Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

PDA

Bekijk originele versie : MISHANDELING contra GEHOORZAMEN

camjo
29-05-2002, 21:50

Salaam iedereen... De ouders zijn verantwoordelijk voor hun kinderen...de kinderen horen hun ouders te gehoorzamen...dit is normaal. Maar het is geen automatisme...veel pubers en zelfs kinderen schijnen hiermee problemen te hebben...ze willen eigenlijk zichzelf bewijzen...en willen niet gecomandeerd worden door mama of papa...met alle gevolgen vandien... Er zijn zelfs gevallen van mishandeling...De jongen of meisje die één van de ouders of allebei MISHANDELT... Als de ouders b.v. braaf, dom, gehandicapt, traag van begrip, of zich minderwaardig voelen...het kind mag nooit het recht in eigen handen nemen om zijn ouders wat dan ook aan te doen...dat het gevolg van de handeling de aantasting van hun waardigheid brengt. Als je pa een ezel is...heb je het recht nog niet om op hem te gaan rijden. Wat denken jullie hierover...

zinalady
29-05-2002, 21:56
jah tuurlijk is dat een foute zaak want je ouders je zijn je ouders en daar hoor je naar te luisteren en niet andersom..... haha het zou wat wezen als het een gewone zaak was.... en jah ik ken wel een paar gevallen van een jongen rond 17 die zijn moeder geestelijk helemaal gek maakt en zij doet alles wat hij wil en als hij iets niet wilt dan gebeurt het ook niet..... zijn vader is 2 jaar geleden overleden en hij was altijd heel erg streng tegen zijn zoon en vrouw...dus zijn vrouw die vind het denk ik een normale situatie dat haar zoon ( de man in huis) de baas rol opzich neemt en jah de zoon die heeft eindelijk alle vrijheid en doordat ie zo streng is opgevoed heeft ie dat van zijn vader overgenomen!!!! dus ik denk dat het geestelijk niet helemaal goed verloopt zoals het zou moeten...... maar je hebt ook ouders die hun kinderen mishandelen en dat vind ik net zo erg!!!!! bye bye :zwaai:

camjo
29-05-2002, 22:03
maar je hebt ook ouders die hun kinderen mishandelen en dat vind ik net zo erg!!!!! Geen enkele mishandeling is goed te keuren...Maar de gevaarlijkste is wanneer de kinderen de daders zijn... Waarom doen de kinderen dat...

ffeiza
29-05-2002, 22:14
aasalaaam mo justicee weer een goede topic.. waarom ze dat doen jaahh.. ze zullen niet zo goed weten wat respect voor de ouders betekent.. of zij zullen het wel weten maar niet doen... uit angst om de macht te gaan verliezen en alle vrijheid weer te te zullen verbiede.. sommige weten niet wat en hoe je je ouders moet behandelen..waarom en hoe belangrijk die voor je zullen zijn... in de toekomst en in het hiernamaals..... Als kind weet je nog weinig.. en zul je ook niet weten hoe diep je ze kwetst en hoe erg de gevolgen zijn voor jou .. want weet hoe jij met jouw ouders zult omgaan..en hoe ji ze zal behandelen.. zo zullen je kinderen jouw behandelen.... en het is heel ernstig als een kind gehadicapte ouders heeft en daar gebruik van maakt... die zal volgens mij veel te verduren... het kan ook zijn.. dat de kinderen toen zij nog klein waren allemaal agressie hebben gezien en oorlog.. en ruzies.. en het behandelen van hun ouders tegen hun oudere broers en zussen.. offe hun oudere broers en zussen hoe die omgaan met de ouders.. en daarvan zullen zij leren...... maar mouhim het is een interessant onderwerp... ik kom hier nog op terug beslemmaa feiza

camjo
29-05-2002, 22:19

hey mo, je wist dit keer weer een moeilijk maar vooral interessant onderwerp uit te kiezen Thanks @ssia... ik vind dat hier mensen zijn die niet alleen grappig kunnen zijn, en lol maken, maar ook heel serieus kunnen denken en nadenken...anders was ik hier allang weg... :rolleyes:

ffeiza
29-05-2002, 22:39
ikkomer nog op terug..................... .Allah swt...En jullie Heer heeft bepaald dat jullie niets dan Hem alleen aanbidden, en goedheid betrachten tegenover de ouders. Als een van de twee of beiden de ouderdom bereiken in jouw aanwezigheid, zeg dan nooit "foei" tegen hen, snauw hen niet af en spreek tot hen een vriendelijk woord. En wees zachtmoedig voor beiden, en nederig en liefdevol, en zeg: "O, mijn Heer, schenk hun Genade, zoals zij mij opvoedden toen ik klein was". Koran 17:23-24 Broeders en zusters, God geeft ons in dit vers aanwijzingen hoe wij onze ouders moeten behandelen, vooral wanneer zij oud zijn en ons nodig hebben. God zegt ons dat we vriendelijk tegen hen moeten praten en voor hen genade moeten vragen. Hij leert ons zelfs een belangrijke les door de woorden te noemen voor ons gebed. Het gebed gaat als volgt: "O, mijn Heer schenk hun Genade, zoals zij mij opvoedden toen ik klein was". nou de meeste mo justicee.. zien dat niet meer zo... het vervaagt langzamerhand.. een kind die schreeuwt tegen zijn ouders is nu heel normaal geworden... een kind die niet meer praat tegen de ouders (uzie heeft) omdat hij/zij niet verwend is(bijv kleding..iets moois) Als je een kind bent, laat je je dan beïnvloeden door de houding die zegt dat ouders slechts belangrijk zijn voor een beperkt aantal jaren? Laat me jullie iets vertellen, als je ooit begint te denken dat je ouders een last zijn, dat ze je in de weg zitten, dan ben jij de verliezer. Want, wanneer je je ouders in een bejaardentehuis stopt, en hen vergeet, kun je er zeker van zijn dat jouw kinderen jou daar ook eens in zullen stoppen en jou vergeten. nog een waar je echt over kunt nadenken..maar waarde meeste mensen niet bij stil zitten..... Ik heb een keer een verhaal gehoord, over een man die zijn vader naar het bejaardentehuis bracht. Hij zei tegen zijn zoon: "Ga even naar zolder, daar liggen twee oude dekens, breng ze naar beneden, die kan opa mee krijgen naar het bejaardentehuis". De zoon ging naar zolder en kwam naar beneden met één deken. De vader zei: "Ik zei toch dat er twee dekens lagen, waarom neem je er dan maar één mee naar beneden?" De zoon zei: "Die andere laat ik liggen voor wanneer jij naar het bejaardentehuis gaat". feiza

satmaster
30-05-2002, 08:34
salam alaykum ik zie het vooral om me heen gebeuren, buiten of in de moskee dat een ouder zijn kind slaat waar andere mensen ook aanwezig zijn. verdrietig word ik ervan alleen omdat zo'n kleine jongen iets niet begrijpt of iets niet mag hebben bijv. uit mijn omgeving zie ik hoe de jongeren zijn ontspoort geen respect meer hebben oor de ouders en dezelfde ouders de verantwoordelijkheiden neerleggen bij de autoriteiten. we (ik zit in de marokkaanse vereneging) hebben bijeenkomsten gehouden zowel met de politie als de ouders over de jongeren maar niets hoor, helemaal geen oplossingen etc. als je een jongen uitlegt dat ie z'n ouders moet respecteren walaou kanoe kafiroen (ook al zijn het ongelovigen) krijg je antwoorden terug pfff. we leven in nederland en niet ergens in de berbergebeid in marokko. schandalig gewoon. en zelfs als je een gesprek met de ouders begint. die denken (hier in mijn omgeving) dat wanneer zijn zoon een BMW cabriolet heeft mooie kleren heeft en af en toe wat geld toestopt aan zijn vader "ja mijn zoon heeft het in nederland gemaakt" ongeacht hoe die jongen aan het geld komt. heb je als vader zijnde en zoon/dochter die goed bezig is en haar/zijn best doet met de studie en wel netjes zich/haar aan het geloof houd, waar ik persoonlijk denkt nou die persoon heeft het gemaakt hiero of zal het gaan maken. daar hoor je de ouders niets over zeggen. het enige waar hier goed in zijn de marokkaanse ouderen is wanneer ze klaar zijn met het bidden in de moskee, en dan na het gebed een bakkie thee drinken en dan ouwehoeren over de jongeren " ja hebt je gehoord, die z'n dochter is weggelopen" of die z'n zoon is opgepakt vanwege dealen" m.a.w. roddelen. ik vind persoonlijk (ook als ouder zijnde) dat je een goeie opvoeding moet geven aan je kinderen zonder te slaan (af en toe een tik mag ;-) en ook als je kind een keer fout ga altijd je kinderen steunen, want fouten maken is mensenlijk, daar leer je alleen van. oh allaah ik hoop maar dan echt hoop dat het toch een keer goed kom zowel met de ouders als met de jongeren insha allah. dit wilde ik even kwijt wa sallam alaykum

camjo
30-05-2002, 21:07
Origineel gepost door ffeiza ikkomer nog op terug..................... .Allah swt...En jullie Heer heeft bepaald dat jullie niets dan Hem alleen aanbidden, en goedheid betrachten tegenover de ouders. Als een van de twee of beiden de ouderdom bereiken in jouw aanwezigheid, zeg dan nooit "foei" tegen hen, snauw hen niet af en spreek tot hen een vriendelijk woord. En wees zachtmoedig voor beiden, en nederig en liefdevol, en zeg: "O, mijn Heer, schenk hun Genade, zoals zij mij opvoedden toen ik klein was". Koran 17:23-24 Broeders en zusters, God geeft ons in dit vers aanwijzingen hoe wij onze ouders moeten behandelen, vooral wanneer zij oud zijn en ons nodig hebben. God zegt ons dat we vriendelijk tegen hen moeten praten en voor hen genade moeten vragen. Hij leert ons zelfs een belangrijke les door de woorden te noemen voor ons gebed. Het gebed gaat als volgt: "O, mijn Heer schenk hun Genade, zoals zij mij opvoedden toen ik klein was". nou de meeste mo justicee.. zien dat niet meer zo... het vervaagt langzamerhand.. een kind die schreeuwt tegen zijn ouders is nu heel normaal geworden... een kind die niet meer praat tegen de ouders (uzie heeft) omdat hij/zij niet verwend is(bijv kleding..iets moois) Als je een kind bent, laat je je dan beïnvloeden door de houding die zegt dat ouders slechts belangrijk zijn voor een beperkt aantal jaren? Laat me jullie iets vertellen, als je ooit begint te denken dat je ouders een last zijn, dat ze je in de weg zitten, dan ben jij de verliezer. Want, wanneer je je ouders in een bejaardentehuis stopt, en hen vergeet, kun je er zeker van zijn dat jouw kinderen jou daar ook eens in zullen stoppen en jou vergeten. nog een waar je echt over kunt nadenken..maar waarde meeste mensen niet bij stil zitten..... Ik heb een keer een verhaal gehoord, over een man die zijn vader naar het bejaardentehuis bracht. Hij zei tegen zijn zoon: "Ga even naar zolder, daar liggen twee oude dekens, breng ze naar beneden, die kan opa mee krijgen naar het bejaardentehuis". De zoon ging naar zolder en kwam naar beneden met één deken. De vader zei: "Ik zei toch dat er twee dekens lagen, waarom neem je er dan maar één mee naar beneden?" De zoon zei: "Die andere laat ik liggen voor wanneer jij naar het bejaardentehuis gaat". feiza ffeiza...thank you sister...you'r my favourite

camjo
30-05-2002, 21:15
Origineel gepost door satmaster salam alaykum ik zie het vooral om me heen gebeuren, buiten of in de moskee dat een ouder zijn kind slaat waar andere mensen ook aanwezig zijn. verdrietig word ik ervan alleen omdat zo'n kleine jongen iets niet begrijpt of iets niet mag hebben bijv. uit mijn omgeving zie ik hoe de jongeren zijn ontspoort geen respect meer hebben oor de ouders en dezelfde ouders de verantwoordelijkheiden neerleggen bij de autoriteiten. we (ik zit in de marokkaanse vereneging) hebben bijeenkomsten gehouden zowel met de politie als de ouders over de jongeren maar niets hoor, helemaal geen oplossingen etc. als je een jongen uitlegt dat ie z'n ouders moet respecteren walaou kanoe kafiroen (ook al zijn het ongelovigen) krijg je antwoorden terug pfff. we leven in nederland en niet ergens in de berbergebeid in marokko. schandalig gewoon. en zelfs als je een gesprek met de ouders begint. die denken (hier in mijn omgeving) dat wanneer zijn zoon een BMW cabriolet heeft mooie kleren heeft en af en toe wat geld toestopt aan zijn vader "ja mijn zoon heeft het in nederland gemaakt" ongeacht hoe die jongen aan het geld komt. heb je als vader zijnde en zoon/dochter die goed bezig is en haar/zijn best doet met de studie en wel netjes zich/haar aan het geloof houd, waar ik persoonlijk denkt nou die persoon heeft het gemaakt hiero of zal het gaan maken. daar hoor je de ouders niets over zeggen. het enige waar hier goed in zijn de marokkaanse ouderen is wanneer ze klaar zijn met het bidden in de moskee, en dan na het gebed een bakkie thee drinken en dan ouwehoeren over de jongeren " ja hebt je gehoord, die z'n dochter is weggelopen" of die z'n zoon is opgepakt vanwege dealen" m.a.w. roddelen. ik vind persoonlijk (ook als ouder zijnde) dat je een goeie opvoeding moet geven aan je kinderen zonder te slaan (af en toe een tik mag ;-) en ook als je kind een keer fout ga altijd je kinderen steunen, want fouten maken is mensenlijk, daar leer je alleen van. oh allaah ik hoop maar dan echt hoop dat het toch een keer goed kom zowel met de ouders als met de jongeren insha allah. dit wilde ik even kwijt wa sallam alaykum satmaster...thank you my brother...veranderen is moeilijk...zomaar veranderen is nog moeilijker...dit laatste willen de meeste niet...omdat dit volgens hen geen positie verbetering voor henzelf met zich meebrengt...niets doen is veel gemakkelijker...en dat hebben de meeste wel verstaan...spijtig...zeer spijtig...

ffeiza
30-05-2002, 21:35
thnk you mo.... jij bent mijn maatje hier op yasminaa... met jouw kan ik over echt goede topics praten thnxxx you too

ffeiza
01-06-2002, 19:21
wats dit nou..mooo??????? is er net een leukee interessante topic... gaat niemand verder...????? feiza