Bekijk originele versie : Het lot!
Chos3n_On3
24-05-2003, 12:51
Alles staat al geschreven. En alles wat gebeurt heeft moeten gebeuren! Dus als ik iets steel of ik vermoord iemand, en pleeg een zonde, dan heeft het moeten gebeuren! Waarom? Waarom heb ik geen eigen keuze?
Iemand??
KwebbelTante
24-05-2003, 12:56
Het lot is dat iets is voortbestemd, dus je hebt wel keuzes maar dat staat vast welke keuze je neemt. Als je iemand bent die goed is neem je altijd de juiste beslissingen en iemand die slecht is neemt de slechte beslissingen.
Zo denk ik er tenminste over.
Het was voortbestemd dat ik hierop zou reageren
Chos3n_On3
24-05-2003, 13:03
Maar denk na. Stel dat jij wou reageren, maar toch deed je het niet om één of andere reden! Snap je een beetje. En mensen met een goede hart maken ook wel soms de verkeerde keuzes!
Miss_Banana
24-05-2003, 13:05
Origineel gepost door Chos3n_On3
Alles staat al geschreven. En alles wat gebeurt heeft moeten gebeuren! Dus als ik iets steel of ik vermoord iemand, en pleeg een zonde, dan heeft het moeten gebeuren! Waarom? Waarom heb ik geen eigen keuze?
Iemand??
Het lot is de kans die je krijgt. Bijv het lot is dat je op een T-splitsing staat. Het is JOUW keuze om links of rechts te gaan. Op die manier bepaal jij jouw leven. Want verderop is er weer een kruising (lot/maktoub) en jij bepaalt wat je verdere pad wordt.
So simple!
salimma19
24-05-2003, 13:06
Je hebt wel keuze..........je kan kiezen of je iemand vermoord of niet. Doe je het wel dan word je daarvoor gestraft. Anders zou het oneerlijk zijn he :rolleyes:
KwebbelTante
24-05-2003, 13:06
Origineel gepost door Chos3n_On3
Maar denk na. Stel dat jij wou reageren, maar toch deed je het niet om één of andere reden! Snap je een beetje. En mensen met een goede hart maken ook wel soms de verkeerde keuzes!
Ja ik zeg niet dat mensen met een goede hart altijd de goede beslissingen maken, maar het maakt niet uit want al die beslissingen die een mens maakt dat staat vast, het hangt van de persoon zelf af of hij de slechte beslissing of de goede beslissing neemt.
neem nou stelen
je ziet iets staan je hebt het echt nodig.
De een is sneller in staat om gewoon te stelen de ander denkt eerst goed na en is bang wat er met hem gebeurt als hij het doet.
begrijp je me een beetje
salimma19
24-05-2003, 13:08
KwebbelTante....:goedzo:
Samar00212
24-05-2003, 15:10
Je hebt ook je eigen verantwoording
Je kan ook niet zeggen ik rij met 180 km over de snelweg, zonder gordel want wat Makteb is is toch Makteb. Nee je hebt ook je eigen verantwoordelijkheid te nemen, en keuzes te maken.
Als je 2 routes kan kiezen linksom of rechtsom, en je kiest rechts en je krijgt dan een ongeluk, kan je niet zeggen: o was ik maar linksom gegaan want dan had ik dat ongeluk niet gehad. Nee dat is een mekteb die je niet kan ontlopen.
Samar00212
24-05-2003, 15:15
Dit is een heel interessant onderwerp eigenlijk. Kijk wij zijn nu tegelijk op dit forum, bij dit onderwerp. Straks als je naar de winkel gaat, kom je mensen tegen op straat en in de winkel, in de metro etc. Op weg naar de winkel valt er een vrouwtje van haar fiets. Jij en nog 3 mensen gaan haar helpen. Het is dus makteb wie je allemaal op dat moment tegen komt, het is die vrouw haar mekteb dat jij op dat moment op straat was om haar te helpen etc. heel fasinerend gewoon als je er goed bij nadenkt of niet? Of ben ik maar een dromer ;)
Chos3n_On3
25-05-2003, 11:36
Origineel gepost door Samar00212
Dit is een heel interessant onderwerp eigenlijk. Kijk wij zijn nu tegelijk op dit forum, bij dit onderwerp. Straks als je naar de winkel gaat, kom je mensen tegen op straat en in de winkel, in de metro etc. Op weg naar de winkel valt er een vrouwtje van haar fiets. Jij en nog 3 mensen gaan haar helpen. Het is dus makteb wie je allemaal op dat moment tegen komt, het is die vrouw haar mekteb dat jij op dat moment op straat was om haar te helpen etc. heel fasinerend gewoon als je er goed bij nadenkt of niet? Of ben ik maar een dromer ;)
Nee. Je bent geen dromer! Dit is het exacte reden waarom ik deze topic opende! Het valt wel te discussieren. Maar ja, wij moeten alles aannemen en het maar geloven! Ik vond het gewoon raar, alles is mektab, alles staat al geschreven, dus alles dat is gebeurd heeft moeten gebeuren, en toch zeggen ze dat we een eigen keus hebben! Snap het niet echt!
je moet het niet zo zwart wit bekijken. Je moet het lot zien als een eindhalte die al vastligt. Hierbij kun je op verschillende manieren van a naar b gaan. Dat is jou vrije keuze........
Ik denk dat mensen te snel zeggen het mektab is ... je hebt degelijk wel keuzes.... Want stel.. je dag des oordeel is aangebroken en Allah s.w.t vraagt om je verantwoording..... wat zeg je dan... " Tja jij hebt het zo voor me geschreven".... Ik dacht het niet he!... ... Een persoon heeft in mijn visie twee soorten mektabs... Een mektab waar je naar toe gaat en een mektab die jou op komt zoeken.....( 3ndek l' mektab lie tie zjilek ou 3 andek mektab lie t't mschielou.....).kleine doordenkertje...
liefs Rozella
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.