Bekijk originele versie : Het lot of eigen wil ?
- Geloven jullie in predestinatie of in het eigen wil.
Predestinatie is het geloven in het lot/voorbeschikking, het geloven dat alles wat je doet en zal gaan doen al is vastgelegd.
( mogelijke redenen om hier in te geloven is bv: uit Godsdienstige reden )
Eigen wil is het geloven dat wat je doet je eigen wil is, en dat jij degene bent die bepaalt wat er gebeurt.
Ik geloof in het lot/voorbeschikking omdat het een van de 6 geloofspunten is van de Islam, en Allah(swt) heeft in de Koran gezegd dat alles wat je zal gaan doen al opgeschreven is in een boek. Dat boek wordt geschreven als je nog in de buik van je moeder zit, dan wordt er al bepaalt op welke dag je zal sterven etc.
Moge Allah(swt) mij vergeven als ik een fout heb gemaakt..
Moezhint
25-05-2003, 00:51
Origineel gepost door Yahya
- Geloven jullie in predestinatie of in het eigen wil.
Predestinatie is het geloven in het lot/voorbeschikking, het geloven dat alles wat je doet en zal gaan doen al is vastgelegd.
( mogelijke redenen om hier in te geloven is bv: uit Godsdienstige reden )
Eigen wil is het geloven dat wat je doet je eigen wil is, en dat jij degene bent die bepaalt wat er gebeurt.
Ik geloof in het lot/voorbeschikking omdat het een van de 6 geloofspunten is van de Islam, en Allah(swt) heeft in de Koran gezegd dat alles wat je zal gaan doen al opgeschreven is in een boek. Dat boek wordt geschreven als je nog in de buik van je moeder zit, dan wordt er al bepaalt op welke dag je zal sterven etc.
Moge Allah(swt) mij vergeven als ik een fout heb gemaakt.
salaam...
volgens mij zijn er twee soorten van lot. namelijk alQadr en alQada. AlQadr, is het lot waarin je als mens helemaal niets in te brengen hebt zoals je geboorte en de dood. je kiest er namelijk zelf niet voor wanneer je ter wereld wil gebracht worden en in welke familie je terechtkomt, en wanneer je deze wereld weer wil verlaten. God bepaalt dit volledig
En AlQada is een lotsbestemming waar je als mens wel een eigen wil in kunt brengen. en dat zijn de gewone zaken in het leven waarin je wel een keuze in kunt maken zoals bijvoorbeeld het huwelijk, je studies, enz...maar deze zaken zijn uiteindelijk toch ook voorbestemd.
maar dit is een grote onderwerp broeder waar de grote moslimgeleerden nog zelf niet helemaal uit zijn dus...
Moezhint
25-05-2003, 01:00
Origineel gepost door vikker
Het gros van de westerlingen geloven in de eigen wil, hun eigen weg te gaan.
Vele moslims klaarblijkelijk in het lot, de voorbeschikking..en laten zich dus maar gaan, dat is nu eenmaal het lot.
Dan loopt er uiteraard een hele boel scheef, en dat gaat men dan wijten aan de westerlingen..maar die nemen wel hun eigen verantwoordelikheden en lot in handen...dat merk je ook.
Zij hebben klaarblijkelijk minder reden tot klagen dan zij die alles overlaten aan het lot, dat hen constant in de steek laat.. ;)
Met vriendelijke groeten
Pista.
weer eens blijk gegeven van onwetendheid die bij jou zegeviert!
weet je? verwar aub de predestinatie gezien vanuit een christelijk visie niet met dat van islamitisch visie. wij zien de zaken heel anders weet je...wij hebben trouwens ook geen kerkelijke hierarchie waar we bij een gekke priester verantwoording moeten afleggen en dat ie ons zogezegd vrijspreekt van onze zondes om ons dan vervolgens kapot te n.eu.ken!
kijk naar mijn boverstaande berichtje voor nadere uitleg bij onze predestinatie...
Yahya
Als ik je een tip mag geven......
Lees de Alchemist van Paulo Coelho. Dat behandelt deze vraag dmv een levensverhaal. Even kort: het houdt in dat je als je jong bent alles op je pad krijgt wat je nodig hebt om te worden wie je wilt zijn. Als je dat door luiheid en gemakzucht laat schieten zul je hoe ouder je wordt, steeds minder kansen krijgen totdat je uiteindelijkt je moet schikken in je lege bestaan. De hoofdpersoon is een herder (een zoekende) en hij heeft wensen van het leven, maar zal dat niet vinden bij zijn kudde(...) Hij vertrekt naar Marokko (of Algerije, even kwijt) en daar maakt hij een tocht door de woestijn. Hier komt hij zichzelf tegen....en de wendingen van het Lot.
Ik denk dus, dat voor jouw een lot is gemaakt. Gedraag je rechtvaardig en sterk, leef ambitieus maar nobel en de weg wordt beter begaanbaar. Leef lui en egoistisch, dan bereik je niets en kun je enkel klagen dat anderen het beter hebben. Lijkt een beetje op verhaal van Moezhint (over de twee lotsvormen)
Daarbij, ik houd ook niet van dat eigen verantwoordelijkheid motto van het kapitalisme. Iemand die veel rot-en narigheid meemaakt heeft dat zelf in de hand gewerkt? Of wordt zijn daadkracht en geweten getest?
Ik denk het laatste.
Complimenten voor de diepzinnigheid van dit topic....
Daarnaast schiet mij ook een documentaire binnen die ik heb gezien op Discovery Channel.
Het behandelde de illusie van vrije wil. Een brug tussen de twee hersenhelften werd verwijderd bij een man met ernstige epilepsie-aanvallen. Daarna werd zijn functioneren getest.
Hij kreeg een fractie van een seconde twee woorden te zien. Met zijn ene oog zag hij het woord 'hour', zijn andere oog zag iets(het woord 'glass'), maar kon dat dus niet doorgeven aan het hersensegment dat de woordcoordinatie bevat.
Daarna werd hem gevraagd iets te tekenen aan de hand van wat hij gezien had. Hij tekende een een zandloper (een hour glass). Dit werd meerdere malen herhaalt en telkens tekende hij wat er op het scherm verschenen was, maar zonder dat hij dat doorhad of had kunnen weten.
Hoezo vrije wil?.....
Miss_mandalinna
25-05-2003, 21:40
Ik geloof in beide.
Ik geloof dat je namelijk de keus krijgt van ALLAH sub7ana wa ta3ala (anders zou het leven geen test zijn). Dus aan ons de keus om goed of slecht te doen (ff zwart wit maar jullie berijpen wat ik bedoel) daarnaast gellof ik ook in het Lot.
ALLAH Sub7ana wa ta3ala weet van te voren al wat je gaat doen dus is het inderdaad ook al vast gelegd.
Allah(swt) heeft in de Koran gezegd dat alles wat je zal gaan doen al opgeschreven is in een boek. Dat boek wordt geschreven als je nog in de buik van je moeder zit, dan wordt er al bepaalt op welke dag je zal sterven etc.
Deze tekst staat ongeveer hetzelfde in één van de psalmen in de bijbel.
Ik persoonlijk vind het een 'gevaarlijke' tekst, daar veel mensen als ze dit TE vaak horen, zij fatalistisch worden. Alles staat toch al vast, dus wat ik ook doe ik kan mijn lot toch niet ontlopen!!
In de genen van de mens liggen al zijn mogelijkheden opgesloten, en het ligt aan de mens zelf hoe hij ze ontwikkelt en gebruikt in elke voorkomende situatie!
wolvowitz
26-05-2003, 01:47
dit is wel een heel interessant onderwerp.
uiteindelijk draait het om de vraag, waarom we op aarde zijn.
Stel, je doet niks, je kijkt alleen maar, naar de wereld, en wat er gebeurt, dan weet je natuurlijk al vrij snel, wat hier aan de hand is; kommer en kwel.
En meestal komt de tegenslag, doordat je te egoisties denkt, en daardoor botst met anderen.
Dus een hoop ligt aan jezelf, of je opvoeding, of de kultuur, waar in je geboren bent.
het is soms een heel gevecht, om je van die vooroordelen te bevrijden, die je omgeving je heeft wijsgemaakt.
Zou dat ook zo gelden voor al die zogenaamde religieuze wijsheid, die je is wijsgemaakt?
En moet je weer het wiel opnieuw uitvinden?
Ik denk het wel, maar soms is het wel goed te luisteren wat een ander, die je niet erg mag, zoals,, die vreselijke pista" te zeggen heeft.
waarom wordt dat ventje toch elke keer geband, ik heb hem nog nooit op smerige uitspraken betrapt, zou dat zijn door een hogere macht bevolen noodlot zijn, of het suffe brein van een eenkennige modiktorator.
ik weet het niet, ik ga slapen
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.