Bekijk originele versie : Jeugdige Marokkaan is werkloos, waarom?
Delpiero10
26-04-2006, 00:11
Beste Forumleden,
Ik plaats dit topic onder actualiteiten omdat ik denk dat het grote aantal van jeugdige Marokkaanse werklozen dit rechtvaardigt.
Waarom is die werkloosheid onder de Marokkaanse jeugdigen zo hoog? Zijn Marokkanen inderdaad minder goede werknemers of is alles gebaseerd op vooroordelen en hoe vinden wij een uitweg uit deze troosteloze situatie of zijn wij gedoemd voor het leven? Wat zijn jullie ervaringen hierin en klopt het dat vooral de Marokkaanse jongens en dames mét hoofddoek hier problemen mee ondervinden.
Zou het mogelijk zijn dit topic te vullen met vermoedde oorzaken, statistieken en maatregelen die bijdragen aan een oplossing? Het zou toch mooi zijn wanneer we veel materiaal bij elkaar krijgen om daaruit evt. ideeën te vormen?
Het is niet de bedoeling om hier heen en weer te schelden of te verwijten.
Ik steek maar van wal met de volgende stelling:
Gelukkig is niet iedere Marokkaanse jeugdige werkloos, dus het gaat ook vaak goed maar ik merk als jeugdige met een goede opleiding dat het bijna onmogelijk is om een leuke baan te vinden en ik denk dat dat ligt aan mijn Arabische/Marokkaanse naam die vooroordelen bij werkgevers oproept.
Delpiero10 met zeer gewaardeerde medewerking van dutchbirdy
Waarom is die werkloosheid onder de Marokkaanse jeugdigen zo hoog?
Misschien omdat sommige werkgevers lid zijn van Marokko.nl?
Ik zou ook geen reli-fascist aannemen als Firnas23...
led_zeppelin
26-04-2006, 00:24
Harbi, Theo, kunnen jullie het feit dat hier een fatsoenlijk topic geopend wordt niet voor één keer honoreren met een fatsoenlijk antwoord? Sjessus. Ontopic antwoord volgt.....
Beste Forumleden,
Ik plaats dit topic onder actualiteiten omdat ik denk dat het grote aantal van jeugdige Marokkaanse werklozen dit rechtvaardigt.
Waarom is die werkloosheid onder de Marokkaanse jeugdigen zo hoog? Zijn Marokkanen inderdaad minder goede werknemers of is alles gebaseerd op vooroordelen en hoe vinden wij een uitweg uit deze troosteloze situatie of zijn wij gedoemd voor het leven? Wat zijn jullie ervaringen hierin en klopt het dat vooral de Marokkaanse jongens en dames mét hoofddoek hier problemen mee ondervinden.
Zou het mogelijk zijn dit topic te vullen met vermoedde oorzaken, statistieken en maatregelen die bijdragen aan een oplossing? Het zou toch mooi zijn wanneer we veel materiaal bij elkaar krijgen om daaruit evt. ideeën te vormen?
Het is niet de bedoeling om hier heen en weer te schelden of te verwijten.
Ik steek maar van wal met de volgende stelling:
Gelukkig is niet iedere Marokkaanse jeugdige werkloos, dus het gaat ook vaak goed maar ik merk als jeugdige met een goede opleiding dat het bijna onmogelijk is om een leuke baan te vinden en ik denk dat dat ligt aan mijn Arabische/Marokkaanse naam die vooroordelen bij werkgevers oproept.
Delpiero10 met zeer gewaardeerde medewerking van dutchbirdy
Er werken ook een hoop Nederlandse Marokkanen gelukkig, maar ik denk dat het komt door wat er allemaal is gebeurt de laatste jaren.
En dat moet zijn tijd hebben denk ik.
Harbi, Theo, kunnen jullie het feit dat hier een fatsoenlijk topic geopend wordt niet voor één keer honoreren met een fatsoenlijk antwoord? Sjessus.
Vertel mij wat ik in dit topic verkeerd of onfatsoenlijks heb gezegd?
Nou?
Jij wilt dus wel types als Firnas23 bij je collega's introduceren, ook al ziet ie het liefst je homo-of Jodencollega van een flatgebouw afgeworpen worden?
Is dat het?
Dan weet ik direkt wat jij onder 'fatsoen' verstaat....
daarom is Nederland ook zo'n flikker staat snap je...
Kijk Led Zeppelin,
Jij wilt dus wel graag het misplaatste fatsoen opbrengen voor zulke lieden...?
No way! Over my dead body...
Ik ben zelf ondernemer dus ik weet waar ik over praat en dat wat hier massaal over Nederland en de Nederlanders wordt uitgekotst is in ieder geval geen beloning in de vorm van een baantje waard.
Palestina2010
26-04-2006, 00:34
het is een moeilijke issue
iemand kan je afwijzen om ontoereikende capaciteiten, maar t kan best ook voorkomen dat een vooroordeel naar t hoofd van de werkgever/ P&O-er stijgt en je daar uiteindelijk op wordt afgewezen
Maar als je ongeveer weet waar je capaciteiten liggen en je bewust bent van je vakinhoudelijkheid, denk ik dat je tijdens een sol. gesprek toch redelijk kan aanvoelen welke van de 2 redenen doorslaggevend is geweest.
soms sluiten jouw capaciteiten nu eenmaal niet goed aan op de functie (zijn er idd betere kandidaten) ---> dat merk je ook wel in t gesprek als je voor bepaalde hypotheses wordt gesteld en je eigenlijk niet goed weet hoe e.e.a. aan te pakken of niet vlot genoeg bent.
Daarentegen bestaat de mogelijkheid ook dat t niet om de vakinhoudelijkheid gaat maar meer om dat doekje op je hoofd en dan voel je de bui ook wel redelijk hangen...dat proef je aan de sfeer aan alles, aan de ontwijkende redenen van afwijzing
p.s. wel belangrijk dat je je vakinhoudelijkheid op orde hebt voordat je uitgaat van een discriminerende werkgever/ p&o-er want anders blijft t gissen in t grijze gebied.
Maar daar is volgens mij ook waar t probleem ligt ---> dat werkgevers/ P&O'ers over dit laatste (hoofddoek, etniciteit) 9 van de 10x niet eerlijk zijn, ze schrijven het toe aan capaciteiten of mismatch terwijl de afwijzing in realiteit emotioneel gebaseerd is.
voor de werkzoekende niet prettig omdat iemand onterecht aan zijn/ haar capaciteiten gaat twijfelen of omdat men voor komende x-en uitgaat van negatieve benadering wat averechts werkt.
Oplossing: Open kaart (wat betreft angsten over hoofddoek e.d.) tijdens solliciatie is beter, dat is duidelijker en prettiger en verdedigbaar voor beide partijen
led_zeppelin
26-04-2006, 00:39
De media hebben zeker een grote invloed op het negatieve beeld van Marokkanen, dat staat wat mij betreft buiten kijf. Ik denk dat werkgevers vooral bang zijn voor de lakse houding die ze Marokkanen toedichten. Als ik hier op straat loop kan ik me dat wel enigzins voorstellen. Marokkaanse hangjongeren maken nu eenmaal niet de beste indruk op een werkgever en de berichten in de media evenmin.
Ik denk niet dat elke werkgever gelooft dat elke Marokkaan een kl*tewerknemer is, maar dat ze het aannemen van een Marokkaan als groter risico zien en dat er veiligheidshalve eerder voor een Anita de Boer of een Jan de Vries gekozen wordt.
Ik ben overigens best benieuwd naar cijfers inderdaad. Je zou twee mensen met exact hetzelfde CV moeten laten solliciteren, de ene met een Nederlandse naam en de andere met een Marokkaanse. Zulke experimentjes zijn wel gedaan, maar dat was zo beperkt dat je het nog makkelijk als incident zou kunnen zien.
Een maatregel die de indienstneming van Marokkanen goed zou kunnen bevorderen is het belonen van bedrijven die een goede afspiegeling van de samenleving in dienst hebben. Probleem is dan dat je positieve discriminatie en de 'excuusallochtoon'.
Ik vind anoniem solliciteren de beste maatregel. Dan heb je eerlijke kansen.
Wat zijn je eigen ervaringen trouwens. Hoe vaak heb je gesolliciteerd en in welke sector? Welke opleiding heb je?
500 homo's is 500 flikkers dus flikker staat
bij mij stta homo gelijk aan flikker
van Dale :
Citaat:
lik·ker (de ~ (m.), ~s)
1 [inf.] homoseksueel
2 [inf.] iem. die niet te vertrouwen is
3 kuitenflikker
bron : http://www.vandale.nl/opzoeken/woord...kwoord=flikker
dus wat ijl je nou ?
Dus wat ijl jij nou als ik geen homofoob op m'n werkvloer wens te hebben en een tolerantere kandidaat aanneem?
led_zeppelin
26-04-2006, 00:43
@Harbi en Theo
1 antwoord en dan houd ik mijn bek hierover:
Met fatsoen doel ik duidelijk niet op het gedrag van broeder Ibn hier en het zou je sieren als je dat meteen inzag. Met fatsoen bedoel ik in dit geval dat je niet in de eerste post een topic verkloot door die zeikerd van een Ibn erbij te halen en daarmee weer de zaak op de spits te drijven.
Zeg dan gewoon "ik vind dat veel Marokkanen extremisme uitstralen en ik denk dat dat werkgevers ervan weerhoudt Marokkanen aan te nemen". Klaar, lekker simpel, je hebt je zegje even hard gedaan én het topic niet verklooid. Sim-pel toch? Ik ben OOK ondernemer trouwens en op het moment dat ik mijn eerste werknemer aanneem kijk ik puur naar taalgebruik en kwalificaties. Het zal me aan mijn derriëre oxideren waar iemand vandaan komt, als-ie mijn klanten maar goed te woord staat en op tijd komt en weet wat-ie doet.
Misschien omdat sommige werkgevers lid zijn van Marokko.nl?
Ik zou ook geen reli-fascist aannemen als Firnas23...
Firnas gaat nog wel...
nee... Dromer... dan krijg je echt problemen.
:D
Met fatsoen doel ik duidelijk niet op het gedrag van broeder Ibn hier en het zou je sieren als je dat meteen inzag. Met fatsoen bedoel ik in dit geval dat je niet in de eerste post een topic verkloot door die zeikerd van een Ibn erbij te halen en daarmee weer de zaak op de spits te drijven.
Het is onfatsoenlijk van je om zo'n staatsgevaarlijke reli-fascist te bestempelen als jouw 'broeder'.... Ik ben dan ook blij dat jij geen collega van me bent als ik je zo lees.
Moet ik meerdere pubers aanhalen dan Firnas alleen die hier de grootst mogelijke beledigingen over roze varkentjes, kaasjes, homo's en Joden lopen te uiten?
Is dat het, Led Zeppelin?
Zeg dan gewoon "ik vind dat veel Marokkanen extremisme uitstralen en ik denk dat dat werkgevers ervan weerhoudt Marokkanen aan te nemen".
Nee,
Ze stralen het niet alleen uit, ze zeggen en schrijven het ook ronduit en 'onverbloemd'.... En ik 'denk niet' dat het werkgevers weerhoudt... Ik weet het wel zeker! Hier zit er namelijk eentje....
Palestina2010
26-04-2006, 00:54
precies. ik ben ook ondernemer en moslims neem ik echt nooit aan. Over mijn lijk.
we zijn zelf ook ondernemers, dus wij nemen ze wel in jouw plaats aan
evenwicht-tegenwicht
iedereen blij
Palestina2010
26-04-2006, 01:00
Aangezien wij praten over ondernemers.. ik zou graag willen werken... :ego: :p
dan moet je wel over de capaciteiten beschikken :hihi:
:p
Marokaanse moslims (en alle andere moslims) moeten wakker worden, en inzien dat dit valse met bloed besmeurde welvaart is. en een zet gaan nemen richting het bestrijden van onrecht en het werken naar vrede, voor in ieder geval onze gemeenschap, want de ongelovige gemeenschap heeft klaarblijkelijk voor onrust gekozen. in plaats van zich zorgen te maken over het feit dat we gediscrimineert worden op de arbeidsmarkt of niet, onze broeders en zusters worden vermoord en verkracht, wat dacht je daarvan?!
©2000-2012 Marokko.nl Virtual Community's - La maison du Maroc. Powered by Marokko Media.