Bekijk originele versie : gescheiden en nu?
guadaluope
26-04-2006, 12:50
Salaam o3alekom,
Mijn zus is al sinds januari bezig met een scheiding en het verloopt niet allemaal zo vloeiend.
Haar man is al vertrokken en kijkt eigenlijk nauwelijks om ook niet naar zijn dochtertjes. Mijn zus moet werkelijk alles alleen doen. Ze moet leren onafhankelijk te zijn. Ik weet dat dit allemaal goed komt Insha Allah. Allah is immers De Meest Barmhartigste.
Maar ze heeft het erg moeilijk gehad en nu nog steeds.
Nadat haar man is verhuisd heeft ze de gemeente gevraagd of ze een eigen uitkering kan krijgen. Dit kon mits ze kon bewijzen dat haar ex-man daadwerkelijk verhuisd is. Ze heeft allerlij formulieren ingevuld en opgestuurd, met behulp van een niet-veel-wetende-een-beetje-achterlijke-mwd-er. Toen de gemeente kwam controleren vonden ze een paar kledingstukken in de kast. Haar ex-man zou die nog opkomen halen, want hij had die niet nodig. Nou dat vonden ze suspicious. Ze kwamen tot de conclusie dat ze geen uitkering krijgt omdat ze geen bewijzen heeft. Nou, ze moest weer een aanvraag opsturen, deze keer een verkorte. Na een week of twee kon ze die opsturen, maar toen kreeg ze te horen dat het niet de juiste formulieren zijn, :boos:.
Dan maar nog eens de juiste-niet-verkorte-formulieren invullen en weer opsturen wat veel tijd kost. Weer opgestuurd en maar wachten en wachten en wachten en wachten en wachten en wachten en wachten en wachten (dit doe je dus tijdens zo'n simpele aanvraag).
Naast dit probleem had ze nog een groter probleem, namelijk dat haar man haar heeft achtergelaten met enorme schulden. Die moest ze ook nog eens betalen: de huur die maandelang niet betaald zijn en verzekeringen, gas en elektrische kosten enz enz.
Als ze dit niet voor mei kon betalen zal ze het huis uit moeten met 3 kinderen, stel je eens voor ja.
Nou een week voor dat de maand mei begon kreeg ze te horen dat ze toch die uitkering krijgt en dat de schulden worden betaald door de gemeente en dat ze maandelijks de gemeente terug betaald.
Nou elhamdolilah voor alles!
Nu wil ze gaan verhuizen en wil dichter bij ons komen wonen. Momenteel zijn we opzoek naar een huurwoning in de buurt. Het is best moeilijk omdat ik het gevoel heb dat ik een grote verantwoordelijkheid draag en dat wil ik liever aan iemand anders overlaten.
Het was een moeilijke periode, dat vooral maar elhamdolilah!!!! elhamdolilah, elhamdolilah!
Hebben jullie tips voor mij en voor mijn zus. Ik waardeer het zeer!
Ma3a salama
schatje26
26-04-2006, 12:54
Meid ik ben zelf ook gescheiden met een kindje en ik weet precies hoe je zus zich op dit moment voelt en hoe moeilijk het is en vooral als je afhankelijk moet zijn van de gemeente daarom ga ik liever werken. Wat ik jou en je zus aanraad is zowiezo een advocaat in handen nemen om de zaak helemaal af te sluiten en je zus kan urgentie aanvraag om sneller een woning te kunnen krijgen bij jullie in de beurt, maar hiervoor moet ze ook een aantal dingen doen en aantonen om hiervoor in aanmerking te komen.
Meid succes en als je info wilt ik ben er voor je.
guadaluope
26-04-2006, 13:00
Dankje! voor je reactie.
Mijn zus deelt een advocaat met haar man en haar scheiding is al afgerond binnen een paar maanden, denk ik. Ze moesten alleen een bedrag betalen en dan konden ze de scheiding officieel maken, of iets dergelijks.
Ze oest ook gaan werken van het cwi, maar ze kreeg een uistel tot juli van het bureau totdat ze haar zaken weer op een rijtje had. Ze wil binnen deze drie maanden al verhuisd zijn zodat ze zich aan kan melden voor een opleiding, want ze heeft er geen en haar nederlands is ook niet perfect.
guadaluope
26-04-2006, 13:02
Urgentie?
Die krijg je toch alleen als je in problemen zit. Haar geldproblemen zijn nu min of meer opgelost. Ze moet vanaf nu alleen de gemeente terug betalen zonder rente elhamdolilah.
of zie ik het verkeerd?
schatje26
26-04-2006, 13:11
Ja dat klopt Urgentie krijg je onder bepaalde omstandigheden en ik kan nu al eentje bij je zus noemen, bijvoorbeeld in de beurt van mijn ouders wonen zodat ik kan gaan werken en mijn ouders op de kinderen kunnen passen. Het CWI kan haar zowiezo niet zomaar aan het werk zetten zonder oppas/opvang voor haar kinderen te regelen en eventuele opleiding zorgen zij ook wel voor. Weet je jou zus zou eens hulp zoeken bij een maatschappelijke werker. Het is moeilijk om als alleenstaande op deze wereld alles netjes op orde te krijgen.
lalabuya
26-04-2006, 13:18
Als ze een huurwoning heeft, kan ze misschein met iemand anders ruilen.
lalabuya
26-04-2006, 13:22
Heeft ze ook de schulden van haar ex betaald?
Als dat zo is:(
Betaalt haar ex geen allimentatie? Als ik je zus was, zo ik hem uitknijpen, vooral omdat ze 3 kinderen heeft.
Menneer gaat lekker met jongere chikkie ui Marokko hertrouwen en je zus z'n schulden betalen:kwaad:
Tfoeeee !! wat vent zeg:lekkerpuh
guadaluope
26-04-2006, 13:42
Heeft ze ook de schulden van haar ex betaald?
Als dat zo is:(
Betaalt haar ex geen allimentatie? Als ik je zus was, zo ik hem uitknijpen, vooral omdat ze 3 kinderen heeft.
Menneer gaat lekker met jongere chikkie ui Marokko hertrouwen en je zus z'n schulden betalen:kwaad:
Tfoeeee !! wat vent zeg:lekkerpuh
Hij weet dat het zijn schulden zijn en hij heeft ook bij de rechter aangegeven dat hij ze allemaal zal betalen, maar vanaf januari woont hij daar niet meer dus moet zij die allemaal betalen.
Het is ook n tfoe vent. Maar ik 'roddel' liever niet over hem. We zijn dankbaar dat het goed komt en we willen Allah ' tevreden' houden, als je het zo mag noemen.
guadaluope
26-04-2006, 13:43
Ja dat klopt Urgentie krijg je onder bepaalde omstandigheden en ik kan nu al eentje bij je zus noemen, bijvoorbeeld in de beurt van mijn ouders wonen zodat ik kan gaan werken en mijn ouders op de kinderen kunnen passen. Het CWI kan haar zowiezo niet zomaar aan het werk zetten zonder oppas/opvang voor haar kinderen te regelen en eventuele opleiding zorgen zij ook wel voor. Weet je jou zus zou eens hulp zoeken bij een maatschappelijke werker. Het is moeilijk om als alleenstaande op deze wereld alles netjes op orde te krijgen.
Ze moest van het CWI zelf een oppas zoeken. Maar we willen dat ze hier een opleiding komt volgen. Het probleem is dat ze niet weet wat ze wil. Wat is het beste voor haar?
guadaluope
26-04-2006, 13:44
Als ze een huurwoning heeft, kan ze misschein met iemand anders ruilen.
Hoe doet ze dit? Bij wie moet ze zijn om zoiets te regelen?
oem_ayman
26-04-2006, 13:54
meid je zus moet naar maatschapelijk werk en die helpen met echt alles, zowel huis, scheiding, en vertellen haar precies waar ze recht op heeft en wat ze allemaal moet doen. kijk gewoon in de goudengids waar ze zitten en bel ze op, en maak een afspraak en zeg dat je hulp nodig hebt na een scheiding, je kunt als het goed is direkt terecht en zullen echt met alles helpen, als je dat vanaf het begin had gedaan, dan had ze allang een uitkering, vanaf het begin.
allah ie3awen
lalabuya
26-04-2006, 14:10
Hoe doet ze dit? Bij wie moet ze zijn om zoiets te regelen?
Volgens mij via de woningbouw vereninging van wie zij nu een woning huurt. ik heb het alleen van anderen, heb zelf geen ervaring hiermee, maar ik ik jou was zou ik ze zeker bellen.
Als ze van een particulier huurt, kan dat niet
waar woont jou zus en waar wil ze heen
guadaluope
26-04-2006, 14:31
meid je zus moet naar maatschapelijk werk en die helpen met echt alles, zowel huis, scheiding, en vertellen haar precies waar ze recht op heeft en wat ze allemaal moet doen. kijk gewoon in de goudengids waar ze zitten en bel ze op, en maak een afspraak en zeg dat je hulp nodig hebt na een scheiding, je kunt als het goed is direkt terecht en zullen echt met alles helpen, als je dat vanaf het begin had gedaan, dan had ze allang een uitkering, vanaf het begin.
allah ie3awen
Hadden we ook gedaan maar die sociaalwerkster (ik had haar in het begin mwd-er genoemd) deed echt weinig, bijna niks. Na elke afspraak ging het erger. Elke formulieren moest ze zelf invullen en ze hielp haar gewoon iet. Ze kreeg meer hulp van juridische dienst. Maar als er iemand ziek was moest ze weken wachten.
Ik vraag me af of ze in onze stad een sociaal werkster kan krijgen, terwijl ze in een andere stad woont?
asianmar
26-04-2006, 20:26
hoi meid wat erg allemaal ik wil ook scheiden maar als ik dit allemaal hoor krijg ik het warm wat een problemen maar over de wonig ruil het is heel simpel je gaat gewoon naar woningruil.nl en daar staat alles aangegeven je kunt zelf op zoek met wie en waar je wil ruilen heb het namelijk ook gedaan we hebben pas een woning geruild ik wens jullie veel sterkte en sbar
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.