Salim22
23-05-2003, 18:02
Ik wens alle naasten van de slachtoffers die zijn omgekomen tijdens de zware aardbeving in Algerije veel sterkte met dit verlies. Ina Lilah Wa Ina Lilahi Ragi3oen Dodental aardbeving Algerije bijna 1100 ALGIERS (ANP) - De zware aardbeving in het noorden van Algerije heeft aan zeker 1092 mensen het leven gekost. Meer dan 6780 mensen raakten gewond. De autoriteiten vrezen dat het aantal slachtoffers een stuk hoger ligt, omdat nog veel mensen onder het puin liggen. De aardbeving met een kracht van 6,7 op de schaal van Richter gebeurde woensdagavond rond etenstijd, even voor acht uur. De schok werd gevoeld tot in Spanje. Het zwaarst getroffen is de hoofdstad Algiers en het gebied ten oosten hiervan, vooral het district Boumerdes. Premier Ahmed Ouyahia noemde de beving een nationale ramp. Hij waarschuwde dat het dodental waarschijnlijk snel zal oplopen omdat nog veel mensen vastzitten onder het puin. Het ministerie van Binnenlandse Zaken meldde dat honderden mensen als vermist zijn opgegeven door familieleden. President Abdelzaziz Bouteflika heeft drie dagen van nationale rouw afgekondigd. Ziekenhuizen in de regio kunnen het aantal slachtoffers nauwelijks aan. Doden liggen onder lakens voor ziekenhuizen op een rij. Mensen zijn opgeroepen bloed te geven. Reddingswerkers zijn overbelast. Op veel plaatsen zijn de stroom en telefoon uitgevallen. Het epicentrum van de beving lag bij de stad Thénia op ongeveer 70 kilometer ten oosten van de 2,6 miljoen zielen tellende hoofdstad. Naast Algiers zijn de plaatsen Raghia, Rouiba, Thénia en Dergana ernstig getroffen. De meeste van 's lands 32 miljoen inwoners leven in het noorden. In de stad Boumerdes zijn volgens de Algerijnse televisie al 624 doden geborgen, terwijl in de hoofdstad 457 doden zijn geteld. In Algiers zijn zeker 57 gebouwen ingestort. In Reghaia stortte een zeven verdiepingen tellend appartementencomplex in. Met blote handen zoeken bewoners naar mogelijke overlevenden onder de steen- en betonmassa. Gebouwen begonnen te schudden, kasten vielen om, flats stortten in AMSTERDAM - Het avondeten stond net op tafel, toen in hele kuststrook van Algerije gebouwen begonnen te schudden, borden op de grond vielen, tafels, stoelen en kasten omvielen en hele trapportalen en flatgebouwen instortten. Bij de minuten lang durende aardbeving van 6,7 op de schaal van Richter kwamen woensdagavond tussen Algiers en de kust zeker 1000 mensen om en raakten er ruim 7000 gewond. De beving was zo sterk, dat hoge golven de Spaanse eilanden Ibiza en Menorca bereikten, waar boten in de havens schade opliepen. Ook op het vaste land van Spanje was de schok te voelen. Hulpverleners vrezen dat hele families bedolven liggen onder ingestorte flatgebouwen. Ze waren gisteren de hele dag bezig om overlevenden uit de puinhopen te redden, onder meer met hulp van Franse reddingsteams met speurhonden. De ziekenhuizen zijn overvol met gewonden, en de Algerijnse tv toonde beelden van met lakens afgedekte lijken, sommige van kinderen, in rijen buiten de ziekenhuizen. In Algiers was de toestroom van familieleden die bij het Moestafa-ziekenhuis informatie zochten zo groot, dat de politie de menigte in bedwang moest houden. ,,Ik wil mijn broer zien. Ik wil weten of hij nog leeft'', huilde Ahmed, die van buiten Algiers was gekomen voor nieuws. Gewonden in de ziekenhuizen kregen bezoek van premier Ahmed Oejahia, die sprak over 'een tragisch moment voor heel Algerije'. Sommige ziekenhuizen konden de toestroom niet aan en behandelden de lichtere gewonden in de open lucht. Het zwaarst getroffen was Thenia, nabij het epicentrum van de beving. Daar vielen honderden doden en was de schade enorm. In Algiers werden oude, dichtbevolkte wijken waar veel arme Algerijnen wonen het zwaarst getroffen: Bab el-Oewed, waar radicale moslims veel aanhang hebben, en Belcourt. Toch bleven ook veel oude huizen wonderbaarlijk ongehavend. ,,Ik heb nog nooit zo'n ramp gezien. Alles is ingestort'', zegt Jazid Khelfaoei in Roejba, 30 kilometer ten oosten van Algiers. Het ene gebouw na het andere is daar in puin gevallen. Kelfaoei verloor zijn moeder, van zijn woning is niets meer over. Elders in zijn straat trekken hulpverleners een jonge vrouw uit het puin. ,,Het is een wonder. Ze leeft'', zucht een buurman opgelucht. In het oosten van de Algerijnse hoofdstad beschrijft Loenis, die op de veertiende etage van een flatgebouw woont, dat hij op zijn balkon stond toen de aarde begon te beven. ,,Ik keek naar het centrum van Algiers toen ik iets zag dat leek op een enorme stofwolk. Ik werd duizelig toen het gebouw heen en weer begon te zwaaien. Alle meubels vielen om, de kandelaar vloog het raam uit.'' De zestig families in het gebouw konden tijdig naar buiten komen -ook de mannen die teruggingen om de oude, gehandicapte Rasjid te halen. Maar ze stonden nog niet buiten, of de voorgevel stortte met een donderend geraas in. Verbazing betreft op veel plaatsen vooral de gebouwen die nog overeind staan, terwijl die ernaast geheel in puin liggen. ,,Waarom stort het ene pand wel in, en het andere niet?'', vroegen bewoners zich af, speculerend over het gebruik van slechte, goedkope materialen bij de bouw. ,,Wie heeft hier miljoenen aan verdiend?'' De meeste mensen brachten de nacht door in auto's, scholen of gewoon op straat. Alleen de moedigsten waagden zich gisteren weer in hun woningen om de schade op te nemen, als die nog overeind stonden tenminste. Sommige gebouwen vertonen zulke gapende kieren, dat het de vraag is hoelang dat nog duurt. Want sinds de eerste beving zijn er inmiddels honderden, kleinere naschokken gevoeld, en deskundigen waarschuwen voor meer. Het noorden van Afrika wordt regelmatig opgeschrikt door aardbevingen. Maar voor Algerije was die van woensdag de ergste sinds 1980, toen 3000 doden vielen en 8000 gewonden. In 1994 vielen 170 doden en werden mensen 150000 dakloos.