Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : Tzadjid?(Ka tseli?(Bid jij?

Damaghrabi
29-05-2003, 14:34

- Degene die het gebed, "as-salaat", niet verricht is ongelovig Jaaber Ibn Abdullah, moge Allah met hem tevreden zijn, heeft overgeleverd: "Ik hoorde de Profeet, Allah's zegen en vrede zij met hem, zeggen: 'Met het verrichten van het gebed neemt men afstand van afgoderij en ongelovigheid.' [De uiteindelijke overlevering door Boekhaarie] De uitleg van de hadith: De hadith verklaart dat het niet verrichten van het gebed tot ongelovigheid, dwaling en het verlaten van de Islam leidt. Er zijn talloze uitspraken van de Profeet, Allah's zegen en vrede zij met hem, die het verrichten van het gebed in gezelschap en in moskeeën als een verplichting naar voren brengen. Allah, de Verhevene, heeft namelijk toegestemd dat deze moskeeën werden opgericht en dat Zijn naam daar wordt genoemd. Het is de plicht van elke moslim hiervoor zorg te dragen en het initiatief daarvoor te nemen en dit over te dragen aan zijn kinderen, familie en broeders. en wie houdt zich hier aan en bidt elke slaat en altijd op tijd als het kan :confused: -

Lady_moi
29-05-2003, 14:48
ik bid elke dag elhamdoulilah maar probeer het nog steeds om op tijd te bidden met school enzo lukt het me niet echt :(

Damaghrabi
29-05-2003, 14:54
dat heb ik ook.. maar sidi arebi begrijpt het wel en accepteerd onze slaat ook... het gaat allemaal welke reden je hebt en als je een goeie hebt dan komt toch ook goed.. maar als je het gebed overslaat vanwege feest ergens ofzo dan telt het helaas niet vrienden

xberbersroosjex
29-05-2003, 14:57
Ik bid elhamdoelilah elke dag

Lady_moi
29-05-2003, 14:57

goh voor een feest :jammer: ik zou me dan echt nie lekker voelen hoe dan ze dat kunne doen

Damaghrabi
29-05-2003, 15:14
Schoonheid van de vrijwillige gebeden 1. De moeder van de gelovigen, Oemm Habibah Ramilah bint Abu Soefian (moge Allah tevreden met haar zijn) heeft overgeleverd dat zij hoorde dat de Profeet (Allah's vrede en genade zij met hem) zei: “Er zal een huis gebouwd worden in het Paradijs voor elke Moslim die twaalf ra’kah aan vrijwillige gebeden doet, naast de verplichte gebeden in de dag en de nacht, om zo het behagen van Allah te zoeken.” (Overgeleverd in Moesliem.) Opmerking; Deze 12 extra rakaah’s zijn, volgens Imam Nasaa'ie en Tiermidhie, onder andere: 2 rakaah’s voor Fadjr, 4 rakaah’s voor en 2 rakaah’s na Maghreb, en 2 rakaah’s na het Isha gebed. 2. Aboe Hoeraira (moge Allah tevreden met hem zijn) heeft gezegd: “Mijn khalil (vriend, de Profeet (Allah's vrede en genade zij met hem)) heeft me geadviseerd om drie handelingen te verrichten, en ik zal hier niet mee stoppen tot mijn dood: (1) “om elke maand 3 dagen te vasten,” (2) ”Om het doeha gebed te verrichten” (3) “Het witr gebed te verrichten alvorens te gaan slapen” (Vermeld in Boekharie en Moesliem). 3. Aisha (moge Allah tevreden met haar zijn) heeft overgeleverd dat de Profeet (Allah's vrede en genade zij met hem) zei: “De twee rakaah’s voor Fadjr zijn beter dan de wereld, en alles erin” (Vermeld in Moesliem). 4. Aisha (moge Allah tevreden met haar zijn) heeft overgeleverd dat de Profeet (Allah's vrede en genade zij met hem) nooit strikter met het doen van iets vrijwilligs was, dan het verrichten van de twee rakaah’s vóór het Fadjr gebed (Vermeld in Al-Boekharie en Moesliem. 5. Oemm Habiba (moge Allah tevreden met haar zijn) heeft overgeleverd dat de Profeet (Allah's vrede en genade zij met hem) zei: “Degene die de 4 rakaah’s voor het Dohr gebed verricht, en 4 rakaah’s erna, zal worden beschermd door Allah tegen het vuur van de Hel.” (Overgeleverd door Aboe Da’oed en At-Tiermidhie). 6. Men zou Witr als het laatste gebed moeten verrichten (in de nacht): Abdullah bin Umar (moge Allah tevreden met hem zijn) heeft overgeleverd dat de Profeet (Allah's vrede en genade zij met hem) zei: “Verricht Witr als je laatste salah (gebed) in de nacht” (Vermeld in Al-Boekharie en Moesliem). 7. Wanneer iemand een moskee binnengaat, moet hij 2 rakaah’s bidden voordat hij gaat zitten. Aboe Qatada (moge Allah tevreden met hem zijn) heeft gezegd dat de Profeet (Allah's vrede en genade zij met hem) zei: “Wanneer een van jullie een moskee binnengaat, laat hem dan 2 rakaah’s bidden voordat hij gaat zitten” (Al-Boekharie en Moesliem). Aboe Hoeraira (moge Allah tevreden met hem zijn) vertelde dat de Boodschapper van Allah (Allah's vrede en genade zij met hem) tegen Bilal (moge Allah tevreden met hem zijn) zei: “Vertel me over je meest hoopvolle handeling (de handeling waarvan je denkt dat Allah dat het meeste beloont) die je gedaan hebt sinds het moment dat je de Islam aannam, want ik hoorde het geluid van je voetstappen voor me, in het Paradijs” Bilal zei: “Ik acht geen enkele daad hoopvoller, dan dat ik na elke keer dat ik de wassing (woedoo’) doe, ik het gebed verricht zolang als het voor me voorbestemd was om het te verrichten.” (Overgeleverd in Al-Boekharie en Moesliem). En Allah weet het het beste

Fous
29-05-2003, 17:39
Ik bid 5 keer per dag plus fedj plus raka3aat voor en na bepaalde salawaat. Ik probeer het altijd op z'n tijd te bidden. Helaas lukt dat niet altijd vanwege les, werk e.d

jamila_zina18
29-05-2003, 17:49
ja.. bidden doe ik ook 5 keer per dag... helaas ook niet altijd op tijd hoor!! maar ik probeer t wel..