik iets aan heb uitgegeven en kijkt nooit naar wat ik uitgeef, of koop. laat staan als ik er zelf voor werkte. ik vind het echt stom van je dat je je bankpas aan hem hebt gegeven. je bent een volwassen vrouw en geen klein kind waar hij op past. je kent de gezegde toch, geef iemand een hand en hij neemt heel jou arm. dat is nu dus bij jullie het geval. als ik jou was zou ik je bankpas terug eisen, en als je een gat in je hand hebt, kun je een spaarrekening openen waar je voor een bepaalde tijd geen geld van mag nemen. dus elke maand zoveel automatisch over laten schrijven en voor zoveel jaar vast zetten, zodat je er al die jaren niet aan kan komen en zo kun je dus sparen
Nee dit is zeker niet normaal. Binnen de Islam heeft de man niks te zeggen over het geld van de vrouw. Terwijl het wel zijn plicht is om haar te onderhouden met zijn geld. Je mag jullie geld dus ook niet bijelkaar doen..het moet gescheiden blijven ivm regels van het erfen...
De vrouw kan er wel zelf voor kiezen om haar man financieel te helpen, en ook kan de man zijn vrouw verbieden om te werken mits hier voor het trouwen afspraken over zijngemaakt....
Dus betrek de islam erbij en laat je man inzien dat wat hij doet niet mag...
succes!
Ik denk dat de oplossing in het midden ligt, hij wil het geld beheren, jij wil zakgeld en jullie willen sparen
Dat je met zijn tweeën werkt moet je absoluut benutten om datgene aan financiele zaken op te bouwen wat je nodig hebt, en een huis in marokko is inderdaad belangrijk, we kunnen er elk moment eruit geflikkerd worden.
Dus wil hij het beheren, prima, maar budgetteer en geef jezelf een bepaald bedrag per maand dat je vrij kunt uitgeven.
Ik ken je man niet maar hou wel in de gaten dat hij geen geld verdoezelt. Als hij ook zuinig is en laat zien wat jullie gespaard heeft dan is ie gewoon goed bezig voor zijn gezin. Het is nu eenmaal de jagersmentaliteit die hij heeft.
Ik heb ook toegestemd dat mijn man spaart en sindsdien hebben we flink kunnen investeren, etc. maar ook hij is voorzichtig met wat hij spendeert.
Ik beheer zijn geld.. Maar dit uit zijn vrije wil. Hij weet dat hij buitensporig kan zijn. Gaat alhamdoelilah prima. Als hij wat nodig heeft dan weet hij waar het geld ligt. Maar hij heeft nooit meer zoveel geld besteed als toen hij het beheerde
dolfijn1977
19-05-2006, 11:05
lieve zusters, ik ben nu ruim een jaar getrouwd. Voor mijn huwelijk had ik een eigen betaalrekeing en eigen spaarrekening. mijn man stelde voor om alles gezamenlijk te doen. dat heb ik ook gedaan want daar is niets mis mee in feite.
maar wat bleek ...hij vond dat ik onnodig geld uitgaf....dus lette hij meer op de afschriften. En eigenlijk had hij wel gelijk...dat geld kunne we beter sparen. Ik leerde van hem beter om te gaan met geld. MAar het werd alleen maar erger...hij wilde dat ik NOG zuiniger met geld omging...dus heeft ie mn bankpas bij zich gehoude en gaf hij me af en toe geld.Ik wilde het wel uitproberen op deze manier, maar ik merkte dat ik voor elke uitgave praktisch toestemming moest vragen. OP DEN DUUR kocht ik gewoon zo weinig mogelijk, alleen echt nodige dingen omdat ik geen gezeik wilde. werd die ruzies zat. WINKELEN zoals ik vroeger deed, zit er niet meer in.
AAN DE ene kant vind ik het wel goed van hem dat hij zo zuinig is, want daardoor kunnen we het geld goed sparen voor de toekomst(huis marokko) maar ik voel me niet meer vrij om iets leuks spontaan te kunnen kopen.
Mijn familie weet hier niets vanaf omdat ik me ervoor schaam. Ik werk namelijk, dus tis mijn eigen inkomen die hij beheert...vaak verzin ik smoesjes als mijn familie mij om geld vraagt of als mijn vriendinnne me vragen mee te gaan winkelen. Begrijp me goed, mijn man en ik hebben het financieel goed, maar toch kan ik hem die zuinig niet afleren.
DAAROM mijn vraag aan jullie...is dit normaal?
Stel ik me aan?
Of is hij gewoon gierig in jullie ogen?
Is jou eigen schuld:lekkerpuh , je had van begin moeten zeggen Sorry het is mijn geld, ik werk ook voor, :moe:
saadia29
19-05-2006, 11:12
Toppunt van gierigheid en egoisme..maw je werkt voor het huis in Marokko :rolleyes:
Ik zou gelijk kappen met werken en hem mij laten onderhouden, wat denkt ie wel.
bunty_aur_bably
19-05-2006, 11:16
Sorry meid, maar jou man is gieeeeeeeeeeeeeeeeeeeeerig
Sabira23
19-05-2006, 11:17
Is niet normaal nee.
Wil niet zeggen dat hij gierig is, maar het zijn zijn zaken niet.
Hij kan je wel adviseren om niet teveel uit te geven en met jouw toestemming jouw geld een beetje beheren als hij daar goed in is.
Maar het is JOUW geld, daar heeft een man niet aan te komen volgens de Islaam.
Bankpas terugeisen.
Romainna
19-05-2006, 11:18
Sorry maar dat kan hij toch niet zo maar flikken bij je.
En al heelmaal niet om je bankpasje af te pakken, je bent geen klein kind dat hij nog moet op voeden.
Meid het is jou geld doe er mee wat je wilt des noods smijt je het over de balk je leeft maar 1 keer.
Het moet niet nog gekker worden, we leven niet in de oertijd hoor.
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.