Bekijk originele versie : gediscrimineerd op het werk? 'niet zeuren'...!
a_tropos
11-05-2006, 17:15
Als je gediscrimineerd wordt op je werk, kun je maar beter niet gaan klagen. Met die klachten wordt namelijk meestal helemaal niets gedaan. Sterker nog: mensen die bij hun baas klagen over discriminatie worden ontmoedigd om een echte klacht in te dienen of worden zelfs bedreigd met ontslag.
Dat blijkt uit onderzoek van het Landelijk bureau ter Bestrijding van Rassendiscriminatie (LBR). Het bureau onderzocht de klachten van 24 werknemers. Negen van hen dienden een officiële klacht in, vijftien niet. De meeste van hen zijn hun baan kwijtgeraakt. Overigens niet door gedwongen ontslag, maar meestal door ziekte en stress.
Vaak was de baas zelf betrokken bij de discriminatie, waardoor klagen sowieso al moeilijk is. De klachten gaan meestal over racistische opmerkingen en bijnamen als ‘Bin Laden’.
De vakbond FNV wil samen met het LBR actie ondernemen om te zorgen dat bedrijven een beter anti-discriminatiebeleid krijgen.
bron (http://www.nosheadlines.nl/forum.php/list_messages/2713)
Ik hoorde het op het nieuws idd. Schandalig of niet? Je wordt gediscrimineerd en als je er wat van zegt ontslaan ze jou. Goed geregeld...NOT!
a_tropos
11-05-2006, 17:21
Ik hoorde het op het nieuws idd. Schandalig of niet? Je wordt gediscrimineerd en als je er wat van zegt ontslaan ze jou. Goed geregeld...NOT!
in de praktijk heb ik dat vaak meegemaakt: 'leuke' pesterijtjes door autochtone werknemers jegens hun allochtone collega's... wat mij daarbij nog het meeste stak, was dat er geen enkel weerwoord kwam van de gepesten - die zaten dan maar wat stilletjes te lachen.
ik stond dan als een soort furie naar twee kanten te schreeuwen: tegen mijn blonde collega's vanwege hun gedrag en tegen de rest, omdat ze zich niet verweerden... gelukkig kregen we op een dag een jonge turkse man en een jonge surinamer en die pikten het niet - toen was de lol er gauw vanaf.
het pesten vertaalde zich o.a. in het ophangen van foto's van blote vrouwen in de kantine, het voortdurend aanbieden van bier aan moslims en IEDERE keer wanneer de allochtonen binnenkwamen, beginnen te krijsen: 'o jee... het ziet weer zwart van de mensen'.
:kwaad:
Mister1979
11-05-2006, 17:25
Tip van de maand:
Ga gewoon niet werken, heb je nergens last van.:banana:
Dit soort discriminatie gebeurt vaak in het geniep, zeer gemeen ......
Mister1979
11-05-2006, 17:55
Dit soort discriminatie gebeurt vaak in het geniep, zeer gemeen ......
Hoeft niet. Gebeurd soms gewoon openlijk.
maly_pense
11-05-2006, 19:35
Als je gediscrimineerd wordt op je werk, kun je maar beter niet gaan klagen. Met die klachten wordt namelijk meestal helemaal niets gedaan. Sterker nog: mensen die bij hun baas klagen over discriminatie worden ontmoedigd om een echte klacht in te dienen of worden zelfs bedreigd met ontslag.
Waar ik hedentendage nogal eens discriminatie ervaar, is in situaties waarin overwerk of zo gedaan moet worden. Dan veronderstellen helften van stelletjes zeer gemakkelijk dat alleenstaanden geen belangen hebben om op tijd thuis te kunnen zijn, laat staan een groter belang hebben dan het hunne.
En ook daar tref je zelden een leidinggevende die onpartijdig in het conflict staat. :jammer:
Maly Pense
Personality
11-05-2006, 19:53
Hoeft niet. Gebeurd soms gewoon openlijk.
Inderdaad, tegenwoordig zeggen het gewoon recht voor je neus. Ik had laatst een gesprekje bij een werving en selectiebureau voor gemeentebanen. Desbetreffende persoon wou mij niet inschrijven omdat ik hoofddoek droeg, maar ik mocht wel via hen een betaalde opleidingen volgen (daar was ik wel welkom voor), maar bemiddelen ho maar....ik ben toch niet op mn achterhoofd gevallen om hier op in te gaan....:maf2:
En wat was de reden, kleine gemeentes zijn niet gewend met hoofddoeken, terwijl ik al meer dan 3 jaar werkervaring heb bij kleine gemeentes, die nu oa gezien afspiegelingbeeld van de maatschappij dit ook in hun bedrijfscultuur afstemmen. In ieder geval die persoon gaf aan dat ie vaker benaderd was, door mevrouwtje van Discriminatiemeldpunt, maar dat gaat regelrecht prullenbak in.....dus tja, hier dient wel dwingende maatregelen in te komen, vind ik..
Maar ach, van zulke types lig ik niet wakker, het is verlies voor dat bureau dat ze goede krachten laten lopen...:banana:
bablabla
11-05-2006, 19:55
Wist ik al!
Personality
11-05-2006, 19:56
O ja, vergeet nog wel bij te melden, dat ik het wel waarder dat ie eerlijk was dat mijn hoofddoek in de weg zat ipv weer zo 'n gare standaardafwijzing...
Maar dan nog, blijf unfair...:(
bablabla
11-05-2006, 19:56
Waar ik hedentendage nogal eens discriminatie ervaar, is in situaties waarin overwerk of zo gedaan moet worden. Dan veronderstellen helften van stelletjes zeer gemakkelijk dat alleenstaanden geen belangen hebben om op tijd thuis te kunnen zijn, laat staan een groter belang hebben dan het hunne.
En ook daar tref je zelden een leidinggevende die onpartijdig in het conflict staat. :jammer:
Maly Pense
Hou toch je bek!
bablabla
11-05-2006, 19:58
O ja, vergeet nog wel bij te melden, dat ik het wel waarder dat ie eerlijk was dat mijn hoofddoek in de weg zat ipv weer zo 'n gare standaardafwijzing...
Maar dan nog, blijf unfair...:(
Don't be sad!
Onze tijd komt nog wel. Die kut kinderen van hun gaan het nog moeilijk krijgen in hun eigen land.
Hazouz_55
11-05-2006, 20:01
Minderheden zullen altijd gediscrimineerd blijven worden. Jezelf van je beste kant laten zien (o.a. door goede cijfers te halen op school) is een van de handelingen die je kunt verrichten om discriminatie tot een minimum te beperken.
Personality
11-05-2006, 20:05
Minderheden zullen altijd gediscrimineerd blijven worden. Jezelf van je beste kant laten zien (o.a. door goede cijfers te halen op school) is een van de handelingen die je kunt verrichten om discriminatie tot een minimum te beperken.
Helaas is dit niet genoeg, jezelf van je beste kant laten zien. Of ze nu willen of niet, ze moeten toch met ONS door 1 deur, dus tja, ze kunnen beter MEEwerken, dan Tegenwerken, dit is immers ook in hun eigen belang.
Gelukkig ging het maar om paar gare bureau 's, genoeg bureau 's die veel profijt in mij zagen...
Personality
11-05-2006, 20:08
Tip van de maand:
Ga gewoon niet werken, heb je nergens last van.:banana:
Zelfs in een winkel wordt je gediscrimineerd, wat dan....Ga niet shoppen!
Gouden TIP:
Cool blijven en de bal terugkaatsen ( laat ze beseffen dat ZIJ iets verliezen, en niet JIJ):goedzo:
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.