Bekijk originele versie : Israëlisch kabinet stemt in met routekaart
http://nu.nl/news.jsp?n=152248&c=23
Israëlisch kabinet stemt in met routekaart
Uitgegeven: 25 mei 2003 14:39
Laatst gewijzigd: 25 mei 2003 23:25
JERUZALEM - Het Israëlische kabinet is zondag akkoord gegaan met het internationale vredesplan voor het Midden-Oosten, de zogeheten routekaart. Die moet uiteindelijk leiden tot de oprichting van een Palestijnse staat. Het kabinet maakte wel een voorbehoud, door te bepalen dat vier miljoen Palestijnse vluchtelingen niet automatisch het recht op terugkeer krijgen.
Twaalf ministers stemden voor en zeven tegen de routekaart, die is opgesteld door de Verenigde Staten, de Europese Unie, de Verenigde Naties en Rusland. Waarnemers zien de duidelijke meerderheid als een overwinning voor premier Ariel Sharon. Vooral de extreem-rechtse ministers en de bewindslieden van Sharons Likud-partij verzetten zich tegen het plan.
Veiligheid
Sharon en zijn kabinet konden akkoord gaan met de routekaart, omdat Washington heeft verklaard dat de Verenigde Staten rekening zullen houden met Israëlische bezwaren tegen het vredesplan. Veel ministers vrezen voor de veiligheid van Israël als het leger zich moet terugtrekken uit de Palestijnse gebieden. Ook willen zij de joodse nederzettingen in bezet gebied niet opgeven.
Het voorbehoud over de Palestijnse vluchtelingen viel verkeerd bij de Palestijnen. "Israëlische instemming onder voorbehoud is niet voldoende. Wij willen dat zij de routekaart helemaal goedkeuren, zonder voorwaarden, net als de Palestijnen hebben gedaan", aldus adviseur Nabil Abu Rudeina van de Palestijnse president Yasser Arafat.
Internationaal werd positief op het kabinetsbesluit gereageerd. Het Witte Huis noemde de Israëlische instemming een belangrijke stap vooruit naar vrede in het Midden-Oosten.
De Amerikaanse president George Bush ontmoet de Israëlische premier Ariel Sharon en diens Palestijnse collega Mahmud Abbad binnen drie weken in de Jordaanse stad Aqaba. Dat meldde de Israëlische radio bij monde van hoge Israëlische functionarissen.
Zelfmoordaanslagen
Arafat wees zondag voor het eerst zelfmoordaanslagen op burgers af, hoewel hij dat niet zo onvoorwaardelijk deed als Israël eist. Arafat vroeg potentiële plegers van zelfmoordaanslagen Israëlische vrouwen en kinderen te sparen. Zij moeten dat ook doen als het gaat om aanslagen waarmee zij de dood van Palestijnse burgers willen wreken, zei Arafat tegen de Arabische krant Al-Sharq al-Awsat.
De president voegde er aan toe dat de Palestijnse strijd tegen de Israëlische bezetting legitiem blijft als het gaat om het doden van "soldaten van de bezetting" en niet om "kinderen of vrouwen in een restaurant of een café". Arafat sloot uit dat hij zou aftreden. "Ik treed niet af, ik sterf als martelaar."
De routekaart naar de vrede bestaat uit drie fasen. De eerste fase is beëindiging van Palestijnse aanslagen en de terugtrekking van Israëlische troepen uit de Palestijnse gebieden en bevriezing van de bouw van nieuwe nederzettingen. Uiteindelijk moet er over twee jaar een Palestijnse staat zijn..
tinghir2001
27-05-2003, 11:52
De route kaart naar Vrede is ook gedoemt te mislukken !! Oslo akkoorden zijn ook op niks gestrandt ,zolang ze daar geen VN soldaten er na toe sturen, hoef je daar niks te verwachten !!
tinghir2001
27-05-2003, 13:15
Origineel gepost door vikker
En wat moeten de VN soldaten daar volgens jou dan gaan uitrichten, buiten zichzelf laten opblazen door enkele fanatici!
Zeg me eens wat volgens jou hun taak moet zijn.
Door de Joden wordt er beweert dat de enige reden voor hun om bezet gebied bezet te houden ,is om hun veiligheid te garanderen !! VN taak zou die taak van de Isrealiers overnemen ,zodat de joden daar kunnen vertrekken, samen met al die kolonisten !! De VN zou gezien worden meer als bevrijder door het Palestijnse volk ,omdat ze uiteindelijk bevrijd zijn van dat gehatte Isrealische leger !!! ik betwijfel of er aanvallen zouden komen op de VN zelf !! de Palestijnen vragen al jaren om een VN leger !! de Amerikanen en de joden zien daar niks in ,stelt je zelf maar de vraag ,waarom de joden dat niet willen ??
Een feit blijft !!! De joden hebben de macht om te dicteren ,omdat de Palestijnen kwa tegen partij niks voorstellen !! er kan nooit een eerlijk oplossing komen of een oplossing als zodanig ,als er geen derde partij tussen bijde komt ,die sterker is dan bijde partijen!! lijkt me niet moeilijk om te begrijpen .....
Maar ja ...wat leg ik jou dit uit ...je zal dit toch niet willen snappen ...,voor jou is elke moslim toch maar een zelfmoord terrorist ,een crimineel ,onrusrzaaier ... enz enz. ondrukken die handel !!
Origineel gepost door vikker
En wat moeten de VN soldaten daar volgens jou dan gaan uitrichten, buiten zichzelf laten opblazen door enkele fanatici!
Zeg me eens wat volgens jou hun taak moet zijn.
Wat dacht je van het observeren van de SS-korps van de IDF?
Ik ben toch wat terughoudend. In het verleden zijn er vaker positieve berichten geweest. Er zijn veel krachten die dit initiatief kunnen torpederen.
En Sharon zelf vertrouw ik ook niet echt!
tinghir2001
27-05-2003, 17:24
Origineel gepost door an3sdej
Ik ben toch wat terughoudend. In het verleden zijn er vaker positieve berichten geweest. Er zijn veel krachten die dit initiatief kunnen torpederen.
En Sharon zelf vertrouw ik ook niet echt!
Sharon ?? is een lieverdje !!
Trouwens het is bewezen dat het niet uitmaakt wie er aan de macht is in Isreal !! een rechtse of een links kabinet !! voor de Oslo akkoorden had je een links kabinet die zogenaamd pro vrede is met de Palestijnen !! nog nooit werd er onder dat kabinet zoveel nederzettingen bij gebouwt ,zelfs niet nu met sharon die het moet doen met othodoxe partije in zijn kabinet !! ik geloof echt alleen in vrede als een de wereld het komt afdwingen daarzo ....
stuur gewoon een grotte vredes macht daarheen !! en dwing vrede af !!of ben ik echt zooooooooooo erg naif ??
Danielle2
27-05-2003, 17:33
Leuke typefout; Isreal.
Voor de palestijnen maakt het ook geen bal uit of Israel een linkse of rechtse regering heeft. Onder Rabin was er een enorme terreurgolf, JUIST omdat hij voor besprekingen was. Juist als er weleens iets bereikt zou kunnen worden slaat Hamas toe. In dit klimaat is Rabin vermoord, er vlogen elke week bussen de lucht in en een zieke fanaticus besloot dat dat Rabins schuld was. Hij had de palestijnen immers wapens en zelfbestuur gegeven, en de gevangen terroristen overgedragen aan de PA.
Jij hebt ook gelijk, ook Israel ondermijnt pogingen tot onderhandelingen, en weet altijd weer op cruciale momenten te blunderen. Misschien dus nog geen gek idee de VN het zaakje te laten klaren. Ik heb inmiddels zoiets van "ze zoeken het maar uit, elke partij krijgt wat hij verdient." Als je mensen bezet, wordt je opgeblazen, en als je mensen opblaast wordt je bezet. Maar als dit conflict ooit opgelost wordt, en joden en palestijnen vredig in hun eigen staat leven, zou ik toch wel heel blij zijn.
tinghir2001
28-05-2003, 01:55
Origineel gepost door Mojowel
Danielle
Ik hoop met jou (en velen) dat er snel een onafhankelijke Paletijnse staat komt naast een veilige Israelische staat.
Zo dat was het hopen en nu naar de realiteit....die zegt dat ook dit vredesplan niet zal slagen en het hoe en waarom hoef ik je niet eens uit te leggen.
Als je vindt dat ieder (Israeli,s en Palestijnen) krijgt wat ie verdient dan moet ik concluderen dat de Palestijnen het nog slechter hebben dan de Israeli,s en dat is "eigen schuld" dus verdient. Nou weet ik niet of je het zo bedoelde maar ik wel!! Zeker zoals de situatie sinds de 2de intifada is verdienen de Palestijnen hun ellende, ze hebben het over zichzelf afgeroepen
Maar uiteindelijk hoop ik dat ze beiden als mensen een menswaardig bestaan zullen verdienen maar dat zou nog wel eens een halve eeuw kunnen duren vrees ik.
Groet van MOJO
de intifada is verzet tegen bezetting !! hier in nederland worden verzet strijders tegen de duitse bezetting nog steeds geeert !! snap je de connectie .....verzet tegen bezetting is legitiem.dus aanval op legerdoelen. dus niet op burgerdoelen.
hoe durf je te zeggen dat de palestijnen hun ellende zelf verdient hebben. je klinkt echt rasistisch
...de jodenvervolging zal ook verdient zijn geweest, hoe voelt dat om te horen ?
tinghir2001
28-05-2003, 09:48
Origineel gepost door Defender
1. De VN heeft in het midden oosten nog nooit wat bereikt, en zeker geen veiligheid nog voor Joden, nog voor Arabieren. En de recente ontwikkelingen geven nu ook niet bepaald aan dat ze dat in de nabije toekomst wel voor elkaar zullen krijgen.
2. Zolang Hamas, Islamic JiHaat e.d niet ontbonden zijn en er nog grote groepen idioten zijn die helemaal geen Israel willen, en bereid zijn zichzelf daarvoor op te offeren, zal er geen vrede zijn.
Het heeft geen zin voor israel om te stoppen met hen te slaan, dit zullen ze enkel opvatten als zwakheid van Israel en dubbel zo hard aanvallen, en meer recruten maken.
3. Zolang de rest van de arabieren in Israel menen niet te moeten optreden tegen deze groepen, kan er geen sprake zijn van een staat, vanwaaruit Israel dan kan worden aangevallen.
Geen veiligheid = geen vrede = geen land
De VN kan zeker niks uitrichten zonder de VS, dat snap je natuurlijk wel !!!
Hoe langer de bezetting duurt ,hoe groter de fustraties !!! en dat leidt er toe dat Hamas en jihaat nog meer aanhang krijgen. en dat zal de oplossing nog veder weg brengen !!
Israel heeft was ook nooit bereid om zuid Libanon te verlaten, met dezelfde *** redenen. en toch zijn ze eruit geknikkert !! ik hoop dat dat ook in Palestijns gebied het geval zal zijn !! want Joodse arrogantie zal geen vrede brengen !! en verzet valt bij de Palestijnen niet te breken!! Of die k.ut Amerikanen willen een keer echt bereid zijn wat te doen daarzo !! in plaats van een paar afgezanten daar heen sturen !!
Geen land = geen Vrede = geen veiligheid voor Isreal !!
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.