Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : EP lid geschorst wegens milde kritiek op Israel.

Pagina's : [1] 2 3

Michael_83
14-05-2006, 04:02

http://news.bbc.co.uk/olmedia/1785000/images/_1788630_chrisdavies150.jpg Kort samengevat: Het gaat om de Britse EU-parlementarier Chris Davis die in een e-mail gesprek met een joodse dame, dingen heeft gezegd die later als antisemitisch zijn bestempeld en hem een schorsing hebben opgeleverd. In de e-mails schrijft hij onder andere dat Israelis er weinig om schijnen te geven dat ze van slachtoffers in daders zijn veranderd. (“not to care that they have themselves become oppressors.”) Verder schreef Michael Davis in de e-mail dat hij van plan was om het racistische beleid van Israel onder de aandacht te brengen. (“the racist policies of apartheid being put into practice by an Israeli Government”.) Dat onder de aandacht brengen is niet per definitie fout, zeker als jullie even naar mijn vorige topic (http://forums.marokko.nl/showthread.php?t=930883) kijken. Ik zal redelijk blijven en ga niet zo ver door te zeggen dat alle Israelis racist zijn, maar ik stuit daar toch af en toe op maatregelen en wetten waarvan ik denk: Tjonge...wat is dit? Verder heeft hij schijnbaar ook ergens de term "joodse lobby" gebruikt. Ik weet niet wat hier het probleem mee is. Zijn joden echt 's werelds laatste groep zonder een lobby? Zelfs zeehondliefhebbers, Eskimos en grutto-fanaten hebben een lobby. Dus waarom joden niet? Tja. Ik snap best dat het vervelend kan overkomen, maar het bestaat, dus laten we elkaar niet voor de gek houden. Enfin, na wekenlang lobbyen heeft de pro-Israel lobby het dan toch voor elkaar gekregen dat Chris Davis geschorst wordt en zijn verontschuldiging aanbiedt aan het joodse volk en Israel en tenslotte afstand neemt van zijn (schijnbaar antisemitische) uitspraken. Hij hoeft nog net niet 3 jaar de gevangenis in (http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/europe/4733820.stm) zoals de befaamde historicus Irving, maar het is een begin. Tja, het wordt treuriger met de dag. Ik vraag me af of ik uberhaubt nog wel zoiets onder de aandacht mag brengen. Misschien is dit ook wel antisemitisch? Bron: http://www.totallyjewish.com/news/national/?content_id=3403

aplat
14-05-2006, 06:44
http://news.bbc.co.uk/olmedia/1785000/images/_1788630_chrisdavies150.jpg Dit heb ik van de site van Leon De Winter, die de laatste tijd zij aan zij met ons strijdt voor vrijheid van het woord, toch niet helemaal in staat is om te begrijpen dat vrijheid ook inhoudt dat je af en toe eens iets mag zeggen over bijvoorbeeld Israel. Kort samengevat: Het gaat om een Britse EU parlementarier die na enkele opmerkingen tijdens een e-mail conversatie volgens Leon's website geschorst is wegens antisemitisme. Er zijn blijkbaar e-mails van hem opgedoken waarin hij over de Israelis zegt dat ze: “not to care that they have themselves become oppressors.” Verder schreef de parlementarier dat hij van plan was om onder de aandacht te brengen: “the racist policies of apartheid being put into practice by an Israeli Government”. Dat is geen foute zaak, zeker als jullie even naar mijn vorige topic (http://forums.marokko.nl/showthread.php?t=930883) kijken. Ik zal redelijk blijven en ga niet zo ver door te zeggen dat alle Israelis racist zijn, maar ik stuit daar toch af en toe op maatregelen en wetten waarvan ik denk: Tjonge...wat is dit? Verder heeft hij schijnbaar ook ergens de term "joodse lobby" gebruikt. Ik weet niet wat hier het probleem mee is. Zijn joden echt 's werelds laatste groep zonder een lobby? Zelfs zeehondliefhebbers, Eskimos en grutto-fanaten hebben een lobby. Dus waarom joden niet? Tja. Ik snap best dat het vervelend kan overkomen, maar het bestaat, dus laten we elkaar niet voor de gek houden. Enfin, na wekenlang lobbyen heeft men het dan toch voor elkaar gekregen dat deze meneer geschorst wordt en zijn verontschuldiging aanbiedt aan het joodse volk en Israel en tenslotte afstand neemt van zijn (schijnbaar antisemitische)uitspraken. Hij hoeft nog net niet 3 jaar de gevangenis in zoals de befaamde historicus Irving, maar het is een begin. Tja, het wordt treuriger met de dag. Ik vraag me af of ik uberhaubt nog wel zoiets onder de aandacht mag brengen. Misschien is dit ook wel antisemitisch? Bron: http://www.totallyjewish.com/news/national/?content_id=3403 Wat is je punt ? Het komt onduidelijk over. Ik begrijp er niet veel van. Klaag je er nu over dat de britse parlementarier de mond is gesnoerd, of klaag je over het beleid van Israel? Klaag je nu over milieulobby´s of over Eskimo´s ? Klaag je nu over "Joden" of over Israeliers? Klaag je nu er over dat vrijheid niet mag betekenen dat men zich moet beheersen? Of wil je over alles klagen? - Zet de belangrijkste zaken nog eens op een rijtje, haal er niet zo veel zaken tegelijkertijd bij. Dank U. ;) Het komt een beetje warrig over helaas.

FAITHLESS
14-05-2006, 07:39
Kritiek op Israël wordt vaak onterecht bestempeld als antisemitisme. Regelmatig wordt dit door Israël-woordvoerders ook als zodanig naar buiten gebracht. Lijkt me een zeer slechte zaak, Israël is op dit moment de staat waar je op dit moment geen kritiek op mag geven. Wat mij wel weer opvalt is het aantal oud ministers van bevriende staten die dit ruimtelijk toegeven. Blijkbaar wordt hen tijdens hun regeerperiode de mond gesnoert.

FAITHLESS
14-05-2006, 07:41
Wat is je punt ? Het komt onduidelijk over. Ik begrijp er niet veel van. Je maakt een grap. Dit meen je niet.

ad_brilgat
14-05-2006, 09:21

Wat is je punt ? Het komt onduidelijk over. Ik begrijp er niet veel van. Klaag je er nu over dat de britse parlementarier de mond is gesnoerd, of klaag je over het beleid van Israel? Klaag je nu over milieulobby´s of over Eskimo´s ? Klaag je nu over "Joden" of over Israeliers? Klaag je nu er over dat vrijheid niet mag betekenen dat men zich moet beheersen? Of wil je over alles klagen? - Zet de belangrijkste zaken nog eens op een rijtje, haal er niet zo veel zaken tegelijkertijd bij. Dank U. ;) Het komt een beetje warrig over helaas. Helaas zien sommige het verschil niet tussen anti semitisme en gewoon kritiek. dat is net zo iets als de holocoast ontkennen waarbij ook mijn familie destijds om het leven kwam....hordes mensen trap je hierbij op hun ziel...maar ach!! moet kunnen toch....dat heet bij sommige vrijheid van meningsuiting. deze europarlementarier denkt ook maar dat hij alles kan zeggen....een apartheidswal staat bleble. hij is blijkbaar vergeten dat als hamas geen bomaanslagen pleegde ,die muur daar helmaal niet was.:maf:

aplat
14-05-2006, 09:32
Ik snap dat Faith niet snapt dat ik jouw tekst niet snap. ;) :hihi: Desondanks: Zou je je bedoeling misschien kunnen verduidelijken ten aanzien van bepaalde stukjes tekst en formulering , svp::hadj: In dit soort zaken is het van belang precies aan te geven wat het punt van kritiek is. http://news.bbc.co.uk/olmedia/1785000/images/_1788630_chrisdavies150.jpg Dit heb ik van de site van Leon De Winter, die de laatste tijd zij aan zij met ons strijdt voor vrijheid van het woord, maar toch niet helemaal in staat is om te begrijpen dat vrijheid ook inhoudt dat je af en toe eens iets mag zeggen over bijvoorbeeld Israel. Toegevoegd : maar. Kort samengevat: Het gaat om een Britse EU parlementarier die na enkele opmerkingen tijdens een e-mail conversatie volgens Leon's website geschorst is wegens antisemitisme. Er zijn blijkbaar e-mails van hem opgedoken waarin hij over de Israelis zegt dat ze: “not to care that they have themselves become oppressors.” Op wie slaat "hem"? Op de Winter of op die parlementarier? Ik vermoed die parlementarier? . Verwarring ontstaat hier bij mij vanwege het gebruik van het woord antisemitisme. Antisemitisme slaat op "gericht tegen joden" en niet op "gericht tegen "Israeliers". Een bekende valkuil. Net zoals dat men begrippen als allochtonen, Marokkanen en Moslims door elkaar haalt. Een verschijnsel waar men op de site M.NL regelmatig TERECHT tegen protesteert. Verder schreef de parlementarier dat hij van plan was om onder de aandacht te brengen: “the racist policies of apartheid being put into practice by an Israeli Government”. AN Israeli Governent ? EEN Israelische regering ? WELKE? Tijdens Golda Meir ? Of uit een ander tijdperk? De huidige regering? Of wordt bedoeld "structureel ELKE Israelische regering "? Ook dit is iets dat verwarring schept. Bij mij althans. Dat is geen foute zaak, zeker als jullie even naar mijn vorige topic (http://forums.marokko.nl/showthread.php?t=930883) kijken. Ik zal redelijk blijven en ga niet zo ver door te zeggen dat alle Israelis racist zijn, maar ik stuit daar toch af en toe op maatregelen en wetten waarvan ik denk: Tjonge...wat is dit? Wat is geen foute zaak? Dat die parlementarier aandacht vestigt op de onderhavige zaak (vermoed ik) OF het in praktijk brengen van een racistisch beleid (apartheid is overigens dubbelop gebruikt, een pleonasme). Verder heeft hij schijnbaar ook ergens de term "joodse lobby" gebruikt. Ik weet niet wat hier het probleem mee is. Zijn joden echt 's werelds laatste groep zonder een lobby? Zelfs zeehondliefhebbers, Eskimos en grutto-fanaten hebben een lobby. Dus waarom joden niet? Tja. Ik snap best dat het vervelend kan overkomen, maar het bestaat, dus laten we elkaar niet voor de gek houden. Aangezien "Joden" mensen zijn en het hier om een beleid gaat dat door mensen aangestuurd is / wordt / werd, beschouw ik elke mogelijke vergelijking met milieufactoren (dieren) als niet ter zake. (TENZIJ er bedoeld wordt dat het om "reservaten" gaat). Het is onverstandig en verwarrend om door elkaar te gebruiken de termen Joden en Israeli´s. Dat nu juist is een evidente vorm van racisme. Enfin, na wekenlang lobbyen heeft men het dan toch voor elkaar gekregen dat deze meneer geschorst wordt en zijn verontschuldiging aanbiedt aan het joodse volk en Israel en tenslotte afstand neemt van zijn (schijnbaar antisemitische)uitspraken. Hij hoeft nog net niet 3 jaar de gevangenis in zoals de befaamde historicus Irving, maar het is een begin. Nu blijkt dat het gaat om ISRAEL EN het "Joodse volk". Tja, het wordt treuriger met de dag. Ik vraag me af of ik uberhaubt nog wel zoiets onder de aandacht mag brengen. Misschien is dit ook wel antisemitisch? Ja je brengt iets onder de aandacht. ERGENS begrijp ik er samenvattend het volgende van. Het is hoognodig dat men eens kritisch het beleid van EEN Israelische regering onder de aandacht brengt, zonder zelf gelijk voor racist uitgemaakt te worden. Maar dat wordt kennelijk niet in dank afgenomen. In de internationale "politiek" cq "Israel lobby", is dat "not done". - Bedoel je iets dergelijks? In dat geval ben ik het met je eens. Dat is iets dat ik trouwens mijn halve leven van veel van mijn "joodse" doch niet "Israelische" Nederlandse vrienden en familieleden hoor. En dat is dan ook hun voornaamste reden dat zij nooit naar Israel zijn ge-emigreerd. Zij voelen zich namelijk Nederlander. Zij voelen zich weliswaar "een beetje" joods, maar beslist geen Israelier en wensen daar geenszins mee verward te worden. En zij zijn niet de enigen. Mijn eigen kinderen, die via hun moeder "joods" zijn kwamen pas achter hun "joodse" identiteit toen zij 25 jaar waren. Maar zij vonden dat totaal onbelangrijk. Serieus. Bron: http://www.totallyjewish.com/news/national/?content_id=3403

an3sdej
14-05-2006, 10:00
In dat geval ben ik het met je eens. Dat is iets dat ik trouwens mijn halve leven van veel van mijn "joodse" doch niet "Israelische" Nederlandse vrienden en familieleden hoor. En dat is dan ook hun voornaamste reden dat zij nooit naar Israel zijn ge-emigreerd. Zij voelen zich namelijk Nederlander. Zij voelen zich weliswaar "een beetje" joods, maar beslist geen Israelier en wensen daar geenszins mee verward te worden. En zij zijn niet de enigen. Mijn eigen kinderen, die via hun moeder "joods" zijn kwamen pas achter hun "joodse" identiteit toen zij 25 jaar waren. Maar zij vonden dat totaal onbelangrijk. Serieus. :goedzo:

Hoogervorst
14-05-2006, 10:04
Je maakt een grap. Dit meen je niet. IK vind de tekst ook niet lekker lezen, weinig concreet en warrig.

eyecandy
14-05-2006, 11:03
Wordt geen hard materiaal aangedragen... geen naam.. nikkes nada. Geen toelichting op de uitspraken van vermeende MEP'er... niet eens een quote. Enkel suggestief over een lobby gesproken. Niets concreets dus ..... prullenbakmateriaal dus. --- Maar omdat ik zo ontzettend behulpzaam ben Michael_83, heb ik speciaal voor jou de echte reden van zijn schorsing opgezocht. Euh... wacht ... hij heeft geen schorsing, maar is als een Wilders alleen verder gegaan. Lib Dem quits in row over remarks Lib Dem MEP Chris Davies has resigned as the party's leader in Europe over comments to a Jewish constituent. North West England MEP Mr Davies told an e-mail correspondent he hoped she enjoyed "wallowing in her own filth". She had written to Mr Davies to disagree with comments he made about Israeli policy over Palestine. He had said it was difficult to understand why those whose history was of oppression "did not care that they themselves had become oppressors". The constituent wrote to Mr Davies: "You make the same mistake as many others who call themselves liberals. "You seem to equate the situation of the Palestinian people as being exactly the same as the Jewish victims of the Holocaust." Unacceptable The Jewish News reported that Mr Davies responded in an email: "Sounds like racism to me. I hope you enjoying wallowing in your own filth." Mr Davies, who initially apologised for the remarks, has now resigned as Liberal Democrat European leader but will remain an MEP. In a statement Mr Davies said: "I apologise for the language and tone of my email, which was unacceptable and without justification. "I should never have used the words I did in the email. I have written to the lady concerned, apologising." Party leader Sir Menzies Campbell commented: "Chris Davies has rightly made a full apology for his remarks. "I discussed this matter with him today, when we agreed that the proper course for him now is to resign as leader of the Liberal Democrat MEPs. "What he said was unacceptable and he recognises that unreservedly. "Chris Davies has made a very considerable contribution to our Party over a long period and I am sorry that it has become necessary for him to resign his leadership. I deeply regret the offence his remarks have caused to the Jewish community." Hij is simpelweg over zijn parlementaire vingertjes getikt.

Michael_83
14-05-2006, 11:25
Wat is je punt ? Het komt onduidelijk over. Ik begrijp er niet veel van. Klaag je er nu over dat de britse parlementarier de mond is gesnoerd, of klaag je over het beleid van Israel? Klaag je nu over milieulobby´s of over Eskimo´s ? Klaag je nu over "Joden" of over Israeliers? Klaag je nu er over dat vrijheid niet mag betekenen dat men zich moet beheersen? Of wil je over alles klagen? - Zet de belangrijkste zaken nog eens op een rijtje, haal er niet zo veel zaken tegelijkertijd bij. Dank U. ;) Het komt een beetje warrig over helaas. Ik was dronken, dus logisch dat het warrig overkomt. :o :hihi: Enfin, met een beetje goede wil had je mijn bedoeling er wel uit kunnen halen. Ik klaag over van alles. :maf:

Michael_83
14-05-2006, 11:26
Wordt geen hard materiaal aangedragen... geen naam.. nikkes nada. Geen toelichting op de uitspraken van vermeende MEP'er... niet eens een quote. Enkel suggestief over een lobby gesproken. Niets concreets dus ..... prullenbakmateriaal dus. --- Maar omdat ik zo ontzettend behulpzaam ben Michael_83, heb ik speciaal voor jou de echte reden van zijn schorsing opgezocht. Euh... wacht ... hij heeft geen schorsing, maar is als een Wilders alleen verder gegaan. . Nee, hij is geschorst volgens de site van Leon De Winter.

Michael_83
14-05-2006, 11:41
Helaas zien sommige het verschil niet tussen anti semitisme en gewoon kritiek. dat is net zo iets als de holocoast ontkennen waarbij ook mijn familie destijds om het leven kwam....hordes mensen trap je hierbij op hun ziel...maar ach!! moet kunnen toch....dat heet bij sommige vrijheid van meningsuiting. Nou, hoe ver wil je gaan? Ik vind het niet koosher om alleen maar de joden in bescherming te nemen. Ik vind wetten die Holocaust-revisionisme zwaar bestraffen gewoonweg vreemd. Dat meen ik. Maar dat ze dan ook nog eens alleen geldig zijn voor joden is gewoon een belediging voor alle ander volkeren. Niemand die mij wijsmaakt dat alleen joden gevoelens hebben. deze europarlementarier denkt ook maar dat hij alles kan zeggen....een apartheidswal staat bleble. Ja, hij heeft inderdaad een paar dingen gezegd die weliswaar pittig zijn, maar wel door de beugel kunnen. Ik zie het probleem daarmee niet. Dat meen ik serieus. Maar voor jou geldt eigenlijk hetzelfde als de andere "voorvechter" van vrijheid van meningsuiting (Leon De Winter) die ook een deel van zijn familie heeft verloren in de oorlog. Vrijheid voor jou, is ook vrijheid voor mij en ook vrijheid voor Chris Davis. hij is blijkbaar vergeten dat als hamas geen bomaanslagen pleegde ,die muur daar helmaal niet was.:maf: Dat is een interessante discussie, maar de muur en Hamas zijn in deze kwestie niet relevant. Dit gaat om vrijheid.

Michael_83
14-05-2006, 11:49
Kritiek op Israël wordt vaak onterecht bestempeld als antisemitisme. Regelmatig wordt dit door Israël-woordvoerders ook als zodanig naar buiten gebracht. Lijkt me een zeer slechte zaak, Israël is op dit moment de staat waar je op dit moment geen kritiek op mag geven. . En het vervelende is dat zij zelf vaak op de voorste rij staan als anderen bekritiseerd moeten worden. Frankrijk hebben ze inmiddels al zo'n beetje omgedoopt tot een tweede Nazi Duitsland omdat daar af en toe een jood uitgescholden/scheef aangekeken wordt, terwijl Israelis zelf echt in alle opzichten slechter omgaan met hun minderheden dan de Fransen. Maar daarover dulden ze weinig kritiek.

aplat
14-05-2006, 11:50
Ik was dronken, dus logisch dat het warrig overkomt. :o :hihi: Enfin, met een beetje goede wil had je mijn bedoeling er wel uit kunnen halen. Ik klaag over van alles. :maf: Gek, nu merk ik duidelijk dat dronkenschap op niet iedereen dezelfde uitwerking heeft. :hihi: :hihi: Het was vroeg in de ochtend en ik kwam laat thuis. Ik had te veel op, had bovendien nog last van mijn hoofd vanwege allerlei tetterende geluiden van de avond daar voor als gevolg van een luiddruchtig straatfeest.:maf: Ik kon dus geheel niet slapen. Ik voelde mij nog wat dronken bovendien. Dus toen ik jouw tekst las reageerde ik maar even. Ik had verder niets te doen. - Bij mij leidt dronkenschap tot het volstrekte onvermogen tussen de regels door te lezen. Iets dat ik normaal wel redelijk goed kan. Ik weet dat, erger mij er aan en word dan extra scherp op de letterlijke tekst die ik voor mijn neus krijg. Zo zat dat bij mij. Maar ik heb uiteindelijk wel je bedoeling begrepen.:goedzo:

maly_pense
14-05-2006, 11:56

Kritiek op Israël wordt vaak onterecht bestempeld als antisemitisme. Regelmatig wordt dit door Israël-woordvoerders ook als zodanig naar buiten gebracht. Lijkt me een zeer slechte zaak, Israël is op dit moment de staat waar je op dit moment geen kritiek op mag geven. Als je het artikel goed leest, Faithless, dan blijkt toch iets anders aan de hand te zijn, dan Mr. Davies geschorst zou zijn vanwege zijn kritiek aan het adres van Israel. Ik althans nergens gelezen dat hij geschortst is, enkel dat hij ter verantwoording is geroepen: Chris Davies, the leader of the 12 Liberal Democrat MEPs who sit in the European Parliament, has been summoned to a private meeting with Sir Menzies En dat mr. Davies, anti-semitisme verweten wordt, is niet alleen de kwaadwillende interpretatie van de partijleiding, maar heeft mr. Davies zeker ook schuld aan door onvoldoende het onderscheid aan te brengen tussen 'joods' en 'pro-israelisch', zoals hij later zelf ook toegegeven: When TJ contacted Davies about his comments he said he stood by them but confessed he didn’t know the difference between referring to the ‘pro Israel lobby’ and the ‘Jewish lobby’. He added: “I’m quite prepared to accept that I don’t understand the semantics of some of these things.” Dat is toch wel het minste wat je van iemand mag verwachten die leiding geeft aan zo'n 12 Europarlementariers en met een jaarsalaris van ruim meer dan 200.000 eur, dat ie weet waarover die praat?!! Bovendien heeft Michael_83 een aantal zaken weggelaten en vooral wat de steen des aanstoots bleek, niet het bestaan van de joods lobby an sich, maar de opmerking over hun invloed: ... and I [=Mr. Davies, Maly Pense] shall denounce the influence of the Jewish lobby that seems to have far too great a say over the political decision-making process in many countries.” [...] Louise Ellman Liverpool Riverside MP told TJ: “I am astounded you’re your reader should call on Menzies Campbell, the leader of the Liberal Democrats, to consider action against this high-ranking member of his party. Mr Davies is fully entitled to disagree on Israeli policy but the European Parliament is an extremely important place and I’m amazed such a prominent politician would repeat an age-old Jewish conspiracy theory.” Board of Deputies Chief Executive Jon Benjamin said: “Mr Davies was taken to task by a constituent after expressing some particularly strident views on Israel and the Holocaust. Perhaps even more telling than his views on Israel and the Holocaust was the way in which he responded to a member of the electorate who wished to question him more closely on his comments. He appears to have shown a dismissive contempt which does nothing to suggest that he has any understanding of the sensibilities of his electorate, the complexities of politics in the Middle East or his responsibilities as an elected member of the European Parliament.” Bron (http://www.totallyjewish.com/news/national/?content_id=3403) Overigens vind ik dat die anonieme lezeres zeer kwalijk gehandeld heeft, met haar suggestie:"You make the same mistake as many others who call themselves liberals - you seem to equate the situation of the Palestinian people as being exactly the same as the Jewish victims of the Holocaust.” Het aanspreken op de verantwoordelijkheid van de slachtoffers van de Holocaust zoals mr. Davies dat gedaan heeft ("not to care that they have themselves become oppressors.”), lijkt mij toch totaal iets anders dan die lezeres beweert. Het is de stereotype dooddoener waarmee elke constructieve discussie onmogelijk wordt. Als of Israel gemachtigd is te doen het laten wat ze wil, zoals ze geen 6 miljoen Palestijnen naar de gaskamers brengt?!! (Ik heb later begrepen dat Van Gogh's grove opmerking over caramel-lucht in gaskamers, op dit veelvuldig misbruik van die geschiedenis sloeg.) Wat mij wel weer opvalt is het aantal oud ministers van bevriende staten die dit ruimtelijk toegeven. Blijkbaar wordt hen tijdens hun regeerperiode de mond gesnoert. Kan je daar een voorbeeld van geven. Ik ken alleen Van Agt, Stemerdink en Van de Broek die later tot andere inzichten zijn gekomen en erkennen dat ze toen te vanzelfsprekend een pro-Israelisch standpunt innamen. Maly Pense

Pagina's : [1] 2 3