Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : 'De een zijn dood, is een ander zijn brood'

Pagina's : [1] 2

Scottie
09-05-2006, 21:22

Ja, er zal vast wel een gelijksoortige uitspraak bestaan in het Marokkaans: 'De een zijn dood is een ander zijn brood". Of ze in Bagdad eigenlijk wel brood kennen en of dat nog wel te koop is weet ik niet. Maar leven van andermans uitzichtloze bestaan is blijkbaar ook in dat fijne islamitisch aangestuurd land gewoon. Ook in Irak, verscheurd door een nog niet erkende burgeroorlog. Daar weten velen van de nood een deugd (http://www.trouw.nl/deverdieping/overigeartikelen/article307911.ece/Irak+/+De+lucratieve+handel+in+glas+en+rouwbanieren) te maken. Ook in Bagdad willen de Bagdadies niet met kapotte ramen te wonen. Niemand wil naar de scherven van een ander kijken. Scottie, carglass. Irak / De lucratieve handel in glas en rouwbanieren Voor inwoners van de Iraakse hoofdstad Bagdad zijn de dagelijkse chaos en het geweld een ramp, maar sommige ondernemers varen er wel bij. Glaszetters en mensensmokkelaars kunnen het werk nauwelijks aan. Adel Ahmed heeft meer werk dan hij aankan. Ahmed is glaszetter. Al acht jaar heeft hij een bedrijf in Karrada, een levendige winkelwijk in het centrum van Bagdad, maar zo druk als nu is hij nog nooit geweest. Er gaat in de hoofdstad vrijwel geen dag voorbij zonder explosies en dan sneuvelen vaak tot ver in de omtrek de ruiten. Ook de wijk Karrada wordt regelmatig getroffen. Meestal rinkelt kort daarna in de zaak van Ahmed de telefoon voor een bestelling of druppelen de klanten binnen. Sinds drie jaar geleden de aanslagen een gebruikelijk onderdeel van het dagelijks leven werden, laten de inwoners van Bagdad met een routine die aan het absurde grenst hun ramen vernieuwen. Het is onder sommige ruitenzetters al een populaire grap dat zij het eerder weten dan de talloze nieuwszenders als er weer aanslagen hebben plaatsgevonden. „Op drukke dagen heb ik wel zes klanten en dan moet ik de helft van het werk uitbesteden”, zegt Ahmed. Ook zijn eigen huis voorzag hij vorig jaar van nieuwe ruiten toen er vlakbij een bom ontplofte, bij het kantoor van een Iraakse politicus. Ahmed verdient zo’n 250.000 tot 500.000 dinar, tussen de 140 en 280 euro per maand. Voor de oorlog begon bedroeg zijn maandinkomen ongeveer 80 euro. De 36-jarige Irakees is geen man van veel woorden, maar uit het weinige dat hij kwijt wil blijkt dat hijzelf ook de wrange kant van zijn toegenomen winst ziet. Zijn gezicht wordt stug: „Ik zie veel ellende. Soms heb ik geen zin meer in mijn werk.” Over het algemeen geeft de Iraakse economie weinig reden tot optimisme. De werkloosheid bedraagt zo’n dertig tot veertig procent. Over de wederopbouw verschijnen rapporten die hier en daar lichtpuntjes vertonen, maar die overwegend verontrustend zijn. Grote percentages van het fonds voor de wederopbouw van Irak gaan op aan veiligheidsmaatregelen en een deel van de gelden vloeit weg vanwege corruptie. De voor het land cruciale olie- en gasindustrie komt te traag op gang door de aanslagen, sabotage, corruptie en wanbeleid. De productie ligt nog altijd onder het niveau van voor de oorlog. Glazenzetters zijn niet de enigen die in deze chaotische en ongewisse tijden toch goede zaken doen. Ook Alaa Husein heeft over klandizie niet te klagen. De winkel die hij met een partner deelt is een van de oudste in het centrum van Bagdad. De muren hangen vol met beeltenissen van historische moskeeën, straattaferelen van Bagdad en ingelijste spreuken uit de Koran. Maar van die verkoop moet hij het niet hebben deze dagen. Zijn belangrijkste bron van inkomsten is het maken van rouwbanieren. Het is in Irak gebruikelijk bij een sterfgeval zwarte doeken met de naam van de overledene in de buurt te hangen. Overlijdensadvertenties in kranten kent men nauwelijks. De prijs van zo'n kennisgeving ligt tussen de 5000 en 7000 dinar, drie à vier euro. Arme families bestellen hooguit twee banieren, rijkere families soms wel tien. De straten van Bagdad hangen er vol mee. Op drukke dagen heeft Husein zo’n tien opdrachten. „In de meeste gevallen gaat het om mensen die een onnatuurlijke dood stierven, zoals door moorden en aanslagen. Er is zoveel geweld”, zegt hij. Hij is een gemoedelijke man, die gekleed gaat in een zandkleurige dishdasha, een traditioneel Iraaks lang gewaad. Terwijl hij de verfkwast over de lijst van een schilderij haalt, laat hij zijn gedachten de vrije loop. „Onlangs maakte ik een banier voor het overlijden van een vader en een zoon. Ze werden gedood terwijl ze met meubilair onderweg waren om het huis van de zoon die zou gaan trouwen in te richten. De vader had niets met politiek te maken. Hij werd vermoord omdat hij een ontwikkeld man was.” Hij vertelt verder over de situatie in Bagdad. „Irakezen kijken deze dagen allemaal de dood in de ogen. En voor welk doel?” Al pratend gaat zijn betoog over in een tirade. „Wij hebben toch net zo goed als anderen het recht om in veiligheid te leven? Zonder ontvoeringen, zonder moorden. Er is hier geen menselijkheid meer.” Betrouwbare statistieken zijn er niet, maar in de wetteloze miljoenenstad is de veiligheidssituatie slechter dan in de meeste andere delen van Irak. Er vallen vrijwel dagelijks doden door aanslagen. Veiligheidstroepen van politie en leger, milities, gewapende groepen en criminele bendes zijn verantwoordelijk voor de moorden. Bij elkaar zijn het er tientallen per dag. Net als veel andere middenstanders sluit Husein vanwege de slechte veiligheidssituatie zijn zaak tegen drie uur ’s middags. De avondklok werd onlangs teruggebracht van 8 uur naar 11 uur ’s avonds, maar Husein en zijn familie blijven thuis zodra het donker wordt. In de zaak van Ali Mohi staat een drietal potige mannen met besmeurde handen druk te sleutelen. Op de grond staan kleine generatoren en in de schappen liggen onderdelen in alle soorten en maten. Vroeger was Mohi elektricien, maar tegenwoordig is het repareren van generatoren zijn belangrijkste bezigheid. Elektriciteit is er nog steeds vaker niet dan wel in Bagdad. In de winter kunnen huishoudens rekenen op enkele uren per dag, maar in de zomer is dat minder. De centrales kampen met de naweeën van grootschalige plunderingen na de val van Saddam in 2003, achterstallig onderhoud na jaren van economische sancties, aanslagen door opstandelingen en een toegenomen vraag. De herrie in Bagdad is oorverdovend als de stadsvoorziening uitvalt, want de meeste families hebben inmiddels een kleine generator. Vaak ook delen ze een grotere generator met de buurt. Een lang leven is de meeste apparaten niet beschoren. „De kwaliteit van de kleine goedkope generatoren van Chinese makelij is slecht. Bovendien wordt er vaak onzuivere, gemengde brandstof gebruikt en dat beschadigt het apparaat. De grotere generatoren in de buurt gaan kapot door overbelasting”, zegt Mohi. Hij zet zoete thee in kelkvormige glaasjes en een blikje Pepsi neer en gaat er goed voor zitten om zijn verhaal te doen. „In de komende maanden zullen we alleen maar drukker worden, als mensen hun generator meer gaan gebruiken om hun huizen te koelen”, voorspelt hij. In de zomermaanden kan de hitte in Bagdad toenemen tot een verzengende 45 à 50 graden. Dan verdient hij wel 15 euro per dag. Onvermijdelijk komt ook hier het gesprek op de chaos in de stad. Mohi en zijn collega's kunnen maar niet bevatten dat drie jaar na de val van het bewind er nog altijd zulke grote problemen zijn met de elektriciteitsvoorziening. „We zijn inmiddels drie keer naar de stembus geweest en wat heeft het voor verschil gemaakt? De politici geven niet om ons”, zegt Mohi. Het is een veelgehoorde klacht in Bagdad dat de politici in de groene zone, het zwaarbeveiligde complex waar Iraakse leiders trachten een nieuwe regering te vormen in vervolg op de verkiezingen van afgelopen december, ver afstaan van de dagelijkse werkelijkheid in de hoofdstad. „De overheid zou het geld dat mensen uitgeven aan kleine generatoren kunnen inzamelen om een grote generator per stadsdeel neer te zetten. Dat zou heel wat effectiever zijn”, denkt Mohi. Ook illegale vormen van handel gedijen. Zoals de productie van valse identiteitskaarten. Er zijn talloze Irakezen die overwegen een andere naam aan te nemen sinds het sectarisch geweld tussen soennieten en sjiieten in Bagdad de afgelopen maanden nog verder toenam. Een soennitische website heeft de aanschaf van een nieuw persoonsbewijs zelfs bovenaan de lijst van adviezen staan om uit handen te blijven van sjiitische milities en andere - vaak aan de overheid gelieerde - gewapende groepen die het op hen voorzien hebben. Voor twintig dollar is een nieuwe identiteit te koop, weet de 27-jarige Ahmed, die alleen met zijn voornaam aangeduid wil worden. Binnenkort heeft hij een nieuwe kaart op zak met een sjiitische naam en dan hoopt hij zich weer vrijer te bewegen. Hij woont al wekenlang in het hotel waar hij werkt. In zijn woonwijk is de spanning tussen soennieten en sjiieten opgelopen en zijn familie werd door buren gewaarschuwd dat Ahmed beter niet naar huis kon komen. Wereldwijd twisten academici en Irak deskundigen met elkaar over de vraag of Irak nu wel of niet in een eerste fase van een burgeroorlog verkeert. Ahmed heeft daar geen twijfel over. Zijn ouders hebben een gemengd huwelijk, maar om zich heen ziet hij hoe op een uitzondering na de verschillen tussen sjiieten en soennieten steeds vaker onderwerp van verhitte gesprekken zijn. Behalve de aanschaf van een andere identiteitskaart heeft hij dan ook een volgend plan al klaar. Hij heeft contact met een mensensmokkelaar die hem voor zo'n 12.000 dollar naar Zweden kan brengen. Ook die handel floreert in de huidige situatie. „lk kan beter zo snel mogelijk vertrekken. De prijs gaat omhoog”, zegt Ahmed.

Halfje18_
09-05-2006, 21:34
Great, natuurlijk post je dit niet ter informatie maar met een ander doel Door mensen zoals jij zullen autochtonen en allochtonen nooit verbroederen.. Ipv te hammer op het goede blijf jij hammeren op het slechte.. Uiteraard is kritiek zeker een goed middel maar jij overdrijft hier zo erg in dat het niet anders kan dan alleen maar negatief uitvallen

Tomala
09-05-2006, 21:44
Jij brengt het ook verschrikkelijk slecht over.. Ooit gehoord van subtiel zijn?? Maar ik ben het wel met je eens, ze doen het puur ter provocatie alsof wij ons verantwoordelijk moeten voelen/uitleg geven voor wat er in Irak gebeurt.. Tenminste dat proberen ze.. Daar ben ik niet met je eens het is maar een voorbeeld. Al die producten die we hier kopen worden bewerkt door mensen die in de Derde Wereld landen worden uitgebuit, in Brazilië worden bijvoorbeeld koffieboeren door militanten onder druk gezet. Je moet niet alles aannemen als een aanval

ElAlamein
09-05-2006, 21:45
ach, je moet maar denken, dat het nivo van Scottie's bijdragen MIJLENVER boven het nivo van sommige Mjaleden van iezlamitiese achtergrond uitsteekt. leuke insight topic, Scot! Tja, het is vreselijk allemaal, maar voorlopig moeten de mensen gewoon leven; zal mij benieuwen, hoe, als eens de rust is teruggekeerd, de Irakezen zullen terugkijken op de "hulp" van de islamieten uit andere landen!!!!! Die momenteel dus hun land in 32 stukken scheurt.

ElAlamein
09-05-2006, 21:49

Daar ben ik niet met je eens het is maar een voorbeeld. Al die producten die we hier kopen worden bewerkt door mensen die in de Derde Wereld landen worden uitgebuit, in Brazilië worden bijvoorbeeld koffieboeren door militanten onder druk gezet. Je moet niet alles aannemen als een aanval dus ik moet me dan niet aangevallen voelen? Omdat ik ze eigenlijk ook uitbuit, door die produkten te kopen, bedoel je.... mmmm, ik koop al Max Havelaar koffie( 1 euro extra voor de boer), maar moslims zie ik die nooit kopen. wél kopen ze allemaal een komputer met die amerikaanse windows erop; Billy Gates is nou al 60 keer miljardair, maar, ach, ik gun het hem wel! Ik weet niet of Kiki en halfje zich nou schuldig opeens voelen...ik ben hun niet!

Tomala
09-05-2006, 21:53
dus ik moet me dan niet aangevallen voelen? Omdat ik ze eigenlijk ook uitbuit, door die produkten te kopen, bedoel je.... mmmm, ik koop al Max Havelaar koffie( 1 euro extra voor de boer), maar moslims zie ik die nooit kopen. wél kopen ze allemaal een komputer met die amerikaanse windows erop; Billy Gates is nou al 60 keer miljardair, maar, ach, ik gun het hem wel! Ik weet niet of Kiki en halfje zich nou schuldig opeens voelen...ik ben hun niet! Waarom heb je het over moslims elk mens is anders De meeste allochtonen houden nou eenmaal niet van koffie, ik drink ook veel liever thee wat zijn de mensen hier snel op hun teentjes getrapt

Halfje18_
09-05-2006, 21:55
dus ik moet me dan niet aangevallen voelen? Omdat ik ze eigenlijk ook uitbuit, door die produkten te kopen, bedoel je.... mmmm, ik koop al Max Havelaar koffie( 1 euro extra voor de boer), maar moslims zie ik die nooit kopen. wél kopen ze allemaal een komputer met die amerikaanse windows erop; Billy Gates is nou al 60 keer miljardair, maar, ach, ik gun het hem wel! Ik weet niet of Kiki en halfje zich nou schuldig opeens voelen...ik ben hun niet! Waarom zou ik me schuldig moeten voelen? Omdat ik software koop van een amerikaan? Is het mijn vijand? of insinueer jij dat natuurlijk helemaal niet Hou je wel rekening met de kleding en allerlei andere producten die je gebruikt die ook misbruikt worden @tomala Daar ben ik niet met je eens het is maar een voorbeeld. Al die producten die we hier kopen worden bewerkt door mensen die in de Derde Wereld landen worden uitgebuit, in Brazilië worden bijvoorbeeld koffieboeren door militanten onder druk gezet. Je moet niet alles aannemen als een aanval Voorbeelden van dat soort praktijken heb ik hier nog nooit gezien Er is altijd wel een verwijzing van iets naar een allochtoon/marokkaan of moslim

K1K1
09-05-2006, 21:59
Wel moslim dan? Of gewoon een domme provocateur .....:nerd: moslim heb je daar iets tegen??

K1K1
09-05-2006, 22:01
KIKI..ga knikkeren joa.:D jonge rot op een computer is niet uit de middeleeuwen ga terug in de tijd egt iets voor jou of zit je gewoon te geilen op geschiedenis boeken

Scottie
09-05-2006, 22:17
Zeg, willen jullie wel eens ophouden met zo te schelden? Stelletje lelijkerds. Warm of niet, in mei raak je in Holland niet onklaar omdat je door de hitte zou zijn bevangen. Denk eens aan die jongen, aan zijn vader en moeder. Hun zoon, 14 jaar dood op de stoep, doodgeschoten omdat zij hem exploiteerden. Ga op het onderwerp in, laat je gevoelens in je woorden spreken, je woorden over je gevoelens. Lees gelijk even in dat rapport over geweld tegen onder meer Marokkaansje jongens, de incest, de schuld, de wroeging ... Scottie.

Halfje18_
09-05-2006, 22:28
Ik vind het triest...maar ik maak me daar geen druk om.. Als ik dat zou doen zou ik vrijwel geen leven hebben van al de ellende in de wereld Ik ben er zeker achter gekomen dat het leven te kort daarvoor is.. Ik probeer daarom zoveel mogelijk plezier te maken in mijn leven En geen tijd besteden(meestal) aan dit soort zaken

Tomala
09-05-2006, 22:31
Ik vind het triest...maar ik maak me daar geen druk om.. Als ik dat zou doen zou ik vrijwel geen leven hebben van al de ellende in de wereld Ik ben er zeker achter gekomen dat het leven te kort daarvoor is.. Ik probeer daarom zoveel mogelijk plezier te maken in mijn leven En geen tijd besteden(meestal) aan dit soort zaken De hele wereld zit rot in elkaar, de halve wereldbevolking sterft van de honger en leeft onder armoedige omstandigheden maar ja wat doe je eraan

MooiRood
09-05-2006, 22:32
Alle commentaar ten spijt vind ik het bericht zelf niet negatief. Ik vind het wel treurig dat mensen nog steeds hun identiteit moeten vervalsen om ergens te mogen wonen. Net als in de jaren '40-'45 in Nederland (en tegenwoordig ook weer als je geen verblijfs- vergunning hebt). Maar in plaats van "de een zijn dood.." zou ik eerder zeggen "van de nood een deugd maken." [Sorry, het laatste stukje was weggevallen door het editten]

Halfje18_
09-05-2006, 22:34
De hele wereld zit rot in elkaar, de halve wereldbevolking sterft van de honger en leeft onder armoedige omstandigheden maar ja wat doe je eraan Precies...ik kan me niet eens voorstellen van de ellende die er is.. En ja..je kan er niks aan doen dus is het verstandig om medeleven te tonen en te helpen als mogelijk maar je wel afsluiten op een bepaald moment

Scottie
09-05-2006, 23:38

Ik vind het triest...maar ik maak me daar geen druk om.. Als ik dat zou doen zou ik vrijwel geen leven hebben van al de ellende in de wereld Ik ben er zeker achter gekomen dat het leven te kort daarvoor is.. Ik probeer daarom zoveel mogelijk plezier te maken in mijn leven En geen tijd besteden(meestal) aan dit soort zakenNou, ik hoop maar voor ons dat je kookvrij bent. Vraagje, waarom ga je slapen als je bang bent voor dromen? Wat doe je hier als je bang bent voor je gevoelens? Gevoelens, emoties die je zou kunnen krijgen bij het lezen over onrecht en pijn? Neem je dan liever een 'lijn'? Scottie, eigen Vim eerst.

Pagina's : [1] 2