Bekijk originele versie : De Pil
MaryLady18
03-05-2006, 15:25
Wie Van Jullie Nam/Neemt De Pil? En Had Je Bijwerkingen? Of Voelde Je Je Gewoon Normaal?
ellouisa
03-05-2006, 15:30
k heb twee soorten pillen gehad (eerst microgynon 30 en daarna mercilon), maar had veel bijwerkingen. Elke keer bij een nieuwe strip werd ik snachts misselijk en moest kokhalsen (nooit kotsen). Dat bleef maar doorgaan voor anderhalf jaar en nu ben ik overgestapt op de anticonceptiepleister. Die plak je elke week ergens op je lichaam (ik doe m gewoon op mn arm en in de zomer aan de binnenkant van mn arm). Je kan er mee douchen, zwemmen enz. enz. Bevalt me erg goed. Je hoeft er maar 1 keer per week aan te denken en heb geen misselijkheid meer. :goedzo:
Maar er zijn een hoop vrouwen die helemaal geen last hebben vand e pil, dus zou het proberen dan kan je het zelf ondervinden.
Ik raad het trouwens wel aan om er zo laat mogelijk mee te beginnen en ook alleen als het echt nodig is (bij zware menstruatiepijnen of kans op zwangerschap en niet bij bijv een onregelmatige menstruatie). Het zijn toch hormonen di eje naar binnen werkt en het zal niet erg goed zijn voor je lichaam.
MaryLady18
03-05-2006, 15:34
Ik neem ook de pil (yasmine) ik heb die 2 jaar al eens ingenomen en dan was ik ermee gestopt. Nu Ben ik aan Mijn eerste strip en ben elke dag duizelig heb altijd nog bloedingen, wat volgens mij normaal is als jeb egint met de pil, en ben beetje verdikt, terwijl ik nooit wat bijkom... Ik neem het in omdat ik hevige menstruatie heb en onregelmatig en ik ga over een maand trouwen dus komt goed uit... EN die pleister is die betrouwbaar? Ik heb er al van gehoord maar men verloofde vertrouwdt het niet hhaha
MaryLady18
03-05-2006, 15:46
Jah als het aan mij lag neem ik de pil ook niet als die pleister goed is schakel ik over. Is niets voor mij, ik laat liever de natuur zijn gang gaan ipv alles chemisch en die zever te veranderen
ellouisa
03-05-2006, 16:00
Ik neem ook de pil (yasmine) ik heb die 2 jaar al eens ingenomen en dan was ik ermee gestopt. Nu Ben ik aan Mijn eerste strip en ben elke dag duizelig heb altijd nog bloedingen, wat volgens mij normaal is als jeb egint met de pil, en ben beetje verdikt, terwijl ik nooit wat bijkom... Ik neem het in omdat ik hevige menstruatie heb en onregelmatig en ik ga over een maand trouwen dus komt goed uit... EN die pleister is die betrouwbaar? Ik heb er al van gehoord maar men verloofde vertrouwdt het niet hhaha
ik gebruik het nu anderhalf jaar enne nog steeds niks aan de hand. Hij is net zo veilig als de pil :goedzo:
MaryLady18
03-05-2006, 16:16
Okkkk bedankt xxxx
Tj0epieta
03-05-2006, 16:21
ik krijg ook altijd kotsneigingen. Mijn lichaam kan er denk niet echt tegen, ben al drie keer veranderd van pil, maar moet er toch altijd van wakker worden in de nachten met kotsneigingen (maar ik kots niet)
Anticonceptiepleister??? Echt waar?? Heb er nooit van gehoord, en maar een keer in de week? Helpt dat echt? En hoeveel is de percentage van t zwanger kunnen raken hiervan?? Ben wel benieuwd!!
ellouisa
03-05-2006, 16:29
ik krijg ook altijd kotsneigingen. Mijn lichaam kan er denk niet echt tegen, ben al drie keer veranderd van pil, maar moet er toch altijd van wakker worden in de nachten met kotsneigingen (maar ik kots niet)
Anticonceptiepleister??? Echt waar?? Heb er nooit van gehoord, en maar een keer in de week? Helpt dat echt? En hoeveel is de percentage van t zwanger kunnen raken hiervan?? Ben wel benieuwd!!
ik had precies hetzelfde als jij. Echt erg he, lig je de halve nacht wakker van de misselijkheid.
Die pleister is net zo veilig als de pil. Het heet Evra. Vraag ernaar bij je huisarts, het werkt echt goed :goedzo: Heb er geen last van verder, kan er mee zwemmen, douchen alles.
Ik wilde eerst de nuvaring doen, maar die moet je inbrengen dat lijkt me toch niks.
http://www.janssen-cilag.se/content/backgrounders/janssen-cilag.se/evra/P_0044-HR-RGB.jpg
http://www.evra.com.hk/images/main_p_5.gif
Dit heb ik ff gegoogled, het is een stuk uit de bijsluiter;
De anticonceptiepleister (EVRA)
De anticonceptiepleister bevat dezelfde hormonen als de gecombineerde anticonceptiepillen : oestrogeen (in dit geval ethinylestradiol) en progestageen (in dit geval norelgestromin).
Met dagelijks 20 microgram oestrogeen is EVRA te vergelijken met een lichte pil.
Elke pleister geeft een week lang gelijkmatig hormonen af die via de huid rechtstreeks in de bloedbaan terechtkomen. De hormonen voorkomen op drie manieren dat je zwanger raakt :
- ze zorgen ervoor dat de eierstokken geen eicel afgeven (geen ovulatie)
- ze verdikken het slijm van de baarmoederhals, zodat sperma erg moeilijk in de baarmoeder kan komen.
- het baarmoederslijmvlies wordt dunner en ongeschikt voor innesteling.
EVRA is wereldwijd getest door meer dan 3300 vrouwen. Daarbij werden meer dan 70000 pleisters aangebracht. Net als de pil is de betrouwbaarheid van EVRA 99 % bij correct gebruik.
Bij vrouwen met een lichaamsgewicht van meer dan 90 kg is de pleister minder betrouwbaar. Borstspanning komt in het begin vrij veel voor. In 3,8% van de gevallen kwam de pleister gedeeltelijk of geheel los, maar dat gebeurde niet frequenter in een warm klimaat, een sauna of bij het sporten.
Om met EVRA te beginnen mag je NIET zwanger zijn.
Als je EVRA voor het eerst gaat gebruiken, heb je twee mogelijkheden:
- Starten op de eerste dag van je menstruatie:
Breng je eerste pleister aan gedurende de eerste 24 uur van je menstruatie
De pleister werkt direct en is ook direct betrouwbaar.
- Starten op de dag van je voorkeur:
Misschien vind je het prettig als de dag waarop je een nieuwe pleister moet plakken (plakdag) bijvoorbeeld altijd op zondag valt, of op een andere dag. Of misschien wil je liever ongesteld zijn in het weekend. Je kunt je plakdag zelf bepalen, maar in dit geval moet je de allereerste 7 dagen wel bijkomend een condoom gebruiken als je seks hebt.
Het kan wel eens goed uitkomen om een keer niet ongesteld te worden. Na pleister 3 ga je dan gewoon direct verder met pleister 1 van de volgende serie. Je last dus geen stopweek in en dus komt er ook geen menstruatie. In de stopweek na pleister 6 word je dan weer gewoon ongesteld. Het zou natuurlijk ook kunnen dat je je menstruatie niet wilt overslaan, maar dat je 'm liever even uitstelt. In dat geval kun je ook 1 of 2 weken extra plakken. De pleister die je dan overhoudt, kun je als reservepleister gebruiken voor de volgende keer dat je je menstruatie wilt uitstellen.
Je mag EVRA op de volgende plaatsen plakken:
- bil
- buik
- buitenkant van je bovenarm
- schouderbladen
- (onder)rug
Plak een EVRA-pleister NIET op je borsten!
Je mag elke week een andere plaats kiezen, maar welke plaats je ook kiest: de pleister moet daar 7 dagen blijven zitten!
Je mag de pleister ook elke week op ongeveer dezelfde plaats dragen. Het beste is dan wel om steeds een paar centimeter op te schuiven. Dat is prettiger voor je huid. Als je de pleister bijvoorbeeld graag op je buik draagt, zoek dan op je volgende Plakdag een plekje aan de andere kant van je buik.
- Breng de pleister niet aan op een plaats waar de huid rood of geïrriteerd is of op een plek waar je een
snijwond hebt.
- Draag maar 1 pleister tegelijk.
- Verwijder een gebruikte pleister eerst voordat je een nieuwe opplakt.
- Controleer elke dag of je pleister nog goed vastzit, bijvoorbeeld tijdens het douchen.
- Een pleister moet 7 dagen op dezelfde plaats blijven zitten!
Om een EVRA-pleister te verwijderen:
- Maak met je nagel voorzichtig een hoekje van de pleister los.
- Trek 'm er snel af (anders is het onnodig pijnlijk).
- Vouw de gebruikte pleister zorgvuldig dubbel voordat je hem weggooit.
- Verwijder het eventueel achtergebleven randje lijm met een beetje babylotion.
LET OP! Een verwijderde pleister kan nog wat restbestanddelen bevatten. Vouw de pleister dus voor je hem weggooit zorgvuldig dubbel, met de plakkende kant naar binnen. Plak hem daarna in de reservoirplaats aan de buitenkant van je oude verpakking (of in de nieuwe verpakking nadat je de nieuwe pleister hebt verwijderd.) Gebruikte pleisters horen bij het klein chemisch afval. Je kunt ze ook inleveren bij de apotheek.
Wat moet je doen als je vergeten bent om een pleister te vervangen?
1 of 2 dagen te laat gedurende week 2 of 3?
Verwijder de gebruikte pleister en breng meteen een nieuwe pleister aan.
Breng de volgende pleister aan op je normale Plakdag.
Het is niet nodig om een extra anticonceptiemiddel te gebruiken.
Méér dan 2 dagen (48 u) te laat gedurende week 2?
Breng direct een nieuwe pleister aan (tenzij je vermoedt, dat je zwanger bent).
LET OP: je hebt nu dus een andere Plakdag of je moet je stopweek inkorten tot je Plakdag.
Indien je tijdens de laatste 5 dagen geen seks hebt gehad, moet je GEEN noodpil gebruiken, maar wel gedurende 7 dagen een condoom gebruiken.
Indien je seks hebt gehad gedurende de laatste 5 dagen, moet je een noodpil innemen en gedurende 7 dagen een condoom gebruiken.
Te laat gedurende week 3?
Onmiddellijk de pleister verwijderen en beginnen met je pleistervrije week.
Na 7 pleistervrije dagen terug beginnen met een nieuwe serie.
Je hebt geen noodpil nodig.
Te laat gedurende week 4?
Verwijder de pleister zodra je er aan denkt.
Begin je volgende cyclus op je normale Plakdag.
Het is niet nodig om een extra anticonceptiemiddel te gebruiken.
Te laat begonnen met een nieuwe serie?
Na de stopweek moet je er natuurlijk op tijd aan denken om op je Plakdag weer met pleister 1 te beginnen.
Als je pleistervrije week meer dan 7 dagen duurt, loop je risico op een zwangerschap.
Als je de laatste 5 dagen seks hebt gehad, moet je dadelijk je pleister aanbrengen en de noodpil innemen en. gedurende 7 dagen een condoom gebruiken
Als je de laatste 5 dagen GEEN seks hebt gehad, moet je dadelijk je pleister aanbrengen en moet je enkel gedurende 7 dagen een condoom gebruiken.
MaryLady18
03-05-2006, 17:00
Wow kei goed. Heb je ook last van je stemming door hormonen?? Die van mij slaan op tilt pff ik wordt er gek van en mijn omgeving ook
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.